2016
Forbered et sted til Herren
December 2016


Forbered et sted til Herren

Hver gang jeg hører historien om Frelserens fødsel og tidlige tjenestegerning, tænker jeg på vores personlige ansvar for at forberede steder, der står åbne for ham den dag, han vender tilbage.

Billede
Salt Lake Temple during Christmastime

Billede af lys © iStock/Thinkstock

Sidste år lige før jul deltog jeg ved en middag, der blev holdt til ære for en højt rangerende fransk embedsmand, der ikke er medlem af Kirken. Middagen blev holdt i Joseph Smith-bygningen i Salt Lake City i Utah.

Inden vi satte os til bords, tog vi vores gæst hen til udsigtsvinduet på 10. etage, hvorfra besøgende har en skøn udsigt over Tempelpladsen. Synet var næsten magisk – templet i Salt Lake City tårnede op midt iblandt myriader af glimtende lys. Der stod vi næsten målløse i adskillige minutter.

Da vi skulle til at vende tilbage til festsalen, stillede embedsmanden os et uventet spørgsmål: »Tror I på verdens ende?« Dette førte til en inspirerende snak om Herrens andet komme og vigtigheden af, at vi hver især forbereder os på at modtage ham den dag, han vender tilbage.

Da jeg tænkte over templet, som vi lige havde stået og beundret, fik jeg en vidunderlig tanke: Når Jesus vender tilbage, vil han endelig have et smukt sted at dvæle!

I Guide til skrifterne læser vi, at templet bogstavelig talt er Herrens hus.1 Det er med andre ord ikke blot et symbolsk sted. Templerne i vor uddeling er forberedte og indviede huse, hvor han kan komme rent fysisk. Herren sagde, at hans Kirke skulle oprettes, »så mit pagtsfolk kan blive samlet til ét på den dag, da jeg kommer til mit tempel« (L&P 42:36, fremhævelse tilføjet).

Sikke en slående kontrast til Frelserens ydmyge start på jordelivet. Han, kongernes konge og herrernes Herre blev født i en simpel stald og lagt i en krybbe, »for der var ikke plads til dem i herberget« (Luk 2:7). I sin barndom nød Jesus ikke altid den tryghed at have et fast hjem, da hans familie for eksempel måtte flygte til Egypten for at undslippe en tyrans grusomhed (se Matt 2:13-14).

Vi kender ikke til detaljerne om hans families ophold i Egypten, men det er sandsynligt, at han og hans forældre levede et anstrengt liv som flygtninge – et liv der kan sammenlignes med vor tids mange migranter, som er flygtet fra krig og konflikter i Afrika og Mellemøsten.

Selv i voksenliv indikerede Jesus, at han ikke havde noget fast sted at bo. En dag kom der en mand hen til ham og sagde: »Jeg vil følge dig, hvor du end går hen.« Frelseren svarede: »Ræve har huler, og himlens fugle har reder, men Menneskesønnen har ikke et sted at hvile sit hoved« (Luk 9:57, 58).

Brødre og søstre, hver gang jeg hører historien om Frelserens fødsel og tidlige tjenestegerning, tænker jeg på vores personlige ansvar for at forberede steder, der står åbne for ham den dag, han vender tilbage. Hvad kan vi gøre?

Tag til templet

Lad os for det første være beredte til at møde ham i hans eget hus – templet. Hvem iblandt os har ikke drømt om at besøge de steder, hvor Frelseren blev født, boede og gik omkring og udøvede sit jordiske virke. Mange er, på bekostning af meget, rejst til det hellige land. Men hvor vigtigt er det, at vi besøger de steder, han måske vender tilbage til en dag? En af de bedste måder, vi som disciple, kan forberede os på Frelserens andet komme er regelmæssigt at komme til hans hellige hus og binde os til ham gennem hellige pagter.

Forbered jeres hjem

For det andet kan vi gøre vore hjem til et sted, hvor Herren ville ønske at være. I skrifterne læser vi utallige beretninger om venlige mennesker, som bød Frelseren velkommen i deres hjem, hvor de beværtede ham. Så lad os stille os selv disse spørgsmål: Er mit hjem antageligt for Herren? Er der et trygt, fredfyldt og åndrigt sted, hvor han kunne føle sig behageligt til mode? Vore hjem behøver hverken være store eller luksuriøse. Et ydmygt hvilested, der er centreret om evangeliet og fyldt med kærlige familiemedlemmer og venner, vil gøre ham glad.

Indsaml de udvalgte

For det tredje kan vi indsamle hans udvalgte fra overalt i verden – selvom det betyder, at vi må forlade vore hjem for en stund for at opbygge hans rige på jorden. Historien om Guds folk er en historie om hellige, der altid har været rede og villige til at tage hen, hvor Herren ønsker det. Jeg tænker på gamle profeter som Abraham, Isak, Jakob, Josef, Moses, Lehi og mange andre. Jeg tænker på Herrens apostle i tidens midte, som ufortrødent spredte evangeliet overalt i Middelhavsområdet.

Sidste dages profeter og apostle har tillige med tusindvis af missionærer fortsat med at bringe budskabet om Kristus ud til de fire verdenshjørner. De er villige til lade hjemmets komfort bag sig for at tjene Herren i hans vingård.

Hjælp de nødlidende

Og endelig er en vidunderlig måde at forberede et sted til Herren på at hjælpe de af vore medmennesker, som ikke har et hjem. Genoprettelsens første tid rummede også dage, hvor de hellige stod uden tag over hovedet. I deres søgen efter Zion blev de ofte tvunget af deres fjenders intolerance og ondskab til at forlade deres hjem.

Præsident Brigham Young (1801-1877) udtalte disse rørende ord for at beskrive deres vanskelige situation: »Vi er gang på gang blevet fordrevet fra vore fredelige hjem, og vore kvinder og børn er blevet tvunget til at leve på prærien, i skove, på veje og i telte midt om vinteren, de har lidt møje af enhver art, ja selv døden.«2

En af de mest bevægende episoder fra den æra sætter fokus på den lille by Quincy i Illinois under vinteren 1839. På det tidspunkt talte denne by, der lå ned til Mississippifloden, omtrent 1500 indbyggere primært nybyggerne og bønder, der levede under svære forhold. Midt i en barsk vinter, stod de pludseligt ansigt til ansigt med ca. 5000 medlemmer af Kirken, som var flygtet fra den udryddelsesordre, som guvernøren i Missouri havde udstedt. De hellige var i en frygtelig forfatning, de havde krydset den tilfrosne Mississippiflod til fods. Med en ufattelig generøsitet tog indbyggerne i Quincy imod dem med åbne arme, de åbnede deres hjem og delte deres beskedne midler.

En af indbyggerne i Quincy beskrev ankomsten af disse flygtninge således: »Mange af de hellige var glade for at finde ly i mit hus. Mange nætter var der så tæt pakket med senge, at det var umuligt at sætte en fod noget sted uden at træde på en seng.«3

For de af os, der er velsignede med at leve under mere rolige og velstående forhold, har disse beretninger stor betydning. De lærer os, at vi som folk altid må være beredt på at række ud mod den hjemløse og nødlidende. Uanset om vi lever i områder, der oplever en stor tilstrømning af flygtninge eller i små, isolerede samfund, er der mange måder, hvorpå vi kan hjælpe dem, som kæmper for at skaffe sig livets basale fornødenheder. Vi kan bidrage til Kirkens humanitære fond. Vi kan arbejde sammen med andre om at sikre kærlig hjælp til dem, der står i behov for den. Vi kan blive venner med dem, der er kommet til vores samfund, og føler sig langt væk hjemmefra. Vi kan byde de fremmede, der besøger vore menigheder, oprigtigt velkommen.

En af vore smukkeste salmer beretter om den fremmede, der fandt ly hos en mand med stor næstekærlighed.

»En mørk og stormfuld vinternat

hans råb om hjælp sig trængte frem;

jeg skyndte mig og fik ham fat

og glad ham førte til mit hjem.

jeg tog mig af min kære gæst og

havde selv en glædesfest;

thi medens på min seng han lå,

jeg selv i drømme Himlen så. …

Derpå den kære gæst forsvandt, og

Jesus venlig for mig stod.

Jeg tegnet i hans hænder fandt,

og ydmygt sank jeg for hans fod.

Hans blide stemme til mig lød:

Du var mig tro i liv og død;

hvad du har gjort er gjort mod mig,

og derfor jeg velsigner dig.«4

Billede
hands of the Christus statue

Jeg er stolt af at tilhøre en kirke, der aldrig fejler med hensyn til at række ud mod de fattige og nødlidende på denne jord. Jeg tænker ydmygt på de utallige næstekærlige handlinger – store som små – der hver eneste dag udøves af Kirken og dens medlemmer. Disse handlinger vil altid være en essentiel del af Kirkens mission, for det er Jesu Kristi Kirke og vi stræber efter at følge hans eksempel.

Jesus er vor Frelser og Forløser. Jeg vidner om, at han blev født i tidernes midte, at han lever, og at han en dag vil komme tilbage i herlighed for at regere over sit rige på jorden.

Apropos forberedelse, opfordrer jeg jer til at tage oftere til hans hellige hus, skabe en tryg, kærlig og fredfuld atmosfære i jeres hjem og deltage i indsamlingen af hans udvalgte fra de fire verdenshjørner. Jeg beder også for, at I vil føle et særligt ønske om at række ud i kærlighed til dem iblandt os, som er fattige og nødstedte. Ved at gøre det, vil I forberede en plads i jeres hjerte og hjem, der står åben for Frelseren, og hans genkomst vil i sandhed blive en stor og forunderlig dag.

Noter

  1. Guide til Skrifterne, »tempel«; scriptures.lds.org.

  2. Brigham Young, i B.H. Roberts, A Comprehensive History of the Church, bd. 2, s. 509.

  3. Wandle Mace, i Ora H. Barlow, The Israel Barlow Story and Mormon Mores, 1968, s. 156; se også s.154-155.

  4. »En stakkels, sorgbetynget mand« Salmer og sange, nr. 15.