2023
Vertrouwen op de Heer: mijn beste opleiding
April 2023


Digitaal thema-artikel

Vertrouwen op de Heer: mijn beste opleiding

De Heer bereidt een weg als we zijn ingevingen en geboden opvolgen.

Afbeelding
Christus bij Maria en Martha

Maria en Martha, Del Parson

Wat we in ons leven tegenkomen, is bedoeld om ons vertrouwen in God en onze band met Hem te verdiepen. En scholing is daar geen uitzondering op. Ik weet uit ervaring dat het bijna nooit een goed moment is om een opleiding te volgen, maar dat het altijd een goed moment is om op de Heer te vertrouwen. Ik wil graag een paar ervaringen vertellen waaruit ik op een zeer reële manier heb geleerd wat geloven inhoudt.

Ik werkte al zo’n dertien jaar als artiest en producent bij Disney Interactive Studios. Toen ik op een dag de liftknop indrukte om naar mijn werkkamer te gaan, kreeg ik het gevoel dat ik daar niet op mijn plek was. Ik stopte die gedachte weg en ging aan het werk. Ik kon toch niet zomaar een stabiele en gewilde baan opgeven? Ik kon de goede, geliefde mensen met wie ik de afgelopen jaren had gewerkt toch niet verlaten?

Maar ik bleef eraan denken en wist dat dit gevoel niet weg zou gaan. Ik probeerde een plan op te stellen zodat ik ergens op terug kon vallen wanneer ik ontslag nam, maar wat ik ook probeerde, het lukte niet. Dus ik nam ontslag zonder dat ik een nieuwe baan of kans in het vizier had. Ik huilde veel en had veel diepgaande, oprechte gesprekken met mijn hemelse Vader.

Ik ging begrijpen dat het de bedoeling was om geen plan te hebben. Ik ontdekte wie ik zonder mijn titel, carrière of status was. Hoewel deze verandering pijnlijk was, was die van onschatbare waarde om meer over mezelf en mijn band met mijn hemelse Vader te weten te komen. Slechts twee maanden na mijn vertrek werd de studio, die mij zo stabiel had geleken, zomaar zonder voorafgaande kennisgeving gesloten.

Tijdens het verlaten van Disney heb ik over dit citaat van president Spencer W. Kimball nagedacht: ‘Zekerheid is niet het gevolg van onuitputtelijke rijkdom maar van onblusbaar geloof.’1 Ware zekerheid en gemoedsrust komen voort uit geloof in Jezus Christus. Dat geloof in Christus is een keuze die we kunnen maken. Ik ben dankbaar dat Hij me de kans heeft gegeven om voor Hem te kiezen.

Nog geen maand later kreeg ik de ingeving om naar carrières te kijken die met humanitaire hulp en non-profitwerk te maken hadden. Door de opleidingsvereisten voor dat werk kwam ik uit bij een masteropleiding in openbaar bestuur aan de BYU. Ik was niet van plan geweest om na het behalen van mijn bachelordiploma nog een opleiding te volgen. Maar Hij liet me zien dat er meer voor mij in het verschiet lag, of eigenlijk dat ik meer in mijn mars had dan ik zelf wist.

De inschrijfdeadline voor de opleiding was al over een paar dagen, maar met zijn hulp lukte het me op de een of andere manier om alle benodigde papieren, referenties en gesprekken te regelen. Ik werd tot de opleiding toegelaten en werd vlak daarna aangenomen als manager van het animatieteam van de kerk, een onverwachte kans.

Ik zou een opleiding gaan volgen, met een nieuwe uitdagende baan beginnen en als jongevrouwenpresidente van mijn wijk met ruim vijftig jongevrouwen blijven fungeren. Het leek onmogelijk om alle drie te doen, maar ze voelden allemaal goed. Dus vertrouwde ik op Hem. Alleen Hij kon me laten zien hoe dit kon lukken, en dat deed Hij ook.

Tijdens mijn driejarige opleiding zag ik voortdurend hoe zijn hand mij sterkte op manieren die ik niet voor mogelijk hield. Hij scheidde de wateren van de ‘Rode Zeeën’ (zie Exodus 14) in mijn leven en bereidde op de een of andere manier een weg zodat de nodige dingen konden gebeuren en ik mijn capaciteiten kon uitbreiden.

De Heer bereidt een weg als we zijn ingevingen en geboden opvolgen. De profeet Nephi verkondigde die waarheid toen hij zei: ‘Ik zal heengaan en de dingen doen die de Heer heeft geboden, want ik weet dat de Heer geen geboden aan de mensenkinderen geeft zonder een weg voor hen te bereiden, zodat zij kunnen volbrengen wat Hij hun gebiedt’ (1 Nephi 3:7).

De Heer zal een weg voor ons bereiden zodat wij kunnen volbrengen wat Hij van ons vraagt. Als het om financiële of andere redenen lastig is om een opleiding te volgen, bedenk dan dat de Heer, zoals Nephi heeft gezegd, een weg zal bereiden als we de ingeving krijgen om een opleiding te volgen. Vertrouw op Hem. Hij houdt van ons en wil voor ons zorgen. En Hij zal dat doen als wij ervoor kiezen om ons geloof in Hem te oefenen.

In die drukke tijd als student moest ik soms kiezen tussen dingen zoals de jongevrouwen helpen met het organiseren van een wijkactiviteit of voor mijn tentamens studeren. Ik besloot om naar dezelfde stem te luisteren die me naar deze plek had geleid en koos voor de jongevrouwen. Vervolgens bad ik en deed ik mijn best om te studeren in de tijd die ik over had.

Keer op keer deed ik een tentamen en kreeg ik een goed cijfer – altijd beter dan verwacht. De Heer is zo genadig en barmhartig. Dat is iets belangrijks wat ik tijdens mijn opleiding heb geleerd: de aard van God en zijn liefde voor mij als zijn dochter.

Ik heb ook tijdens mijn studie geleerd dat alles op zijn plaats valt en we de gave van zijn vrede en hulp in de storm ontvangen als we de Heer op de eerste plaats zetten en onze verbonden met Hem nakomen. We krijgen dan rust en vrede omdat we weten dat Hij bij ons is. Als we voor Hem kiezen, worden we gezegend met alles wat we nodig hebben om de moeilijkheden te doorstaan die Hij voor ons heeft bereid.

Ik heb de Heer lief. Ik getuig dat Hij deze kerk bij monde van onze profeet, president Russell M. Nelson, leidt. Jezus Christus is onze Heiland en Verlosser. Door zijn offer kunnen we de vrede krijgen die alle begrip te boven gaat (zie Filippenzen 4:7). Zijn vrede en liefde zullen ons te midden van het onmogelijke of ondenkbare staande houden. Hij zal voor ons zorgen als we onze verbonden nakomen en met heel ons hart op Hem vertrouwen (zie Spreuken 3:5). Dit is zijn herstelde kerk op aarde en wij hebben de volheid van zijn evangelie. Ik weet dat Hij leeft en ons liefheeft! In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noot

  1. Spencer W. Kimball, ‘The Family Influence’, Ensign, juli 1973, 17.