Seminaari
Viikko 18: Päivä 3, Oppi ja liitot 85–86


Viikko 18: Päivä 3

Oppi ja liitot 85–86

Johdanto

OL 85 on osa innoitetusta kirjeestä, jonka profeetta Joseph Smith lähetti William W. Phelpsille 27. marraskuuta 1832. Tässä kirjeessä profeetta selitti, että Herra halusi pidettävän tarkkaa kirjaa niistä, jotka elivät pyhityksen lain mukaan Missourissa. Myöhemmin, 6. joulukuuta 1832, Joseph Smith sai lukuun OL 86 tallennetun ilmoituksen tehdessään työtä innoitetun raamatunkäännöksensä parissa. Tässä ilmoituksessa selitettiin lisää vertausta vehnästä ja rikkaviljasta sekä sitä, kuinka pappeudenhaltijat auttavat Herraa vanhurskaiden kokoamisessa viimeisinä aikoina.

Oppi ja liitot 85

Herran kirjurin tulee pitää kirjaa Jumalan kansasta

Kuvittele, että olet urheilujoukkueessa, jolla on mahdollisuus pärjätä todella hyvin. Kun olet pelannut tässä joukkueessa muutaman päivän, huomaat, että yksi joukkueen jäsenistä on itsekäs pelaaja, muutamat joukkueen jäsenet eivät hoida omaa pelipaikkaansa asianmukaisesti eivätkä jotkut muut välitä valmentajasta. Miksi joukkueesi saattaisi olla vaikea voittaa? Mitä pitäisi kenties muuttaa, jotta joukkue voisi pelata paremmin?

Samankaltainen tilanne alkoi ilmetä vuonna 1832, kun Missouriin saapui entistä enemmän kirkon jäseniä. Monet pyhistä Missourissa elivät sopusoinnussa niiden lakien kanssa, jotka Herra oli asettanut Siionin rakentamiseksi. Joukko kirkon jäseniä ei kuitenkaan noudattanut Herran käskyä vaan matkusti Missouriin hankkimatta kirjallista lupaa johtajiltaan (mikä vaadittiin niiden lakien mukaan, jotka Herra oli säätänyt kohdassa OL 72:17–18, 25). Kirjallinen lupa oli kirkon piispan tai kirkon kolmen johtavan vanhimman allekirjoittama paperi, jossa sanottiin, että henkilö oli kelvollinen ja hyvämaineinen ja että hän voisi saada hoitotalouden. Vaikka kaikkia kirkon jäseniä Missourissa käskettiin pyhittämään omaisuutensa kirkolle, joillakuilla sinne saapuneilla ei ollut mitään varallisuutta pyhitettäväksi, mikä lisäsi ihmisten kohtaamia haasteita. Ainakin yksi jäsen, joka oli pyhittänyt omaisuutensa, vaati sitä takaisin jättäessään kirkon. Jotkut muut Missourissa kieltäytyivät pyhittämästä omaisuuttaan kirkolle.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Millä tavoin tämä joidenkin kirkon jäsenten käytös muistuttaa hyödytöntä joukkueen jäsentä?

    2. Miksi näissä olosuhteissa olisi saattanut olla vaikeaa perustaa Siionin kaupunki?

Lue luvun OL 85 johdanto, jotta ymmärrät, kuinka profeetta Joseph Smith vastasi näihin vaikeuksiin Missourissa.

Kuva
John Whitmer

John Whitmer

Joseph Smithin kirjeessä oli ohjeita Herran kirjurille John Whitmerille, joka asui Missourissa. Lue OL 85:1–2 ja pane merkille, mitä Herra käski kirkon kirjuria Missourissa tekemään. (Kun tutkit näitä jakeita, voi olla hyödyllistä tietää, että luopioilla tarkoitetaan ihmisiä, jotka ovat kääntyneet pois kirkosta ja jotka kieltävät uskonsa.)

Lue OL 85:3–5 ja huomaa, mistä syistä joidenkuiden ihmisten nimiä ei saanut kirjoittaa kirkon kirjoihin. Jakeessa 3 ilmaus ”[ne], jotka eivät saa perintöosaansa pyhittämisen kautta”, tarkoittaa kirkon jäseniä, jotka kieltäytyivät elämästä pyhityksen lain mukaan, kuten Herra oli käskenyt.

Aivan kuten aikakirjaa pidettiin kirkon alkuaikoina, aikakirjoja pidetään meidänkin aikanamme, jotta säilytettäisiin aikakirja uskollisten nimistä sekä selonteko heidän työstään. Yksi periaate, jonka opimme profeetan kirjeestä, on se, että jos elämme Jumalan lakien mukaan, meidän nimemme merkitään kirkon aikakirjoihin uskollisina jäseninä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä asioita sinun täytyy tehdä, jotta nimesi merkittäisiin muistiin uskollisena kirkon jäsenenä. (Kun olet tehnyt tämän tehtävän, vertaa sitä, mitä olet kirjoittanut, tämän oppiaiheen lopussa annettuihin vastauksiin.)

Viittausta siihen mahtavaan ja voimakkaaseen (ks. OL 85:7), joka saattaa järjestykseen Jumalan huoneen, ja viittausta häneen, joka ”ojentaa kätensä tukeakseen Jumalan arkkua” (OL 85:8), ovat monet luopiot käyttäneet perustellakseen luopumistaan kirkosta. He väittävät, että kirkon eri presidentit ovat menettäneet Jumalan suosion ja heidät on hylätty, kun taas nämä luopiot itse ovat se Jumalan kutsuma mahtava ja voimakas, joka saattaa asiat järjestykseen. Sellaiset väitteet ovat ristiriidassa pyhien kirjoitusten merkityksen kanssa. Virallisessa lausunnossaan vuodelta 1905 ensimmäinen presidenttikunta (Joseph F. Smith, John R. Winder ja Anthon H. Lund) käsitteli olosuhteita, jotka saivat aikaan tämän ilmoituksen, sekä niitä, joihin nuo kaksi ilmausta viittaavat:

”Ennen kaikkea tulee huomata, että koko tämän kirjeen [profeetan kirje William W. Phelpsille] ja myös sen osan siitä, joka hyväksyttiin myöhemmin ilmoitukseksi [OL 85], aihe liittyy kirkon asioihin Missourissa, pyhien kokoamiseen tuohon maahan ja heidän perintöosiensa saamiseen pyhityksen ja taloudenhoidon lakien mukaan, ja profeetta koskettelee erityisesti sitä, mitä tapahtuu niille, jotka eivät saa perintöosaansa piispalta määräyksen eivätkä luovutuskirjan mukaan. – –

Tämän kapinoinnin, kateuden, ylpeyden, epäuskon ja sydämen paatuneisuuden vallitessa veljien keskuudessa Siionissa eli Jacksonin piirikunnassa Missourissa – mihin kaikkeen piispa Partridge osallistui – kirjoitettiin ilmoituksen sanat, jotka otettiin 27. marraskuuta 1832 päivätystä kirjeestä William W. Phelpsille. ’Mies, jonka Jumala on kutsunut ja nimittänyt’ jakamaan pyhien perintöosat – Edward Partridge – toimi tällöin vastoin järjestystä lyöden laimin oman velvollisuutensa ja ojentaen kätensä ’tukeakseen Jumalan arkkua’. Siksi häntä varoitettiin odottavasta Jumalan tuomiosta ja esitettiin ennustus, että Jumala lähettäisi ’mahtavan ja voimakkaan’ hänen sijalleen ottamaan hänen piispanvirkansa – miehen, jonka päällä lepää tuon korkean viran henki ja voima ’saattamaan järjestykseen Jumalan huoneen ja järjestämään arvalla – – pyhien perintöosat’, toisin sanoen miehen, joka tekisi työn, johon piispa Partridge oli määrätty mutta jota hän ei ollut tehnyt. – –

Ja koska piispa Edward Partridgea uhkaavaa tuomiota epäilemättä lievennettiin hänen parannuksensa ja uhriensa ja kärsimyksensä vuoksi niin ettei hän kaatunut ’kuoleman vasamasta niin kuin puu, johon salaman häikäisevä vasama iskee’, niin syyn toisen miehen lähettämiseen hänen sijalleen – ’mahtavan ja voimakkaan – – saattamaan järjestykseen Jumalan huoneen ja järjestämään arvalla – – pyhien perintöosat’ – voidaan myös katsoa poistuneen ja tämän profetian täyttymisen käyneen tarpeettomaksi.” (Julkaisussa Messages of the First Presidency of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, toim. James R. Clark, 6 osaa, 1965–1975, osa 4, s. 112–117.)

Kuvittele, että olet suunnitellut osallistuvasi arvostettuun tilaisuuteen (esim. jonkun tunnetun henkilön häätilaisuuteen tai illallistilaisuuteen jonkun sellaisen kanssa, jonka olet aina halunnut tavata). Miltä sinusta tuntuisi, jos saapuisit tilaisuuteen mutta sinua ei päästettäisi sisään, koska sinun nimeäsi ei olisi kutsuvieraslistalla?

Lue OL 85:9–11 ja katso, mitä Herra sanoi tapahtuvan niille alkuaikojen pyhille, joiden nimet puuttuisivat Herran muistokirjasta eli Jumalan lain kirjasta. (Muista, että näillä nimikkeillä tarkoitetaan kirjoitettua kertomusta alkuaikojen pyhien uskosta ja teoista.)

Aikakirjoja pidetään sekä täällä maan päällä että taivaassa. Meidän kaikkien on tehtävä tili siitä, millaisia tekomme ja uskomme ovat olleet Jumalan lakien mukaan elämisessä. Pohdi, millainen on asenteesi ja kuuliaisuutesi Jumalan lakeja kohtaan.

Oppi ja liitot 86

Herra selittää edelleen vertausta vehnästä ja rikkaviljasta

Kuva
wheat and tares

Vertaus on kertomus, jossa käytetään rinnastusta jonkin totuuden opettamiseen. Lue vehnästä ja rikkaviljasta kertova vertaus kohdasta Matt. 13:24–30.

Mistähän vehnä on vertauskuvana?

Mistähän rikkavilja on vertauskuvana?

Voit tarkistaa vastauksesi yllä oleviin kysymyksiin katsomalla jakeesta Matt. 13:38.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Miksihän vertauksen mies halusi odottaa ennen kuin kitkisi rikkaviljan pois?

Rikkavilja tarkoittaa tietyntyyppisiä myrkyllisiä rikkaruohoja. Vehnä ja rikkavilja ovat orastaessaan lähes samannäköisiä, mutta kun ne ovat kasvaneet täyteen mittaansa, ne voidaan tunnistaa toisistaan. Jos elonkorjaaja yrittäisi kitkeä rikkaviljaa ennen kuin vehnä ja rikkavilja ovat kypsiä, samalla tuhoutuisi todennäköisesti suuri osa vehnästä.

  1. Lue OL 86:1–6 ja pane merkille, mitä pelto, siemenen kylväjät ja vihamies tarkoittavat. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Sen pohjalta, miten Herra selitti vertauskuvia, kuinka tiivistäisit tämän vertauksen sanoman?

Tämän ilmoituksen saadessaan profeetta Joseph Smith oli tarkastamassa ja toimittamassa innoitettua raamatunkäännöstä. Jakeen Matt. 13:30 mukaan Herra ilmaisi, että ensin koottaisiin rikkavilja ja se sidottaisiin kimpuiksi ja poltettaisiin, ja sitten vehnä korjattaisiin aittaan.

Lue OL 86:7 ja huomaa, minkä näkemyksen tämä ilmoitus antaa viljankorjuun järjestyksestä. Millä tavoin arvelet vanhurskaita koottavan viimeisinä aikoina?

Kuva
sister missionaries teaching

Mieti, millä tavoin lähetyssaarnaajat, jotka opettavat ihmisille palautettua evankeliumia, liittyvät vertaukseen vehnästä ja rikkaviljasta.

Mekin voimme auttaa vanhurskaiden kokoamisessa kertomalla evankeliumista muille. Ihmisiä kootaan laumaan, kun he ottavat vastaan Kristuksen ja heidät kastetaan. Sen muistaminen, kuinka monin tavoin meitä siunataan Herran kirkon jäseninä, voi lisätä haluamme jakaa nuo siunaukset muiden kanssa.

Lue OL 86:8–10 ja kiinnitä huomiota siihen, millä tavoin meitä Herran kirkon jäseniä on siunattu. Voisit merkitä, mitä löydät.

Ilmaus ”te olette laillisia perillisiä” jakeessa 9 tarkoittaa sitä, että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet kuuluvat liittoon, jonka Jumala teki Abrahamin kanssa ja jossa Abrahamille luvattiin, että hänen jälkeläisensä nauttisivat pappeuden siunauksista ja jakaisivat nuo siunaukset muiden kanssa (ks. Abr. 2:9–11).

Pohdi seuraavaa kysymystä: Kuinka sinua on siunattu pappeuden kautta?

Kun pohdit yllä olevaa kysymystä, mieleesi saattoivat tulla toimitukset, jotka olet voinut saada pappeuden kautta, kuten kasteen ja Pyhän Hengen lahjan pelastavat toimitukset. Lue OL 86:11 ja huomaa, millä tavoin meidän tulee auttaa muita.

Ilmaus ”valona pakanoille” tarkoittaa sitä, että on vanhurskaana esimerkkinä niille, joilla ei ole evankeliumin siunauksia. Jakeessa 11 opetetaan, että me voimme tuoda pelastuksen muille auttamalla heitä saamaan pappeuden siunaukset. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen pyhien kirjoitustesi marginaaliin.

Pohdi kokemuksia, jolloin olet näyttänyt vanhurskasta esimerkkiä jollekulle muulle tai auttanut jotakuta saamaan pappeuden siunaukset tai joku tuntemasi henkilö on toiminut niin.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä sinä aiot tehdä ollaksesi valona muille, jotta he voivat saada pappeuden toimitukset ja siunaukset.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut OL 85–86 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: