2005
LUOTU JUMALAN KUVAKSI, MIEHEKSI JA NAISEKSI
Tammikuu 2005


PERHEEN VAHVISTAMINEN

LUOTU JUMALAN KUVAKSI, MIEHEKSI JA NAISEKSI

Artikkelisarja, joka antaa näkemystä tutkiessanne ja käyttäessänne perhejulistusta.

”Kaikki ihmiset – miehet ja naiset – on luotu Jumalan kuvaksi. Jokainen heistä on taivaallisten vanhempien rakas henkipoika tai -tytär, ja sellaisena jokaisella on jumalallinen luonne ja päämäärä. Sukupuoli on yksilön kuolevaisuutta edeltävän, kuolevaisuuden aikaisen ja iankaikkisen identiteetin ja tarkoituksen oleellinen ominaisuus.”1

Alussa

”Myös ihminen oli alussa Jumalan luona”, Herra julisti. ”Älyä eli totuuden valoa ei ole luotu eikä tehty, eikä sitä voidakaan luoda eikä tehdä.” (OL 93:29.)

Siitä tapahtumasarjasta, jonka kautta meistä tuli Jumalan henkilapsia, on ilmoitettu hyvin vähän, mutta me ymmärrämme, että taivaalliset vanhemmat järjestivät meille henkiruumiit ja että näiden henkiruumiiden sisällä asui äly eli valkeus ja totuus, joka ”on riippumatonta siinä piirissä, mihin Jumala on sen asettanut, toimimaan vapaasti” (OL 93:30). Siten tahdonvapaus, älyllisten olentojen kyky ja vapaus valita se tie tai tämä – ja sen myötä tuleva vastuullisuus – on iankaikkinen periaate.

Jumalan jälkeläisiä

Monet uskonnot opettavat, että ihmisolennot ovat Jumalan lapsia, mutta niiden jumalakäsitys sulkee usein pois minkä tahansa siteen, joka muistuttaa vanhemman ja lapsen välistä suhdetta. Profeetta Joseph Smith opetti käsitystä paljon yksinkertaisemmasta ja järkeenkäyvemmästä suhteesta: ”Jumala oli itse kerran sellainen, kuin me olemme nyt, ja Hän on korotettu ihminen, joka istuu korotettuna valtaistuimella tuolla taivaissa! Tämä on se suuri salaisuus. Jos verho repäistäisiin auki tänä päivänä ja suuri Jumala, joka pysyttää tämän maailman radallaan – – näyttäytyisi – –, te näkisitte Hänet ihmisen muotoisena, koko persoonassaan teidän itsenne kaltaisena, teidän kuvananne ja aivan ihmisen kaltaisena; sillä Aadam luotiin Jumalan muotoiseksi, kuvaksi ja kaltaiseksi, ja Aadam sai opetusta Häneltä, kulki Hänen kanssaan, puhui ja keskusteli Hänen kanssaan, niin kuin ihminen puhuu toisen kanssa.”2

Me olemme Jumalan perhettä. Me olemme Hänen poikiaan ja tyttäriään, jotka on luotu taivaallisten vanhempien kuvaksi. Presidentti Boyd K. Packer, kahdentoista apostolin koorumin virkaa toimittava presidentti, on opettanut: ”Meille ei ole ilmoitettu suurempaa ihannetta kuin se ylimaallinen totuus, että me olemme Jumalan lapsia ja että me luomisemme kautta eroamme kaikesta muusta elollisesta. (Ks. Moos. 6:8–10, 22, 59.) Mikään ajatus ei ole ollut tuhoisampi onnelle, mikään filosofia ei ole aiheuttanut enemmän murhetta, sydänsurua tai pahaa, mikään ajatus ei ole tehnyt enemmän perheen tuhoamiseksi kuin se, että me emme ole Jumalan jälkeläisiä, vaan pitkälle kehittyneitä eläimiä, joiden on pakko antaa periksi jokaiselle lihalliselle himolle.”3

Sukupuoli on iankaikkinen ja oleellinen ominaisuus

Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että meidän luomisemme miespuolisiksi ja naispuolisiksi Jumalan lapsiksi tapahtui ”hengellisesti aikaisemmassa olemassaolossasi, kun elit taivaallisen Isäsi luona. Sukupuolesi oli olemassa ennen maan päälle tuloasi.”4

Sukupuoli on osa iankaikkista identiteettiämme, ja se on tarpeellinen iankaikkiselle kehityksellemme. Presidentti Packer on selittänyt: ”Autuudensuunnitelma edellyttää miehen ja naisen, aviomiehen ja aviovaimon vanhurskasta liittoa. – – Aadamille luotiin Jumalan kuvan mukainen ruumis, ja hänet asetettiin Eedenin puutarhaan. Aluksi Aadam oli yksin. – – Mutta yksin hän ei voinut täyttää luomisensa tarkoitusta. Kukaan toinen mies ei sopinut kumppaniksi. Aadam ei voinut edistyä yksin eikä muiden miesten kanssa. Ei myöskään Eeva toisen naisen kanssa. Niin oli silloin. Niin on myös tänä päivänä. Luotiin Eeva, apu. Asetettiin avioliitto.”5

Tahdonvapaus ja samaan sukupuoleen kohdistuva viehtymys

Sukupuolta koskeviin asioihin liittyvä hämmennys riehuu nykyään valtoimenaan. Jotkut miehet ja naiset tuntevat viehtymystä samaa sukupuolta kohtaan – suuri koettelemus niille, jotka haluavat olla kuuliaisia Jumalan käskyille. Vanhin Dallin H. Oaks kahdentoista apostolin koorumista on puhunut tästä aiheesta: ”[Saatana] pyrkii väheksymään yksilönvastuun periaatetta suostuttelemalla meidät käyttämään väärin pyhiä luomisvoimiamme, vastustamaan kelvollisten miesten ja naisten avioliittoa ja lasten hankkimista sekä hämmentämään käsityksen siitä, mitä on olla mies tai nainen. – – Tietyntyyppiset tunteet näyttävät olevan synnynnäisiä. Toiset ovat johdettavissa kuolevaisuuden kokemuksista. Sitten on tunteita, jotka on nähtävästi hankittu perimän ja kasvatuksen monimutkaisessa vuorovaikutuksessa. Meillä kaikilla on joitakin tunteita, joita me emme ole valinneet, mutta Jeesuksen Kristuksen evankeliumi opettaa meille, että meillä on silti voima (tarpeen tullen) vastustaa ja muokata uudelleen tunteitamme ja varmistaa, etteivät ne johda meitä viljelemään sopimattomia ajatuksia tai osallistumaan synnilliseen käytökseen.”6

Kuolevaisuuden koettelemukset eivät ole helppoja, eikä niiden ole tarkoituskaan olla. Mutta olivatpa kamppailumme mitä tahansa, me voimme kääntyä jumalallisen opin, sovituksen voiman ja Pyhän Hengen puoleen saadaksemme apua ja lohtua.

Voimme muistaa, että olemme Jumalan poikia ja tyttäriä, että Hän loi meidät omaksi kuvakseen ja että Hänen suunnitelmansa valmistaa meitä iankaikkista elämää varten. Jos me noudatamme Hänen käskyjään, Hän ei pidätä meiltä mitään lupaamiaan siunauksia.

VIITTEET

  1. ”Perhe – julistus maailmalle”, Liahona, lokakuu 2004, s. 49.

  2. Profeetta Joseph Smithin opetuksia, toim. Joseph Fielding Smith, 1985, s. 343–344.

  3. ”Moraalinen ympäristömme”, Valkeus, heinäkuu 1992, s. 63.

  4. ”Ilo saada elää suurta onnensuunnitelmaa”, Valkeus, tammikuu 1997, s. 70.

  5. ”Ajaksi ja koko iankaikkisuudeksi”, Valkeus, tammikuu 1994, s. 20.

  6. Ks. ”Samaan sukupuoleen kohdistuva viehtymys”, Valkeus, maaliskuu 1996, s. 16, 17.