2023
Onze geestelijke zekering resetten
April 2023


‘Onze geestelijke zekering resetten’, Liahona, april 2023.

Kom dan en volg Mij

Mattheüs 14:22–33

Onze geestelijke zekering resetten

Geloof in Jezus Christus geeft ons macht en kracht.

Afbeelding
persoon met een lantaarn die een zekering reset

In februari 2021 kreeg de staat Texas met extreem lage temperaturen te maken. De vorst trof miljoenen mensen, met kapotte leidingen, stroomuitval en koude tot gevolg. Het gezin van mijn dochter zat, net als vele andere, zonder stroom. Ze pakte haar kleine kinderen in jassen en dekens in zodat ze warm bleven.

Na enkele dagen in vrieskou te hebben gezeten, zag mijn dochter in een naburige woning licht branden. Ze was dankbaar dat er weer stroom was. Maar ze was verbijsterd toen ze erachter kwam dat de stroomstoring al enkele dagen geleden was verholpen. Ze had niet gemerkt dat er een zekering was gesprongen. De stroom was er gewoon. Ze hoefde alleen maar de zekering te resetten!

Toen ik daar over nadacht, besefte ik dat ieder van ons een zogenaamde ‘geestelijke zekering’ heeft.

Afbeelding
portret van Jezus Christus

Het Licht van de wereld, Brent Borup

Volmaakte macht

Geloof in Jezus Christus oefenen levert enorme goddelijke macht op. Die macht kan ons elke dag toestromen. We raken er misschien zo aan gewend dat we het niet eens merken. Zijn macht staat ons altijd ter beschikking. Maar soms belanden we in een geestelijke crisis en vragen we ons af of die macht verloren is gegaan. Op zulke momenten moeten we ervoor kiezen om geloof te oefenen zodat we die beloofde macht blijven ontvangen. Dat doen we door bijvoorbeeld zoiets te zeggen als: we resetten onze geestelijke zekering.

Ons geloof ontsluit Gods macht in ons leven’, heeft president Russell M. Nelson gezegd. Hij heeft ook gezegd: ‘De Heer vergt geen volmaakt geloof om ons toegang tot zijn volmaakte macht te geven. Maar Hij vergt wél van ons dat we geloven.’1 Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Het gaat niet om de hoeveelheid geloof of de mate van je kennis – het gaat om de integriteit die je betoont ten aanzien van het geloof dat je hebt en de waarheid die je al kent.’2

Wat voor niveau van geloof we ook hebben, als we ervoor kiezen in Christus te geloven, kunnen we vertrouwen op zijn kracht om ons te helpen.

Afbeelding
glimlachende jongeman

Toen Mason op 14-jarige leeftijd botkanker kreeg, trad hij het probleem met geloof tegemoet. Zijn moeder zei: ‘Mason was nog steeds bang, maar hij liet zijn geloof en liefde er niet door beperken.’

Foto met dank aan familie van Mason

De keuze om angst met geloof onder ogen te zien

In augustus 2021 maakten mijn vrouw en ik kennis met een echtpaar dat we in ons hart hebben gesloten. Bij hun zoon, Mason, was net een zeldzame vorm van botkanker vastgesteld die osteosarcoom wordt genoemd. Voordat de diagnose werd gesteld, was hij ogenschijnlijk een gezonde 14-jarige met een zeer been en een vuil honkbaltenue door een sliding naar de thuisplaat.

Maar al snel viel Masons leven stil. Hij werd plotseling onderworpen aan intimiderende gesprekken met artsen over chemotherapie, bestraling, chirurgie, mogelijke amputatie en levensverwachtingen. Zijn moeder beschreef wat er gebeurde toen de artsen vroegen of hij zijn overlevingskansen wilde weten: ‘Na een lange stilte waarin nieuwe en overweldigende emoties werden verwerkt, stroomden de tranen stilletjes op de vloer. Hij antwoordde moedig: “Nee, dank u! Dat is niet nodig!” Met die enkele woorden koos hij er resoluut voor hoe hij deze beproeving wilde aanpakken.’

Ouderling Neil L. Anderson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Geloof behoeft geen antwoord op elke vraag, maar zoekt de geruststelling en moed om voorwaarts te gaan, waarbij we soms moeten toegeven: “Ik weet niet alles, maar ik weet genoeg om het pad van discipelschap te blijven bewandelen.”’3 Geloof manifesteert zich wanneer we ervoor kiezen om door te gaan, zonder te weten wat er volgt.

Masons kanker was agressief. Zijn lichaam verzette zich tegen elke levensverlengende behandeling. Zijn moeder zei: ‘We kregen het enorme verlangen om de tijd stil te zetten, maar de tijd ging verder en we ondervonden het verlies van alles wat we als normaal hadden beschouwd.’ Ze vervolgde: ‘Naast de beklemmende angst voor de toekomst zagen we ook de vorming van kracht, macht en vrede die ons aardse voorstellingsvermogen te boven gingen. We hadden geen andere verklaring dan deze: God sterkte ons. We zagen wonderen, hoewel andere dan we aanvankelijk wilden.’

Niet terugdeinzen

Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen vroeg ooit aan ouderling Neal A. Maxwell (1926–2004) wat hij had geleerd toen hij leukemie had. Ouderling Maxwell antwoordde: ‘Ik heb geleerd dat niet terugdeinzen belangrijker is dan overleven.’4 Ervoor kiezen om niet terug te deinzen, vergt actie, zelfs als angst zich opdringt. Maar daar is meer kracht voor nodig dan een mens bijeen kan rapen.

Jesaja heeft gezegd: ‘Hij geeft de vermoeide kracht en Hij vermeerdert de sterkte van wie geen krachten heeft’ (Jesaja 40:29). Toen het volk van Alma met schijnbaar onoverkomelijk lijden werd geconfronteerd, troostte de Heer hen wegens hun geloof in Hem. Zij onderworpen zich aan zijn wil en ontvingen de macht om de lasten te dragen die op hen rustten. (Zie Mosiah 24:13–16.)

Kracht in verdriet

Masons moeder vertelde ons: ‘Op een avond liep Mason langs de slaapkamer waar ik met zijn 8-jarige zus aan het bidden was. Door haar tranen heen sprak ze haar zorgen uit over haar broer. Ik hield haar stevig vast en we huilden samen. Mason knielde naast ons en sloeg zijn pijnlijke armen om ons heen. Hij koos ervoor zich in diepe, onaangename gevoelens te begeven, waarvoor hij zijn eigen angst opzijzette om zijn zus en mij te helpen. Hij gaf ons kracht door samen met ons de confrontatie met ons verdriet aan te gaan.’

Afbeelding
gezin in de natuur

Mason en de rest van het gezin

Foto met dank aan familie van Mason

In de Schriften staat dat de zonen van Helaman ‘meer belang aan de vrijheid van hun vaders dan aan hun eigen leven’ hechtten (Alma 56:47). Ze concentreerden zich meer op de liefde voor hun familie dan op hun omstandigheden. Ook Mason vond kracht die zijn eigen kracht te boven ging. Zijn liefde voor zijn familie was belangrijker dan zijn eigen emoties, angst en twijfels.

‘Mason besefte dat hij niet eerst genezen hoefde te worden om in zijn geloof te worden gesterkt’, zei zijn moeder. ‘Door op God te vertrouwen, lukte het hem zich minder kwetsbaar op te stellen. Ik zag dat er wonderen in ons gezin en zelfs in de gemeenschap plaatsvonden toen God ons liet inzien dat liefde krachtiger was en is dan angst. Mason was nog steeds bang, maar hij liet zijn geloof en liefde er niet door beperken.’

Geloof hebben is geen eenmalige gebeurtenis. Telkens weer op God vertrouwen, bindt ons aan Hem en zijn kracht.

Slechts zes maanden na de eerste diagnose verliet Mason moedig dit sterfelijke leven. Hij had er herhaaldelijk voor gekozen om God te laten zegevieren, wat hem van al zijn angsten had bevrijd.

Het geloof om bergen te verzetten

Wie voor geloof in Christus kiezen, kunnen dit warme welkom van onze Heiland tegemoet zien: ‘Goed gedaan, goede en trouwe dienaar, over weinig bent u trouw geweest, over veel zal ik u aanstellen; ga in, in de vreugde van uw heer’ (Mattheüs 25:23).

President Nelson heeft ons liefdevol gewaarschuwd dat we Gods macht in de komende tijd nodig zullen hebben.5 Die macht is er voor allen die met geloof in Christus voorwaarts streven. Wat onze beproevingen ook zijn, het antwoord is dat we onze geestelijke zekering moeten resetten en op zijn macht vertrouwen.

President Nelson heeft gezegd: ‘Door uw geloof zal Jezus Christus uw vermogen vergroten om bergen te verzetten, zelfs al lijken uw moeilijkheden zo groot als Mount Everest voor u op te doemen.

‘Uw bergen kunnen uit eenzaamheid, twijfel, ziekte of andere persoonlijke problemen bestaan. Uw bergen zullen variëren, maar toch is het antwoord op elk probleem om uw geloof te vergroten.’6