Leringen van kerkpresidenten
Hoofdstuk 6: De kracht van het gebed


Hoofdstuk 6

De kracht van het gebed

‘Het is waardevol en geweldig dat we de Heer kunnen vragen om wijsheid die groter is dan de onze, om kracht om te doen wat we moeten doen, om troost en verlichting, en dat we Hem kunnen danken.’

Uit het leven van Gordon B. Hinckley

President Gordon B. Hinckley heeft gezegd: ‘Niemand kan alles in zijn eentje. We hebben hulp nodig, het soort hulp dat we als antwoord op ons gebed krijgen.’1 President Hinckley paste dat beginsel in zijn beslissingen als president van de kerk toe. Ouderling Robert D. Hales van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft over hem gezegd: ‘Hij is intelligent en heeft een buitengewoon inzicht, maar als hij een probleem heeft dat hij niet kan oplossen, gaat hij op zijn knieën.’2

President Hinckley en zijn vrouw, Marjorie, pastten dat beginsel ook thuis toe. Hun zoon Richard heeft gezegd: ‘Ik kan me geen enkele dag herinneren waarop we geen gezinsgebed hielden. Als het vaders beurt was, bad hij heel oprecht en nooit theatraal of overdreven emotioneel. We zagen hoe groot zijn geloof was door hem te horen bidden. Hij sprak God met veel eerbied aan, alsof hij een wijze en gerespecteerde mentor benaderde, en hij sprak met veel gevoel over de Heiland. Ik wist als kind dat Zij voor hem echt bestonden — dat hij Hen liefhad en respecteerde.’3 Marjorie heeft gezegd: ‘Ik denk dat ons gezinsgebed veel te maken had met de manier waarop onze kinderen op ons reageerden. Hoewel Gordon hen de les niet las, hoorden ze in ons gezinsgebed alles wat we wilden dat ze zouden horen.’4

Als algemeen autoriteit spoorde president Hinckley de leden van de kerk voortdurend aan: ‘Geloof in het gebed en de kracht van het gebed.’5 Hij getuigde: ‘Het gebed biedt ons toegang tot de macht van de hemel.’6 Hij beloofde: ‘Als u bidt, glimlacht de God van de hemel u toe, zegent Hij u en geeft Hij u blijdschap in uw hart en gemoedsrust in uw leven.’7

Afbeelding
biddende vrouw

‘Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden’ (Mattheüs 7:7).

Leringen van Gordon B. Hinckley

1

God is onze Vader. Hij nodigt ons uit om persoonlijk tot Hem te bidden.

Van alle grote, geweldige en inspirerende beloften die ik heb gelezen, vind ik dat deze woorden van de Heiland het meeste geruststellen: ‘Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden.’ (Mattheüs 7:7.)8

Vergeet nooit wie u bent. […] U bent een kind van God. […] Hij is uw eeuwige Vader. Hij heeft u lief. U kunt Hem in gebed aanspreken. Hij vraagt u om dat te doen. […] Wat is dat toch geweldig! Hij is de Allerhoogste. Hij is de Schepper en de Heerser van het heelal. En toch luistert Hij naar uw gebed!9

We kunnen door onze gebeden dichter tot de Heer komen. Ze kunnen een uiting van dankbaarheid worden. Ik kan niet volledig begrijpen dat de grote God van het heelal, de Almachtige, zijn kinderen uitnodigt om persoonlijk met Hem te spreken. Dat is een kostbare kans. Wat fantastisch dat dat werkelijk gebeurt. Ik getuig dat onze gebeden, nederig en oprecht uitgesproken, gehoord en verhoord worden. Het is wonderbaarlijk, maar het is echt waar.10

Broeders en zusters, ik weet dat u een biddend volk bent. Dat is iets geweldigs in deze tijd, waarin de gewoonte om te bidden uit het leven van velen verdwenen is. Het is waardevol en geweldig dat we de Heer kunnen vragen om wijsheid die groter is dan de onze, om kracht om te doen wat we moeten doen, om troost en verlichting, en dat we Hem kunnen danken.11

Ik bid dat ieder van ons ernaar zal streven om dichter bij de Heer te leven, en vaker en met meer geloof in gebed tot Hem te komen.

Ouders, bid voor uw kinderen. Bid dat zij tegen het kwaad van de wereld beschermd mogen worden. Bid dat zij in geloof en kennis mogen toenemen. Bid dat zij naar een nuttig en goed leven geleid mogen worden. Mannen, bid voor uw vrouw. Dank de Heer voor haar en smeek zijn zegeningen over haar af. Vrouwen, bid voor uw man. Veel mannen leiden een moeilijk leven met talloze ingewikkelde problemen. Bid de Almachtige dat ze in hun rechtschapen bezigheden geleid, gezegend, beschermd en geïnspireerd mogen worden.

Bid om vrede op aarde, dat de Almachtige die het heelal bestuurt zijn hand zal uitstrekken en zijn Geest over de volken zal zenden, zodat zij elkaar niet zullen bestrijden. […] Bid om wijsheid en begrip op uw moeilijke levenspad.12

Bidden is zo geweldig omdat het iets persoonlijks is, waar niemand anders zich mee bemoeit. Het is een persoonlijk gesprek tussen u en uw hemelse Vader in de naam van de Heer Jezus Christus. Bid. Vraag de Heer uw zonden te vergeven. Vraag de Heer om hulp. Vraag de Heer u te zegenen. Vraag de Heer om u te helpen bij het verwezenlijken van uw rechtschapen doelen. […] Vraag de Heer om alle belangrijke dingen die zoveel voor u betekenen. Hij staat klaar om te helpen. Vergeet dat nooit.13

2

Gezinsgebed leidt tot wonderen voor personen, gezinnen en de samenleving.

Er is in deze tijd behoefte aan meer nadruk op eerlijkheid, karakter en integriteit. Alleen als we de deugden, de essentie van ware beschaving, weer in ons leven verweven, zal het patroon van onze samenleving veranderen. De vraag die op ieders lippen brandt, luidt: waar moeten we beginnen?

Ik ben ervan overtuigd dat het moet beginnen met de erkenning van God als onze eeuwige Vader en onszelf als zijn kinderen; met bidden tot Hem, de erkenning van zijn almacht; met dagelijks zijn leiding in onze aangelegenheden afsmeken.

Ik geef in overweging dat een terugkeer tot het gezinsgebed een van de medicijnen is die een halt zouden toeroepen aan de ernstige ziekte die onze samenleving aantast. We kunnen in één dag geen wonder verwachten, maar in één generatie kan er wel een wonder plaatsvinden. […]

Knielen staat in schril contrast met het gedrag dat Paulus opnoemde: ‘hoogmoedig, […] roekeloos, verwaand’.

Het samen knielen van vader, moeder en kinderen schakelt nog andere kenmerken uit die Paulus opsomde: ‘hun ouders ongehoorzaam, […] zonder natuurlijke liefde’.

Het aanroepen van God vermindert de neiging tot godslastering en tot meer liefde voor genot dan voor God. [Zie 2 Timotheüs 3:1–4.]

De tendens om met de woorden van Paulus ‘ondankbaar’ en ‘onheilig’ te zijn, wordt tenietgedaan als de gezinsleden de Heer danken voor hun leven, voor de vrede en voor alles wat ze hebben. En door de Heer voor elkaar te danken, ontvouwen zich in het gezin wederzijds nieuwe waardering, nieuw respect en nieuwe genegenheid. […]

Wanneer een gezin voor de Heer neerknielt en de armen en de verdrukten gedenkt, ontwikkelen de gezinsleden zonder het te beseffen liefde en respect voor anderen en het verlangen om hen te dienen. Iemand kan onmogelijk God vragen een behoeftige te helpen zonder zelf iets aan de situatie van die persoon te doen. Wat een wonderen zouden er in de wereld plaatsvinden als de mensen hun zelfzucht aflegden en zichzelf in de dienst van anderen verloren. De dagelijkse gebeden van het gezin zijn de meest vruchtbare grond om het zaad voor die eigenschappen te planten. […]

Ik weet geen betere manier om de spanningen in het gezin te verminderen. Het kan respect voor ouders tot stand brengen, wat tot gehoorzaamheid leidt. De geest van bekering kan gevoeld worden, waardoor ontwrichte gezinnen grotendeels tot het verleden zullen gaan behoren. In ons gezinsgebed belijden we samen onze zwakheden aan de Heer en vragen we om de zegeningen van de Heer voor alle gezinsleden. […]

Het gezin is de hoeksteen van de samenleving. Het gezin dat bidt, is de hoop op een betere samenleving. ‘Zoek de Heere terwijl Hij te vinden is.’ (Jesaja 55:6.)14

Ik was ontroerd […] door de hartverscheurende uitspraak van een jonge [zendeling]. Hij zei: ‘Ik ben hier al maanden. Ik begrijp de taal niet. Ik mag de mensen niet. Overdag ben ik gedeprimeerd en ’s nachts lig ik te huilen. Ik wou dat ik dood was. Ik heb een brief naar mijn moeder gestuurd en geprobeerd een excuus te vinden om naar huis terug te keren. Dit is haar antwoord. Ze zegt: “We bidden voor je. Er gaat geen dag voorbij waarop we ’s ochtends vóór het ontbijt en ’s avonds vóór het slapengaan niet samen knielen en de Heer smeken je te zegenen. We bidden niet alleen, maar vasten ook. En als je jongere broers en zussen bidden, zeggen ze: ‘Hemelse Vader, zegen Johnny […] en help hem om de taal te leren en het werk te doen waartoe U hem geroepen hebt.’”’

Die jongeman zei vervolgens met tranen in de ogen: ‘Ik ga het nog eens proberen. Ik ga net als zij bidden en vasten.’

Nu, vier maanden later, heb ik een brief van hem gekregen, waarin hij schrijft: ‘Er is een wonder gebeurd. De Heer heeft mij met de taal gezegend. Ik heb geleerd om de mensen in dit prachtige land lief te hebben. God zij dank voor de gebeden van mijn familie.’15

Kunnen wij ons thuis fraaier inrichten? Ja, door ons als gezin te richten tot de bron van alle schoonheid. Kunnen wij onze samenleving sterker en leefbaarder maken? Ja, door ons gezinsleven deugdzamer te maken door samen neer te knielen en de Almachtige in de naam van zijn geliefde Zoon aan te roepen.

Afbeelding
biddend gezin

We kunnen ons gezin sterken door samen in gebed neer te knielen.

Een wereldwijde terugkeer naar het gezinsgebed zou in één generatie grotendeels de problemen oplossen die ons vernietigen. Dat zou de integriteit, het wederzijdse respect en de geest van dankbaarheid zeer ten goede komen.16

Is bidden zo moeilijk? Zou het echt zo moeilijk zijn om vaders en moeder aan te moedigen om met hun kleine kinderen neer te knielen en zich tot de troon van God te richten om voor zegeningen dank te betuigen, te bidden voor de noodlijdenden en voor zichzelf, en dat dan in de naam van de Heiland en Verlosser van de wereld te doen? Wat kun je met bidden veel bereiken! Ik kan daarvan getuigen en dat kunt u ook. Ieder gezin dat deze kostbare, eenvoudige handeling niet toepast, doet zichzelf op tragische wijze tekort.17

Als u geen gezinsgebed houdt, begin er dan nu mee. Kniel samen indien mogelijk elke ochtend en elke avond neer. Spreek met de Heer en dank Hem. Vraag Hem de behoeftigen te zegenen en bid Hem om uw eigen welzijn.18

‘Ik getuig dat als u oprecht gezinsgebed houdt, uw loon u geenszins zal ontgaan. U zult de veranderingen misschien niet meteen merken. Ze kunnen uitermate subtiel zijn. Maar ze zullen wel degelijk plaatsvinden, want God ‘beloont wie Hem zoeken’. (Hebreeën 11:6.)

Mogen wij de wereld in dit gebruik een getrouw voorbeeld stellen en anderen aanmoedigen dit eveneens te doen.19

3

We moeten bidden en luisteren, want onze gebeden worden beantwoord.

Ga er nooit van uit dat u alles alleen aankunt. U hebt de hulp van de Heer nodig. Aarzel nooit om op uw knieën te gaan en in gebed met Hem te praten. Het gebed is een opmerkelijk en prachtig hulpmiddel. Denk er eens over na. We kunnen daadwerkelijk met onze Vader in de hemel praten. Hij zal ons horen en ons antwoorden, maar dan moeten we wel naar zijn antwoord luisteren. Niets is te ernstig of te onbelangrijk om met Hem te bespreken.20

Bid tot de Heer en verwacht een antwoord. […] Het probleem met veel van onze gebeden is dat we ze opzeggen alsof we de telefoon pakken en iets bestellen: we geven onze bestelling door en hangen dan op. We moeten mediteren, overpeinzen en nadenken over waar wij om bidden, en vervolgens tot de Heer spreken als de ene mens tot de andere. ‘Kom nu, laten wij samen een rechtszaak voeren, zegt de Heere’ (Jesaja 1:18).21

De zaak aan de Heer overdragen, is het beste wat we kunnen doen. […] Ik aarzel niet om te zeggen dat mijn gebeden verhoord worden. Dat weet ik. Dat kan ik niet ontkennen. We dienen in deze moeilijke tijd om leiding te bidden. […] En het beste van al is dat je niet eens een genie hoeft te zijn om te bidden. Hij luistert naar de eenvoudigste mensen. […] Roep de Heer aan. Hij heeft ons die uitnodiging gegeven, en Hij zal ons antwoorden.22

Geloof in de kracht en grootsheid van het gebed. De Heer beantwoordt onze gebeden. Dat weet ik. Dat heb ik keer op keer zien gebeuren. Door het gebed gaan we een partnerschap met God aan. Het geeft ons de gelegenheid om met Hem te spreken, Hem voor zijn fantastische zegeningen te danken, en Hem om leiding en bescherming te vragen. Dit grote werk dat zich over de hele aarde verspreidt, is door het gebed van een jongen ontstaan. Hij had in de gezinsbijbel gelezen: ‘En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden. Maar laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt’ (Jakobus 1:5–6). Dat is de belofte. Bestaat er een mooiere belofte?23

Bid en luister, vrienden. Misschien zult u nooit een stem horen. Allicht zult u er nooit een horen. Maar u zult op onverklaarbare wijze ingevingen en zegeningen ontvangen. Want de Heer heeft beloofd: ‘Ik zal […] in uw hart tot u spreken door de Heilige Geest, die op u zal komen.’ (LV 8:2.)

Bid en u zult weten dat God luistert en antwoordt. Niet altijd zoals we willen, maar na verloop van tijd zult u met zekerheid weten dat Hij uw gebed gehoord en verhoord heeft.24

Blijf nederig waardoor u in gebed tot Hem zult neerknielen en zijn macht en goedheid zult erkennen. Hij zal u niet in de steek laten. Hij zal uw gebeden horen. Hij zal uw gebeden beantwoorden. In de stilte van de nacht zult u de influisteringen van zijn Geest horen die u in tijden van verdriet en nood zullen leiden. Die tijden zult u net als iedereen meemaken. Blijf op God vertrouwen en Hij zal u niet teleurstellen. Hij zal u de rug niet toekeren.25

Laat uw Vader in de hemel immer uw vriend zijn die u in gebed kunt aanspreken.26

Suggesties voor studie en onderwijs

Vragen

  • Hoe bent u door te bidden dichter tot uw hemelse Vader gekomen? Bespreek president Hinckleys raad over wat u in uw gebeden kunt zeggen (zie onderdeel 1). Wanneer hebt u dankzij het gebed ‘wijsheid die groter is dan de [uwe]’ ontvangen? Wanneer hebt u ‘troost en verlichting’ uit het gebed geput? Waarom moet ons gebed soms ‘een uiting van dankbaarheid’ zijn?

  • Denk na over de zegeningen die volgens president Hinckley uit gezinsgebed voortvloeien. Hoe is gezamenlijk gebed uw gezin tot zegen geweest? Wat staat regelmatig gezinsgebed zoal in de weg? Hoe kunt u die hindernissen samen als gezin wegwerken?

  • Hoe kunt u dankzij de leringen van president Hinckley in onderdeel 3 uw gebeden zinvoller maken? Wat hebt u geleerd over de manier waarop onze hemelse Vader onze gebeden beantwoordt? Waarom kunnen we door te bidden ‘een partnerschap met God’ aangaan?

Relevante Schriftteksten

Mattheüs 6:5–15; Lukas 18:9–18; 2 Nephi 32:8–9; Alma 34:17–28; 37:36–37; 3 Nephi 18:15–25; LV 19:28

Studietip

‘Probeer een algemeen beeld te krijgen door het boek, het hoofdstuk of de passage vluchtig door te lezen, of door de korte inhoud van het hoofdstuk door te nemen. Probeer de context en de achtergrond te begrijpen.’ (Predik mijn evangelie [2004], 23.) Lees een hoofdstuk of passage desgewenst meerdere keren ter vergroting van uw begrip. Als u dat doet, krijgt u wellicht diepere inzichten.

Noten

  1. ‘Stand True and Faithful’, Ensign, mei 1996, 94.

  2. Robert D. Hales, in Sheri L. Dew, Go Forward with Faith: The Biography of Gordon B. Hinckley (1996), 444.

  3. Richard G. Hinckley, in Sheri L. Dew, Go Forward with Faith, 171.

  4. Marjorie Pay Hinckley, in Sheri L. Dew, Go Forward with Faith, 171.

  5. Teachings of Gordon B. Hinckley (1997), 469.

  6. Teachings of Gordon B. Hinckley, 470.

  7. ‘Dedication of Gordon B. Hinckley Building’ (Brigham Young University–Idaho, 22 oktober 2002), byui.edu/Presentations/transcripts/devotionals/2002_10_22_hinckley.htm; bekeken op 21 september 2015.

  8. ‘Pillars of Truth’, Ensign, januari 1994, 2.

  9. ‘Stand True and Faithful’, 93.

  10. ‘An Humble and a Contrite Heart’, Ensign, november 2000, 89.

  11. ‘The Fabric of Faith and Testimony’, Ensign, november 1995, 89.

  12. ‘Slotwoord’, Liahona, mei 2003, 99–100.

  13. Teachings of Gordon B. Hinckley, 468.

  14. ‘The Blessings of Family Prayer’, Ensign, februari 1991, 2, 4–5.

  15. In Conference Report, april 1963, 128.

  16. ‘The Blessings of Family Prayer’, 5.

  17. ‘Four Simple Things to Help Our Families and Our Nations’, Ensign, september 1996, 8.

  18. Teachings of Gordon B. Hinckley, 217.

  19. ‘The Blessings of Family Prayer’, 5.

  20. ‘Blijf op het rechte pad’, Liahona, mei 2004, 114.

  21. Teachings of Gordon B. Hinckley, 469.

  22. Teachings of Gordon B. Hinckley, 469.

  23. ‘Fear Not; Only Believe’, New Era, januari 2000, 6; opmaak verwijderd.

  24. ‘Watch the Switches in Your Life’, Ensign, januari 1973, 93.

  25. Discourses of President Gordon B. Hinckley, deel 2: 2000–2004 (2005), 346.

  26. ‘Daughters of God’, Ensign, november 1991, 100.