2023
Afstemt med Herrens vilje
Februar 2023


»Afstemt med Herrens vilje«, Liahona, feb. 2023.

Kom og følg mig

Matthæus 7

Afstemt med Herrens vilje

Vi bliver mere kristuslignende, når vi følger hans eksempel på at gøre Faderens vilje.

Billede
Frelseren og hans følgere vandrer

Nogle af de vigtigste beslutninger, vi træffer i livet, er beslutninger, der påvirker andre. Det er ofte tilfældet, når vi beslutter os for at acceptere kaldelser til at tjene i Kirken.

Da jeg for eksempel blev kaldet som missionspræsident, blev min hustru, Lucie, kaldet som min makker. Vi ønskede at være forenede, når vi tjente. Vi vidste, at det betød, at det var vigtigt for os som par at blive afstemt med Herrens vilje. Desuden ville vores børn også blive påvirket af vores kaldelse, eftersom de ville ledsage os. De var unge i alderen 14, 11 og 7 år. At forlade hjemmet i tre år ville være en stor tilpasning i deres liv, så det ville også være vigtigt for dem at blive afstemt med Herrens vilje.

Vi besluttede som familie, at vi ønskede at tjene Herren sammen. Som min hustru siger: »Vi ønskede alle at pege i samme retning.« Og som familie blev vi velsignet, da vi tjente sammen i Mbuji-Mayi-missionen i Den Demokratiske Republik Congo.

At tjene sammen styrkede vores sammenhold og evne til at møde udfordringer i forbindelse med en ny kultur, i en ny by med et nyt lokalt sprog. Det hjalp os til at blive mere robuste, da vi reagerede på behovet for at deltage i lederskabsseminarer og zonekonferencer og stadig imødekomme vores børns behov. Vores familiebønner og skriftstudium blev mere meningsfuldt, og vores vidnesbyrd blev styrket, da vi så nyomvendte, medlemmer og missionærer elske og tage imod evangeliet.

Udfører Faderens vilje

Hvorfor er det så vigtigt for os at søge at kende og gøre vor himmelske Faders vilje?

På dette område som i alt andet er Herren Jesus Kristus vores eksempel. Han sagde:

  • »For jeg er kommet ned fra himlen, ikke for at gøre min egen vilje, men hans vilje, som har sendt mig« (Joh 6:38).

  • »Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje« (Matt 7:21).

  • »Den, der vil gøre hans vilje, skal erkende, om min lære er fra Gud, eller om jeg taler af mig selv« (Joh 7:17).

Med andre ord:

  • Vi bliver mere kristuslignende, når vi følger hans eksempel på at gøre Faderens vilje.

  • Vi må være lydige for at være værdige.

  • Når vi følger Kristi eksempel på at stræbe efter at gøre Guds vilje, lærer vi ved vores lydighed, at evangeliets principper er sande.

Og i den proces bliver vi mere som ham. Og når vi bliver mere som ham, bliver vi mere som Faderen. Så vi kan lære at gøre Faderens vilje ved at være lydige mod Sønnens lærdomme.

Byg på en klippe

Jesus Kristus sagde også, at de, der hører og gør hans ord, er som en »klog mand, der har bygget sit hus på klippen:

Og skybruddet kom, og floderne steg, og stormene suste og ramte det hus. Men det faldt ikke, for dets grund var lagt på klippen« (Matt 7:24-25).

Helaman underviste sine sønner på lignende vis: »Husk, at det er på klippen, vor forløser, som er Kristus, Guds Søn, at I skal bygge jeres grundvold, så når Djævelen udsender sine mægtige vinde, ja, sine pile i hvirvelvinden, ja, når alle hans hagl og hans mægtige uvejr skal ramme jer, at det ingen magt skal få over jer til at drage jer ned i elendighedens og den uendelig jammers kløft på grund af den klippe, som I er bygget på, som er en sikker grundvold, en grundvold, hvorpå menneskene, hvis de bygger derpå, ikke kan falde« (Hel 5:12).

Det betyder, at når vi retter vores vilje ind efter Guds vilje og adlyder hans vilje, vil vi få den styrke, vi har brug for til at klare livets storme. Vores tro vil vare ved.

Billede
Ældste Kyungu og hans familie

Foto brugt med tilladelse af forfatteren

Som familie, der tjente sammen i missionsmarken, så vi den sandhed – for os selv og for andre – om, at vi lærer Jesus Kristus at kende ved at gøre hans vilje. Vi så, hvad der sker hos dem, der hører hans røst, adlyder hans bud og accepterer hans vilje i deres liv. Vi modtog velsignelser, da vi passede vores egne kaldelser, og vi så missionærers og lokale kirkemedlemmers åndelige vækst, herunder nyomvendte, der tog imod kaldelser, delte hans evangelium og betjente hinanden. Vi lærte, at det er enkelt at gøre hans vilje. Det betyder at gøre det, vi bør gøre for at hjælpe Gud med at udvirke hans værk og hans herlighed, som er »at tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket« (Moses 1:39).

Vi så, ligesom kong Benjamins folk, at de, der retter sig ind efter Herrens vilje, er »villige til at indgå en pagt med vor Gud om at gøre hans vilje og at være lydige mod hans befalinger i alt, hvad han vil befale os« (Mosi 5:5).

Del hans løfte

Da vi accepterede kaldelsen fra præsident Russell M. Nelson om at tjene som missionsledere, vidste min hustru og jeg, at vi gjorde det, Herren ønskede, vi skulle gøre. Og vi blev glade, da vores børn sluttede sig til os i den tjeneste. Vi forlod alt, men vi vidste, at der lå vidunderlige velsignelser forude. Vi var ivrige efter at få del i Frelserens løfte: »For min faders vilje er, at enhver, som ser Sønnen og tror på ham, skal have evigt liv, og jeg skal oprejse ham på den yderste dag« (Joh 6:40).