Seminaari
Viikko 27: Päivä 1, Oppi ja liitot 124:1–83


Viikko 27: Päivä 1

Oppi ja liitot 124:1–83

Johdanto

Talvella 1838–1839 pyhät pakenivat Missourista ja asettuivat Illinoisiin Mississippin varrelle. Siellä pyhät alkoivat rakentaa kaupunkia pienelle asutusalueelle nimeltä Commerce. Kokemiensa vainojen ja vaikeuksien jälkeen pyhillä oli nyt paikka, jonne he voisivat rauhassa kokoontua ja rakentaa kaupungin. He kehittivät yhdyskuntaansa ja antoivat sille uuden nimen Nauvoo. Kun profeetta Joseph Smith sai lukuun OL 124 tallennetun ilmoituksen 19. tammikuuta 1841, pyhät olivat olleet Nauvoossa Illinoisissa lähes kaksi vuotta. Tässä ilmoituksessa Herra käski pyhiä rakentamaan temppelin ja selitti niitä siunauksia, joita pyhät voisivat saada, jos he olisivat ahkeria sen rakentamisessa.

Oppi ja liitot 124:1–41, 56–83

Herra käskee pyhiä rakentamaan Nauvooseen temppelin ja myös talon vierailijoille

Mitä sellaista olet saavuttanut, mikä on vaatinut sinulta merkittävässä määrin aikaa, ponnistuksia tai uhrauksia? Miksi se oli tuon asian edellyttämän ajan, ponnistelun ja uhrausten arvoista?

Herra aloitti ilmoituksen OL 124 käskemällä, että evankeliumin palauttamisesta tulee kirjoittaa julistus maailman hallitsijoille (ks. OL 124:1–14). Tämän käskyn täyttämiseksi kahdentoista apostolin koorumi julkaisi 6. huhtikuuta 1845 julistuksen, joka alkoi näin:

Kuva
temple baptismal font

Temppelin kasteallas

”Tietäkää,

että Jumalan valtakunta on tullut, kuten muinaiset profeetat ovat ennustaneet ja kuten on rukoiltu kaikkina aikoina; nimittäin se valtakunta, joka on täyttävä koko maan ja pysyvä ikuisesti” (julkaisussa Messages of the First Presidency of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, 6 osaa, 1965–1975, osa 1, s. 253).

Satakolmekymmentä vuotta myöhemmin presidentti Ezra Taft Benson, joka palveli siihen aikaan kahdentoista apostolin koorumin presidenttinä, piti yleiskonferenssipuheen, jossa hän vahvisti tuon julistuksen sanoman (ks. ”Sanoma maailmalle”, Valkeus, huhtikuu 1976, s. 24–26).

Sen lisäksi että Herra käski kirjoittaa julistuksen, Hän antoi pyhille käskyn, joka edellyttäisi heiltä suuria uhrauksia. Lue OL 124:25–27 ja pane merkille, mitä Herra käski Nauvoon pyhiä tekemään.

Mitä Herra halusi pyhien käyttävän temppelin rakentamiseen?

Siihen mennessä kun pyhät olivat muuttaneet Nauvooseen Illinoisin osavaltioon, monet olivat menettäneet kaiken omaisuutensa ja varallisuutensa. Pohdi, millä tavoin se, että pyhät noudattaisivat käskyä rakentaa uusi temppeli, on saattanut vaatia heiltä uskoa ja uhrauksia.

Lue OL 124:28 ja pane merkille, mistä syystä pyhien täytyi Herran sanojen mukaan rakentaa temppeli. Merkitse pyhiin kirjoituksiisi, mitä löydät.

Kuva
Presidentti Joseph Fielding Smith

Presidentti Joseph Fielding Smith on opettanut seuraavaa ”pappeuden täyteydestä”: ”Jokainen mies, joka on uskollinen ja haluaa ottaa vastaan nämä toimitukset ja siunaukset, saa pappeuden täyteyden, ja Herra on sanonut, että ’hän tekee heidät yhdenvertaisiksi vallassa ja voimassa ja herruudessa’. (OL 76:95; ks. myös OL 88:107.) – – Herra on antanut jokaiselle tämän kirkon miehelle mahdollisuuden kuuliaisuuden kautta saada pappeuden täyteys Herran temppelin toimitusten välityksellä. Tätä ei voi saada missään muualla.” (Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1977–1982, osa 3, s. 121.)

Kaikki kirkon jäsenet – miehet ja naiset – voivat saada pappeuden siunausten täyteyden ottamalla vastaan kaikki temppelitoimitukset. Näiden toimitusten kautta me voimme päästä osallisiksi kaikista siunauksista, jotka taivaallinen Isä haluaa antaa lapsilleen. Temppelitoimitusten ja -liittojen palauttaminen alkoi Kirtlandin temppelissä, mutta sitä ei saatu päätökseen siellä. Temppelin rakentaminen Nauvooseen tekisi mahdolliseksi temppelitoimitusten ja -liittojen palauttamisen jatkumisen (ks. OL 124:28, 40–41).

  1. Lue hakusanan ”Toimitukset” kohdalta kaksi ensimmäistä kappaletta joko Pyhien kirjoitusten oppaasta (scriptures.lds.org) tai kirjasesta Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos (2005, s. 173). Kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mikä on toimitus?

Jotkin toimitukset ovat välttämättömiä korotukselle, ja monia näistä pelastavista toimituksista voidaan suorittaa vain temppeleissä. Lue OL 124:29 ja etsi yksi näistä välttämättömistä temppelitoimituksista, jotka Herran mukaan piti palauttaa.

Elokuun 15. päivänä 1840 profeetta Joseph Smith opetti ensimmäisen kerran, että pyhät voisivat suorittaa pelastavia toimituksia kuten kasteen niiden kuolleiden ystäviensä ja sukulaistensa puolesta, jotka eivät olleet saaneet tilaisuutta ottaa vastaan evankeliumia (ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 422; ks. myös 1. Kor. 15:29). Tämän ilmoituksen jälkeen Mississippissä ja läheisissä joissa toimitettiin monia kasteita kuolleiden puolesta.

Lue OL 124:30–34 ja huomaa, minkä ohjeen Herra antoi siitä, missä kastetoimitus kuolleiden puolesta pitää suorittaa, jotta se olisi Hänelle otollinen.

Vaikka Herra sanoi, että kastetoimitus kuolleiden puolesta täytyi suorittaa temppelissä, niin miksi Hän salli pyhien suorittaa kasteita tilapäisesti muualla kuin temppelissä?

Kuva
Nauvoo Temple under construction

Sen jälkeen kun Joseph Smith oli saanut lukuun OL 124 tallennetun ilmoituksen, työ temppelin rakentamiseksi Nauvooseen eteni nopeasti. Lokakuun 3. päivänä 1841, kun temppelin pohjakerros oli saatu kaivetuksi, Joseph Smith sanoi pyhille: ”Kasteita kuolleiden puolesta ei enää suoriteta, ennen kuin toimitus voidaan suorittaa Herran huoneessa – –. Sillä näin sanoo Herra!” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 491.) Marraskuun 21. päivänä 1841, kun tilapäinen kasteallas oli rakennettu ja vihitty käyttöön Nauvoon temppelin pohjakerroksessa, kasteita kuolleiden puolesta alettiin taas toimittaa. (Ks. Kirkon historia aikojen täyttyessä, uskonto 341–343, 2004, s. 265–266; ks. myös Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 491–492.)

Kuva
Nauvoo Illinois Temple

Luvussa OL 124 opetetaan seuraavaa totuutta: Temppeli on ainoa paikka, jossa me voimme saada pappeuden toimitusten täyteyden elävien ja kuolleiden lunastamiseksi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka tämä oppi on mielestäsi saattanut motivoida pyhiä tekemään tarvittavat uhraukset temppelin rakentamiseksi Nauvooseen.

Kuva
Presidentti Thomas S. Monson

Merkitse sanoja tai ilmauksia, jotka kiinnittävät huomiosi presidentti Thomas S. Monsonin opetuksessa tämän temppeleitä koskevan totuuden tärkeydestä: ”Ne, jotka ymmärtävät ne iankaikkiset siunaukset, jotka temppelistä saa, tietävät, ettei mikään uhraus ole liian suuri, mikään hinta liian korkea, mikään ponnistelu liian vaikea noiden siunausten saamiseksi. Koskaan ei ole liian monia kilometrejä matkattavana, liian monia esteitä voitettavana tai liian paljon vaivaa kestettävänä. Temppelissä saatavat pelastavat toimitukset, joiden ansiosta voimme palata jonakin päivänä taivaallisen Isämme luo iankaikkisissa perhesuhteissa ja saada lahjaksi siunauksia ja voimaa korkeudesta, ovat jokaisen uhrauksen ja jokaisen ponnistelun arvoisia.” (”Pyhä temppeli – johtotähti maailmalle”, Liahona, toukokuu 2011, s. 92.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi muutama virke, joissa kuvailet, miksi temppelitoimitusten saaminen on sinulle tärkeää.

Pohdi, mitä teet tällä hetkellä elämässäsi valmistautuaksesi menemään kelvollisena temppeliin ja saamaan itsellesi pappeuden toimitusten täyteyden. Kirjoita omaan päiväkirjaasi tai paperille, mitä sinun mielestäsi täytyy tehdä nyt ollaksesi kelvollinen saamaan temppelitoimitukset.

Lue OL 124:38–41 ja pane merkille, miksi Herra käski Moosesta rakentamaan autiomaahan telttamajan ja miksi Hän käski kansaansa rakentamaan lupauksen maahan temppelin.

Huomaa, miten kauan näiden jakeiden mukaan temppelin pelastavat toimitukset ovat olleet olemassa.

  1. Kuvittele, että sinulla on ystävä, joka esittää sinulle seuraavat kysymykset, ja kirjoita sitten niihin vastaukset pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi:

    1. Miksi kirkko rakentaa temppeleitä?

    2. Miksi temppeli on tärkeä sinulle?

Jakeissa OL 124:22–24, 56–83 Herra käski pyhiä lisäksi rakentamaan toisen rakennuksen nimeltään Nauvoo House, jossa Nauvoossa käyvät vierailijat voisivat yöpyä.

Kuva
three-story building

Tämä rakennus on rakennettu keskeneräiseksi jääneen Nauvoo Housen perustukselle.

Oppi ja liitot 124:42–55

Herra selittää, mitä tapahtuu, jos pyhät noudattavat käskyä rakentaa temppeli

Lue OL 124:42–45 ja ota selville, mitä Herra sanoi tapahtuvan, jos pyhät rakentaisivat temppelin Nauvooseen Illinoisissa ja kuulisivat Hänen ääntään ja Hänen palvelijoidensa ääntä.

Jakeissa OL 124:46–54 Herra selitti, mitä tapahtuisi, jos pyhät rakentaisivat temppelin mutta eivät sitten kuulisi Hänen ääntään tai Hänen palvelijoidensa ääntä. Herra selitti myös, että Hän hyväksyisi pyhien ponnistelut Hänen työnsä toteuttamiseksi (kuten temppelien rakentamiseksi), vaikka heitä estettäisiinkin tekemästä niin heidän kohtaamansa vainon tähden.

Lue OL 124:55 ja katso, mitä Herra julisti pyhien osoittavan Hänelle sillä, että he noudattaisivat Hänen käskyään rakentaa Nauvoon temppeli.

Mitä me jakeen 55 mukaan osoitamme Herralle, kun me noudatamme Hänen käskyjään?

Voisit kirjoittaa pyhiin kirjoituksiisi jakeen 55 viereen seuraavan periaatteen: Noudattamalla Herran käskyjä me osoitamme uskollisuutemme.

  1. Pohdi tilanteita elämässäsi, jolloin olet noudattanut jotakin käskyä, koska olet halunnut olla luotettava ja uskollinen taivaalliselle Isälle ja Vapahtajalle. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi jostakin tällaisesta kokemuksesta ja siitä, miltä sinusta tuntui osoittaa Herralle luotettavuutesi ja uskollisuutesi.

Mitä muita siunauksia Herra lupasi jakeen OL 124:55 mukaan pyhille, jos nämä rakentaisivat temppelin Nauvooseen?

  1. Jakeessa 55 mainitut kunnian, kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän siunaukset ovat luonteeltaan iankaikkisia. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, miksi mielestäsi on tärkeää ymmärtää, että jotkin siunaukset, joita saamme uskollisuudestamme Herralle, eivät kenties ole välittömiä.

Haasta itsesi osoittamaan uskollisuutesi Jumalalle noudattamalla uskollisesti Hänen käskyjään.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen OL 124:1–83 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: