2023
Forberedelse til jeres interview med Herren
Februar 2023


»Forberedelse til jeres interview med Herren«, Liahona, feb. 2023.

At ældes med trofasthed

Forberedelse til jeres interview med Herren

De præstedømmeinterviews, vi har i dag, kan forberede os til det interview, vi en dag skal have med Herren.

Billede
portræt af Frelseren

Kristi billede, af Heinrich Hofmann

Kort tid efter jeg var blevet døbt som nyomvendt, blev jeg kaldet til at være rådgiver i ældsternes kvorumspræsidentskab. Ved mit første møde med vores kvorumspræsident fortalte han, at vi i løbet af den kommende uge ville aftale tider til interviews.

Da jeg spurgte, hvem vi skulle interviewe, og hvad formålet med interviewene var, sagde han: »Vores interviews vil indeholde nogle rutinespørgsmål, og vi vil tale om kvorumsbehov og familiebehov. Men jeg kan godt lide at tænke, at formålet med vores interviews er at hjælpe vores kvorumsmedlemmer til at være forberedte til det interview, de en dag vil få med Herren.«

Det var en åndelig indsigt, som jeg stadig husker, selvom jeg hørte den for 23 år siden.

Det er, hvordan vi tjener, der tæller

Inden for seks måneder blev vores stavs- og menighedsgrænser ændret. Jeg blev kaldet som ældsternes kvorumspræsident for vores nye menighed, selvom det var planlagt, at jeg skulle flytte ud af staten inden for tre måneder. Da stavspræsidenten indsatte mig, sagde han: »Bror Neubauer, Herren er ligeglad med, hvor længe vi tjener. Han bekymrer sig om, hvordan vi tjener.« Så i den tid, jeg havde, interviewede jeg så mange medlemmer af kvorummet som muligt.

Senere, da jeg var 70 år gammel, blev jeg igen kaldet til at være ældsternes kvorumspræsident. Dette skete lige efter, at Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum bekendtgjorde, at højpræster og ældster i hver menighed ville blive samlet i et enkelt kvorum. Jeg tænkte tilbage på den indsigt, som min første kvorumspræsident havde delt med mig for så mange år siden: »Formålet med vores interviews er at hjælpe vores kvorumsmedlemmer til at være forberedte til det interview, de en dag vil få med Herren.«

Så hvordan hjælper en leder et medlem af kvorummet med at forberede sig til et interview med Herren? I omsorgsinterviews og i kvorumsdrøftelser har jeg spurgt kvorummets medlemmer: »Hvis I vidste, at I om seks måneder ville stå foran Herren, hvad ville I så ændre i jeres liv som forberedelse til det øjeblik?« For det meste har jeg ladet folk tænke over svaret. Men af og til har nogen delt personlige indsigt i, hvordan de føler, at det øjeblik med Herren vil være.

Billede
mand skubber en sten op ad en bakke

Hvilke bjerge er der behov for at flytte?

Jeg har også delt disse udtalelser fra præsident Russell M. Nelson med kvorummets medlemmer: »Herren bruger det usandsynlige til at opnå det umulige.«1 »Med tro på ham kan vi flytte bjergene i vores liv.«2 Og så har jeg spurgt: »Hvad vil I sandsynligvis være i færd med at gøre, når Herren kommer igen?« Jeg har bedt dem om at tænke over, hvilke bjerge i deres liv der er behov for at flytte, så de kan gøre det, de ønsker at gøre, når Herren kommer igen, og det, de behøver at gøre for at være klar til at tale med ham ansigt til ansigt.

Skrifterne fortæller os, at vi en dag skal stå foran Herren for at blive dømt: »Og det skal ske, at når alle mennesker er overgået fra denne første død til livet, i og med at de er blevet udødelige, skal de stå foran Israels Helliges dommersæde; og så kommer dommen, og så skal de dømmes i overensstemmelse med Guds hellige dom« (2 Ne 9:15).

Jeg beder til, at vi hver især, ved at vi på forhånd tænker over, hvad vi ønsker at sige og at være på den store dag, vil være i stand til at flytte de bjerge, der skal flyttes, så vi kan være forberedte til vores interview med Herren.

Forfatteren bor i Utah i USA.

Noter

  1. Russell M. Nelson, »The Lord Uses the Unlikely to Accomplish the Impossible«, (foredrag på Brigham Young University-Idaho, 27. jan. 2015), byui.edu.

  2. Russell M. Nelson, »Kristus er opstanden; tro på ham vil flytte bjerge«, Liahona, maj 2021, s. 104.