2023
Lektioner om lykke fra hellige i skrifterne
Februar 2023


Kun digitalt: Unge Voksne

Lektioner om lykke fra hellige i skrifterne

Vi søger alle efter lykke, og de helliges eksempler i skrifterne kan lede os i den rigtige retning.

Billede
en figur, der står på en mark og ser op på himlen

Foto fra Pexels

Verden er sommetider et trist sted. På både et personligt og globalt plan er der trængsler, uretfærdighed og lidelse. På et eller andet tidspunkt opdager vi alle, at vi befinder os »på denne tårevåde sti«.1

Og vi bør altid huske, at »menneskene er til for at kunne nyde glæde« (2 Ne 2:25).

Hvordan passer det sammen?

I skrifterne har folk fra alle uddelinger forsøgt at grundlægge Zion og opnå den lykke, der hersker der. Og nogle af dem har haft stor succes! Når vi læser om de hellige, lærer vi, hvor vi kan finde stor glæde, selv midt i store prøvelser.

Almas folk: Hold pagterne

Ved deres hemmelige mødested nær Mormons vande klappede Almas folk »i deres hænder af glæde« (Mosi 18:11), da de lærte, at de kunne komme ind i »Guds fold« (Mosi 18:8) gennem dåbspagten. De modtog også Helligånden (Mosi 18:13), som ifølge præsident James E. Faust (1920-2007) er »den største garant for indre fred i vor usikre verden.«2

Almas folk arbejdede hårdt for at holde Ånden hos sig, mens de »vandrede retsindigt for Gud« (Mosi 18:29). Og at holde deres pagt viste sig at være afgørende for deres lykke – da de var i trældom, udfriede Herren dem, fordi de holdt deres pagt: »Løft hovedet … for jeg kender den pagt, som I har sluttet med mig; og jeg vil slutte pagt med mit folk og udfri dem af trældom« (Mosi 24:13).

Almas folk forstod tydeligt, hvad søster Jean B. Bingham, tidligere hovedpræsident for Hjælpeforeningen, for nylig sagde: »Lykken bliver hul, hvis vi bytter den evige glædes velsignelser ud med det, der er nemt i øjeblikket … Nøglen til varig lykke er at leve efter Jesu Kristi evangelium og overholde vores pagter.«3

Nefitterne i 4 Nefi: Eliminering af mærkater

Efter et besøg fra den opstandne Frelser tilbragte nefitterne næsten to hundrede år i harmoni. »Visselig kunne der ikke findes noget lykkeligere folk blandt alle de folk, der var blevet skabt ved Guds hånd« (4 Ne 1:16).

En af deres strategier for lykke var at skabe lighed:

»Der ikke fattige og rige, trælle og frie …

Ej heller var der lamanitter eller nogen form for -itter« (4 Ne 1:3, 17).

Det lyder enkelt, men at fjerne disse uligheder må have krævet en del arbejde, for før Frelserens besøg var folket »delt, den ene mod den anden« (3 Ne 7:2).

Verden påtvinger os ofte mærkater, som splitter. Som præsident Russell M. Nelson for nylig sagde til de unge voksne: »Modstanderen fryder sig over mærkater, fordi de deler os og begrænser den måde, vi tænker på os selv og hinanden på.«4 De hierarkier, vi skaber gennem mærkater, kommer ikke fra Gud – »han opfordrer … alle til at komme til sig og tage del i hans godhed« (2 Ne 26:33).

Da nefitterne fremmede lighed blandt dem selv, gav »Herren … dem overordentlig stor fremgang i landet« (4 Ne 1:7).

Enoks by: Forenet i kærlighed

Enoks by er det eneste eksempel i skrifterne på et helt samfund, der bliver »taget op til himlen« (Moses 7:23). Hvis himlen bor »hos Gud i en tilstand af aldrig ophørende lykke« (Mosi 2:41), er Enoks by det ultimative eksempel, vi kan følge!

Men hvordan gjorde de det så?

De var »var af ét hjerte og ét sind« (Moses 7:18) – sammen i stræben efter evig herlighed. Samarbejde som det kræver Kristi rene kærlighed, fordi det indebærer at håbe på og arbejde for ophøjelse af andre mennesker – i sidste ende uselviskhed!

Enoks by må have lært af Enok, hvordan man elsker Guds børn på denne måde. Da Enok blev vist »alt, hvad menneskebørnene ville gøre«, så Enok »på deres ugudelighed … og græd … og hans hjerte svulmede og blev stort som evigheden« (Moses 7:41).

Når vi føler kristuslignende kærlighed til andre, opmuntrer vi dem til at slutte sig til os på vejen til ophøjelse ved at følge Jesus Kristus. På samme måde har præsident Bonnie H. Cordon, Unge Kvinders hovedpræsident, sagt: »Kom til Kristus. Kom nu, men kom ikke alene5

At leve efter planen for lykke

Selv når triste farver besmitter jeres lykke, kan én sandhed skinne igennem: Vor Skaber ønsker vores evige lykke – hans plan er planen for lykke! Vi lever for at blive uendeligt lykkelige, ligesom han er.

Men nøgleordet er blive. Vi prøver ikke bare at føle os lykkelige. Vi prøver at blive lykkelige mennesker.

Vi lærer af de hellige i skrifterne, at det at blive lykkelig er et mål at handle på, og at det overordnede handlingspunkt er at udøve tro på Gud og Jesus Kristus. Når vi læser i skrifterne, er det tro, der fører til lydighed over for Guds befalinger. Tro fører også til omvendelse og tilgivelse for vores synder gennem Jesu Kristi forsoning, som hjalp disse hellige til at opleve noget af den lykke, som vor himmelske Fader og Jesus Kristus nyder – den lykke, som vi alle er ved at blive i stand til.