2023
De macht, zegeningen en waarheden van het Boek van Mormon – recente boodschappen van profeten en apostelen
April 2023


Digitaal thema-artikel

De macht, zegeningen en waarheden van het Boek van Mormon – recente boodschappen van profeten en apostelen

Lees wat hedendaagse profeten op sociale media over het Boek van Mormon zeggen.

Afbeelding
Jezus Christus in Amerika

Jezus Christus bezoekt Amerika, John Walter Scott

Uit het getrouw lezen en toepassen van het Boek van Mormon komt waarheid, macht en een groot aantal zegeningen voort. President Russell M. Nelson heeft gezegd:

‘Als ik aan het Boek van Mormon denk, denk ik aan het woord macht. De waarheden van het Boek van Mormon hebben de macht om onze ziel te genezen, troosten, helen, helpen, sterken, opbeuren en bemoedigen.

‘Lieve broeders en zusters, ik beloof dat als u het Boek van Mormon elke dag gebedvol bestudeert, u betere keuzes zult maken – elke dag. Ik beloof dat bij het overpeinzen van wat u bestudeert de vensters van de hemel open zullen gaan en u antwoord op uw vragen en richting voor uw leven zult krijgen. Ik beloof dat als u zich dagelijks in het Boek van Mormon verdiept, u zich immuun kunt maken voor het kwaad van deze tijd.’1

De leden van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen hebben in de algemene conferentie over de macht en het doel van het Boek van Mormon gesproken. Ze hebben ook op sociale media boodschappen over dit onderwerp gepost. Hieronder vindt u enkele voorbeelden:

De kern van Gods leer

‘De Heer […] wil dat we de kern van zijn leer en boodschap begrijpen, en daarom heeft Hij ons het geschenk van het Boek van Mormon gegeven.

‘Het Boek van Mormon is gericht op Jezus Christus. Het bevat de kern van zijn boodschap. Het is geschreven voor ons, in deze tijd, voor ons leven. Als we de beginselen erin bestuderen, overpeinzen en toepassen, krijgen we de kracht om Jezus Christus het middelpunt van ons leven te maken en de vreugdevolle zegeningen te genieten die Hij ons nu en voor eeuwig belooft.’

President Russell M. Nelson, Facebook, 17 oktober 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Toegang tot goddelijke leiding

‘In 2020 heeft onze profeet, president Russell M. Nelson, ons aangespoord om Hem te horen – om naar leiding van de Heer voor ons eigen leven te zoeken. Een van de beste manieren om naar persoonlijke openbaring te streven, is de Schriften bestuderen. Het woord van de Heer in de Schriften is als een lamp voor onze voeten (zie Psalmen 119:105) en openbaring is als een geweldige versterker van het licht uit die lamp.

‘Het idee dat de Schriften lezen tot inspiratie en openbaring kan leiden, ontsluit de waarheid dat een Schrifttekst niet beperkt hoeft te zijn tot wat deze betekende toen die werd opgeschreven, maar ook wat die nu voor een lezer betekent. Wat een Schrifttekst in het Boek van Mormon voor mij betekende toen ik die op 16-jarige leeftijd voor het eerst las, is niet hetzelfde als wat die op 85-jarige leeftijd voor mij betekent. Met de voordelen van mijn levenservaring en mijn betere bekendheid met openbaring, kan ik dingen leren die ik gisteren niet wist door vandaag in de Schriften te lezen.

‘Omdat wij geloven dat we door middel van Schriftstudie openbaring kunnen ontvangen, worden we aangemoedigd om de Schriften steeds opnieuw te bestuderen. Dat is een van de redenen waarom heiligen der laatste dagen in dagelijkse Schriftstudie geloven. Daardoor kan onze hemelse Vader ons laten weten wat we moeten weten en doen.’

President Dallin H. Oaks, Facebook, 25 juni 2020, facebook.com/dallin.h.oaks.

Vrede en geruststelling te midden van beroering

‘Ik word altijd geïnspireerd door Schriftteksten die op bijzondere wijze de huidige tijd waarin wij leven beschrijven.

‘“En te dien dage zult u horen van oorlogen en geruchten van oorlogen, en de gehele aarde zal in beroering zijn en het hart van de mensen zal bezwijken. […] En de liefde van de mensen zal verkillen, en de ongerechtigheid zal overvloedig worden” (Leer en Verbonden 45:26–27).

‘Een woord dat mij in vers 26 opvalt, is “beroering”, dat een synoniem is voor ontregeling, oproer, opschudding, chaos, verwarring, commotie, onrust en ontwrichting. Wij zijn bijna elke dag getuige van de toenemende beroering over de hele wereld.

‘Waar kunnen we te midden van alle beroering vrede en geruststelling vinden?

‘Het Boek van Mormon.

‘Wij zijn niet de enige mensen die in moeilijke tijden leven. Ik getuig dat het Boek van Mormon het woord van God is en dat het voor onze tijd geschreven is. Het is de bron van zekerheid en gemoedsrust in onze onrustige laatste dagen.

‘Als u de tijd neemt om het Boek van Mormon te bestuderen, beloof ik u dat u meer gemoedsrust zult ervaren.

‘In welke opzichten heeft uw studie van het Boek van Mormon u gemoedsrust gebracht?’

Ouderling David A. Bednar, Facebook, 30 april 2022, facebook.com/davida.bednar.

Gods woord om ons te waarschuwen en voor te bereiden

‘Het Boek van Mormon: eveneens een testament aangaande Jezus Christus getuigt dat onze Heiland en Verlosser leeft en dat Hij goddelijk is. Het is Gods woord en het waarschuwt en bereidt ons voor op de wereld waarin we nu leven. Ik vind de woorden van Mormon aan zijn zoon in Moroni 9:25 prachtig: 

‘“Mijn zoon, wees getrouw in Christus; en mogen de dingen die ik heb geschreven je niet bedroeven, zodat ze je tot stervens toe terneerdrukken; maar moge Christus je verheffen, en mogen zijn lijden en dood, en het tonen van zijn lichaam aan onze vaderen, en zijn barmhartigheid en lankmoedigheid, en de hoop op zijn heerlijkheid en op het eeuwige leven, je voor eeuwig bijblijven.”

‘De leringen van Christus zullen ons verheffen. De hoop die Hij ons geeft, zal ons door de moeilijkheden van het leven heen helpen. Ik spoor u aan om over Hem te lezen, van Hem te leren en Hem te volgen.’

Ouderling David A. Bednar, Facebook, 23 november 2021, facebook.com/davida.bednar.

De grondslag voor de herstelling

‘In de afgelopen acht jaar was het een van mijn taken om alle fascinerende documenten van en over Joseph Smith, en het onderzoek dat heeft geleid tot de publicatie van Heiligen – een boek over de geschiedenis van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen – te lezen en te evalueren.

‘Mijn getuigenis van en bewondering voor de profeet Joseph Smith zijn enorm versterkt en toegenomen nadat ik de inspirerende details van zijn leven en voorgeordende profetische bediening had gelezen.

‘Josephs vertaling van het Boek van Mormon door de gave en macht van God heeft de grondslag voor de herstelling gelegd. Het Boek van Mormon is intern consistent, prachtig geschreven, en bevat antwoorden op de grote levensvragen. Het gaat samen met de Bijbel en is eveneens een testament aangaande Jezus Christus.’

Ouderling Quentin L. Cook, Facebook, 1 juni 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Lessen die helpen bij wording

‘Er staan honderden, zelfs duizenden, leringen en ervaringen in het Boek van Mormon waarmee we kunnen worden wie we willen zijn. Als u dagelijks het Boek van Mormon openslaat, zullen die lessen die u moet leren u tot zegen zijn.’

Ouderling Neil L. Andersen, 27 september 2022, facebook.com/neill.andersen.

Meer vreugde en vrede

‘Als lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen is onze studie van het Boek van Mormon, als testament van Jezus Christus en als boek dat samengaat met de Bijbel, een fundamenteel onderdeel van ons geloof. […]

‘Ik spoor u aan om het Boek van Mormon te lezen en de leringen van Jezus Christus in dit heilige boek op te volgen. Als u dat doet, kunt u meer vreugde en vrede in dit leven en in de komende wereld vinden. Ik weet dat dit waar is.’

Ouderling Ronald A. Rasband, 18 juni 2022, facebook.com/RonaldARasband.

Beloften en een begin

‘In een recente bijeenkomst met zendelingen werd mij gevraagd: “Wat betekent het Boek van Mormon voor u?”

‘Om te antwoorden ga ik naar de inleiding tot het Boek van Mormon. Richting het einde staat: “Wij nodigen alle mensen waar ook ter wereld uit om het Boek van Mormon te lezen, de boodschap die het bevat in hun hart te overwegen en daarna God, de eeuwige Vader, in de naam van Jezus Christus te vragen of het boek waar is. Zij die daartoe bereid zijn en in geloof vragen, zullen door de macht van de Heilige Geest een getuigenis van de waarheid en goddelijkheid ervan ontvangen.”

‘Dat geldt voor mij. Dat is wat het Boek van Mormon voor mij betekent. Door de macht van de Heilige Geest ben ik te weten gekomen dat het Boek van Mormon waar is.

‘In de laatste alinea staat: “Zij die dit goddelijk getuigenis door de Heilige Geest ontvangen, zullen door diezelfde macht ook te weten komen dat Jezus Christus de Heiland van de wereld is, dat Joseph Smith zijn openbaarder en profeet in deze laatste dagen is, en dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen het koninkrijk van de Heer is, wederom op aarde gevestigd ter voorbereiding op de wederkomst van de Messias.”

‘Elk aspect van die twee alinea’s in de inleiding tot het Boek van Mormon is op mij van toepassing. Het is het begin van mijn kennis dat Jezus de Christus is. Het is het begin van mijn kennis van de kerk, het begin van mijn kennis over Joseph Smith. Het is de sluitsteen van mijn geloof. Het is de basis ervan.

‘Ik hou van het Boek van Mormon, en ik weet dat we dichter tot onze hemelse Vader en Jezus Christus kunnen komen door ons aan de leringen daarin te houden dan op enige andere wijze. Ik weet dat dit voor u en voor mij geldt.’

Ouderling Dale G. Renlund, Facebook, 28 februari 2022, facebook.com/DaleGRenlund.