2022
Tilpasser I evangeliet, så det passer til jeres liv?
Marts 2022


Kun digitalt: Unge Voksne

Tilpasser I evangeliet, så det passer til jeres liv?

Et unikt bygningsdesign hjalp mig til at forstå, hvor vigtigt det er at tilpasse vores liv, så det passer til evangeliet – og ikke den anden vej rundt.

Billede
et træ, der vokser gennem et hul i et tag

Jeg så for nylig et billede af en meget usædvanlig bygning. Foran bygningen var der et stort træ, der tydeligvis havde vokset der meget længere, end bygningen havde eksisteret. På siden af bygningen var der to etager med altaner, der havde huller skåret i sig, så træets grene kunne vokse igennem dem. Træet fortsatte med at vokse ved siden af bygningen, hvor stammen voksede lige igennem et hul i taget.

Da jeg så på dette billede, tænkte jeg meget over vor Herre Jesu Kristi gengivne evangelium.

Det fik mig til at tænke: Ønsker vi at tilpasse vores liv, så det passer til evangeliet, eller prøver vi at tilpasse evangeliet, så det passer til vores liv?

Ved aprilkonferencen 2021 sagde ældste Chi Hong (Sam) Wong fra De Halvfjerds: »Evangeliet er ikke en del af vores liv, men vores liv er faktisk en del af Jesu Kristi evangelium. Tænk over det. Er det ikke sandt?«1

Mit svar er jo, det er sandt.

Og en forståelse af denne vigtige lektie kan hjælpe os til at undgå hjertesorg i vores liv og lære at være fuldstændigt omvendte og hengivne over for Herren og hans evangelium.

Verdens visdom og røster i modsætning til Guds visdom

Lad os tale om denne smukke bygning og træet, der fortsatte med at vokse lige igennem den. Arkitekten kunne have sagt, at træet var i vejen – »Det forhindrer det projekt, jeg gerne vil udføre.« Eller ejeren af bygningen kunne have sagt: »Men jeg har penge – hug træet ned, så der er plads til at bygge bygningen.« Men det gjorde de ikke. I stedet valgte de at tilpasse deres bygningsdesign for at gøre plads til det eksisterende træ.

Når vi ser på dette ud fra et evangelisk perspektiv, kan vi ikke vælge at ændre de evangeliske principper og læresætninger, der har eksisteret for evigt – principper og læresætninger, der er til vores gavn. Vi er i sandhed »frie til at vælge« (2 Ne 2:27), om vi vil leve i overensstemmelse med Jesu Kristi evangelium, men vi kan ikke vælge konsekvenserne af vores valg.

Lad os huske, hvad der skete med Uzza i Det Gamle Testamente:

»Uzza [rakte] ud efter Guds ark og greb fat i den, fordi okserne snublede.

Da flammede Herrens vrede op mod Uzza, og Gud slog ham ihjel på grund af hans forseelse, og han døde dér ved Guds ark« (2 Sam 6:6-7).

Da Uzza forsøgte at støtte arken, viste han, at han troede, at han vidste bedre end Herren. I dag står vi over for Uzzaer, som forsøger at række deres hænder ud eller bruge deres visdom, dagsordener eller ideer til at indføre deres egne love i stedet for Guds love. De tror, at de ved bedre end Herren og søger at lede os væk fra de korrekte principper, som han har givet gennem sine hellige profeter. De prøver måske at overbevise os om kun at foretage ændringer eller støtte dele af evangeliet, der passer til vores ideelle livsstil.

Men vor himmelske Fader opfordrer os til at foretage ændringer i vores liv for at følge Jesu Kristi rene, evige evangelium. For når vi gør det, kan han velsigne os.

Velsignelserne ved at favne Jesu Kristi evangeliums fylde

Som denne bygning og træet illustrerer, kan vi vælge at respektere evangeliets principper, der fandtes før os, ligesom bygningens arkitekt valgte at respektere den natur, der fandtes før ham. Dette gør vi ved at tilpasse vores liv til Jesu Kristi evangelium og ikke den anden vej rundt, hvilket kunne føre os til smertefulde konsekvenser, som Uzza uheldigvis oplevede. Når vi husker, at vi ikke »fatter alt det, som Herren kan fatte« (Mosi 4:9), og at han »fatter alt« (Alma 26:35), kan vi vide, at han har givet os befalinger eller vejledning at efterleve for vores lykkes, sikkerheds og i sidste ende evige frelses skyld (se L&P 82:8-9).

Jeg er helt overbevist om vor himmelske Faders og hans Søns, Jesu Kristi, magt og visdom – og at deres kraft og velsignelser kan blive vores, når vi adlyder deres befalinger, som de har indført til vores bedste. Vi kom her til jorden for at udøve tro og adlyde vor himmelske Fader, så vi kan opleve evigtvarende lykke og glæde og vende tilbage til ham.

Jeg ved, at Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er det sande sted, hvor vi kan lære at blive mere som vor himmelske Fader og hans Søn, Jesus Kristus, ved at følge nutidige profeters anvisninger – for deres anvisninger er vores tro værdig og er givet af Frelseren selv for at vejlede os på vores rejse tilbage til ham.