2023
Livet er ikke retfærdigt – og det er OK
Februar 2023


Kun digitalt: Unge Voksne

Livet er ikke retfærdigt – og det er OK

Når livet synes uretfærdigt, så husk, at Frelseren udholdt den ultimative uretfærdighed.

Billede
skæv retfærdighedsvægt

Jeg er sikker på, at jeg tusind gange, mens jeg voksede op, klagede til mine forældre over, at noget ikke var retfærdigt. Det burde ikke have været min tur til at tage opvasken. Jeg burde ikke have haft flere pligter end mine yngre søskende.

Mine forældres svar var altid det samme. Et enstemmigt, rungende: »Livet er ikke retfærdigt

Men det sank tilsyneladende aldrig ind.

Her var jeg midt i tyverne og syntes stadig, at livet burde være retfærdigt. Når det gjaldt efterlevelse af evangeliet, forventede jeg øjeblikkelige velsignelser ved at holde buddene. Og jeg gik ud fra, at hvis vi ikke holdt befalingerne, så ville det altid medføre sorg og smerte.

Mit perspektiv begyndte at ændre sig, da min søster besluttede sig for at forlade Kirken. Hun havde tilsyneladende også troet, at efterlevelse af evangeliet skulle medføre øjeblikkelige velsignelser. Så da hun ikke så de velsignelser, hun havde håbet på, begyndte hun at betvivle det, hun havde troet på.

For at gøre tingene mere forvirrende begyndte nogle af de ting, som hun havde håbet på, at gå i opfyldelse, efter hun havde forladt Kirken. Hun oplevede bestemt ikke den sorg, jeg troede ville komme, når man vælger ikke at følge Jesus Kristus.

Jeg var glad for, at hun var glad, men jeg var også bekymret for, at hendes gode situation ville gøre hende mere overbevist om, at Kirken ikke var sand.

Jeg efterlevede stadig evangeliet, men nogle af de velsignelser, jeg ventede på, kom stadig ikke. Det virkede ikke retfærdigt.

Endnu engang var svaret der, så klart som altid: »Livet er ikke retfærdigt.« Her er et par ting, jeg har lært at forstå vedrørende det.

Ændrer mine tanker om uretfærdighed

Der sker gode og dårlige ting for folk, der efterlever evangeliet, såvel som for folk, der ikke er gør – Gud »lader sin sol stå op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige« (Matt 5:45). Det er en del af livet.

Så hvad med løfterne om, at efterlevelse af evangeliet bringer velsignelser og glæde? Skrifterne siger, at når vi holder befalingerne, bliver vi velsignet (se Mosi 2:22). Men velsignelser kommer måske ikke altid sådan eller på det tidspunkt, hvor vi forventer det. Efterlevelse af evangeliet garanterer ikke, at vi vil få flere penge, mere succes eller færre prøvelser end andre mennesker. Og det betyder ikke, at vi kan forvente bestemte timelige velsignelser fra Gud som en form for »betaling« for at være retfærdig.1

Men der er visse velsignelser, vi kan forvente, når vi holder befalingerne. Vi bliver lovet altid at have Ånden hos os (se Moro 4:3). Og når vi vender os til Herren i tro, vil vi få styrke til at konfrontere de prøvelser, der uundgåeligt kommer.2

Vi bliver lovet sand lykke og fred (den slags, der ikke afgøres af vores omstændigheder).3 Og vi er også blevet lovet den største gave af alle – evigt liv. Ældste Dale G. Renlund fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Jeres tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus vil blive belønnet med mere, end I kan forestille jer.«4

Mens jeg ændrede min forståelse af retfærdighed, måtte jeg beslutte mig for, hvorfor jeg valgte at efterleve evangeliet. Efterlever jeg det, fordi jeg forventer, at Gud velsigner mig, eller på grund af noget mere?

Jeg indså, at den vigtigste motivation for mig er min kærlighed til vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Frelseren overvinder al uretfærdighed

I sin kærlighed og barmhjertighed betalte den syndfrie Frelser den højeste uretfærdige pris og tilbød evig glæde til ufuldkomne mig. Ældste Renlund har sagt: »Intet kan sammenlignes med den uretfærdighed, Frelseren udstod … Men han valgte at gøre det på grund af sin kærlighed til os og vor himmelske Fader.«5 Frelse er en gave, som vi ikke fortjener og ikke kan gøre os fortjent til. Men Frelseren tilbyder den til alle, hvis vi vælger at vende os til ham.

Ældste Renlund har også sagt:

»I evighederne vil vor himmelske Fader og Jesus Kristus løse alle uretfærdigheder …

På grund af ham kan vi have fred på denne jord og være ved godt mod. Hvis vi lader ham, så vil Jesus Kristus vende uretfærdigheden til vores gavn [se 2 Ne 2:2]. Han vil ikke blot trøste os og genoprette det, der var tabt [se Job 42:10, 12-13; Jakob 3:1], men han vil bruge vores prøvelser til vores gavn.«6

Hvor er jeg taknemlig for en Frelser, der udholdt den ultimative uretfærdighed for mig og for dem, jeg elsker. Han venter på os med åbne arme og tilbyder os det evige livs gave og evigtvarende fred.