2023
Pyhä Henki elämässäni
Kesäkuu 2023


Pyhä Henki elämässäni

Lapsena kirkossa käydessäni kuulin siunauksessa sanat ”Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen”. Olin silloin evankelisluterilaisen kirkon jäsen. Ajattelin, että Jumala ja Jeesus ovat tuttuja ja tiedän, keitä He ovat. Pyhä Henki oli enemmän abstrakti käsite.

Kun tulin käännynnäisenä Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon ja sain opetusta evankeliumista, opin ymmärtämään Pyhän Hengen merkityksen uudella tavalla. Pyhä Henki on elämänkumppani, jonka saamme kasteen jälkeen konfirmoinnissa kulkemaan mukanamme koko elämämme ajan. Jos haluamme pitää Hänet mukanamme, meidän tulee tehdä oikeita valintoja.

En ensin tajunnut, mitä tämä lahja merkitsee. Se on selvinnyt minulle ajan myötä. Pyhä Henki on avannut minulle silmät näkemään Raamatussa asioita, joita en aikaisemmin ollut tiennyt sieltä löytyvän. Olen saanut rivin rivin päälle lukiessani Raamattua tämän matkakumppanin kanssa. Hän on antanut minulle ymmärrystä nähdä tekstissä totuus ja saada siitä lisää uskoa omaan elämään. Siten olen löytänyt Raamatusta selityksiä muun muassa kirkkomme eri toimituksiin, pappeuteen ja lakeihin liittyen.

Totuus on siinä kirjassa, joten miksi kaikki eivät näe sitä? Koska kaikilla ei ole Pyhää Henkeä kumppanina.

Henki auttaa meitä tekemään oikeita valintoja elämässämme. Aina emme kuule Hengen ääntä maailman melulta. Kun keskitymme, voimme olla varmoja, että Hän on vierellämme, olipa paikka mikä tahansa. Jos pidämme mielemme puhtaana ja sydämemme vilpittömänä, Hän ohjaa meitä läpi vaikeiden ja vastenmielisten paikkojen niin, ettei mielemme murru eikä ajatuksemme sorru houkutuksiin. Rukous pitää Hänet lähellä.

Kasteeni jälkeen olin seuraavana sunnuntaina lähdössä sakramenttikokoukseen. Pukeutuessani mieleeni johtui ajatus siitä, mitä voisin sanoa, jos pitäisin kirkossa rukouksen. Sain kasattua muutaman ajatuksen. Kun pääsin kappelille, minua pyydettiin pitämään loppurukous. Silloin tajusin, että näin minua valmisteltiin siihen.

Tehtävässäni seurakunnan musiikkikoordinaattorina olen usein huomannut, miten valitut laulut liittyvät pidettyihin puheisiin, vaikka en ole etukäteen tiennyt puheiden aiheita. Ja mikä hienointa, toisistaan tietämättömät puhujat saattavat pitää puheen samasta aiheesta lainaten jopa samoja pyhien kirjoitusten kohtia. Uskon vahvasti, että Pyhän Hengen kautta he ovat saaneet innoitusta puhua siitä, mitä seurakunta juuri sillä hetkellä tarvitsee.

Pyhän Hengen vaikutus elämässä on ihmeellistä. Minua pyydettiin omassa seurakunnassani pitämään puhe samana päivänä, kun tämä juttu piti saada kirjoitetuksi. Oli helppoa päätellä, mistä Herra haluaa minun puhuvan: Pyhän Hengen vaikutuksesta elämässäni.

Elän yksin, mutta tunnen tämän kumppanin vierelläni koko ajan. Se vahvistaa valintojani ja pitää minut kiinni evankeliumissa entistä tiukemmin. Toivon, että Henki pysyy vierelläni ja pitää minut kiinni rautakaiteessa, jotta voin maallisen elämäni jälkeen kiittää Vapahtajaani tästä lahjasta, jonka Hän on minulle antanut.