2021
‘Aldus zal mijn kerk heten’
Oktober 2021


‘Aldus zal mijn kerk heten’

Als we de volledige naam van de kerk gebruiken, worden we gezegend en kunnen we anderen tot zegen zijn.

Afbeelding
various people walk by a Church sign in Korean

In Afrika vertellen mensen die naar een kerk op zoek waren over hun dromen. In hun dromen kregen ze instructies om naar een kerk op zoek te gaan die de naam van Jezus Christus droeg. In hun zoektocht vonden ze slechts één kerk waarin de naam van de Heiland centraal staat: De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen.

In Latijns-Amerika hebben verscheidene heiligen der laatste dagen gezegd dat hun uitnodiging aan vrienden en vriendinnen om de ‘mormoonse kerk’ bij te wonen op niets was uitgedraaid. Dat veranderde toen ze een uitnodiging verstrekten namens De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. ‘Als jouw kerk de Kerk van Jezus Christus wordt genoemd,’ zeiden hun vrienden en vriendinnen, ‘dan willen we graag een keer meegaan.’

In de Verenigde Staten heeft een jongen uit het jeugdwerk zijn buren uitgenodigd om zijn doopdienst bij te wonen. Een predikant van een andere kerk zei dat hij nooit naar een ‘mormoonse doopdienst’ zou zijn gegaan. Maar omdat hij hoorde dat de kerk van de jongen op Jezus Christus was gericht, woonden de predikant en zijn vrouw de doopdienst bij.

Toen een medewerker van een luchtvaartmaatschappij een lid van de kerk om een e-mailadres vroeg, gaf het lid zijn e-mailadres, dat eindigde op ‘@ldschurch.org’.

‘Wat voor kerk is dat?’ vroeg de medewerker.

‘De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen’, antwoordde het lid.

‘Ik werk dagenlang zonder ook maar een enkele keer over de Heer te kunnen praten’, zei de medewerker. ‘Nu ik met een andere christen praat, maakt dat mijn hele dag goed.’

Het lid van de kerk veranderde snel zijn profiel bij de luchtvaartmaatschappij met zijn nieuwe e-mailadres van de kerk, dat eindigt op ‘@ChurchofJesusChrist.org’.1

Een vervulde belofte

Afbeelding
family walking in front of a Church building

Die geweldige verhalen illustreren de vervulling van de belofte die president Russell M. Nelson in oktober 2018 en opnieuw in april 2020 heeft gedaan.

‘Ik beloof u dat als we ons best doen om de correcte naam van de kerk van de Heer in ere te herstellen, Hij van wie deze kerk is, zijn macht en zegeningen op de hoofden van de heiligen der laatste dagen zal uitstorten, overvloediger dan we ooit hebben meegemaakt’, zei president Nelson. ‘Dan hebben we Gods kennis en macht om ons te helpen met het brengen van de zegeningen van het herstelde evangelie van Jezus Christus aan elke natie, tong en taal, en met het voorbereiden van de wereld op de wederkomst van de Heer.’2

Ik heb onlangs via sociale media aan kerkleden gevraagd om me iets te vertellen over de zegeningen die ze hebben ontvangen doordat ze de correcte naam van de kerk hebben gebruikt. Ik was ontroerd toen ik meer dan 2.600 reacties ontving.

Ik wil u daar enkele voorbeelden van geven. Ze zullen u bekend in de oren klinken omdat u soortgelijke zegeningen hebt ontvangen toen u de raad van president Nelson opvolgde.

Dichter bij Jezus Christus

Ik was ontroerd door het getuigenis van Jacob, die vertelde dat hij zich door het gebruik van de volledige naam van de kerk beter op de Heiland kon concentreren: ‘Ik heb gemerkt dat mijn focus op Jezus Christus in elk aspect van mijn leven is doorgesijpeld’, schreef hij mij. ‘Als ik van het avondmaal neem, denk ik aan Hem en zijn zoenoffer. Wanneer ik in de Schriften lees, besteed ik meer aandacht aan zijn woorden en andere verwijzingen naar Hem. Daardoor ben ik dichter bij Hem gekomen en heb ik meer begrip gekregen voor zijn rol als mijn Heiland en Verlosser.’

Ik voelde me gezegend toen ik las wat de naam van de Heiland voor Beth en Bryce betekent: ‘Ik heb nu een betere band met de Heiland’, zei Beth. ‘Als iemand mij vraagt naar welke kerk ik ga, en ik antwoord dat ik lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen ben, voel ik dat ik er echt bij hoor. Ik behoor tot zijn volk. Ik maak deel uit van zijn familie. Ik behoor Hem toe.’

Bryce schreef dat de correcte naam van de kerk hem ‘eraan herinnert wie ik dien en op wie ik steeds meer wil gaan lijken. Ik word eraan herinnerd dat de Heiland degene is van wie deze leringen afkomstig zijn, en niet van mensen.’

‘De naam van de Heiland heeft kracht’

Afbeelding
Christus statue

Haley, een voltijdzendelinge, schreef: ‘Het gebruik van de correcte naam van de kerk van de Heiland leidt tot meer kracht en gezag als we anderen over zijn herstelde evangelie vertellen. Als ik “De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen” zeg, bevestigt en getuigt de Geest van de Heer dat dit daadwerkelijk de herstelde kerk van de Heer op aarde is. Ik gebruik graag de correcte naam omdat ik ook mijn levende getuigenis van dat beginsel eraan toevoeg!’

En Nicola schreef: ‘Als ik voorheen “mormoon” zei, was er vaak die flikkering van onzekerheid bij de mensen die niet van ons geloof waren. Je kon bijna de herinnering horen aan alles wat ze ooit over “de mormonen” hadden gehoord. Maar nu is er vrede, en meestal aanvaarding. De naam van de Heiland geeft kracht. Hij brengt vrede. Mijn getuigenis van de waarheid van het evangelie is gegroeid, alleen al door de correcte naam van de kerk te gebruiken. Elke keer als ik de naam uitspreek, voel ik de Geest. Soms is die naam het enige wat ik over mijn geloof kan zeggen, maar dat is genoeg.’

Misverstanden uit de wereld helpen

Harold, hoogleraar aan een universiteit in de Verenigde Staten, schreef dat het gebruik van de volledige naam van de kerk hem heeft geholpen om misverstanden uit de wereld te helpen. Hij schreef dat een student een poging deed om een discussie over godsdienst samen te vatten en zei: ‘Ik denk dat alle godsdiensten christelijk zijn, behalve de mormonen.’

Omdat hij een gouden kans zag om dat misverstand uit de wereld te helpen, zei Harold: ‘Ik zei tegen de studenten dat “mormoon” een bijnaam was die aan de leden van de kerk is gegeven vanwege ons geloof in de Bijbel en het Boek van Mormon, als twee Schriftuurlijke getuigen van Jezus Christus.’

Mary opende haar hart en vertelde me hoe de volledige naam van de kerk haar helpt bij het onderwijzen van haar kinderen: ‘Mijn kinderen zijn nu minder verward als ik ze vertel dat we heiligen van de Kerk van Jezus Christus in deze laatste dagen zijn, in tegenstelling tot de bijnaam “mormonen”. Vroeger waren ze in de war en vroegen ze: “Waarom mormoon? Zijn we dan geen christenen?” Ik vind dat deze verandering hen heeft geholpen, vooral als ze op school met andere kinderen praten die niet gelovig zijn.’

‘Ik ben een zendeling van Jezus Christus’

President Nelson heeft beloofd dat we, als we de correcte naam van de kerk gebruiken, ‘Gods kennis en macht zullen hebben’ om het evangelie te verkondigen. Teresa inspireerde me toen ze me schreef wat er gebeurde toen iemand op haar werk vragen over de kerk stelde. Na de raad van president Nelson begon Teresa de volledige naam van de kerk te gebruiken.

‘Hij had interesse in de kerk’, schreef ze. ‘Hij onderzocht de kerk verscheidene maanden, en toen, als door een wonder, liet hij zich door mijn zoon, de bisschop, dopen. Ik was die dag zo gelukkig, en ons gezin ook. De beloften zijn waar.’

Jordan schreef dat veel mensen nog niet vertrouwd zijn met de naam van de kerk. Hij zei: ‘Als ik de volledige naam van de kerk gebruik, krijg ik de kans om uit te leggen dat de kerk op Jezus Christus is gericht en waarom we onszelf heiligen der laatste dagen noemen.’

Toen een man aan Chloe vroeg of ze een ‘mormoonse zendelinge’ was, getuigde ze krachtig: ‘Nee, ik ben een zendeling van Jezus Christus.’ Chloe vertelde dat de man een verlangen had om de Heiland te volgen. Daarom vertelde ze hem dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen door de Heiland geleid wordt. Vervolgens gaf ze hem informatie over de kerk.

‘Daarom moet u de kerk met mijn naam aanduiden’

Afbeelding
sister missionaries talking to a family in front of a Church building

Toen Hij de naam van de kerk aan de profeet Joseph Smith openbaarde, zei de Heiland: ‘Want aldus zal mijn kerk in de laatste dagen heten, ja, De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen’ (Leer en Verbonden 115:4). En tegen de Nephieten zei Hij: ‘Daarom moet u de kerk met mijn naam aanduiden’, want ‘hoe kan het mijn kerk zijn, indien die niet met mijn naam wordt aangeduid?’ (3 Nephi 27:7, 8.)

Ik getuig met een heilige der laatste dagen die Tommie heet, dat we worden gezegend en anderen tot zegen zijn als we de volledige naam van de kerk gebruiken. Tommie zei tegen me: ‘Als ik anderen deelgenoot maak van de zegeningen van het lidmaatschap van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, in een tijd waarin strijd en angst de overhand hebben, besef ik dat anderen daardoor te weten komen dat er een toevluchtsoord in de storm is, met discipelen van Jezus Christus, die voor hen zorgen en die Hem volgen.’

Noten

  1. Ik bedank ouderling Gerrit W. Gong van het Quorum der Twaalf Apostelen, die mij deelgenoot van deze verhalen heeft gemaakt.

  2. Russell M. Nelson, ‘De correcte naam van de kerk’, Liahona, november 2018, 89; zie ook ‘De hemelen openen voor hulp’, Liahona, mei 2020, 73.