2014
Mænd og kvinder i Herrens værk
April 2014


Mænd og kvinder i Herrens værk

Fra en tale, der blev holdt på Brigham Young University den 20. august 2013. Hvis du vil læse hele den engelske tekst, så gå ind på speeches.byu.edu.

Billede
Ældste M. Russell Ballard

I vor himmelske Faders store præstedømme-begavede plan har mænd og kvinder forskellige, men ligeværdige roller.

Billede
Woman talking to a group of Church members sitting around a table.

Jeg mener, at der er nogle sandheder, som både kvinder og mænd må forstå om kvinders afgørende rolle i at styrke og opbygge Guds rige på jorden. På så mange måder er kvinder Kirkens hjerte. Så med Herrens hjælp ønsker jeg at hylde de trofaste kvinder og unge piger i Kirken. Mine kære søstre, uanset hvor i verden I bor, så har Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostle stor hengivenhed og tillid til jer.

Lad mig begynde med et repetitionskursus om, hvad vi gør her på jorden.

Vi er vor himmelske Faders højt elskede, åndelige sønner og døtre. Vi boede hos ham i forudtilværelsen. For at kunne opfylde missionen med »at tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket« (Moses 1:39) har vor himmelske Fader lagt en plan, der er beregnet på at hjælpe hans børn med at opnå deres højeste potentiale. Vor Faders plan krævede, at menneskeheden faldt og en tid blev adskilt fra ham ved at blive født på jorden, få et legeme og begynde på en periode med prøver og prøvetid. Hans plan sørgede for en Frelser til at forløse menneskeheden fra faldet. Vor Herre Jesu Kristi forsoning tilvejebringer måden gennem evangeliske ordinancer og hellige pagter, så vi kan vende tilbage til Guds nærhed. Fordi vi skulle leve i jordiske omgivelser fyldt med farer og forstyrrelser, vidste vor himmelske Fader og hans Søn, at vi måtte have adgang til en kraft, der var større end vores egen. De vidste, at vi måtte have adgang til deres kraft. Kristi evangelium og lære giver alle, der vil modtage det, kraft til at opnå evigt liv og kraft til at finde glæde på rejsen.

Der er mennesker, der sætter spørgsmålstegn ved kvinders plads i Guds plan og i Kirken. Jeg er blevet interviewet tilstrækkeligt af både amerikanske og internationale medier til at kunne sige, at de fleste journalister, som jeg har talt med, har haft forudfattede meninger om dette emne. I årenes løb har mange stillet spørgsmål, der antyder, at kvinder er andenklasses medlemmer af Kirken. Intet kunne være fjernere fra sandheden.

Lad mig foreslå fem nøglepunkter, som I kan overveje om dette vigtige emne.

1. Gud har en plan, der hjælper os til at opnå evigt liv

Vor himmelske Fader har skabt både kvinder og mænd, som er hans åndelige døtre og sønner. Dette betyder, at kønnet er evigt. Han har udviklet en plan, der hjælper alle, som ønsker at følge ham og hans Søn, Jesus Kristus, til at opnå deres skæbne som arvinger til evigt liv.

Hvis vores endelige ophøjelse er deres væsentligste mål og hensigt, og hvis de er alvidende og fuldkomne, som vi ved, at de er, så forstår de bedst, hvordan man forbereder, underviser og leder os, så vi har største chance for at opnå ophøjelse.

Næsten alle har familie eller venner, der er blevet viklet ind i forskellige, alvorlige sociale problemer. Skænderier om problemerne medfører generelt ingen løsning, og det kan faktisk skabe strid og splid. Der er nogle spørgsmål om Kirkens holdning til følsomme emner, der er svære at svare på til alles tilfredshed. Når vi imidlertid søger Herren i bøn om det, vi føler, og hvad vi skal gøre i disse situationer, så kommer tilskyndelserne: »Tror du på Jesus Kristus og følger du ham og Faderen?« Jeg tror, at næsten alle i Kirken på et eller andet tidspunkt vil spekulere på, om de kan gøre alt det, som de bliver bedt om at gøre. Men hvis de virkelig tror på Herren, så kommer visheden: »Jeg tror på Jesus Kristus, og jeg er villig til at gøre alt, hvad han beder mig om.« Så lad os komme videre. Disse ord er kraftfulde: »Jeg tror på Jesus Kristus«!

Vore vidnesbyrd, vores fred i sindet og vores velbefindende begynder med villighed til at tro på, at vor Fader i himlen virkelig ved bedst.

2. Kirken bliver ledt gennem præstedømmets nøgler

Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er Herrens kirke, og hans kirke ledes ved og gennem præstedømmets myndighed og præstedømmenøgler. »Præstedømmets nøgler er den myndighed, som Gud har overdraget til præstedømmeledere til at lede, føre tilsyn med og styre anvendelsen af hans præstedømme på jorden.«1

De, der har præstedømmenøgler – uanset om det er en diakon, der har nøglerne til sit kvorum, eller en biskop, der har nøglerne til sin menighed, eller Kirkens præsident, som har alle præstedømmets nøgler – gør det bogstaveligt talt muligt for alle, der tjener eller arbejder trofast under deres vejledning, at udøve præstedømmemyndighed og have adgang til præstedømmets kraft.

Alle mænd og alle kvinder tjener under vejledning af dem, der har nøgler. Sådan leder Herren sin kirke.

Lad mig gentage noget, som jeg udtalte ved aprilkonferencen i 2013: »I vor himmelske Faders store præstedømme-begavede plan har mænd et unikt ansvar for at forvalte præstedømmet, men de er ikke præstedømmet. Mænd og kvinder har forskellige, men lige værdifulde roller. Akkurat som en kvinde ikke kan undfange et barn uden en mand, kan en mand heller ikke fuldt ud udøve præstedømmets kraft i dannelsen af en evig familie uden en kvinde … både formeringsevnen og præstedømmets kraft deles i evigt perspektiv af ægtemand og hustru.«2

Hvorfor bliver mænd ordineret til embeder i præstedømmet, når kvinder ikke gør? Præsident Gordon B. Hinckley (1910-2008) forklarede, at det var Herren, ikke mennesker, »som fastslog, at mændene i hans kirke skulle bære præstedømmet«, og at det også var Herren, som har givet kvinder »evnerne til at udfylde denne store og vidunderlige organisation, som er Guds kirke og rige …«3 Når alt er sagt og gjort, har Herren ikke åbenbaret, hvorfor han har organiseret sin kirke, som han har gjort.

Lad os ikke glemme, at omkring halvdelen af al undervisning i Kirken udføres af søstre. En stor del af ledelsen varetages af vore søstre. Mange muligheder for at tjene og aktiviteter planlægges og udføres af kvinder. Råd og anden deltagelse fra kvinder i menigheds- og stavsråd og i Kirkens råd ved hovedsædet tilvejebringer det fornødne indblik, visdom og balance.

Det kræver både mænd, der respekterer kvinder og deres særlige åndelige gaver, og kvinder, der respekterer præstedømmets nøgler, der besiddes af mænd, til at hente himlens fulde velsignelser til enhver opgave i Kirken.

3. Mænd og kvinder er lige vigtige

Mænd og kvinder er ligeværdige i Guds øjne og i Kirkens øjne, men ligeværdig betyder ikke, at de er ens. Mænds og kvinders ansvar og guddommenlige gaver er forskellige af natur, men ikke i deres betydning eller indflydelse. Vores kirkes lære placerer kvinder som ligeværdige og dog anderledes end mænd. Gud anser ikke noget køn som bedre eller vigtigere end det andet. Præsident Hinckley erklærede til kvinder, at »vor evige Fader … har aldrig ment, at I skal være mindre end den kronende herlighed på hans skaberværk.«4

Mænd og kvinder har forskellige gaver, forskellige styrker og forskellige synspunkter og tilbøjeligheder. Det er en af de fundamentale årsager til, at vi har brug for hinanden. Det kræver en mand og en kvinde at skabe en familie, og det kræver mænd og kvinder for at udføre Herrens værk. En ægtemand og hustru, som i retfærdighed arbejder sammen, komplementerer hinanden. Lad os være forsigtige med, at vi ikke forsøger at pille ved vor himmelske Faders plan og hensigter med vores tilværelse.

4. Alle bliver velsignet med præstedømmets kraft

Når mænd og kvinder tager til templet, bliver de begge begavet med den samme kraft, som er præstedømmets kraft. Mens præstedømmets myndighed ledes gennem præstedømmets nøgler, og præstedømmets nøgle besiddes af værdige mænd, så er adgang til præstedømmets kraft og velsignelser tilgængelig for alle Guds børn.

Vor himmelske Fader er gavmild med sin kraft. Alle mænd og alle kvinder har adgang til denne kraft til at få hjælp i deres tilværelse. Alle, som har indgået hellig pagter med Herren, og som ærer disse pagter, har ret til at modtage personlig åbenbaring, til at blive velsignet med engles betjening, til at tale med Gud, til at modtage evangeliets fylde og i sidste ende til at blive arvinger med Jesus Kristus til alt, hvad vor Fader har.

5. Vi må kende og bære vidnesbyrd om læren

Billede
A Sunday school class of teenagers. One of the youth is in front talking to the class while the teacher is standing to the side.

Vi har brug for kvinder i Kirken, der kender Kristi lære, og som bærer vidnesbyrd om genoprettelsen på enhver tænkelig måde. Der har aldrig været en mere kompleks tid i hele jordens historie. Satan og hans håndlangere har i årtusinder udviklet våbnene i deres arsenal, og de har erfaring med blandt menneskeheden at ødelægge tro og tillid til Gud og til Herren Jesus Kristus.

Vi må alle – mænd, kvinder, unge voksne, unge samt drenge og piger – forsvare, beskytte og udbrede Herren og hans kirke over hele jorden. Vi har brug for mere af kvinders særlige og indflydelsesrige stemme og tro. Vi har brug for, at I lærer læren og forstår, hvad vi tror på, således at I kan bære jeres vidnesbyrd om sandheden i alle ting – uanset om disse vidnesbyrd lyder omkring et lejrbål på en pigelejr, til et vidnesbyrdmøde, på en blog eller på Facebook. Kun I kan vise verden, hvordan Guds kvinder, som har indgået pagter, ser ud, og hvad de tror på.

Søstre, jeres indflydelsessfære er unik – en, som mænd ikke kan kopiere. Ingen kan forsvare vor Frelser med mere overbevisning og kraft end jer, Guds døtre – I har så stor indre styrke og overbevisning. Kraften i en virkelig omvendt kvindes stemme kan ikke måles, og Kirken har brug for jeres stemmer nu mere end nogensinde.

Jeg efterlader jer mit vidnesbyrd om, at vi lever i en tid, hvor vi må stå frem i enighed. Vi må stå sammen – mænd og kvinder, unge mænd og unge piger, drenge og piger. Vi må stå for vor himmelske Faders plan. Vi må forsvare ham. Han bliver skubbet til side. Vi kan som medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige ikke se passivt på og tillade, at det fortsat sker, uden at vi er modige nok til at lade vore stemmer blive hørt.

Må Gud velsigne jer til at have mod til at studere og kende evangeliets enkle sandheder og derpå til at fortælle om dem ved enhver chance, I må få.

Noter

  1. Håndbog 2: Forvaltning af Kirken, 2010, 2.1.1.

  2. M. Russell Ballard, »Dette er min gerning og herlighed«, Liahona, maj 2013, s. 19.

  3. Gordon B. Hinckley, »Kirkens kvinder«, Stjernen, jan. 1997, s. 67.

  4. Gordon B. Hinckley, »Stå fast mod verdens list«, Stjernen, jan. 1996, s. 98.