2014
Auttakaa muita uskomaan Kristukseen
Joulukuu 2014


Auttakaa muita uskomaan Kristukseen

Kirkon koululaitoksen takkavalkeaillan puheesta ”Me olimme suurenmoisin sukupolvi”, joka pidettiin Brigham Youngin yliopistossa 6. maaliskuuta 2011. Koko puhe on osoitteessa cesdevotionals.lds.org.

Haastan teidät auttamaan Jumalan lapsia palaamaan kristilliseen uskoonsa ja sille lujalle uskonnolliselle perustalle, joka on niin välttämätön mielenrauhalle ja todelliselle onnelle.

Kuva
Jesus Christ on a knee with a hand outstreched as people behind him look on.

David Lindsleyn teos Parantava balsami

Paavi Benedictus XVI suri kristillisten kirkkojen heikkenemistä Euroopassa, Australiassa ja Yhdysvalloissa. Hän sanoi: ”Enää ei ole merkkiä Jumalan saati Kristuksen tarpeellisuudesta.” Hän lisäsi: ”Niin kutsutut perinteiset kirkot näyttävät tekevän kuolemaa.”1

Me olemme loitontuneet perinteisestä jumalanpalveluksesta. Yhä useammat ihmiset sanovat olevansa pikemminkin hengellisiä kuin uskonnollisia. Jos jokin opetus sopii heidän elämäntyyliinsä, he omaksuvat sen ja siitä tulee osa heidän uskoaan. Ellei sovi, he kehittävät oman ihmislähtöisen uskonsa. Uskoa ja hengellisyyttä pidetään nykyisin kulutustuotteina. Materialismi on voittanut ja syrjäyttänyt Jumalan.

Meidän myöhempien aikojen pyhien äänien täytyy nousta kuuluville näitä vaarallisia suuntauksia vastaan, joiden tavoitteena on hävittää ihmiskunnan usko. Mormonin kirja varoittaa meitä yhä uudestaan korvaamasta uskoamme Jumalaan millään sellaisella, mikä ei kestä. Kuvaten aikaa, jolloin monet nefiläiset ajautuivat pois uskostaan, Mormon sanoo: ”He kävivät kopeiksi, koska he ylpistyivät sydämessään tavattoman suurten rikkauksiensa tähden; sen tähden he kävivät rikkaiksi omissa silmissään eivätkä tahtoneet ottaa varteen [profeettojen sanoja], että vaeltaisivat oikeamielisesti Jumalan edessä” (Alma 45:24).

Kun näette kristinuskon heikkenevän yhteiskunnassa, teidän oman uskonne täytyy tulla lujemmaksi ja varmemmaksi. Helaman julisti: ”Muistakaa, että teidän on rakennettava perustuksenne meidän Lunastajamme kalliolle, hänen, joka on Kristus, Jumalan Poika, niin että kun Perkele lähettää väkevät tuulensa, niin, nuolensa pyörretuulessa, niin, kun kaikki hänen rakeensa ja hänen väkevä myrskynsä pieksevät teitä, sillä ei ole valtaa teihin vetääkseen teidät alas kurjuuden ja loputtoman onnettomuuden kuiluun, sen kallion tähden, jolle teidät on rakennettu, joka on varma perustus, perustus, jolle rakentaessaan ihmiset eivät voi sortua” (Hel. 5:12).

Nefi muistuttaa meitä:

”Me puhumme Kristuksesta, me riemuitsemme Kristuksessa, me saarnaamme Kristuksesta, me profetoimme Kristuksesta ja me kirjoitamme profetioidemme mukaisesti, jotta lapsemme tietäisivät, mistä lähteestä he voivat odottaa syntiensä anteeksiantoa – – [ja] sitä elämää, joka on Kristuksessa. – –

Oikea tie on uskoa Kristukseen.” (2. Nefi 25:26–28.)

Onko meillä perustaa tällaisen väitteen tueksi?

Kristuksen uhrin vertauskuvat

Kuva
An angel appearing to Adam and Eve as they prepare to offer a lamb as a burnt offering. The illustration depicts the angel explaining to Adam and Eve that the animal sacrifice was symbolic of the sacrifice to be made by Jesus Christ.

Koko historian parhaiten muistiin merkitty tosiasia on kertomus Herran Jeesuksen Kristuksen syntymästä ja palvelutyöstä maan päällä. Hänen tehtävästään profetoitiin ensimmäisten vanhempiemme ajoista alkaen. Luemme Mooseksen kirjasta:

”Ja Aadam ja Eeva, hänen vaimonsa, huusivat avuksi Herran nimeä, ja he kuulivat Herran äänen Eedenin puutarhasta päin puhuvan heille, mutta he eivät nähneet häntä, sillä heidät oli suljettu pois hänen edestänsä.

Ja hän antoi heille käskyjä, että heidän oli palveltava Herraa, Jumalaansa, ja uhrattava katraidensa esikoiset uhriksi Herralle. Ja Aadam oli kuuliainen Herran käskyille.

Ja monen päivän kuluttua Herran enkeli ilmestyi Aadamille ja sanoi: Miksi sinä uhraat uhreja Herralle? Ja Aadam sanoi hänelle: En tiedä, paitsi että Herra käski minua.

Ja silloin enkeli puhui sanoen: Tämä on Isän Ainosyntyisen uhrin vertauskuva, hänen, joka on täynnä armoa ja totuutta.

Tee siis kaikki, minkä teet, Pojan nimessä, ja tee parannus ja huuda avuksi Jumalaa Pojan nimessä ikuisesti.” (Mooses 5:4–8.)

Uhraaminen siis pantiin alulle maan päällä evankeliumin toimituksena, jota harjoitettaisiin ja toimitettaisiin pappeuden valtuudella, mikä olisi vertauskuva Ihmisen Pojan tulevasta uhrista, kun Hän antaisi henkensä maailman syntien tähden.

Toimituksen muoto järjestettiin niin, että se toi täsmällisesti esiin Herran uhrin kohdat, kun Hän tulisi ajan keskipäivänä. Esimerkiksi myöhempi pääsiäisuhri vaati sen, että uhriksi valittiin uroskaritsa, vuoden vanha, virheetön ja tahraton. Veri vuodatettiin ja luita varottiin rikkomasta – kaikki vertauskuvana Vapahtajan kuolintavasta.

On ihmeellistä, että uhraaminen jatkui läpi kaikkien aikakausien Aadamista aina Vapahtajan aikaan asti. Vaikka Israelin lapsilla oli monia luopumuksen kausia, niin toivo siitä, että ainosyntyinen Poika tulisi sovittamaan ihmiskunnan synnit ja että Hänen sovintoverensä tekisi mahdolliseksi kuolemattomuuden, säilyi monien sydämessä.

Uhrien uhraaminen yleisenä käytäntönä päättyi Vapahtajan sovitustyön jälkeen. Sakramentti asetettiin muistuttamaan Hänen seuraajiaan siitä, että Hän oli ollut maan päällä ja suorittanut maanpäällisen palvelutyönsä. Luemme Luukkaan evankeliumista:

”Sitten hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: ’Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni.’

Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: ’Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne.’” (Luuk. 22:19–20.)

Jälleen ihmettelen sitä, että jopa halki luopumuksen pimeiden aikakausien tätä muistuttajaa käytettiin monessa muodossa ja monella lailla kautta sukupolvien Jeesuksen Kristuksen evankeliumin palautuksen aikaan asti, jolloin pappeuden voima palautettiin maan päälle tämän pyhän pelastavan toimituksen suorittamiseksi.

Kautta kaikkien kirjallisen historian aikakausien löydämme jatkuvan muistutuksen Vapahtajamme tehtävästä. Hänellä oli maan päälle tullessaan kaksi syntyperää – Jumalan ja ihmisen. Siten Hän saattoi sovituksellaan saada aikaan suuren ylevöittävän uhrinsa meidän kaikkien puolesta. Voisiko siitä, että Jeesus on Kristus, maailman Vapahtaja, saada mitenkään voimallisempaa todistusta kuin tutkimalla Hänen pelastavia oppejaan, jotka Hän on ilmoittanut kautta maailman taloudenhoitokausien, ja elämällä niiden mukaan? Hän on antanut meille evankeliuminsa opastamaan ja ohjaamaan meitä niin kauan kuin olemme maan päällä.

Evankeliumi on ratkaisu

Presidentti David O. McKay (1873–1970) on sanonut:

”Vastuu sen osoittamisesta maailmalle, että Jeesuksen Kristuksen evankeliumi ratkaisee sen ongelmat, on niillä ihmisillä, jotka esittävät tämän väitteen. – – Uskon myös, että jokainen maailman ongelma voidaan ratkaista kuuliaisuudella Jeesuksen Kristuksen evankeliumin periaatteille.

Ratkaisu maailman suuriin ongelmiin on täällä Jeesuksen Kristuksen kirkossa. Apua annetaan runsaasti paitsi yksilöiden myös kansakunnan ja kansanryhmien tarpeisiin. – – Myönnän, että saattaa näyttää siltä kuin väittäisimme itsellämme olevan ylivoimaista viisautta, mutta sitä emme tee. Tämä on yksinkertaisesti Jumalan suunnitelman käyttämistä maailman pulmiin. Te, joilla on pappeus, olette suuremmassa vastuussa tänä päivänä kuin kirkko on koskaan aikaisemmin ollut, koska elätte tänä maailmanhistorian luovana kautena. Toistan sen. Jos vakuutamme, että meillä on totuus, niin jokaisen myöhempien aikojen pyhän velvollisuutena on elää siten, että kun maailman ihmiset tulevat kutsusta koettelemaan puun hedelmiä, he havaitsevat ne terveellisiksi ja hyviksi.”2

Meidän maailmaan viemämme suuri sanoma on se, että Herramme ja Vapahtajamme evankeliumi on palautettu maan päälle. Maan päällä on jälleen Hänen kirkkonsa, jossa on pyhän pappeuden voima ja suuruus.

Siihen asetetuille on annettu voima toimia Hänen puolestaan Hänen edustajinaan niiden oppien, toimitusten, periaatteiden ja voimien tuomiseksi, joilla voidaan sitoa maan päällä niin kuin sidotaan taivaissa. Tämä on Vapahtajan kirkko. Hän johtaa kirkkonsa asioita valittujen profeettojensa kautta. Hänen profeettansa vuorostaan opettavat evankeliumia muille ja todistavat, että Jeesus on meidän Vapahtajamme ja Lunastajamme. Nykyaika on aikojen täyttymisen taloudenhoitokausi, josta profeetat ovat puhuneet ajan alusta asti. Se on kaiken sen täyttymisen aikaa, josta Herran profeetat ovat puhuneet ja josta pyhissä kirjoituksissa on kirjoitettu. Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko ei ole uusi kirkko vaan palautettu kirkko maailmalle nykyaikana.

Te olette se sukupolvi, jonka Herra on säästänyt tätä aikaa varten. Te olette nousseet kasteen vesistä liitoin ja lupauksin Herralle, että edustatte Häntä ja autatte ihmisiä hylkäämään maailmalliset tiensä ja palaamaan niiden siunausten ääreen, jotka meille on luvattu, jos me seuraamme Häntä ja elämme Hänen evankeliuminsa mukaan. Voitte auttaa taivaallisen Isämme lapsia palaamaan kristillisille juurilleen, uskomaan Häneen ja palaamaan Hänen teillensä.

Mitä sinä voit tehdä

Saatatte kysyä: ”Mitä minä voin tehdä?” Kun vaarnanjohtajamme muutama kuukausi sitten puhui sakramenttikokouksessa, hän ehdotti neljää asiaa, jotka me voisimme tehdä tuodaksemme muita takaisin kristilliseen uskoonsa:

1. Rukoilkaa päivittäin.

Presidentti Thomas S. Monson on sanonut: ”Sanon kaikille ääneni ulottuvilla oleville, jotka kamppailevat suurten ja pienten haasteiden ja vaikeuksien kanssa, että rukous antaa hengellistä voimaa. – – Rukous on keino, jonka avulla me lähestymme taivaallista Isäämme, joka rakastaa meitä. Puhukaa Hänelle rukouksessa ja kuunnelkaa sitten vastausta. Rukous saa aikaan ihmeitä. – – Muistakaa rukoilla palavasti.”3

Pitäkää päivittäiset rukouksenne ja auttakaa muita palaamaan kristilliseen uskoonsa kannustamalla heitä menemään polvilleen ja rukoilemaan Jumalaa.

2. Tutkikaa pyhiä kirjoituksia päivittäin.

Voisiko olla mitään voimakkaampaa todistusta Jeesuksesta Kristuksesta kuin ne todistukset, jotka ovat Mormonin kirjassa? Sen 239:stä luvusta 233:ssa mainitaan Vapahtaja.4 Eikö se olekin hämmästyttävää!

Muistakaa pitää päivittäinen pyhien kirjoitusten tutkimishetki. Auttakaa sitten muita palaamaan kristilliseen uskoonsa kannustamalla heitä myös tutkimaan päivittäin pyhiä kirjoituksia.

3. Pysykää kelvollisina menemään temppeliin.

Toiset teistä ovat olleet temppelissä, toiset eivät. On hyvä ymmärtää, mitä temppelisuosituksen saamiseen vaaditaan. Me ymmärrämme selkeästi sen prosessin, jossa menemme Israelin tuomarin eteen ja vahvistamme hänelle kelvollisuutemme pitää hallussa temppelisuositusta ja elää sitten niiden tasovaatimusten mukaan, jotka tuon suosituksen pitämiseen vaaditaan.

Eläkää siten, että vanhurskas esimerkkinne osoittaa, kuinka olla kelvollinen temppelisiunauksien saamiseen.

4. Tehkää palvelutekoja päivittäin.

Muistakaa kuningas Benjaminin sanat: ”Ja katso, minä kerron teille tämän, jotta te oppisitte viisautta; jotta oppisitte, että kun olette lähimmäistenne palveluksessa, olette pelkästään Jumalanne palveluksessa” (Moosia 2:17). Herra vastaa meidän rukouksiimme kirjaimellisesti sen palvelemisen kautta, jota teemme muiden ihmisten hyväksi.

Olkaa esimerkkejä Kristuksen kaltaisesta palvelemisesta ja auttakaa muita palaamaan kristilliseen uskoonsa kannustamalla heitä palvelemaan toisia.

Sitoutukaa uudenlaisella tavalla

Tiedän, että Jumala elää. Tiedän, että me olemme kaikki Hänen lapsiaan ja että Hän rakastaa meitä. Tiedän, että Hän lähetti Poikansa maailmaan sovitusuhriksi koko ihmiskunnalle. Tiedän, että ne, jotka vastaanottavat Hänen evankeliuminsa ja seuraavat Häntä, saavat iankaikkisen elämän, suurimman kaikista Jumalan lahjoista. Tiedän, että Vapahtaja johti evankeliumin palautuksen maan päälle profeetta Joseph Smithin palvelutyön kautta. Tiedän, että ainoa kestävä ilo ja onni, jonka koskaan voimme saada kuolevaisuudessamme, tulee siitä, että seuraamme Jeesusta Kristusta, olemme kuuliaisia Hänen lailleen ja pidämme Hänen käskynsä.

Haastan teidät sitoutumaan uudenlaisella tavalla. Haastan teidät auttamaan Jumalan lapsia palaamaan kristilliseen uskoonsa ja sille lujalle uskonnolliselle perustalle, joka on niin välttämätön mielenrauhalle ja todelliselle onnelle tänä kuolevaisuuden koetusaikana.

Siunatkoon Jumala teitä rohkeudella, uskalluksella, innokkuudella ja halulla palauttaa usko Herramme ja Vapahtajamme evankeliumiin.

Viitteet

  1. Julkaisussa Noelle Knox, ”Religion Takes a Back Seat in Western Europe”, USA Today, 10. elokuuta 2005; usatoday.com/news/world/2005-08-10-europe-religion-cover_x.htm.

  2. Ks. Evankeliumin ihanteita, 1961, s. 10–11.

  3. ”Ole paras itsesi”, Liahona, toukokuu 2009, s. 68–69.

  4. Ks. Robert J. Matthews, julkaisussa The Book of Mormon: The Keystone Scripture, toim. Paul R. Cheesman ym., 1988, s. 33.

Voisiko olla mitään voimakkaampaa todistusta Jeesuksesta Kristuksesta kuin ne todistukset, jotka ovat Mormonin kirjassa? Sen 239:stä luvusta 233:ssa mainitaan Vapahtaja.

Jeremy Winborgin teos Kuningas Benjaminin puhe