2014
Rohkeutta olla säädyllinen
Lokakuu 2014


Rohkeutta olla säädyllinen

Brigham Youngin yliopiston naisten konferenssissa 2. toukokuuta 2013 pidetystä puheesta.

Mitä me voimme opettaa pojillemme ja tyttärillemme auttaaksemme heitä saamaan rohkeutta olla säädyllisiä maailmassa, jossa heitä pilkataan heidän hyveellisten valintojensa vuoksi?

Kuva
Youth walking on Temple Square.

Miksi säädyllisyys on niin tärkeää? Miksi helman pituudella, kaula-aukon koolla tai t-paidalla on merkitystä Herralle? Meillä on viisi tytärtä ja kaksi poikaa, ja kuten voitte kuvitella, säädyllisyys on aihe, joka on noussut kodissamme esille aina silloin tällöin. Vuosien varrella olen kuitenkin oppinut, että säädyllisyyttä opetetaan parhaiten opettamalla sitä koskevaa oppia ja olemalla myönteisenä esimerkkinä. Oppi auttaa lapsiamme ymmärtämään, miksi säädyllisyys on niin tärkeää, ja esimerkkimme havainnollistaa myönteisellä tavalla säädyllisyyden siunauksia.

Mitä säädyllisyys on?

Säädyllisyys on Jumalan antama periaate, joka voi auttaa meitä oppimaan, kuinka kohdella kehoamme oikealla tavalla täällä kuolevaisuudessa. Julkaisun Lujana uskossa määritelmän mukaan säädyllisyys on ”nöyryyden ja siveellisyyden asenne pukeutumisessa, ulkoasussa, kielenkäytössä ja käyttäytymisessä”1. Säädyllisyys ei ole turhamaista eikä kerskailevaa. Säädylliset ihmiset eivät kehollaan tai käyttäytymisellään tavoittele maailman hyväksyntää tai kiinnitä huomiota omiin todellisiin tai oletettuihin saavutuksiinsa tai suotaviin ominaisuuksiinsa.

Muistattehan, että ne säädyllisyyden periaatteet, joita nyt käsittelen, koskevat sekä miehiä että naisia, poikia ja tyttäriä, ja muistattehan myös, että vaikka me opetammekin säädyllisyyttä ja näytämme siitä esimerkkiä, emme koskaan tuomitse niitä, jotka valitsevat lyhyen hameen tai ”sateenkaaritukan ja monenmoiset renkaat”2. Me osoitamme aina laupeutta ja Kristuksen kaltaista rakkautta näitä ihmisiä kohtaan samalla kun pysymme uskollisina Herran asettamille tasovaatimuksille.

Todistan, että ne valinnat, joita teemme näyttääksemme säädyllisiltä ja käyttäytyäksemme säädyllisesti, lähettävät vaikuttavan viestin siitä, että me ymmärrämme olevamme Jumalan poikia ja tyttäriä ja että me olemme päättäneet seistä pyhissä paikoissa.

Rakastan tätä pyhien kirjoitusten kohtaa: ”Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä? – – Jumalan temppeli on pyhä, ja tämä temppeli olette te.” (1. Kor. 3:16–17.) Meidän kehomme on meidän henkemme temppeli. Tähän kehon temppeliin me kutsumme Pyhän Hengen kumppaniksemme. Uskon, että kun me päätämme käyttää säädyllisiä vaatteita ja käyttäytyä säädyllisesti, me ilmaisemme todistuksemme Jumalasta, iankaikkisesta Isästä, ja Hänen pojastaan Jeesuksesta Kristuksesta ja me elämme tuon todistuksemme mukaisesti. Ulkoisella olemuksellamme me todistamme olevamme Kristuksen opetuslapsia ja elävämme Hänen evankeliuminsa mukaan.

Miksi säädyllisyys on tärkeää?

Me elämme maailmassa, jossa on hyvää ja pahaa, ja kehoa voidaan käyttää joko vanhurskaisiin tai jumalattomiin tarkoituksiin. Mutta me tiedämme, että kallisarvoinen kehomme on Jumalan meille kullekin antama lahja. Se on pyhä. Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Niille meistä, jotka tuntevat ja ymmärtävät pelastussuunnitelman, ruumiin väärinkäyttö on kapinointia (ks. Moosia 2:36–37 – –) ja todellisen identiteettimme kieltämistä Jumalan poikina ja tyttärinä.”3 Me päätämme pitää huolta kehostamme ja suojella sitä, jotta voimme olla välineitä Jumalan käsissä Hänen loistavien tarkoitustensa toteuttamiseksi (ks. Alma 26:3). Jos me haluamme puolustaa Vapahtajaa ja tehdä Hänen työtään, meidän on kysyttävä itseltämme: Jos Vapahtaja seisoisi vierellämme, tuntisimmeko olomme mukavaksi niissä vaatteissa, joihin olemme pukeutuneet?

Säädyllisyys pukeutumisessa, ulkoisessa olemuksessa, ajatuksissa ja käyttäytymisessä on todiste siitä, että me ymmärrämme tekemiemme liittojen siunaavan meitä, suojelevan meitä ja voimaannuttavan meitä valmistautuessamme palaamaan Hänen eteensä. Kun meidät kastettiin, me astuimme ulos maailmasta ja sisään Jumalan valtakuntaan. Kaiken täytyy olla meille erilaista. Vanhin Robert D. Hales kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Päättäessämme olla Hänen valtakunnassaan me erotumme – emme eristäydy – maailmasta. Asumme on säädyllinen, ajatuksemme ovat puhtaita, kielemme on siistiä.”4

Säädyllisyys on periaate, joka osaltaan pitää meidät turvallisesti liittopolulla, kun edistymme päästäksemme Jumalan luo. Säädyllisyys pukeutumisessa ja ulkoisessa olemuksessa sekä ajatuksissa ja käyttäytymisessä valmistaa meitä osaltaan tekemään pyhiä temppeliliittoja ja pitämään ne. Siunatakseen ja suojellakseen Aadamia ja Eevaa Jumala antoi heille nahasta tehdyt vaatteet pukeakseen heidät ennen kuin lähetti heidät pois puutarhasta. Samalla tavoin Jumala on antanut meille kuolevaisuudessa liittojen suojan, jonka vertauskuvana ovat pyhät temppeligarmenttimme.

Mitä ovat säädyllisyyden siunaukset?

Mitä me voimme opettaa pojillemme ja tyttärillemme auttaaksemme heitä saamaan rohkeutta olla säädyllisiä maailmassa, jossa heitä pilkataan ja ivataan heidän puhtaiden ja hyveellisten valintojensa vuoksi? Näkevätkö he meidän käyttävän kehoamme huomion herättämiseksi vai Jumalan kunniaksi?

Kuva
A smiling family standing on a lawn. Shot in Australia.

Säädyllisyys ajatuksissa, sanoissa, ulkoisessa olemuksessa ja käyttäytymisessä auttaa meitä saamaan kolme voimaannuttavaa ja ylevöittävää siunausta.

1. Säädyllisyys luo Pyhän Hengen jatkuvalle kumppanuudelle otollisen ilmapiirin. Vanhin Hales on opettanut: ”Säädyllisyys on – – perusperiaate sille, että olemme kelvollisia saamaan Hengen vaikutuksen.”5

Auttakaamme lapsiamme ymmärtämään, etteivät he halua tehdä mitään, mikä epäisi heiltä ”Pyhän Hengen sanomattoman suuren lahjan” (OL 121:26). Auttakaa heitä tietämään, että Hengen pyhän kumppanuuden myötä he saavat kallisarvoisia ja vaikuttavia hengellisiä lahjoja. Jumala on luvannut: ”Minä annan sinulle Hengestäni, joka valaisee mielesi ja joka täyttää sielusi ilolla; – – tämän kautta sinä saat tietää kaikki asiat, jotka haluat minulta ja jotka kuuluvat vanhurskauden asioihin, uskossa uskoen minuun, että saat” (OL 11:13–14). Tieto, viisaus ja todistus sekä ilo, rauha ja onni – nämä ovat niitä suuria siunauksia, jotka me voimme luvata lapsillemme, kun pyydämme heitä elämään säädyllisesti ja olemaan kelvollisia Pyhän Hengen kumppanuuteen.

Yksi säädyllisen pukeutumisen haasteista on se, että muoti ja yleisesti hyväksytyt käyttäytymistavat muuttuvat jatkuvasti. Herran tasovaatimukset eivät muutu koskaan. Opettakaa nuoria miehiä ja nuoria naisia olemaan herkkiä Hengen vaikutukselle, kun he valitsevat, miten pukeutuvat, mitä sanovat ja mitä tekevät. Kun he elävät lähellä Henkeä, heillä ei ole tarvetta olla sellaisia kuin maailma.

Lapsemme ovat saaneet Pyhän Hengen lahjan, ja he kulkevat liittopolkua, joka johtaa heidät temppeliin ja vie heidät takaisin Jumalan eteen. Meidän pitää vakuuttaa heille – ja olla siitä esimerkkinä – että heitä johdatetaan, suojellaan, lohdutetaan ja puhdistetaan, kun he elävät kelvollisina Pyhän Hengen läsnäoloon.

2. Me voimme opettaa pojillemme ja tyttärillemme, että säädyllinen ulkoinen olemus ja käytös suojelevat osaltaan meitä maailman tuhoisilta vaikutuksilta. Yksi petollisimmista aseista, mitä meitä kaikkia vastaan käytetään, on yleisesti hyväksytty asenne, että moraalisuus on vanhanaikaista. Säädyllisyys on suoja näitä pahoja vaikutuksia vastaan, ja se on siveyden ja hyveellisyyden turva. Kuunnelkaa näitä Nuorten voimaksi -kirjasen sanoja: ”Ennen avioliiton solmimista – – älä tee mitään – –, mikä herättää seksuaalisia tunteita.”6 Säädytön ulkoinen olemus ja käytös herättävät usein seksuaalisia tunteita, murtavat esteitä ja herättävät suuremman kiusauksen rikkoa siveyden lakia.

Vanhin Hales on opettanut: ”Säädyllisyys on keskeinen osa puhtaana ja siveänä olemista, niin ajatuksissa kuin teoissakin. Niinpä koska säädyllisyys ohjaa ajatuksiamme, käytöstämme ja päätöksiämme sekä vaikuttaa niihin, se on osa luonteemme ydintä.”7 Opettakaamme säädyllisyyttä ja olkaamme siitä esimerkkeinä auttaaksemme nuoria miehiämme ja nuoria naisiamme olemaan valmiita puolustamaan ja suojelemaan heissä olevaa lisääntymisvoimaa. Auttakaamme heitä pitämään pyhänä rakkauden ilmaisemista ja säästämään sen aviomiehen ja vaimon välille avioliittoon.

3. Säädyllisyyden ansiosta me voimme olla ”Jumalan todistajina kaikkina aikoina” (Moosia 18:9). Vapahtaja on opettanut: ”Pitäkää valonne korkealla, jotta se loistaisi maailmalle. Katso, minä olen valo, joka teidän on pidettävä korkealla.” (3. Nefi 18:24.) Meillä on jumalallinen tehtävä olla johtotähtenä maailmalle, osoittaa evankeliumin mukaisen elämän tuomaa iloa, opettaa vanhurskautta ja rakentaa Jumalan valtakuntaa maan päällä. Kukin meistä heijastaa Kristuksen valoa, kun me olemme säädyllisiä ja puhtaita ja pidämme käskyt. Säädyllisyys on osoitus siitä, että meillä on todistus Vapahtajasta ja Jeesuksen Kristuksen evankeliumista.

Kuinka kauniita ja kuinka siunattuja ovatkaan ne, joita Pyhä Henki johtaa, jotka varjelevat itsensä maailmallisuudelta ja jotka ovat Jumalan todistajina maailmalle. Ja siunattuja ovat ne, jotka ovat esimerkkinä säädyllisyydestä ja opettavat sitä koskevaa oppia kaikille Siionin pojille ja tyttärille.

Koska me olemme tehneet liiton seurata Vapahtajaa ja haluamme saada elämäämme Hänen sovituksensa siunausten täyteyden, on oikeastaan vain yksi asu, jolla on merkitystä. Moroni kirjoittaa: ”Herää ja nouse tomusta – –; niin, ja pukeudu kauniisiin vaatteisiisi, oi tytär Siion; – – jotta iankaikkisen Isän liitot – – toteutuisivat” (Moroni 10:31, kursivointi lisätty).

Nuo kauniit vaatteet ovat vanhurskauden viitta niiden yllä, jotka ovat pitäneet liittonsa. Valmistammeko me lapsiamme pukeutumaan noihin kauniisiin vaatteisiin?

Todistan, että pelastus on Kristuksessa ja että niillä, jotka ovat pitäneet liittonsa, ”on oleva täydellinen tieto ilostaan ja vanhurskaudestaan, ja he ovat puetut puhtauteen, nimittäin vanhurskauden viittaan” (2. Nefi 9:14).

Viitteet

  1. Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 163.

  2. Ks. Jeffrey R. Holland, ”Israel, Israel, Luoja kutsuu”, kirkon koululaitoksen hartaustilaisuus, 9. syyskuuta 2012, cesdevotionals.lds.org.

  3. ”Me uskomme, että tulee olla siveellinen”, Liahona, toukokuu 2013, s. 43.

  4. ”Kasteenliitto: Olla Jumalan valtakunnassa ja kuulua siihen”, Liahona, tammikuu 2001, s. 9.

  5. ”Säädyllisyys – kunnioitusta Herraa kohtaan”, Liahona, elokuu 2008, s. 18.

  6. Nuorten voimaksi, 2011, s. 36.

  7. ”Säädyllisyys – kunnioitusta Herraa kohtaan”, s. 19.