2009
De gelijkenis van de tien maagden
Maart 2009


De gelijkenis van de tien maagden

Met deze gelijkenis leerde de Heiland ons hoe we ons op zijn wederkomst voorbereiden.

In deze laatste dagen heeft de Heer gezegd: ‘Weest getrouw, bidt altijd, hebt uw lamp in orde en brandende, en hebt olie bij u, zodat u gereed zult zijn bij de komst van de Bruidegom’ (LV 33:17). Deze raad verwijst naar de gelijkenis van de tien maagden, die illustreert hoe we ons dienen voor te bereiden op de wederkomst van Christus (zie Matteüs 25:1–13). Hierna vind je uitleg die je bij je studie van deze gelijkenis van pas kan komen.

Tien maagden

Het gebruik onder de Joden was dat de bruidegom ’s avonds naar het huis van de bruid ging, waar zij bediend werd door haar bruidsmeisjes. Als bleek dat de bruidegom in aantocht was, gingen die meisjes de bruidegom tegemoet om hem met hun lampen te vergezellen naar de bruiloftszaal.

In deze gelijkenis staan de maagden voor de leden van de kerk en de bruidegom staat voor Christus. De Heer legt aan Joseph Smith uit dat de wijze maagden diegenen zijn die ‘wijs zijn en de waarheid hebben ontvangen en de Heilige Geest tot hun gids hebben genomen’ (LV 45:57).

Bruidegom

In de Bijbel symboliseert een bruiloft de komst van de Heer (zie Jesaja 62:5; Matteüs 22:1–14). Onderdeel van Joodse bruiloft was de aankondiging van de bruidegoms komst naar het huis van de bruid. De bruiloft begon doorgaans in de avond, waarbij de lampen bij de schemering werden ontstoken. Midden in de nacht was later dan de tien maagden de bruidegom verwacht hadden — en de aankondiging kwam onverhoeds.

We weten niet wanneer de wederkomst van Christus plaatsheeft, maar we moeten ons erop voorbereiden alsof het elk moment kan gebeuren — vroeg of laat.

Lampen

De olielampen die de Joden in Jezus’ tijd gebruikten, werden Herodeslampen genoemd, naar koning Herodes.

De pot van de lamp was van klei gemaakt en gevormd op het wiel van de pottenbakker.

De tuit of het mondstuk was van een matrijs gemaakt.

Het handvat was naar de hand gevormd en daarna aan de lamp bevestigd.

In de tuit werd een pit gestoken, gemaakt van vlassen draden of een biezenplant. Daarna werd de lamp gevuld met olijfolie. Als de pit de olie had opgenomen, werd de lamp ontstoken.

Men had dankzij deze lampen altijd licht bij zich, waar men ook naartoe ging. Op dezelfde manier dienen wij het licht van het evangelie met ons mee te dragen (zie Matteüs 5:14–16).

Olie

Olijven worden eerst in zout water gelegd om de bittere smaak te verwijderen, daarna wordt de olie eruit geperst. Olijfolie, in het hele Middellandse Zeegebied geproduceerd, werd vroeger voor veel zaken gebruikt: als voedsel, bakolie, specerij, zalf voor wonden, ingrediënt in cosmetica en zeep, en brandstof voor lampen.

De olie in de gelijkenis stelt ons geloof en getuigenis voor, onze zuiverheid en toewijding, onze goede werken, en nakoming van verbonden — eigenlijk alle manieren waarop wij ‘de Heilige Geest tot [onze] gids hebben genomen’ (LV 45:57).

De wijze maagden konden hun olie niet delen met de dwaze maagden, omdat ‘de olie van geestelijke voorbereiding niet gedeeld kan worden’ (Marvin J. Ashton, ‘A Time of Urgency’, Ensign, mei 1974, p. 36).

Kruiken

De extra olie in de gelijkenis werd bewaard in kruiken. Wijs zijn houdt in voorbereid te zijn op het onverwachte, met een extra hoeveelheid geloof, getuigenis en de Geest in ons leven. Soms raken we zelfvoldaan; dan denken we dat we het wel redden. Maar de Heiland volgen betekent meer dan het wel redden. Het betekent dat we er alles aan doen om tot Hem te naderen, ons voor te bereiden op tijden waarin ons geduld, geloof en getuigenis op de proef worden gesteld.

De lampen werden ontstoken als de schemering inviel.

De bruidegom kwam op middernacht.

De Herodeslampen konden doorgaans twee uur branden.

Harry Anderson, De wederkomst, © IRI; illustraties Dan Burr; foto-illustratie Matthew Reier