Kyrkans presidenters lärdomar
Skrifternas rikliga skatter


Kapitel 12

Skrifternas rikliga skatter

När vi forskar i skrifterna med samma Ande varigenom de gavs, får vi större kunskap om Guds vilja.

Ur Wilford Woodruffs liv

Den 1 mars 1845 fick äldste Wilford Woodruff, kyrkans dåvarande presiderande auktoritet för de Brittiska öarna, ett brev från en vän i Förenta staterna. Tillsammans med denna korrespondens fanns en avskrift av ett annat brev, i vilket en man redogjorde för sina planer att trycka Läran och förbunden i England och tillförsäkra sig själv upphovsrätten. En sådan handling skulle ha hindrat kyrkan att trycka boken i England. Äldste Woodruff skrev i sin dagbok: ”Det är sannerligen ett driftigt företag för en avfälling eller avfällingar att försöka sig på att trycka kyrkans verk och hindra kyrkan från att göra det. Jag ser det som inget mindre än Guds barmhärtighet att kunskapen om detta kommit i mina händer. Jag tillbringade dagen med att undersöka lagen för att se vad jag kunde lära mig om att trygga upphovsrätten.”1 Han anlitade en tryckare till att sätta och trycka 3000 exemplar av boken.2 Efter att ha skaffat sig kunskap om de brit-tiska upphovsrättslagarna säkerställde han copyrighten i sitt eget namn den 7 juni 1845, ”inom fyrtioåtta timmar efter det att de sista sidorna erhållits från tryckarna”.3 Sålunda bevarade han kyrkans lagliga rätt att trycka boken i England.

Detta var inte första gången som Wilford Woodruff verkade för att få de heliga skrifterna i de sista dagars heligas händer. Innan Läran och förbunden trycktes för första gången skrev han av många av sidorna för hand och tog dem med sig på sina missionsresor. Medan han verkade på sin första mission i England, från januari 1840 till april 1841, samarbetade han med president Brigham Young och andra för att ge ut den första upplagan av Mormons bok utanför Förenta staterna. Senare bistod han profeten Joseph Smith i Nauvoo i Illinois med att sätta kyrkans tidskrift Times and Seasons. Mellan den 1 mars 1842 och 16 januari 1843 trycktes följande dokument i Times and Seasons, många år innan de trycktes i Den kostbara pärlan: Abrahams bok; Joseph Smiths skrifter 2; Wentworth-brevet, vilket innehöll trosartiklarna och en del av Moses bok.

Efter att ha hjälpt de heliga få skrifterna i sin hand, uppmanade president Woodruff dem att ”förvara dem i sina hjärtan”.4 Han sade: ”Vi bör efterleva vår religion. Vi bör själva praktisera det vi predikar om. Vi bör samla livets ord i våra hjärtan. Vi bör forska i den gudomliga sanningens uppteckningar. Vi bör sträva efter att förstå den tid och värld vi lever i. Det är så jag betraktar vår situation idag. Jag betraktar inte de uppenbarelser som finns upptecknade i dessa böcker, vilka berör tidernas fullhets utdelning, som någonting som ska förgås utan att uppfyllas.”5

Wilford Woodruffs lärdomar

Vi måste studera sanningarna i de heliga skrifterna, samla dem i våra hjärtan och utöva dem i vårt liv.

Läs Bibeln, Mormons bok, Läran och förbunden och de uppteckningar vilka Herren har gett oss, och bevara dessa uppenbarelser i era hjärtan för att se vad Herren har lovat oss. Då bevarar vi någonting som är värdefullt för oss.6

Det är vår plikt … som medlemmar att begrunda, reflektera över och läsa Guds ord, och försöka förstå vår belägenhet och vårt ansvar inför Herren.7

Världen är långt ifrån Herren. Vi själva är för långt borta från Herren som ett folk. Vi borde närma oss Herren och verka för att få den Helige Anden, så att när vi läser Guds uppenbarelser vi kan läsa dem med samma Ande varigenom de gavs. Då kan vi förstå deras [betydelse] för människobarnen.8

Djävulen är lös på jorden och har för avsikt att förgöra var och en som han kan förgöra. Forska i de skrifter som har kommit direkt till oss, såväl som dem som finns i Bibeln, och lär er att förstå Guds sinne och vilja, vilket vi kan göra genom att läsa dem när den Helige Andens ljus är inom oss, och sålunda vara beredda på det som ska ske i livet.9

Dessa ting [de principer som lärs ut i skrifterna] är sanna. Vi bör studera dem, bevara dem i våra hjärtan och utöva dem i vårt liv.10

Profeterna, apostlarna och patriarkerna har lämnat sina inspirerade skriftliga uppteckningar till vår användning och nytta, och vi kommer att hållas ansvariga för hur vi värdesätter det Guds ord som kommit till oss.11

Bibeln och Mormons bok förkunnar tillsammans evangeliets fullhet.

Jag skäms inte över att erkänna att jag helt och fullt tror på Bibelns bokstavliga uppfyllelse, såväl som varje meddelande från Gud till människa … Jag tror att forntidens heliga män skrev och talade såsom de blev ledda av den Helige Anden, och att de menade vad de sade och sade vad de menade, och att … ”ingen profetia i Skriften har kommit till genom egen utläggning”. [2 Petr 1:20]12

Jag bär mitt vittnesbörd om att Joseph Smith upprestes av den Allsmäktige Guden som profet i den sista tidshushållningen, att han förde fram Mormons bok och översatte den genom Guds gåva och kraft till människornas nytta i de sista dagarna. Jag vet att Mormons bok är sann, att den är en gudomligt inspirerad uppteckning.13

Vi har Bibeln — Juda stav — vilken innehåller Guds lag genom Mose och genom de forntida profeterna och patriarkerna. Den har gått i arv till oss genom de tusentals år som kommit och gått. Medan bibliotek, som biblioteket i Alexandria … har förstörts, har Bibeln bevarats till oss och vi har möjlighet att läsa den. Den ger oss Guds lag såsom den gavs till forntida människor. Men dessa lagar har inte förändrats, vad evangeliet beträffar, från denna dag till vår tid. Bibeln — Gamla och Nya testamentet — ger oss den lag varigenom vi kan bli upphöjda och komma tillbaka till Guds närhet och bo hos honom i evigheternas evighet. Den talar om för oss vilket håll vi ska gå för att få vara med i den första uppståndelsen, att vi må komma fram iklädda härlighet, odödlighet och evigt liv. Den ger oss också historien, inte bara om vad som hände med judarna, utan också om vad som kommer att ske. Dessutom har vi Mormons bok — Josefs stav i Efraims hand — det som skrevs på den [amerikanska] kontinenten av apostlar och profeter. Den innehåller, bland annat, Jesu Kristi lärdomar när han här uppenbarade sig efter sin uppståndelse i sin odödliga och förhärligade kropp och undervisade om evangeliet. Dessa uppenbarelser innehåller många principer. De visar oss de slutliga händelserna på jorden, det stora Babylons tillstånd och de straffdomar som ska äga rum i de sista dagarna före Människosonens ankomst.14

Hesekiel säger att i de sista dagarna ska Josefs stav i Efraims hand föras samman med Juda stav, inför nationernas ögon i Herrens hand, av en speciell anledning — för att insamla Israels hus i de sista dagarna. [Se Hes 37:15–28.] Dessa två uppteckningar ska också användas för att predika det eviga evangeliets fullhet för både jude och hedning, och de ska döma den generation som lever på jorden när de kommer fram.15

Här är Bibeln, judarnas uppteckning, som gavs genom Herrens inspiration genom Mose och de forntida patriarkerna och profeterna. Är den ett bedrägeri, och som tvivlarna säger, ett människoverk? Nej, det ligger inte i en enda människas makt som någonsin tagit ett andetag att skriva en sådan bok utan den Allsmäktiges inspiration. Detsamma gäller Mormons bok — det förenade skarpsinnet hos alla människor under himlen skulle inte kunna författa och framföra för världen en sådan bok som Mormons bok. Principerna däri är gudomliga — de kommer från Gud. De skulle aldrig kunna uppstå ur en bedragares hjärta, eller ur någons sinne som skriver en roman. Varför? Därför att de löften och profetior som den innehåller uppfylls inför hela jordens åsyn.16

Innehåller Mormons bok ett annat evangelium än det som finns i Bibeln? Det gör den inte. Den innehåller en historisk redogörelse för ett folk som bodde på den [amerikanska] kontinenten för länge sedan, var de kom ifrån och hur de kom hit, hur Guds handlade mot dem och hur Kristi kyrka upprättades bland dem. Jesus besökte dem efter sin uppståndelse. Det är därför som han sade: ”Jag har också andra får, som inte hör till den här fållan. Dem måste jag också leda, och de kommer att lyssna till min röst. Så skall det bli en hjord och en herde.” [Joh 10:16] … Bägge dessa böcker innehåller samma evangelium. Det har aldrig funnits mer än ett evangelium och något annat kommer aldrig att uppenbaras för den mänskliga familjen.17

Läran och förbunden är vårt testamente i de sista dagarna.

Vi har också Läran och förbunden, vilken ni har i era hem och som ni kan läsa. Denna sammanställning med uppenbarelser gavs genom profeten Joseph Smiths mun, genom Urim och Tummim och på andra sätt. Den innehåller några av de mest härliga och upphöjda uppenbarelser som Gud någonsin gett människan. Den visar vad som ligger framför oss, vad som väntar denna nation och jordens nationer och vad som står för dörren för jordens invånare. Dessa ting är tydliga, de är direkta, de är starka och de är Guds uppenbarelser, och de kommer att uppfyllas oavsett om människor tror på dem eller inte.18

Jag håller i mina händer Läran och förbunden, vilken innehåller uppenbarelser som gavs till profeten Joseph Smith under hans vistelse i köttet. Läs dessa uppenbarelser. Från början till slut harmonierar de med samtliga tidshushållningar som Gud har haft på jorden.19

Jag anser att Läran och förbunden, vårt testamente, innehåller en samling av de mest högtidliga, mest gudalika tillkännagivanden som någonsin getts den mänskliga familjen. För att bara nämna ”Synen” [i kapitel 76]. Den är en uppenbarelse som skänker mera ljus, fler sanningar och fler principer än någon uppenbarelse i någon annan bok som vi någonsin läst. Den tydliggör för vårt förstånd vårt nuvarande tillstånd, var vi kommer ifrån, varför vi är här och vart vi är på väg. Varje människa kan genom denna uppenbarelse veta hur hennes framtid ser ut. För alla människor vet vilka lagar de håller, och de lagar de håller avgör deras ställning i nästa liv. De bevaras av dessa lagar och får ta emot de välsignelser som hör ihop med dem.20

Läran och förbunden är en sammanställning av uppenbarelser som Herren gav till Joseph Smith. Denna bok innehåller några av de härligaste uppenbarelser som getts om lärdomar, om principer, om styrelsesätt, om Guds rike och de olika härligheterna, och om många stora ting vilka sträcker sig in i de eviga världarna.21

Den kostbara pärlan innehåller härliga sanningar som uppenbarades till profeten Joseph Smith.

Observera: Under en stor del av Wilford Woodruffs liv ingick inte Den kostbara pärlan i kyrkans standardverk. Men dess lärdomar lästes i stor utsträckning av de heliga i utdrag som först publicerades i några av kyrkans tidskrifter. Den 10 oktober 1880 blev Den kostbara pärlan ett av kyrkans standardverk på initiativ av första presidentskapet, vilket stöddes genom röstning på generalkonferensen.

I följande utdrag från äldste Woodruffs dagbok bär han sitt vittnesbörd om Abrahams bok, vilken profeten Joseph Smith översatte genom Guds kraft och som senare togs med i Den kostbara pärlan.

Herren välsignade Joseph med kraft att uppenbara Guds rikes hemligheter, att översätta … forntida uppteckningar och hieroglyfer lika gamla som Abraham eller Adam, vilka får våra hjärtan att brinna inom oss när vi betraktar de härliga sanningar som öppnar sig för oss. Siaren Joseph har lagt fram en del av Abrahams bok för oss, vilken skrevs av Abrahams egen hand men som doldes för människor under de senaste fyra tusen åren, men som nu har kommit fram i ljuset genom Guds barmhärtighet.22

Sanningarna i Abrahams bok är verkligen uppbyggande, storslagna och härliga, de tillhör de klenoder som uppenbarats för oss i de sista dagarna.23

Skrifternas profetior hjälper oss att vara förberedda för det som kommer att ske i de sista dagarna.

Bröder och systrar, låt oss själva läsa Guds uppenbarelser, och när vi läser dem, låt oss tro på dem och försöka leva på ett sådant sätt att vi kan vara redo för vad än Herren har i beredskap åt oss, att vi kan erkänna hans hand som Job gjorde och inte kritisera honom för hans handlingar mot oss. Om vi inte förstår dem nu, så kommer vi att göra det om en liten tid.24

”Vem är jag, säger Herren, som befaller men inte blir åtlydd? Vem är jag, säger Herren, som lovat och icke hållit?” [Se L&F 58:30–32.] … Vi har sagt, tid efter annan, år efter år, att vi lever i en mycket märklig tidsålder, generation och tidshushållning, och detta är sant. Tiden rullar iväg och allt som händer uppfyller Guds uppenbarelser, särskilt för oss. Vi lever i en mörk tid då otro och trolöshet täcker hela jordens yta … Det förvånar sista dagars heliga att se hur mycket mörker och trolöshet som breder ut sig på jorden. Sålunda, som medlemmar, tror jag att det krävs en högre grad av trofasthet i vår religionsutövning och mot de olika uppenbarelser från Gud som finns i Bibeln, Mormons bok och Läran och förbunden.

Vi ser inför våra ögon, år efter år, tecken i himlen och på jorden och profetiornas uppfyllande, men hur mycket ökar vi som ett folk vår tro på Gud? Motsvarar vår ökning i detta avseende trolöshetens ökning i världen? Kanske jag inte är den rätte att döma, men det tycks mig som om vi inte förstår. Det verk som vi är engagerade i, och Bibeln, Mormons bok och Läran och förbunden, är lika sant idag som det var för tjugo, trettio eller fyrtio år sedan … Jag påstår att detta verk är lika sant nu som då, och detsamma gäller de ord som jag citerade: ”Vem är jag, säger Herren, som befaller men inte blir åtlydd? Vem är jag, säger Herren, som lovat och icke hållit?” Jag tror att Herren infriar vad han säger. Jag tror att han uppfyller sina löften till de heliga och till hela världen, till Sion och Babylon, och om han gör det finns det något som bultar på dörren, något för oss som medlemmar att göra.25

Jag vill säga till de heliga: Utöva tro på Gud och utöva tro på hans uppenbarelser. Läs och begrunda dem och be uppriktigt om en korrekt förståelse för allt som Gud har uppenbarat, att du må tillväxa i Guds ljus och kunskap, och inse betydelsen av att leva efter din religion och vandra uppriktigt inför honom.26

Förslag till studier och diskussion

Fundera över dessa tankar när du studerar kapitlet eller när du förbereder dig för att undervisa. För ytterligare hjälp, se sidorna V–X.

  • Vad tror du det innebär att läsa skrifterna ”med samma Ande varigenom de gavs”? (s 116)

  • Gå igenom sista stycket på sidan 116. Hur utgör skrifterna ett skydd mot onda inflytanden?

  • I det fjärde stycket på sidan 116 råder president Woodruff oss att göra tre ting med skrifterna. Varför är dessa handlingar viktiga?

  • Varför är det viktigt att studera både Bibeln och Mormons bok? (Se s 117–119; se även 1 Nephi 13:40; 2 Nephi 3:12.)

  • Vad gör störst intryck på dig i president Woodruffs vittnesbörd om Läran och förbunden? (Se s 120.) På vilka sätt är Läran och förbunden ”vårt testamente”?

  • Wilford Woodruff beskrev sanningarna i Abrahams bok som ”klenoder” (s 121). Vilka dyrbara skatter har du funnit i Den kostbara pärlan?

  • Hur hjälper skrifterna oss att vara förberedda ”på det som ska ske i livet”? (Se s 121–122.)

  • Vad har du gjort för att dina studier i skrifterna ska vara meningsfulla? Vilka avsnitt i skrifterna har varit till särskilt stor nytta för dig? Hur har dessa avsnitt varit till hjälp?

  • Hur kan föräldrar, mor- och farföräldrar och lärare hjälpa barn och ungdomar att studera skrifterna och tillämpa dem i sina liv?

Skriftställen som hör till detta ämne: Första Timoteusbrevet 4:13–16; Andra Timoteusbrevet 3:16; 1 Nephi 15:24; Helaman 3:29–30; Moroni 10:3–5

Slutnoter

  1. Journal of Wilford Woodruff, 1 mars 1845, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas arkiv.

  2. Se Journal of Wilford Woodruff, 7 juni 1845.

  3. History of the Church, 7:426; se även Journal of Wilford Woodruff, 7 juni 1845.

  4. Millennial Star, 21 november, 1887, 742.

  5. Deseret News: Semi-Weekly, 6 juli 1880, s 1.

  6. Deseret Weekly, 17 augusti, 1889, s 226.

  7. Deseret News: Semi-Weekly, 7 september 1880, s 1.

  8. Deseret News: Semi-Weekly, 6 juli 1880, s 1.

  9. Contributor, August 1895, s 639.

  10. Millennial Star, 21 november, 1887, s 742.

  11. Deseret Weekly, 21 september, 1889, s 394.

  12. Deseret News: Semi-Weekly, 26 mars 1878, s 1.

  13. ”Mormonism Brought Prominently before the Public”, Millennial Star, 5 augusti 1897, s 493.

  14. Deseret Weekly, 19 april, 1890, s 560.

  15. Deseret News: Semi-Weekly, 2 maj 1876, s 4.

  16. Deseret News: Semi-Weekly, 20 maj 1873, s 1.

  17. Deseret News: Semi-Weekly, 16 augusti 1881, s 1.

  18. Deseret Weekly, 19 april, 1890, s 560.

  19. Millennial Star, 10 november, 1896, s 741.

  20. Deseret News: Semi-Weekly, 26 juli 1881, s 1.

  21. ”The Keys of the Kingdom,” Millennial Star, 2 september, 1889, s 548.

  22. Journal of Wilford Woodruff, 19 februari 1842.

  23. Journal of Wilford Woodruff, 19 mars 1842.

  24. Deseret News: Semi-Weekly, 20 juli 1875, s 1.

  25. Deseret News: Semi-Weekly, 2 maj 1876, s 4.

  26. Deseret News: Semi-Weekly, 30 juli 1878, s 1.