2023
Bouwen op de rots: diepgaande studie van eenvoudige waarheden
April 2023


Digitaal thema-artikel: jongvolwassenen

Bouwen op de rots: diepgaande studie van eenvoudige waarheden

We hoeven niet elk detail van het evangelie te kennen om ons getuigenis te behouden. Maar we moeten wel een diepgaand begrip van de evangeliewaarheden hebben.

Afbeelding
een vrouw zit op bed en leest een tijdschrift

De podcaster, de influencer, de journalist, de politicus, de vriend, de buurman, de vreemdeling.

Op het internet kan iedereen zijn of haar mening uiten – maar die posts worden niet altijd op waarheid gecontroleerd. Sommige mensen delen content die met het evangelie van Jezus Christus overeen lijkt te komen, maar hun ideeën kunnen afwijken van de zuivere leer in de Schriften en van profeten in alle tijdperken. President Russell M. Nelson heeft onlangs gezegd: ‘De talloze, aanlokkelijke stemmen van de wereld zetten ons onder druk. Maar al te veel van die stemmen zijn misleidend, verleidelijk, en kunnen ons van het verbondspad wegleiden.’1

Satan weet dat we minder snel in overduidelijke leugens zullen trappen, maar laten we zuivere waarheid misschien wel varen voor de onvolledige varianten van de waarheid die we online lezen. Deze onvolledige varianten, of gedeeltelijke waarheden, zijn ‘vlassen koord[en]’2 waarin Satan ons probeert te verstrikken om ons van het verbondspad weg te leiden (2 Nephi 26:22).

Dus hoe kunnen we de bedrieglijke vlassen koorden onderscheiden van zuivere waarheid? President Nelson verwoordt dat prima: ‘Voed jezelf met de woorden van oudtijdse en hedendaagse profeten, […] leer zoveel mogelijk over het evangelie en […] dompel jezelf […] onder in het rijke reservoir van openbaring dat ons volop ter beschikking staat.’3

Wat kan ik bestuderen?

Door een diepgaand begrip van het evangelie kunnen we onderscheid maken tussen zuivere en gedeeltelijke waarheid. We hebben het meeste succes als we onze energie richten op het bouwen ‘op de rots van onze Verlosser’ (Helaman 5:12).

Toen hij lid van de Zeventig was, zei ouderling Lawrence E. Corbridge: ‘Er zijn ontelbare beweringen en meningen die tegen de waarheid indruisen. […] We [kunnen] ons leven lang wanhopig op zoek gaan naar het antwoord op elke bewering […] en nooit tot kennis van de belangrijkste waarheden komen.’4

Steek je energie dus niet in het zoeken naar losse antwoorden elke keer dat je een vraag hebt, maar neem elke dag de tijd om meer inzicht te krijgen in de fundamentele waarheden die je geloof aan de rots, Jezus Christus, verankeren.

De fundamentele leer van het evangelie van Jezus Christus omvat geloof, bekering, verbonden, profeten, openbaring, de verzoening van Jezus Christus, het heilsplan en onze goddelijke identiteit als kind van God.5 Die waarheden helpen ons het verbondspad te bewandelen; ze zijn essentieel voor onze verhoging.

Ondergeschikte waarheden zijn daarentegen niet essentieel voor ons heil.

Er is altijd meer te leren

Soms denken we dat we de fundamentele evangeliebeginselen volledig begrijpen. We hebben ze misschien honderden keren gehoord.

Maar de manier waarop wij evangeliebeginselen nu begrijpen, is misschien niet zo volledig als de manier waarop God ze begrijpt. Totdat we zoals God zijn geworden, kunnen we altijd iets leren. ‘Wie licht ontvangt en in God blijft, ontvangt meer licht’ (Leer en Verbonden 50:24; cursivering toegevoegd). Dat geldt ook voor nieuwe kennis over de basisbeginselen van het evangelie.

President Nelson is een geweldig voorbeeld van iemand die voortdurend zijn begrip vergroot. Toen hij al 36 jaar apostel was, zei hij: ‘Ik [kwam] onlangs tot een nieuw inzicht.’6

Als leergierigheid, ijver en de Heilige Geest de profeet van God naar nieuwe kennis over fundamentele evangelieleer kunnen leiden, kan zoeken ‘door studie en ook door geloof’ (Leer en Verbonden 88:118) hetzelfde voor ons teweegbrengen.

Streef naar een persoonlijke bevestiging

Als we te midden van de vele stemmen die ons online bestoken naar waarheid zoeken, is ons beste hulpmiddel de geestelijke bevestiging die we van de Heilige Geest krijgen.

President Joseph Fielding Smith (1876–1972) heeft gezegd: ‘De Heilige Geest verweeft de waarheid met de vezels en pezen van het lichaam, zodat zij niet kan worden vergeten.’7 We leren hoe het voelt wanneer de Heilige Geest zuivere waarheid in ons hart bevestigt.

We geloven dat we door de Heilige Geest ‘de waarheid van alle dingen’ kunnen leren (Moroni 10:5). En hoewel dat zeker waar is, is het belangrijk om te bedenken dat het een van de taken van de Heilige Geest is om ons te helpen een getuigenis van de fundamentele leer te ontvangen – ‘van Jezus Christus en van zijn werk en het werk van zijn dienstknechten op aarde’ (Bible Dictionary, ‘Holy Ghost’).

Het is niet verkeerd om de ondergeschikte waarheden van het evangelie te bestuderen. En soms kan het ons getuigenis versterken als we antwoord op onze ‘niet-essentiële’ vragen vinden. Maar ons getuigenis kan niet op ondergeschikte waarheden gebaseerd zijn. Ouderling Joseph B. Wirthlin (1917–2008) van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Wij dienen de eenvoudige fundamentele waarheden van het evangelie te begrijpen en na te leven en ze niet ingewikkeld te maken. Onze grondslagen dienen stevig te zijn en diepgeworteld.’8

Als we op die manier studeren, raken we niet in de war door de vele stemmen die we om ons heen horen. We worden ‘sterk […] in de kennis van de waarheid’ en worden mensen ‘met een zuiver begrip’ (Alma 17:2). En we doen, zoals president Nelson ons heeft gevraagd, ons deel om ‘een vast geestelijk fundament [te bouwen] op de rotssteen van onze Verlosser, Jezus Christus.’9

Noten

  1. Russell M. Nelson, ‘Maak tijd voor de Heer’, Liahona, november 2021, 120.

  2. ‘Een vlassen koord is een dunne draad die makkelijk te breken is. Wanneer echter verscheidene draden samengebonden zijn, kunnen zij samen een sterk koord vormen.’ (Het Boek van Mormon: leergids voor thuisseminariecursisten [2013], 71.)

  3. Russell M. Nelson, ‘Kiezen voor de eeuwigheid’ (wereldwijde devotional voor jongvolwassenen, 15 mei 2022), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

  4. Lawrence E. Corbridge, ‘Stand Forever’ (Devotional aan de Brigham Young University, 22 januari 2019), 5, speeches.byu.edu.

  5. Zie Predik mijn evangelie: handleiding voor zendingswerk (2004), 7.

  6. Russell M. Nelson, ‘Laat God zegevieren’, Liahona, november 2020, 92.

  7. Joseph Fielding Smith, Doctrines of Salvation, red. Bruce R. McConkie, 3 delen (1954–1956), 31.

  8. Zie Joseph B. Wirthlin, ‘Diepe wortels’, De Ster, januari 1995, 68.

  9. Russell M. Nelson, ‘De tempel en uw geestelijke fundament’, Liahona, november 2021, 93.