2016
Vår plats
September 2016


Vår plats

Gud såg att jag var ledsen

Bild
young woman receiving envelope

Danelys W. Rodriguéz, Dominikanska republiken

En söndag i kyrkan insåg jag att min tid i Unga kvinnor nästan var över och att jag snart skulle vara med de unga ensamstående vuxna. Jag var ledsen för jag visste att det aldrig mer skulle bli detsamma. Efter söndagsskolan försökte jag rycka upp mig, men det gick bara inte. Jag försökte tala om för mig själv att min himmelske Fader inte vill att jag ska vara ledsen utan glad (se 2 Ne. 2:25).

Jag hade nästan börjat gråta på min väns axel ute i korridoren när församlingskamreren kom fram till mig och sa: ”Syster Danelys, här får du post!” Han gav mig ett vitt kuvert med mitt namn på. Jag ville veta vad det var så jag frågade kamreren vem som hade skickat det. När han gick iväg sa han att det var från patriarken och att det var en kopia av min patriarkaliska välsignelse. Jag grät ändå, men det var tårar av glädje eftersom jag insåg att Gud hade sett att jag var ledsen och gjort det möjligt för mig att känna glädje mitt i sorgen. Min patriarkaliska välsignelse hade äntligen kommit, just i det ögonblick när jag behövde den mest.

När jag kom hem och läste den grät jag igen och bad och tackade Gud för den och för att han hade hjälpt mig inse hur lyckligt lottad jag är att vara hans dotter och ha det eviga evangeliets ljus i mitt liv.

När svåra tider kommer kanske vi inte alltid förstår varför, men jag vet att Gud kan hjälpa mig att bli glad. Jag lärde mig det tack vare kärleken som Gud ger mig. Han ger sin kärlek till var och en av oss, och vi har alla förmågan att ta emot den här underbara känslan. Vi kan övervinna prövningar med Guds vägledning. Vi kan le och vara glada.

Illustration Ben Simonsen

Mitt favoritskriftställe

Kwamena Koomson, Ghana

Helaman 5:12

Det här skriftstället hjälper mig förstå att det bara är genom att låta Kristus vara det centrala i vårt liv som vi kan övervinna motståndaren. Trots motgångarna som vi möter är allt möjligt om vi är byggda på den klippa som Jesus Kristus är.

Det här skriftstället har hjälpt mig vara stark under svåra tider.

Jag vet att Gud lever och att han sände sin enfödde Son till jorden för att sona människosläktets synder.