2014
Trofast, kärleksfullt tjänande
Februari 2014


Vägledning för de unga

Trofast, kärleksfullt tjänande

Bild
Carol F. McConkie

Kristuslikt tjänande inbjuder den Helige Anden och lovar oss frid.

Bild
composite of young boy giving shirt to his friend

Foto Reeve A. Nield

Jag såg glädjen i det rena, osjälviska tjänande som visas i de här bilderna av en pojke som heter Elijah och som ger sin tröja till en ny vän han träffade i en avlägsen by i Afrika. Elijah såg ett omedelbart behov och gjorde något åt det. Liksom unge Elijah har vi möjlighet att tjäna andra på många sätt. Vi kanske inte behöver ge andra tröjan vi har på oss, men om vi lyssnar till den Helige Andens maningar så får vi veta vem vi ska tjäna och hur vi ska hjälpa behövande.

”Tjänande är synonymt med att hålla Guds bud”, och det representerar vår kärlek till Herren.1 Frälsaren sade: ”Om du älskar mig skall du tjäna mig och hålla alla mina bud” (L&F 42:29); ”Du skall älska Herren av allt ditt hjärta, med all din förmåga, allt ditt förstånd och all din styrka, och i Jesu Kristi namn skall du tjäna honom” (L&F 59:5). I dopet ingår vi förbund att vi ska tjäna Gud och hålla hans bud (se Mosiah 18:10). Som Kristi efterföljare strävar vi alltid efter att delta i hans arbete, och det inbegriper tjänande.

Tjänande: Evangeliet i handling

Tjänande är Jesu Kristi evangelium i handling och det visas tydligt i en berättelse jag älskar om Brigham Young. När han fick veta att hundratals handkärrepionjärer hade fastnat på slätterna under outhärdliga omständigheter, höll han kraftfullt följande tal under generalkonferensen i oktober 1856: ”Jag ska nu ge ämne och text till de äldster som ska tala, … nämligen [att] … många av våra bröder och systrar [befinner sig] på slätten med handkärror. Många av dem är troligen över hundra mil från denna plats och de måste föras hit, vi måste skicka hjälp till dem. Ämnet lyder: ’Få hit dem!’ …

Detta är min religion, detta är maningen från den Helige Anden som jag besitter, att rädda människorna. …

Jag skall vända mig till er biskopar idag. Jag skall inte vänta tills i morgon, eller till nästa dag, med att få 60 bra åsnespann och 12 till 15 vagnar. Jag vill inte sända oxar, jag vill ha bra hästar och mulåsnor. De finns i territoriet, och vi måste ha dem. Likaså tolv ton mjöl och fyrtio goda kuskar, förutom dem som kör vagnarna. …

Jag säger er allesammans att er tro, religion och religiösa bekännelse aldrig kommer att frälsa en enda av er in i Guds celestiala rike, såvida ni inte tillämpar just dessa principer som jag nu undervisar er om. Ge er av och hämta hem dem som är därute på slätterna.”2

”Rädda människorna” – det är uppmaningen. När vi tjänar andra är vi engagerade i frälsningsarbetet. Som kung Benjamin lärde: ”När ni är i era medmänniskors tjänst, är ni endast i er Guds tjänst” (Mosiah 2:17).

Det finns möjligheter överallt

Bild
composite of teens doing service

Fotoillustrationer Sidney Hatada, Christina Smith och Whitney Tutt; bakgrund iStockphoto/Thinkstock

Vi behöver inte gå långt för att hitta möjligheter att tjäna. Vår levande profet, president Thomas S. Monson, har sagt: ”Det finns människor omkring oss som behöver vår uppmärksamhet, vår uppmuntran, vårt stöd, vår tröst och vår vänlighet – de kan vara familjemedlemmar, vänner, bekanta eller främlingar. Vi är Herrens händer här på jorden, med uppdraget att tjäna och lyfta hans barn. Han är beroende av var och en av oss.”3

Vår Fader i himlen vill att vi tjänar andra och att vi ger både andlig och timlig hjälp (se Mosiah 4:26). ”Det största tjänande vi kan utföra för andra i detta liv … är att föra dem till Kristus genom tro och omvändelse.”4 Vi är föredömen i att följa evangeliets normer. Vi sprider budskapet om Jesu Kristi evangelium. Vi släktforskar och tar släktnamn till templet för våra förfäder. Ibland är små och omtänksamma handlingar som ett leende, ett vänligt hej, en varm kram eller ett tackkort allt som behövs för att lyfta ett hjärta och uppmuntra en själ. Vid andra tillfällen kan en stor uppoffring i fråga om tid och energi krävas.

Men i vart och ett av fallen inbjuder trofast, kärleksfullt, kristuslikt tjänande den Helige Andens sällskap och ger var och en av oss löfte om ”frid i den här världen och evigt liv i den kommande världen” (L&F 59:23).

Slutnoter

  1. Bruce R. McConkie, Mormon Doctrine, 2:a uppl. (1966), s. 706.

  2. Brigham Young, ”Remarks”, Deseret News, 15 okt. 1856, s. 252.

  3. Thomas S. Monson, ”Hur har jag hjälpt någon idag?”, Liahona, nov. 2009, s. 86.

  4. D. Todd Christofferson, ”Återlösningen”, Liahona, maj 2013, s. 110.