2023
Wat deel je op sociale media?
April 2023


‘Wat deel je op sociale media?’, Liahona, april 2023.

Jongvolwassenen

Wat deel je op sociale media?

Sociale media fungeren als een raam dat mensen zicht geeft op de blijdschap die het evangelie brengt.

Afbeelding
mensen gebruiken elektronische apparaten

Illustraties, David Green

Wat deel jij op sociale media? Vertel je wat jou blij maakt? Wat post je over je leven? Ben je uit op likes en lof? Maar bovenal, wat post je over het evangelie van Jezus Christus?

Ik vond het zo fijn om op zending het evangelie te verkondigen dat ik daarmee wilde doorgaan toen ik terugkwam in Peru. Maar ik besefte al gauw dat ik niet de tijd had om alle mensen te bereiken die ik wilde, zoals ik op mijn zending had gedaan.

Dus richtte ik me op sociale media.

Ik maakte een blog om anderen iets te vertellen over mijn zendingservaringen, mijn gedachten naar aanleiding van mijn studie van Kom dan en volg Mij en andere evangeliegerichte inzichten. En toen ik mijn blog deelde, kreeg ik lieve berichten van vrienden en vriendinnen die me daarvoor bedankten. Dat had ik niet verwacht! Toen dacht ik: waarom zou ik niet meer op sociale media doen? Zodoende creëerde ik op Instagram en YouTube een platform om anderen over het evangelie te vertellen.

Het geheim achter zendingswerk op sociale media

Het hoeft niet ingewikkeld te zijn om je geloof op sociale media te delen, maar soms zijn we bang om dat te doen, omdat er op sociale media veel haatspraak, wereldse ideeën en oppervlakkige posts rondgaan. Soms lijkt het de minst voor de hand liggende plaats om ons geloof te delen. Maar juist omdat sociale media overladen zijn met zoveel verzinsels en leugens, moeten we de vreugde, vrede en waarheid delen die we als discipel van Jezus Christus ontvangen.

Mij wordt vaak gevraagd: ‘Ale, wat motiveert jou om het evangelie via sociale media te verkondigen? Wat is je geheim om het op zo’n natuurlijke manier te delen en met het dagelijks leven in verband te brengen?’ Mijn antwoord is altijd hetzelfde: ‘Er is geen geheim! Het gaat erom dat ik het evangelie naleef en het in mijn dagelijks leven toepas.’

Hoe meer ik het evangelie probeer na te leven en mijn geloof te verdiepen, hoe groter mijn verlangen wordt om anderen erover te vertellen. Mijn motivatie om zoveel tijd aan de verspreiding van mijn getuigenis te besteden, komt voort uit de geestelijke ervaringen die ik met mijn hemelse Vader heb gehad.

Uit ervaring heb ik geleerd dat het evangelie verkondigen niet moeilijk hoeft te zijn. Ik vertel gewoon wat ik zoal doe omdat ik tot de kudde van de goede Herder behoor. Ik weet niet altijd of ik iemand met mijn posts kan bereiken, maar ik weet wel ‘dat door kleine en eenvoudige dingen grote dingen worden teweeggebracht’ (Alma 37:6).

Afbeelding
verscheidene mensen die elektronische apparaten gebruiken

De uitnodiging van de Heiland om ons geloof uit te dragen

Er zijn mensen die herinnerd willen worden aan wie ze zijn en waarom ze hoopvol verder moeten blijven gaan. En wie kan die beginselen beter verkondigen dan wij? Als volgeling van Christus kennen we Gods beloften en het geweldige plan dat Hij voor zijn kinderen heeft bereid. Bedenk dat sommige mensen ‘alleen van de waarheid worden afgehouden omdat zij niet weten waar die te vinden is’ (Leer en Verbonden 123:12). En wij kunnen ze helpen om die te vinden.

Ouderling Dieter F. Uchtdorf van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

‘Vertel over uw ervaringen als u bij anderen bent, of deel ze op sociale media, in groepen, óveral.

‘Een van de laatste dingen die Jezus zijn discipelen vertelde, was dat ze in de hele wereld het verhaal van de herrezen Christus moesten vertellen. Ook wij nemen in deze tijd die grote opdracht vreugdevol op ons.’1

Het gedrag dat wij als discipelen van Jezus Christus nastreven, moet niet alleen in ons ‘echte leven’ tot uiting komen, maar ook op sociale media. Als we onze stem laten horen om de waarheid van het evangelie te verkondigen, kunnen we de grote taak vervullen die Jezus Christus ons heeft toevertrouwd.

Laten we de wereld tonen hoe we elke dag tijd voor de Heer vrijmaken, hoe we met onze moeilijkheden en verdriet omgaan, en waarin we gemoedsrust vinden. Ik weet dat we, als we over de belangrijke dingen vertellen, geweldige werktuigen in Gods handen zullen zijn om Israël te vergaderen.

Onze hemelse Vader heeft ons nodig. Laten we ons niet meer achter ons scherm verstoppen, maar het gebruiken om contact met anderen te leggen. Laten we deel uitmaken van zijn werk en niet vertellen wat, maar Wie ons vreugde geeft – onze Heiland, Jezus Christus.