2022
At vende os til Gud og vores familie
Marts 2022


»At vende os til Gud og vores familie«, Liahona, marts 2022.

Til forældre

At vende os til Gud og vores familie

Billede
familie vandrer sammen

Foto fra Getty Images

Kære forældre

Vi kan modtage Guds hjælp til at udholde prøvelserne og vanskelige tider i vores liv. Dette nummer kan hjælpe jer med at undervise jeres børn om, hvordan Herren kan befri os, ligesom han gjorde med dem, der levede på Det Gamle Testamentes tid. I kan også bruge nedenstående ideer til at indlede samtaler om, hvordan vi kan løse konflikter i vores familie.

Samtaler om evangeliet

Modgang og lidelser

Læs ældste Christoffersons artikel på side 6 om modgang. På hvilke måder kan vi med vor himmelske Faders hjælp lade modgang forædle os i stedet for at besejre os? Hvordan kan vi hjælpe dem, der oplever personlig modgang?

Udholdenhed gennem prøvelser

Læs ældste Johnsons artikel på side 44 om Josef i Egypten. Bed jeres børn om at opføre historien ved hjælp af kostumer og rekvisitter. Drøft derefter, som ældste Johnson bemærkede, hvordan Gud var med Josef gennem de gode og dårlige tider. Hvordan har I set Guds hånd i jeres liv under jeres prøvelser?

Løsning af konflikter

Læs artiklen om konfliktløsning på side 26. Hvordan kan historier fra skrifterne lære os om, hvordan vi kan løse konflikter i vores familier? Hvad kan vi som enkeltpersoner gøre for at blive bedre til at skabe fred?

Støtte til Kom og følg mig

For at støtte jeres families ugentlige studie af Kom og følg mig i denne måned, kan I på side 48 se en liste over lighederne mellem Josef af Egypten og Jesus Kristus.

Kom og følg mig Familiesjov

Følelsesfarver

2 Mosebog 3:7

Herren forklarede Moses, at han havde set Israels børns lidelser, hørt deres bønner og kendte deres sorger (se 2 Mos 3:7).

  1. Tildel hver person en følelse baseret på den mest dominerende farve på deres tøj:

    • Gul = glad

    • Blå = trist

    • Rød = sur

    • Grøn = rolig

    • Orange = bange

    • Andre = forvirret eller overrasket

  2. Hver person kan fortælle om en specifik oplevelse, hvor de har haft den følelse.

  3. Kan vi se, hvordan folk har det ud fra deres udseende eller deres påklædning?

  4. Hvem ser alle vores følelser, deriblandt vores lidelser og sorger, selv om andre måske ikke kan?

  5. Find skriftsteder, der viser, hvordan Jesus Kristus kender og forstår os.

Drøftelse: Hvilke prøvelser har vi været igennem? Hvordan kan vi vide, at Herren var opmærksom på os gennem disse tider?

Venter på velsignelser

1 Mosebog 6-11; Moses 8

Første Mosebog og Anden Mosebog indeholder mange løfter fra Herren og historier om mennesker, der tålmodigt venter på disse løfter. Jakob venter på at se velsignelsen ved at blive en stor nation. Josef venter på, at Herren hjælper ham ud af fængslet. Israelitterne venter på at blive udfriet fra Egyptens herredømme.

  1. Vælg en person til at være leder, og få alle andre til at stå rundt omkring i lokalet.

  2. Når lederen løfter en hånd, tager alle et skridt hen imod ham eller hende. Når lederen sænker hånden igen, stopper alle. Hvis en person bliver taget i at tage et skridt, når lederens hånd er nede, skal denne person gå til bagvæggen i lokalet for at starte forfra.

  3. Den person, der først når hen til lederen, er leder i næste omgang.

Drøftelse: Læs sammen Mormon 8:22. Når I i år læser Første Mosebog og de følgende bøger i Det Gamle Testamente, bedes I være særligt opmærksomme på alle Herrens løfter, og hvornår de bliver opfyldt. Hvorfor er det vigtigt at anerkende Herrens løfter i vores eget liv og stole på ham, mens vi venter på disse løfter?