2016
Hålla buden och älska andra
September 2016


Ungdomar

Hålla buden och älska andra

Bild
cleaning the kitchen

När det handlar om kärlek kan det första vi kommer att tänka på vara romantiska filmer, choklad och blommor. Men kärlek – sann kärlek – går mycket djupare och är mycket mer osjälvisk än så. Jesus Kristus levde för oss och dog för oss på grund av sin kärlek till oss. Faktum är att de två stora buden är att älska Gud och älska alla andra (se Matt. 22:36–40). Men hur kan vi visa andra att vi älskar dem?

President Uchtdorf återger Kristi liknelse om de båda sönerna, en som arbetar för sin far och en annan som inte gör det. Frälsaren vill poängtera att det bara var sonen som lydde sin far som verkligen älskade honom. När vi på liknande sätt håller Guds bud, visar vi att vi älskar honom och vill återvända till honom.

Men hur visar vi alla andra att vi älskar dem? President Uchtdorf förklarar det också: ”Om vi verkligen älskar våra medmänniskor, anstränger vi oss för att hjälpa ’de fattiga och behövande, de sjuka och lidande’. För det är de som utför de här osjälviska och medkännande gärningarna som är Jesu Kristi lärjungar.

Så nästa gång du ser en förälder, ett syskon eller en vän, fundera över hur du kan tjäna dem för att visa din tillgivenhet. Det gör inte bara dem och dig glad utan det gör din himmelske Fader glad också.