Seminaari
Viikko 5: Päivä 3, Oppi ja liitot 19:1–22


Viikko 5: Päivä 3

Oppi ja liitot 19:1–22

Johdanto

Kesäkuussa 1829 Joseph Smith palkkasi kirjanpainaja Egbert B. Grandinin painamaan 5 000 Mormonin kirjaa 3 000 dollarin hintaan. Grandin ei kuitenkaan suostunut aloittamaan painamista eikä edes ostamaan kirjasimia ennen kuin hänelle taattaisiin maksu työstä. Ilmoituksessa, joka on luvussa OL 19 ja joka todennäköisesti annettiin kesällä 1829, Herra käski Martin Harrisia antamaan osan omaisuudestaan maksuksi velasta, johon tämä oli joutunut tekemällä sopimuksen kirjanpainajan kanssa (ks. OL 19:34–35). Käyttäen vakuutena osaa maatilastaan Martin Harris takasi henkilökohtaisesti maksavansa painokustannukset, ellei Mormonin kirjan myynti kattaisi niitä.

Presidentti Joseph Fielding Smith kuvaili tätä ilmoitusta ja sen opetuksia sovituksesta ”yhdeksi suurimmista tällä taloudenhoitokaudella annetuista ilmoituksista, jota tärkeämpiä on vain muutama” (Church History and Modern Revelation, 2 osaa, 1953, osa 1, s. 85).

Oppi ja liitot 19:1–3

Vapahtaja julistaa, että Hän on täyttänyt Isän tahdon

Lue OL 19:1–3 ja pane merkille, mitä Herra sanoi siitä, kuka Hän on ja mitä Hän on tehnyt. Merkitse sanoja tai ilmauksia, jotka opettavat, että Jeesus Kristus täytti Isänsä tahdon ja että Jeesus Kristus tulee tuomitsemaan meidät tekojemme mukaan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kuvaus siitä, millä tavoin näiden Vapahtajaa koskevien totuuksien tunteminen olisi saattanut auttaa Martin Harrisia tuntemaan rauhaa ja antaa hänelle voimaa tehdä Herran tahto.

Oppi ja liitot 19:4–12

Jeesus Kristus selittää iankaikkista ja loputonta rangaistusta

Herra on selittänyt totuuksia, jotka voivat auttaa meitä paremmin ymmärtämään Hänen sovitusuhriaan. Lue OL 19:4 ja pane merkille sanoja, jotka täydentävät seuraavan opillisen lausuman: Jokaisen ihmisen täytyy tai . Voisit merkitä tämän ilmauksen pyhiin kirjoituksiisi.

Lue OL 19:5. Kuinka Vapahtaja kuvailee niiden kärsimystä, jotka eivät tee parannusta ja saavat siksi Hänen tuomionsa? Kuinka tämän totuuden tunteminen antaa meille lisäsyyn tehdä parannus synneistämme?

Silmäile jakeita OL 19:6–7 ja pane merkille ilmauksia, joita toisinaan käytetään niiden ihmisten tilan kuvailemiseen, jotka eivät tee parannusta. Merkitse ilmaukset ”loputon piina” ja ”iankaikkinen tuomio”. Mitä ajattelet, kun luet nämä kaksi ilmausta?

Etsi kohdasta OL 19:8–12 tietoja, jotka auttavat sinua ymmärtämään, miksi nämä ilmaukset eivät viittaa siihen, kuinka pitkän ajan ihmiset kärsivät synneistään.

Huomasitko, että ”Loputon” on Jumalan nimi? Tämä tarkoittaa sitä, että ”loputon rangaistus” eli ”iankaikkinen rangaistus” on ”Jumalan rangaistus”. Mitähän ”Jumalan rangaistus” tarkoittaa?

Kuva
Vanhin James E. Talmage

Vanhin James E. Talmage kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt: ”Helvetistä on sekä ulos- että sisäänmenotie. Helvetti ei ole suinkaan paikka, jonne kostonhimoinen tuomari lähettää vankeja kärsimään ja rangaistaviksi ensisijaisesti oman kunniansa vuoksi, vaan se on paikka, joka on valmistettu niiden opettamiseksi ja kurittamiseksi, jotka eivät ole oppineet täällä maan päällä sitä, mikä heidän olisi pitänyt oppia. Luemme tosin ikuisesta rangaistuksesta, loppumattomasta kärsimyksestä, iankaikkisesta tuomiosta. Se on kauhea ilmaus, mutta laupeudessaan Herra on selittänyt, mitä nämä sanat tarkoittavat. Hän sanoo: ’Iankaikkinen rangaistus on Jumalan rangaistus’, sillä Hän on iankaikkinen, ja synnintekijälle, joka ansaitsee ja todella tarvitsee sellaista tuomiota, tuo tila tai mahdollisuus on aina olemassa. Mutta se ei tarkoita, että kärsivä henkilö eli synnintekijä joutuisi kestämään ja kärsimään iankaikkisesti ja ikuisesti. Ketään ihmistä ei pidetä helvetissä pitempään kuin on tarpeen, että hänestä tulisi kelvollinen johonkin parempaan. Kun hän saavuttaa sen tilan, vankilan ovet avautuvat ja riemuitsevat joukot toivottavat hänet tervetulleeksi parempaan tilaan. Herra ei ole kumonnut vähimmässäkään sitä, mitä Hän on sanonut lakinsa ja evankeliuminsa toiminnasta aikaisempina taloudenhoitokausina, vaan Hän on tehnyt meille selväksi hyvyytensä ja laupeutensa tässä kaikessa, sillä Hänen kirkkautenaan ja työnään on ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän toteuttaminen.” (Ks. Opin ja Liittojen Kirja, oppilaan kirja, uskonto 324–325, 1986, s. 36.)

Kuva
Presidentti Joseph Fielding Smith

Presidentti Joseph Fielding Smith on esittänyt tämän oivalluksen: ”Samasta rikkomuksesta seuraa aina sama rangaistus Jumalan lakien mukaan, joka on iankaikkinen ja loputon; tästä syystä sitä nimitetään loputtomaksi rangaistukseksi ja iankaikkiseksi rangaistukseksi, koska se on rangaistus, jonka Jumala on määrännyt muuttumattoman lain mukaan. Ihminen voi joutua osalliseksi loputtomasta piinasta, ja kun hän on maksanut rikkomuksensa rangaistuksen, hänet vapautetaan, mutta rangaistus pysyy ja odottaa seuraavaa syyllistä, ja niin edelleen iankaikkisesti.” (Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1977–1982, osa 2, s. 214.)

Presidentti J. Reuben Clark ensimmäisestä presidenttikunnasta on esittänyt lisänäkemyksen kertomalla Jumalan todellisesta luonteesta. Kun luet tätä selitystä, mieti, kuinka Jumalan luonteen ymmärtäminen auttaa meitä ymmärtämään Jumalan rangaistusta.

Kuva
President J. Reuben Clark

”En voi hyväksyä sitä uudenaikaista oppia, että Jumala ei rankaise, koska en voi hylätä kaikkia olemassa olevia pyhiä kirjoituksia päästäkseni siihen lopputulokseen[, mutta] minusta tuntuu, että kun Herra tulee antamaan meille palkintomme – – ja rangaistuksemme – –, Hän antaa kaikkein lievimmän rangaistuksen, mitä rikkomuksemme edellyttää. Uskon, että Hän tuo tuomioonsa kaiken äärettömän rakkauden ja siunauksen ja armon ja hyvyyden ja ymmärtäväisyyden, mitä Hänellä on. – –

Ja toisaalta uskon, että kun kyse on hyvän käytöksemme palkitsemisesta, Hän antaa meille niin paljon, kuin vain on mahdollista antaa ottaen huomioon rikkomuksen, johon olemme syyllistyneet.” (”As Ye Sow…”, Brigham Young University Speeches of the Year, 3. toukokuuta 1955, s. 6–7.)

Oppi ja liitot 19:13–22

Vapahtaja puhuu siitä, kuinka Hän kärsi synnin tähden

Kuva
Christ in Gethsemane

Vapahtaja haluaa, että Hänen sovitusuhrinsa ansiosta meidän elämäämme siunataan ja se paranee. Lue OL 19:13–17 ja täydennä tämä virke: Niiden, jotka päättävät olla tekemättä parannusta, täytyy .

Kuva
Vanhin Neal A. Maxwell

Vanhin Neal A. Maxwell kahdentoista apostolin koorumista on muistuttanut meille, että meidän on tehtävä päätös: ”Meidän on loppujen lopuksi valittava joko Kristuksen elämäntapa tai Hänen kärsimystapansa. Meidän on joko kärsittävä niin kuin Hän kärsi (ks. OL 19:16–17) tai voitettava niin kuin Hän on voittanut (ks. Ilm. 3:21).” (”Joka voittaa – – niinkuin minäkin olen voittanut”, Valkeus, heinäkuu 1987, s. 65.)

Pohdi omia valintojasi. Johtavatko ne sinua elämään enemmän Kristuksen kaltaista elämää vai johtavatko ne sinua kohti tulevaa kärsimystä omista synneistäsi?

Useimmiten Jeesuksen Kristuksen kärsimyksestä on kertonut joku muu kuin Hän itse (ks. Matt. 26:36–39; Luuk. 22:39–44). Luvussa OL 19 Vapahtaja itse kertoo kärsimyksestään.

  1. Lue OL 19:15, 18–19 ja kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka Vapahtaja kuvaili kärsimystä, jonka Hän koki Getsemanessa?

    2. Mitä ajattelet siitä, että Vapahtaja kärsi rangaistuksen sinun synneistäsi?

    3. Millä tavoin tieto Vapahtajan kärsimyksestä olisi saattanut kannustaa Martin Harrisia tekemään parannuksen omista synneistään, kuten Herra tässä ilmoituksessa kehotti häntä tekemään?

  2. Lue OL 19:20 ja kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mistähän syystä Hengen vetäytyminen johtaisi kärsimykseen?

    2. Miksi saattaisi olla hyödyllistä muistaa tilanteet, jolloin meidän on täytynyt kärsiä syntiemme seurauksista?

Muistele tilanteita, jolloin olet kärsinyt syntiesi vuoksi ja tuntenut tarvetta tehdä parannusta. Kun pohdit niitä tilanteita, muistele, milloin olet tuntenut Hengen kumppanuutta ja milloin olet tuntenut Hengen vetäytyvän pois. Mitä teit päästäksesi jälleen nauttimaan Hengen kumppanuudesta?

  1. Käytä kohtaa OL 19:13–16, 20 kirjoittaessasi pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastausta seuraavaan kysymykseen: Millä tavoin Herran käsky tehdä parannus todistaa Hänen rakkaudestaan meitä kohtaan?

Lausu jossakin vaiheessa ensi viikon aikana jollekulle perheenjäsenelle tai ystävälle todistuksesi yhdestä opinkohdasta tai periaatteesta, jonka olet oppinut tutkiessasi jakeita OL 19:1–22. Voisit tarjoutua kertomaan kokemuksestasi opettajallesi seuraavan kerran kun tapaatte.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Oppi ja liitot 19:16–19

Pyri opettelemaan ulkoa OL 19:16–19 siten, että kirjoitat paperille tämän pyhien kirjoitusten hallittavan kohdan sanasta sanaan. Lue paperisi avulla kohta ääneen useaan kertaan. Peitä (tai pyyhi) sitten paperistasi muutamia sanoja tai ilmauksia. Jatka pyhien kirjoitusten hallittavan kohdan toistamista sanoen peitetyt osuudet ulkomuistista. Jatka samalla tavalla, kunnes tunnet osaavasi sanoa kohdan kokonaan ulkoa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi mahdollisimman paljon siitä, mitä muistat ulkoa tästä pyhien kirjoitusten hallittavasta kohdasta.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen OL 19:1–22 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: