2012
Met geloof in God ben ik nooit alleen
Februari 2012


Met geloof in God ben ik nooit alleen

‘Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn’ (Romeinen 8:16).

‘U bent nooit alleen als u geloof in Jezus Christus en Vader in de hemel hebt.’ Ik had dergelijke uitspraken vaak gehoord, maar nu pas begrijp ik wat ze werkelijk betekenen.

Iedereen krijgt vroeg of laat te maken met het onvermijdelijke feit dat hij of zij er alleen voor staat. Voor mij kwam die dag, door een echtscheiding, kinderen die het huis uitgingen, en een vroege pensionering, eerder dan ik had verwacht. De hachelijke hindernis die ik moest nemen was de plotselinge stilte en leegheid na jaren genoeglijke tijd met familie en vrienden, echtgenoot en kinderen, en collega’s te hebben doorgebracht.

Hoewel ik genoot van de bezoeken van mijn huisonderwijzers en huisbezoeksters en andere vrienden, was ik het grootste deel van de tijd alleen, en ik vond er niets aan. De stilte had op den duur een onbeheersbare stroom aan tranen tot gevolg. Er was niemand bij wie ik troost kon zoeken uitgezonderd mijn hemelse Vader.

Na voor mijn gevoel uren in gebed gehuild te hebben, ervoer ik een innerlijke verandering en voelde ik de Geest van mijn hemelse Vader. Ik voelde zijn liefde mijn ziel binnendringen en eventjes hield ik op met huilen. Ik wist dat Hij mijn verdriet begreep, en dat voelde zo behaaglijk aan dat ik nog wat langer huilde, zoals een kind huilt dat gevallen is en door zijn of haar moeder wordt getroost. Terwijl ik mijn hoofd begroef in de schoot van mijn hemelse Vader — zo stelde ik mij dat althans voor — wist ik dat Hij bereid was om mij zo lang als nodig te troosten. Af en toe overvielen mij gedachten dat ik te oud was om mij op deze wijze te gedragen. Ik wist echter dat het mijn hemelse Vader niets kon schelen hoe oud of jong ik was. Ik wist gewoon dat Hij mij begreep en dat Hij er altijd voor mij zou zijn.

Hoewel ik nog steeds liever getrouwd was geweest, heb ik leren genieten van de stilte. Ik luister naar de golven van de oceaan en kijk naar een zonsondergang. Ik neem nu echt de tijd om van het leven te genieten. Ik luister en handel overeenkomstig de leiding van de Geest. Ik ben niet bang meer om alleen te zijn, omdat ik niet alleen ben zo lang ik geloof in mijn hemelse Vader en Jezus Christus. Ik zie de hand van mijn hemelse Vader en Jezus Christus in bijna alles wat ik doe.

‘U bent nooit alleen als u geloof in Jezus Christus en Vader in de hemel hebt.’ De nieuwe en diepe betekenis van die woorden hebben zich in mijn hart genesteld. Ik weet zonder twijfel dat ik nooit alleen ben. Ik ben zijn dochter en Hij houdt van mij.

Foto-illustratie Robert Casey