Kyrkans presidenters lärdomar
Handlingsfrihet: Att välja liv eller död


Kapitel 20

Handlingsfrihet: Att välja liv eller död

Nu är tiden inne för oss att välja mellan gott och ont, ty våra handlingar har följder i detta liv och i evigheterna.

Ur Wilford Woodruffs liv

President Wilford Woodruff vittnade om att frälsning kommer ”av och genom Jesu Kristi blod”, och han betonade också att frälsningens fullhet kommer ”genom lydnad mot evangeliet”.1 Utifrån detta undervisade han om att ”vi alla har vår frihet att välja det goda och avstå från det onda, eller att välja det onda och avstå från det goda”2 och att Gud ”håller oss ansvariga för hur vi använder denna handlingsfrihet”.3 Han vädjade till de heliga att fatta rättfärdiga beslut och påminde dem om skillnaden mellan ”några korta år av jordisk njutning” och ”en lång evighet av ljus, sanning, välsignelser och kunskap, vilken Herren förlänar varje människa som lyder hans lag”.4

Liksom vi alla hade president Woodruff otaliga möjligheter att utöva handlingsfrihetens gåva. Ett sådant tillfälle kom i Herefordshire i England, i John Benbows hem. (Se s 90 i denna bok.) ”John Benbow var en ädel man”, mindes president Woodruff. ”Han var som en engelsk lord, en av de rikaste, tror jag, som någonsin blivit medlem i kyrkan. Han hade inte varit döpt i en månad, tror jag, förrän han kom till ett litet vardagsrum tillsammans med sin hustru och i ungefär tre kvart berättade för mig att han hade läst i Nya testamentet att på apostlarnas tid hade de sålt alla sina ägodelar och lagt dem för apostlarnas fötter [se Apg 4:31–37], och han sade att han kände att det var hans plikt att uppfylla denna lag och att han ville göra det. Jag lyssnade tålmodigt på honom och när han var klar tog det mig nästan en halvtimme att berätta för honom om skillnaden mellan vår situation idag och situationen på apostlarnas tid. Jag fick honom att förstå att Gud inte hade sänt mig till England för att ta hand om hans guld, hans hästar, hans kor och hans egendom, han hade skickat mig dit för att predika evangeliet. Men jag sade till honom att Herren skulle ta emot hans offervilja, och att närhelst han kunde göra gott skulle han göra det, han borde hjälpa de fattiga, hjälpa till med att publicera Mormons bok, och så vidare.”

När president Woodruff berättade om den här upplevelsen berättade han om de långtgående följderna av hans beslut att artigt avvisa broder Benbows erbjudande:

”Vad skulle ha blivit följden om jag hade gjort på det andra sättet och sagt: ’Ja, ge mig dina ägodelar så ska jag ta hand om dem’? Han skulle troligen ha avfallit. Inte bara det, utan det skulle också ha funnits en dåraktig apostel som också skulle ha varit en lämplig kandidat för avfall. Men förelåg det någon frestelse för mig? Nej, det gjorde det inte. Det skulle det inte ha gjort för någon äldste som hade tillräckligt av Guds Ande för att förstå skillnaden mellan 100 000 pund och att få vara med om den första uppståndelsen, med förmåga att passera änglarna och gudarna till upphöjelse och härlighet, och att bo i Guds och Lammets närhet från evighet till evighet.”5

Wilford Woodruffs lärdomar

Eftersom Gud har gett oss frihet att välja är vi ansvariga för våra handlingar.

Gud har till alla sina barn i denna tidshushållning gett, liksom han gav till alla sina barn i tidigare tidshushållningar, personlig handlingsfrihet. Denna handlingsfrihet har alltid varit människans arvedel i Guds styrelsesätt. [Vi] ägde den i himlarnas himmel innan jorden fanns till, och Herren bibehöll och försvarade den där mot angrepp från Lucifer och de som tog ställning för denne, vilket ledde till att Lucifer och en tredjedel av himlens härskaror nedkastades. [Se Upp 12:1–9; L&F 29:36–37; Moses 4:1–4.] Till följd av denna handlingsfrihet hålls du och jag och hela människosläktet ansvariga, ansvariga för den kurs vi väljer, det liv vi lever och de gärningar vi utför i kroppen.6

Det ingår i den gudomliga ordningen att inte tvinga någon människa till himlen, att inte utöva tvång över sinnet utan lämna det fritt att handla av sig självt. [Gud] framlägger för sin skapelse människan det eviga evangeliet, livets och frälsningens principer, och låter henne sedan själv välja eller själv förkasta, med klar insikt om att hon hålls ansvarig inför honom för resultatet av sina handlingar.7

Våra beslut att göra gott eller ont får följder i detta liv och i evigheterna.

Alla får vad de arbetar för. Vadhelst vi sår, oavsett om det är gott eller ont, får vi skörda frukterna av. [Se Gal 6:7; L&F 6:33.]8

Herren har befallt oss, och vi måste lyda hans bud om vi ska erhålla lydnadens välsignelser.9

Ju starkare vi håller fast vid Guds befallningar, ju mer övertygade blir vi om att Gud är vår vän och att han vakar över oss och att hans Son Jesus är vår förespråkare hos Fadern, att han är i detta folks mitt, och att han kämpar för sina heligas rätt och att han kommer att avvärja varje vapen som riktas mot Sion.10

Vi bör inskärpa i våra barns sinnen de onda följderna av att begå synd eller att överträda någon av Guds lagar. De bör förstå att genom att göra fel får de ärva en sorg och bedrövelse som de lätt kan undfly ifrån genom att göra rätt, och de bör lära sig denna princip genom förmaningar istället för att behöva utstå de sorger och bedrövelser som är en följd av att göra fel.11

Jag har aldrig begått en synd i denna kyrka och rike utan att det har kostat mig tusen gånger mer än det var värt. Vi kan inte synda ostraffat; vi kan inte ignorera något råd ostraffat, utan att det för med sig sorg.12

Bröder och systrar, sök efter Gud, åkalla honom i det fördolda, och vänd er inte bort från rättfärdighet och sanning, det finns ingenting att vinna genom att göra detta, utan tvärtom allt att förlora.13

De personer som inte vill vandra enligt det ljus som de har måste förr eller senare skörda svåra prövningar, de har inte den glädje och den lycka och frälsning som den person har som lyder Guds bud och ständigt gör vad som är rätt. De ogudaktiga är alltid rädda. Det finns ingen anledning för en man eller kvinna att begå synd, det för inte med sig några belöningar. Det är bättre för oss att tjäna Herren, ty de som tjänar Herren morgon, middag och kväll är lyckliga vare sig de är rika eller fattiga.14

Fråga vilket folk, vilken nation, vilket rike eller vilken generation som helst av människor; de ska säga dig att de söker lyckan, men hur söker de den? Ta till exempel större delen av människosläktet, hur söker de lyckan? Genom att tjäna djävulen så mycket de kan, och nästan den sista som människornas barn dyrkar, och den sista varelse vars lagar de vill lyda, är himlens Gud. De vill inte tillbe Gud eller hedra hans namn, ej heller hålla hans lagar, utan de hädar hans namn, från dag till dag, och nästan hela världen söker efter lycka genom att begå synder, bryta mot Guds lagar, och häda hans namn och förkasta den enda källa varifrån lyckan flödar.

Om vi verkligen förstod att vi inte kan få genom att vandra på syndens stigar och bryta mot Guds lagar så skulle vi inse det dåraktiga i det, varje man och varje kvinna skulle inse att för att uppnå lycka måste vi utföra rättfärdighetens gärningar, utföra vår Fader i himlens vilja, för vi kommer att från hans hand ta emot all den lycka, de välsignelser, den härlighet, frälsning, upphöjelse och eviga liv, som vi någonsin kommer att få ta emot i tid eller evighet.15

Låt oss vara trofasta och pryda oss med evangeliets dygder. Det finns ingenting att vinna genom att göra fel. Lögn, stöld, hädelse, dryckenskap, förtal och att förneka Herren Jesus Kristus för med sig sorg och ånger, de degraderar den människa som är organiserad i Guds avbild; men att göra rätt, att lyda Guds bud, att visa kristlig kärlek och vara vänlig för med sig glädje och frid och den Helige Anden, och slutlig upphöjelse i vår Faders rike.16

Vi blir evigt belönade enligt den lag vi väljer att hålla under vår korta tid på jorden.

Ack, våra liv här varar bara några dagar, men på andra sidan slöjan ska vi leva för evigt, vi ska leva och existera lika länge som vår Skapare existerar, och vår eviga bestämmelse är beroende av hur vi tillbringar vårt korta liv här i köttet.17

När vi verkligen förstår att vår framtida bestämmelse — framtida lycka, upphöjelse och härlighet, eller vårt framtida elände, degradering och sorg, i allt beror på den lilla tid vi tillbringar i denna värld, kan jag säga att det inte är till fördel för någon människa under himlarna att använda sin tid till att handla orätt … Om en människa någonsin får några välsignelser från någon källa så måste hon få dem från Herren, för djävulen har ingen benägenhet att välsigna, och välsignar inte människobarnen, utan arbetar på att leda dem bort från rättfärdighetens och sanningens stigar.18

Himlens Gud, som skapade denna jord och satte sina barn på den, gav dem en lag varigenom de kunde bli upphöjda och frälsta i ett rike av härlighet. För en lag har givits till alla riken och allt styrs genom lagar i hela universum. Vilken lag en människa än håller så bevaras hon genom denna lag, och hon får den belöning som denna lag garanterar henne. [Se L&F 130:20–21.] Det är Guds vilja att alla hans barn ska lyda den högsta lagen så att de må få den högsta härlighet som är bestämd åt alla odödliga varelser. Men Gud har till alla sina barn gett handlingsfriheten, att de må välja vilken lag de vill hålla.19

Ingen människa uppnår celestial härlighet utan att hålla celestial lag, ingen uppnår terrestrial härlighet utan att hålla terrestrial lag och ingen uppnår telestial härlighet utan att hålla telestial lag. [Se L&F 88:19–33.] Det råder stor skillnad mellan ljuset vid middagstid och stjärnornas tindrande på kvällen, men denna skillnad är inte större än skillnaden mellan härligheterna i de olika delarna av Guds rike.20

Herren har uppenbarat den celestiala lagen för oss, det vill säga, han har gett oss fullheten av Jesu Kristi evangelium, och har gett oss kunskap om det eviga livets principer …

Om vi ska komma till den celestiala världen måste vi påverkas av den ande som är rådande där, och ständigt handla efter de principer som bör styra oss. Vi måste besitta samma anda och principer i denna värld, vi måste lyda en celestial lag här och vara förenade enligt den princip som förenar Guds folk som bor i hans närhet, för att kunna få samma härlighet som de åtnjuter.

Detta är de principer vi undervisas om dag efter dag, och vi måste lära oss tillämpa dem och vi måste lägga åt sidan vår själviskhet och alla falska principer.21

Det lönar sig för människan att göra det som är rätt, och människan kommer bittert att ångra allt det hon gör, i denna eller i någon annan generation, som är emot Gud och hans verk … Om en människa gör det som är rätt, är ståndaktig i vittnesbördet om Jesus Kristus, lyder evangeliet och håller sina förbund, kommer hon när hon går över till andra sidan slöjan att inträda i Guds och Lammets närhet, och eftersom hon hållit den celestiala lagen inträder hon i celestial härlighet, bevaras genom denna lag, och tar del av denna härlighet under evighetens ändlösa tidsåldrar. Det lönar sig för varje människa under himlen att lyda och vara trofast mot Guds lag de få dagar hon tillbringar i köttet.22

Vi kan lika väl rannsaka våra egna hjärtan och på en gång bestämma oss för att vi ska utföra rättfärdighetens gärningar, hedra vår Fader i himlen, göra vår plikt mot Gud och människor, och ta till oss och bygga upp Guds rike. Vi ska då förstå att människan, för att kunna erhålla lycka och tillfredsställa den odödliga själen i en fullhet av härlighet, måste lyda den celestiala lagen och levandegöras av en del av Guds celestiala ande, och vi förstår då också att synd, att bryta Guds lag och häda hans namn, för med sig sorg och bedrövelse samt både timlig och andlig död. Om vi vandrar på orättfärdighetens stigar så bedrövar vi den Helige Anden och våra bröder och skadar oss själva.23

Livets väg är utpekad och om vi försummar att vandra därpå finns det inget annat än döden som stirrar oss i ansiktet. Låt oss stanna till och reflektera ett ögonblick — låt oss ta reda på om det är bäst för oss att ta emot livet eller döden … Ni har hört enkla sanningar, och de har dikterats genom den Helige Andens kraft och genom Jesu Kristi vittnesbörd, och nu är tiden inne för er att besluta vem ni vill tjäna.24

Era framtida välsignelser, er framtida upphöjelse och härlighet, världar utan slut, är beroende av vilken väg ni går på här. Den väg ligger tydlig framför er som leder till evigt liv … Det återstår nu för er att vandra därpå.25

Gud placerar frälsning inom räckhåll för oss. Han ger oss enkla principer för hur vi ska uppföra oss och ger oss styrka att genomföra dem.

Frälsning ligger inom räckhåll för er, evigt liv och en del i den första uppståndelsen. Faktum är att alla välsignelser som Gud har lovat något folk som någonsin befunnit sig i köttet, läggs fram för er och är inom räckhåll för er så länge ni gör er plikt.26

De sista dagars heliga uppmuntras på alla sätt, deras väg ligger tydlig och inbjudande framför dem.27

Det finns bara en rätt väg, och det är en okomplicerad väg, och de principer och regler som styr er på den vägen är enkla och lätta att förstå. Detta är den väg vi ska gå på, och jag anser att vi är storligen välsignade som har fått kunskap om den rätta vägen.28

Vad Herren än fordrar av oss så fordrar han inget som vi inte kan utföra. Vi kan lyda hans bud i enlighet med den situation vi befinner oss i och de möjligheter vi har tillgång till. Det finns ingen man eller kvinna så fattig att han eller hon inte kan lyda evangeliet. De kan fatta beslutet att låta döpa sig till sina synders förlåtelse, och om de håller Herrens bud ger han dem kraft och medel att fullgöra det som krävs av dem.29

Jag ber att vi ska fullfölja denna inriktning, så att vi när vi kommer på den andra sidan slöjan ska vara nöjda med vår uppteckning. Vi kommer att där finna uppteckningen om oss i vår Guds stora celestiala bibliotek, och vi kommer att veta vad vi har gjort i detta liv. Om vi har gjort något som är fel kommer vi att vara ledsna för det. Vi bör omvända oss från felsteg och försöka göra bättre. Det är min bön att Guds ande ska vara med oss och vägleda oss i vårt verk medan vi lever här, då kommer vi att tas emot i Guds rike när vi går bort. Vi kommer att glädja oss om vi gör det som är rätt, för våra ögon har inte sett, våra öron har inte hört och människobarnens hjärtan har inte kunnat ana den härlighet som ligger i beredskap åt Adams söner och döttrar. Det är dolt inför våra ögon idag, och det öppnas inte för oss förrän vi inträder i Guds och Lammets närhet.30

Det finns ingen man eller kvinna som någonsin levt på jorden och hållit Guds bud som kommer att skämmas eller känna sig ledsen över det, när de inträder i Guds närhet.31

Förslag till studier och diskussion

Fundera över dessa tankar när du studerar kapitlet eller när du förbereder dig för att undervisa. För ytterligare hjälp, se sidorna V–X.

  • Gå igenom berättelsen på sidorna 203–204. Vilka principer vägledde äldste Woodruff när han svarade broder Benbow?

  • Läs andra stycket på sidan 205. Varför är det emot Guds natur att ”tvinga någon människa till himlen” eller ”utöva tvång över sinnet”? Vad gör vår himmelske Fader för att uppmuntra oss att välja den väg som leder till evigt liv?

  • President Woodruff sade: ”Alla får vad de arbetar för” (s 205). Vad innebär det för dig? Hur kan detta uttalande påverka de beslut vi fattar?

  • Vilka är, enligt president Woodruff, några välsignelser som vi får i detta liv när vi lyder buden? Vad kan hända i detta liv om vi väljer att inte hålla buden? (Se s 206–207.)

  • Gå igenom fjärde och femte stycket på sidan 206. Vilket pris får vi betala för synden?

  • Hur påverkar våra dagliga beslut vår eviga bestämmelse? (Se s 207–210.) Varför är det viktigt att komma ihåg att detta liv är kort i jämförelse med evigheterna?

  • Vad skulle du säga till en familjemedlem eller vän som söker lyckan utan att hålla buden? Vilka upplevelser kan du berätta om för att hjälpa denna person?

  • Varför tror du att människor ibland tycker att frälsning ligger utom räckhåll för dem? Studera president Woodruffs lärdomar på sidorna 210–211. Vilka uttalanden tycker du är speciellt uppmuntrande för människor som känner på detta sätt?

  • Vad kan föräldrar göra för att respektera sina barns handlingsfrihet men ändå hjälpa sina barn att fatta rättfärdiga beslut?

Skriftställen som hör till detta ämne: Josua 24:15; Jesaja 64:4; Kolosserbrevet 3:24–25; 1 Nephi 3:7; 2 Nephi 2:25–30; Alma 7:14–25; 41:10; Helaman 14:30–31; L&F 130:20–21

Slutnoter

  1. Deseret News: Semi-Weekly, 13 juni 1882, s 1.

  2. ”Sayings and Writings of Prest. Woodruff”, Contributor, juli 1894, s 538.

  3. Deseret Weekly, 26 oktober 1889, s 561.

  4. The Discourses of Wilford Woodruff, sammanst av G Homer Durham (1946), s 278–279.

  5. Millennial Star, 28 november 1895, s 754–755.

  6. The Discourses of Wilford Woodruff, s 8–9.

  7. Deseret News: Semi-Weekly, 9 maj 1882, s 1.

  8. Millennial Star, 2 september 1889, s 548.

  9. Deseret News: Semi-Weekly, 2 maj 1876, s 4.

  10. Deseret News: Semi-Weekly, 26 juli 1881, s 1.

  11. The Discourses of Wilford Woodruff, s 105.

  12. Deseret News: Semi-Weekly, 14 december 1880, s 1.

  13. The Discourses of Wilford Woodruff, s 262.

  14. Deseret News, 22 februari 1865, s 162.

  15. The Discourses of Wilford Woodruff, s 259–260.

  16. The Discourses of Wilford Woodruff, s 23.

  17. The Discourses of Wilford Woodruff, s 244.

  18. Deseret News, 22 februari 1865, s 162.

  19. The Discourses of Wilford Woodruff, s 10.

  20. Deseret News: Semi-Weekly, 12 januari 1875, s 1.

  21. Deseret News, 6 januari 1858, s 350.

  22. Deseret News, 23 december 1874, s 741.

  23. Deseret News, 4 februari 1857, s 879.

  24. Journal of Discourses, 9:222.

  25. ”Y. M. M. I. A. Annual Conference”, Contributor, augusti 1895, s 638.

  26. Contributor, augusti 1895, s 638.

  27. Deseret News: Semi-Weekly, 26 juli 1881, s 1.

  28. The Discourses of Wilford Woodruff, s 307.

  29. Deseret News: Semi-Weekly, 2 maj 1876, s 4.

  30. Millennial Star, 14 maj 1896, s 311.

  31. Deseret News: Semi-Weekly, 20 maj 1873, s 1.