2014
Förberedelser för att bli en evig familj
Februari 2014


Våra hem, våra familjer

Förberedelser för att bli en evig familj

Det finns inget magiskt recept för framgång i äktenskapet, men ingredienserna är alltid desamma.

Min hustru och jag såg sorgset och bestört på hur några av våra vänner gick igenom skilsmässor. Det första vi kände var rädsla för att detta skulle hända oss om vi skulle få svårigheter i vårt äktenskap. När vårt äktenskap sedan drabbades av en allvarlig kris beslutade vi oss för att ge oss själva en sista chans – och att göra det på rätt sätt. Vi hade redan försökt under en tid att lösa våra problem genom att ta hänsyn till varandras tankar och känslor. Vårt förhållande brukade förbättras tillfälligt, men efter ett tag kom våra problem alltid tillbaka.

Det var inte förrän vi insåg vårt behov av att låta Herren ha en framträdande roll i vårt äktenskap som vårt äktenskap började förändras. Vi insåg att vi aldrig skulle kunna arbeta oss igenom, än mindre lösa, våra problem själva. När vi åsidosatte vår stolthet gjorde vi något som vi inte hade gjort tidigare. Vi glömde våra egna åsikter och frågade Herren vad han ville att vi skulle göra. Det var först när vi inkluderade honom i vårt äktenskap som vi började se förbättringar – gradvis och på hans sätt och i hans tid.

Det har nu gått flera år sedan vi knäböjde vid altaret i templet i Santiago i Chile, och vi har ställts inför många svårigheter och problem. När vi ser tillbaka kan vi säga att allt vi gått igenom har tjänat oss till godo. Motgångarna har lärt oss att vara ödmjuka och har gjort oss starkare. Vi håller fortfarande på att lära oss få ordning på livet – vi lär oss båda att arbeta tillsammans som likvärdiga makar i kärlek och förståelse – och det har varit värt ansträngningarna.

Det finns inget magiskt recept för framgång i äktenskapet. Ingredienserna återfinns, som alltid, i Jesu Kristi evangelium. Så, vi har som familj skrivit ett tillkännagivande som vi använder vid sidan av tillkännagivandet om familjen som utfärdades av första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum.1 Vårt tillkännagivande, som vi kallar ”Förberedelser för att bli en evig familj”, börjar med dessa ord: ”Vi, familjen Castro Martínez, vittnar om att äktenskapet är instiftat av Gud och att familjeband kan vara för evigt genom Jesu Kristi försoning om vi lyder evangeliets lagar och förordningar.”

Sedan följer sjutton principer som vi anser omfattar de grundläggande evangelievärderingar som ger oss störst chans till framgång i vårt äktenskap och i vår familj. Vår lista är inte på något sätt revolutionerande – den inkluderar sådant som personliga böner och familjeböner, skriftstudier, hemafton varje vecka, närvaro på söndagens möten, regelbundna tempelbesök, att behandla varandra med kärlek och respekt, och att tjäna. Vi inser också att principer i sig inte har någon som helst verkan – vi måste använda dem.

Att åsidosätta vår stolthet och inkludera Herren och hans vilja i vårt äktenskap har hjälpt oss in på rätt väg mot att bli en evig familj.

Författaren bor i Valparaíso, Chile.

Slutnot

  1. Se ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, nov. 2010, s. 129.