Kyrkans presidenters lärdomar
Att undervisa och lära genom Anden


Kapitel 6

Att undervisa och lära genom Anden

Vi behöver den Helige Andens vägledning när vi lär oss evangeliet och när vi undervisar om det till varandra.

Ur Wilford Woodruffs liv

När äldste Wilford Woodruff förberedde sig för en konferens i oktober 1855 bad han om att få veta vad han och hans bröder skulle undervisa folket om. Som svar på sin bön fick han följande uppenbarelse: ”Låt mina tjänare ta emot den Helige Anden och alltid ha min Ande hos sig, för den lär dem alltid vad de ska undervisa folket om. Lär folket att ständigt ha min Ande hos sig, för då kan de förstå Herrens ord när de blir undervisade om det.”1

Med ett orubbligt vittnesbörd om denna princip inledde president Woodruff ofta sina konferenstal med att uttrycka en önskan om att undervisa med den Helige Andens kraft. Dessutom påminde han ofta de heliga om deras plikt att lyssna och lära genom samma kraft. En gång sade han: ”Vi är alla beroende av Herrens ande, av uppenbarelse, av inspiration, av den Helige Anden, för att kunna undervisa de människor vi är kallade att undervisa, och om Herren inte ger mig den Helige Anden denna eftermiddag lovar jag er alla att ni inte får ut mycket av broder Woodruff.”2

Wilford Woodruffs lärdomar

Vi får bara undervisa om evangeliet när vi är inspirerade av den Helige Anden.

Jag är inte kapabel, inte heller är någon människa kapabel att undervisa människobarnen och uppbygga dem i Jesu Kristi evangelium utan den Helige Anden, utan uppenbarelse, utan den Allsmäktige Gudens inspiration. Därför önskar jag få de heligas tro, och dessutom deras böner. Jag behöver Guds Andes hjälp, liksom varje människa som försöker undervisa människorna om det som hör himmelriket till.3

Min tro är att ingen människa i denna eller i någon annan generation kan undervisa och uppbygga jordens invånare utan inspiration från Guds Ande. Som folk har vi hamnat i ett läge … där vi har lärt oss, genom allt vårt handhavande och arbete, behovet av att erkänna Guds hand i allt. Vi känner att detta är nödvändigt idag. Jag vet att jag inte är kvalificerad att undervisa vare sig de heliga eller världen utan Guds Ande. Jag behöver den … och dessutom er tro och era böner, så att mitt sinne ska ledas åt ett håll som är till nytta för er. I min offentliga undervisning tillåter jag aldrig mitt sinne att vandra åt något håll utan att Anden uppmanar mig därtill, och detta är den situation vi alla befinner oss i när vi träffar de heliga, eller när vi går ut för att predika evangeliet.4

Herren sade genom Joseph Smith: ”Och vad de tala drivna av den Helige Anden skall vara helig skrift, skall vara Herrens vilja, skall vara Herrens sinne, skall vara Herrens ord, skall vara Herrens röst och Guds kraft till frälsning.” [L&F 68:4] Hur kommer det sig? Därför att den Helige Anden är en medlem av gudomen, och när en människa talar genom den Helige Anden så är det följaktligen Herrens ord. Vi bör söka efter att erhålla denna ande så att den kan vara med oss vid alla tillfällen och bli en uppenbarelsens princip för oss.5

Detta folks sinnen behöver ständig näring, och vi måste alla förlita oss på den Helige Anden och Herren för att fylla våra sinnen från denna outsinliga källa av intelligens som kommer från Gud, för vi kan inte få näring från någon annan källa till att ge föda åt människans odödliga sinne.6

Människan är i besittning av en ande som alltid kommer att leva, en ande som kommer från Gud, och endast om hon får näring från samma kraftkälla som skapade henne kan hon vara tillfreds.7

Utan den Helige Anden har vi inte rätt att undervisa.8

När vi undervisar om evangeliet måste vi komma ihåg att de tydligaste och mest enkla sanningarna är de mest uppbyggande.

Jesu Kristi uppenbarelser lär oss att Frälsaren föddes i köttet, och Fadern sade att han inte gav honom fullheten från begynnelsen utan att han gick från nåd till nåd till dess han fått fullheten och att han kallades Guds Son eftersom han inte fick denna fullhet från begynnelsen. [Se L&F 93:12–14.] Vi bör på samma sätt tillväxa av hela vår själ i nåd, ljus och sanning, för att vi när tiden är inne ska få ta emot fullheten. [Se L&F 93:20.]

Herren har en stor mängd principer i beredskap åt oss och de största principerna han har åt oss är de enklaste och tydligaste. Evangeliets första principer, som leder oss till evigt liv, är de enklaste och ändå finns det inga andra som är härligare eller viktigare för oss. Människor må visa prov på många talanger och mycken lärdom, antingen i tryck eller i tal, de må försöka predika om hemligheterna och framföra någonting märkligt, storslaget och underbart, och de kan arbeta för detta med all sin kraft, i mänsklig anda och kraft utan hjälp från Guds Helige Ande, men ändå blir inte folket uppbyggt och deras predikningar skänker inte stor tillfredsställelse. Det är det tydligaste och enklaste som är till störst uppbyggelse för oss, om det lärs ut med Guds Ande, och det finns ingenting viktigare eller nyttigare för oss. Om vi har denna Ande hos oss, om den ständigt är med oss, om den upplyser våra sinnen dag och natt — då är vi på den trygga vägen.9

Jag vill säga att jag i min bekantskapskrets i kyrkan har sett män, tid efter annan, som har stigit fram och försökt vara Guds tjänare. De försöker förklara sådant som de inte vet något om, att få det att verka som om de är smarta. Det finns mycket sådant i denna tidsålder. En av de ledande äldsterna i kyrkan försökte sig på att predika om vissa principer för folket. Joseph fick höra talas om det och ville ha en skriftlig redogörelse för läran. Han skrev ner det och när han var färdig läste han upp det för profeten. Han frågade Joseph vad han tyckte om det. ”Oh ja”, sade Joseph, ”det är ett vackert system, det är bara ett fel med det —” ”Vad är det, broder Joseph?” Joseph sade: ”Det är inte sant.” Därför säger jag att det händer lite då och då att någon tycker att han är smart och försöker undervisa om något som inte finns i Läran och förbunden och kyrkans verk, och som inte är sant …

Predika om sanningen som ni förstår den. Spekulera inte om sådant som ni inte vet något om, för det gagnar inte någon. Om ni lyssnar till falska lärdomar leds ni vilse av falska andar. Kom ihåg och iaktta detta så är allt som det ska. Håll er kvar på sanningens stigar så är allt väl med er.10

När vi kommer samman för att lära oss evangeliet är vi i lika stort behov av Anden som läraren är.

Jag litar på att Guds Ande inte bara är med dem som talar och undervisar … utan också med dem som sitter och lyssnar.11

Vi är alla i behov av den Allsmäktiges inspiration … vare sig vi predikar eller lyssnar.12

Jag säger till mina bröder och systrar, låt oss anstränga oss och förbereda våra sinnen och hjärtan genom bön till Herren, att vi ska ha tillräckligt mycket av Andens ljus och den Helige Andes inflytande för att kunna se och bli bevarade på livets stig, och att vi, när vi tar emot Guds tjänares lärdomar och råd, ska vara benägna att samla dem i våra hjärtan och utöva dem i våra liv.13

Om vi har den del av Guds Ande som vi har förmånen att åtnjuta, och ärar vår kallelse, har vi det vittnesbörd vi borde ha inom oss själva när någon ny lära förs fram, eller gammal lära förklaras på ett mer fullständigt sätt. På detta sätt har vi behållning av våra bröders predikningar, och kan bevara det eviga livets principer inom oss.14

Jag hoppas och ber att vi, när vi samlas, ska kunna åtnjuta Guds Ande och att våra hjärtan ska vara förenade som en människas hjärta, att våra böner ska komma fram inför Herren, att hans välsignelser ska vara med oss och att de som talar till oss ska kunna göra det genom den Helige Andes inspiration och Guds kraft.15

Vi bör ge [läraren] vår uppmärksamhet, våra böner och vår tro, och när vi gör detta får vi ur hans hjärtas förråd ta emot det som är till nytta för oss.16

När någon i denna kyrkas presidentskap, eller i de tolv apostlarnas kvorum, eller någon äldste reser sig upp … för att tala, iakttar detta folk dem och förväntar sig att de ska åtnjuta tillräckligt mycket av den Helige Anden för att säga någonting som är uppbyggande. Så gott som hela folket förväntar sig detta. Jag vill å andra sidan säga att presidentskapet, de tolv, och äldsterna … förväntar sig att också folket ska ha Herrens Ande så att de kan komma till insikt. Detta krävs lika mycket av dem för att de ska förstå vad som sägs till dem, som det krävs av de bröder som undervisar om lärdomar, principer, sanningar och Jesu Kristi uppenbarelser.

När folkets sinnen blir upplivade och upplysta av Guds kraft och den Helige Andens gåva så att de kan uppskatta och värdera den eviga sanningens principer och de uppenbarelser som Gud har gett … då är de beredda att ta emot de välsignelser som utgjuts över dem. Alla som har upplevt denna välsignelse, och jag förmodar att alla har det då och då, har förvånats över hur sinnets mottaglighet skiftat under olika perioder i livet. Jag vet att så är fallet med mig själv och jag förmodar att det är likadant för andra.

Det har funnits tillfällen då mitt förstånds ögon har öppnats till att förstå Guds ord och hans tjänares lärdomar. Mitt förstånds ögon har varit öppna och vederkvickta av Guds kraft och den Helige Andens gåva. Så att jag, när jag satt här och lyssnade till hur presidentskapet och Guds tjänare undervisade om sanningens princip, och Guds ord till oss, kände kraften och betydelsen av de eviga sanningar som de framlade för våra sinnen, medan det vid andra tillfällen har lärts ut samma sanningar utan att det gjorde samma intryck på mig.

Jag anser det viktigt att vi bemödar oss om att få denna Ande, att den ska påverka oss i allt högre grad, att vi ska bära den med oss så att våra sinnen ska vara förberedda att ta emot den undervisning vi får lyssna till …

Nu vill jag säga att eftersom många av oss har tagit emot evangeliet och samlats med Guds heliga är det viktigt att vi verkar idag, att Anden får ett allt starkare inflytande över oss och att den leder oss i våra handlingar bland människornas barn. När vi har den Helige Anden och lyssnar till frälsningens tydliga och enkla sanningar är de värdefullare än något annat för oss och vi är redo att offra allting av timlig natur för att säkerställa frälsning åt oss själva. Men när människors sinnen blir förmörkade förlorar de den Helige Anden och känslan av storheten i detta evangelium, och de förstår inte vilken förmån det är att få umgås med Guds heliga … ej heller bibehåller de sin lojalitet mot sin himmelske Fader och hedrar hans namn på jorden eller värdesätter sitt umgänge med dem som bär det heliga prästadömet, och därför går de in i mörkret … Vi förundras när vi blir upplysta av Guds Ande och av de uppenbarelser han har gett oss, och när vi får en känsla av dessa tings betydelse kan vi se effekterna och vilken inverkan de har på oss, inte bara för våra förberedelser för att komma in i andevärlden, utan för våra förberedelser för att möta vår Fader i himlen.17

Förslag till studier och diskussion

Fundera över dessa tankar när du studerar kapitlet eller när du förbereder dig för att undervisa. För ytterligare hjälp, se sidorna V–X.

  • Läs president Woodruffs uttalanden i de första två styckena i detta kapitel (s 57). Vad lär vi oss av dessa uttalanden om honom? Vad lär de oss om undervisning och inlärning?

  • Vad lär du dig av president Woodruffs ord om att undervisa genom Andens kraft? (Se s 57, 59; se även 2 Nephi 33:1–2.) Hur kan vi förbereda oss för att ta emot den Helige Andens vägledning när vi undervisar?

  • Vilka erfarenheter har du haft av undervisning och inlärning genom Anden?

  • Gå igenom avsnittet som börjar på sidan 60. Varför är det farligt att spekulera om sådant som vi inte förstår? Varför blir vi mest uppbyggda av tydliga och enkla sanningar?

  • Vilka plikter har den som lyssnar? (Se s 61–63.) Hur får vi ut mest av en lektion om evangeliet eller en predikan? Fundera över eller diskutera olika sätt varpå ni kan förbereda er att bli undervisade av Anden.

  • Gå igenom sista stycket på sidan 61. När du har undervisat om evangeliet, vilken nytta har du haft av åhörarnas ”uppmärksamhet, böner och tro”?

  • Hur kan principerna i detta kapitel hjälpa oss i våra studier av denna bok? (Se även s V–X.) Hur är dessa principer tillämpliga när vi lär och undervisar om evangeliet i vårt hem?

Skriftställen som hör till detta ämne: Hebreerbrevet 4:2; Andra Petrusbrevet 1:21; 2 Nephi 31:3; Alma 17:2–3; L&F 11:18–21; 42:14; 50:13–22; 52:9; 100:5–8

Slutnoter

  1. Journal of Wilford Woodruff, 19 oktober 1855, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas arkiv.

  2. Deseret News: Semi-Weekly, 11 september 1883, s 1.

  3. Millennial Star, 21 november, 1895, s 737–738.

  4. Deseret News: Semi-Weekly, 4 februari 1873, s 2.

  5. Deseret Weekly, 17 augusti, 1889, s 226.

  6. Deseret News, 4 mars1857, s 410.

  7. Deseret News, 26 december 1860, s 338.

  8. Deseret Weekly, 19 april, 1890, s 560.

  9. Deseret News, 1 april 1857, s 27.

  10. Millennial Star, 26 maj, 1890, s 324.

  11. Conference Report, april 1898, s 2.

  12. Deseret News: Semi-Weekly, 26 mars1878, s 1.

  13. Deseret News: Semi-Weekly, 20 maj 1873, s 1.

  14. Deseret News, 30 juli 1862, s 33.

  15. Deseret Weekly, 13 april, 1895, s 513.

  16. Deseret News, 1 april 1857, s 27.

  17. Deseret News, 1 april 1857, s 27.