2016
Jeg kæmper med at studere skriften. Hvorfor er det så vigtigt at studere dem?
December 2016


Spørgsmål & svar

Jeg kæmper med at studere skriften. Hvorfor er det så vigtigt at studere dem?

Fra dette års GUF-tema, hvor I har lært om at »trænge jer frem med standhaftighed i Kristus« (2 Ne 31:20). I dette skriftsted lærer vi, at trænge sig frem indebærer, at man tager for sig af Kristi ord. Hvorfor er det vigtigt? Her er nogle forslag til, hvordan studium af skrifterne hjælper os med at trænge os frem:

  • Præsident Thomas S. Monson har sagt, at »dersom I flittigt vil studere skrifterne, vil jeres kraft til at modstå fristelse og modtage vejledning fra Helligånden i alt I gør, blive større« (se »Gør jeres bedste«, Liahona, maj 2009, s. 68)

  • I kan få et vidnesbyrd og styrke jeres tro, når I bønsomt studerer skrifterne. Det gælder især studium af Mormons Bog og at få et vidnesbyrd om dens sandfærdighed, som vil hjælpe jer til at vide, at Jesus er Kristus, at Joseph Smith var Guds profet og at Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er sand. (I kan læse mere om disse løfter i indledningen til Mormons Bog).

  • I kan modtage personlig inspiration og svar på jeres spørgsmål gennem skrifterne. Når Gud kommunikerer til jer gennem skrifterne og sin Ånd, kan I få selvtillid og styrke til at trænge jer frem igennem enhver forhindring, I måtte støde på.

  • Måske er en af de vigtigste årsager til at studere skrifterne, at de lærer os om Jesus Kristus og hvordan vi kan følge hans eksempel og lære. Efterlevelse af de principper, I læser om, vil hjælpe jer til at blive mere ligesom Frelseren.

Svar på mine spørgsmål

Har jeg spørgsmål, ved jeg, at jeg kan vende mig til skrifterne og finde svar. De er Herrens ord, og hans lære er uforanderlig. Jeg ved, at uanset, hvilken modgang jeg møder, vil skrifterne altid kunne give mig svar. De giver også svar på, hvor Kirken står omkring mange ting. Jeg ved, at dersom jeg studerer skrifterne omhyggeligt, vil det hjælpe mig til at have Helligånden med mig, som hjælper mig til skelne ret fra uret.

Emily A. er 17 år og fra Washington i USA

Min byrde blev lettet

Et år i skolen begyndte jeg at følge mig tynget af al livets stress. På en af disse stressede dage bad jeg og læste 10 minutter i Mormons Bog. Mens jeg læste følte jeg en fantastisk varme fylde mit hjerte. Jeg følte mig elsket, opløftet og glad trods mine prøver. Jeg følte en utrolig fred, som jeg aldrig havde oplevet før. Ud fra den oplevelse forstod jeg endelig, hvad Frelseren mente, da han sagde: »Fred efterlader jeg jer, min fred giver jeg jer« (Joh 14:27). Jeg havde samme oplevelse flere gange i løbet af de næste uger, og det bar mig fremad trods mine udfordringer.

Chloe K. er 18 år og fra Wisconsin i USA

Kraft til forandring

Jeg havde ikke rigtig noget vidnesbyrd om Mormons Bog tidligere, men da jeg oprigtigt bad om Helligåndens vejledning, fik jeg stærke følelser omkring Mormons Bog. Jeg havde allerede et ønske om at vide, om bogen var sand, så jeg begyndte bønsomt at læse og studere den. Linje på linje, forskrift på forskrift, modtog jeg personlig åbenbaring om, at den bog er sand (se 2 Ne 28:30). Jeg elsker Mormons Bog. Jeg værdsætter virkelige den lærdom, jeg får ved at studere den. Mormons Bog har en kraft, der kan lede til, at vi ændrer os til det bedre.

Ariel Candawan T. er 18 år og fra Filippinerne

Guds kærlighed

Ved hjælp af den kraft, de eksempler og lærdomme der er i skrifterne, har jeg været i stand til at blive lydhør over for Helligånden. Skrifterne rummer en guddommelig kraft, som Gud kan bruge til at vejlede og undervise os. Så når som helst I føler jer alene, så læs skrifterne. Og husk at vor himmelske Fader har bevaret dem specielt til jer, så I kan vide, at han elsker jer.

Scott H. er 19 år og fra Wisconsin i USA

Godhed og lys

Jeg begyndte at læse Mormons Bog første gang, da jeg blev bikubepige. Jeg læste den fra ende til anden og tænkte, at det var det. Men jeg tog fejl. Der syntes at mangle noget i mit liv. Så jeg besluttede mig for at læse den igen og denne gang udvise større opmærksomhed. Da jeg gjorde det, kom der et lys tilbage i mit liv, som havde manglet, siden jeg blev færdig med den. Jeg forstod mere og kom virkelig til at elske den. Læs den hele tiden, så sikrer du dig et liv med godhed og lys.

Kellie M. er 15 år og fra Utah i USA

Overvindelse af fristelse

At læse i skrifterne hjælper mig med at efterleve evangeliet i skolen. Jeg er lige begyndt på mellemstadiet, og der er mange dårlige ting og fristelser. Da jeg havde det svært med at modstå fristelse, prøvede jeg at læse beretninger i skriften for at finde løsninger på mine problemer. Det hjalp mig til at afvise fristelser og vende mig til evangeliet.

Blake C. er 12 år og fra Idaho i USA

Skrifternes styrke

Dette er mit første forsøg på at læse Mormons Bog. Mine yndlingskapitler er 2 Nefi 25-33. Indtil videre er det dem, der har styrket mig mest. Primarysangen »Skrifternes kraft« har aldrig været mere aktuel for mig. Jeg vidner om sandfærdigheden af Mormons Bog og råder jer på det kraftigste til at studere den hver dag.

Sariah J. er 13 år og fra Arizona i USA