2023
Kuinka nähdä Vapahtajan ihmeitä omassa elämässämme
Heinäkuu 2023


”Kuinka nähdä Vapahtajan ihmeitä omassa elämässämme”, Liahona, heinäkuu 2023.

Jeesuksen ihmeteot

Kuinka nähdä Vapahtajan ihmeitä omassa elämässämme

Neljä opetusta sen pohjalta, kun Vapahtaja paransi sokeita.

Kuva
Jeesus parantaa sokean miehen

Yksityiskohta Walter Ranen teoksesta Hän siveli sitä silmiin

Elämässämme on hetkiä, jolloin toivomme ja rukoilemme ihmeitä. Se voi olla jonkun rakkaan hyväksi tai omaksi hyödyksemme. Toivomme, että anomiseemme vastataan, särkynyt tilanne korjataan, katkera sielu pehmennetään ja ihmeiden Herra antaa toivomamme ratkaisun. Kun tulos ei ole sitä, mitä odotimme, tai se ei tapahdu siinä aikataulussa, jota rukoilimme, me yleensä ihmettelemme miksi.

Moroni opettaa: ”Ja minä tahdon kehottaa teitä, rakkaat veljeni, muistamaan, että hän on sama eilen, tänään ja ikuisesti ja etteivät mitkään näistä lahjoista, joista olen puhunut ja jotka ovat hengellisiä, koskaan lakkaa, niin kauan kuin maailma pysyy, paitsi ihmislasten epäuskon tähden” (Moroni 10:19).

Onko niitä lahjoja ja ihmeitä, joita on tallennettu pyhiin kirjoituksiin, yhä saatavilla meidän aikanamme? Kuinka voimme olla kelvollisia saamaan niitä siunauksia? Onko Vapahtaja tietoinen siitä, mitä elämässämme tapahtuu, ja onko Hän halukas pelastamaan meidät haasteistamme?

Haluaisin vastata näihin kysymyksiin käyttäen pohjana ihmeitä, joissa Vapahtaja palautti näön sokeille. (Ks. esim. Matt. 9:27–31; 12:22–23; Mark. 8:22–26; 10:46–52; Joh. 9:1–11.)

Mitä voimme oppia Vapahtajan tehtävästä Hänen ihmetekojensa perusteella?

Jotta ymmärtäisimme ihmeteon vaikutuksen meihin ja elämäämme, aloittakaamme määrittelemällä, mitä ihme on. Ihmeiden ”tarkoituksena oli olla todisteena juutalaisille siitä, että Jeesus on Kristus. – – Monet niistä olivat myös vertauskuvallisia ja opettivat – – jumalallisia totuuksia. – – Ihmeet ovat olleet ja ovat edelleen vastaus uskoon ja sen paras kannustin. Niitä ei ole koskaan tapahtunut ilman rukousta, tarvetta niihin ja uskoa.”1

Vanhin Ronald A. Rasband kahdentoista apostolin koorumista on sanonut yksinkertaisesti ja kauniisti:

”Ihmeet ovat jumalallisia tekoja, ilmenemisiä ja ilmauksia Jumalan rajattomasta voimasta ja vahvistus sille, että Hän on ’sama eilen, tänään ja ikuisesti’ [Moroni 10:19]. – –

Ihmeitä suodaan osana Jumalan iankaikkista suunnitelmaa. Ihmeet ovat pelastusköysi taivaasta maan päälle.”2

Niinpä hyödyllinen tapa tutkia Vapahtajan ihmeitä ja oppia niistä on muistaa, että jokainen ihme viittaa johonkin suurempaan kuin tapahtuma sinänsä, ja etsiä niistä erityisiä totuuksia Jumalasta ja Hänen työstään.

Tarkastellaanpa muutamia totuuksia, joita voimme oppia ihmeistä, joissa Vapahtaja palautti näön sokeille. Ne voidaan jakaa neljään opetukseen.

1. Näön palauttaminen oli merkki Messiaasta

Muinaiset profeetat, jotka todistivat Messiaan tulemisesta, puhuivat ihmeistä, joita Hän tekisi, mukaan lukien näön antaminen sokeille.

Pyhä enkeli sanoi kuningas Benjaminille, että Vapahtaja ”kulkee ihmisten keskuudessa tehden voimallisia ihmeitä, kuten parantaen sairaita, herättäen kuolleita, saaden rammat kävelemään, sokeat saamaan näkönsä” (Moosia 3:5; ks. myös Jes. 35:4–5)3.

Näin ollen ihmeet, joissa Vapahtaja palautti näön sokeille, vahvistavat nuo profetiat siitä, että Hän tulisi ja palvelisi Jumalan lapsia.

2. Jeesus on maailman valo

Tämä totuus esitettiin selkeästi, kun Jeesus kohtasi miehen, joka oli ollut syntymästään asti sokea (ks. Joh. 9:1–11). Kun opetuslapset kysyivät, oliko mies syntynyt sokeana synnin vuoksi, Jeesus sanoi ettei ollut, vaan ”niin on tapahtunut, jotta Jumalan teot tulisivat hänessä julki” (jae 3). Sitten, ennen kuin Vapahtaja palautti miehen näön, Hän julisti: ”Niin kauan kuin olen maailmassa, minä olen maailman valo” (jae 5).

Vanhin Bruce R. McConkie (1915–1985) kahdentoista apostolin koorumista selitti: ”Ennen kuin Jeesus avasi sokeiden silmät fyysisesti, Hän muistutti kuulijoitaan aiemmasta julistuksestaan ’Minä olen maailman valo’, ikään kuin opettaakseen: ’Aina kun muistatte, että minä avasin sokeiden silmät fyysisesti, muistakaa myös, että minä tulin tuomaan valon silmille hengellisesti.’”4

Meidän pitää muistaa, kuinka pyhissä kirjoituksissa syntiä pidetään yleisesti moraalisena sokeutena ja synnistä vapautumista tämän sokeuden poistamisena. Hän, joka on ”maailman valo”, käytti tätä tapahtumaa vertauskuvana korkeammasta työstä, jota Hän tuli maailmaan toteuttamaan.

Kuva
Kuva Vapahtajasta parantamassa sokean miehen.

3. Usko edeltää ihmeitä

Kun Jeesus kulki Kapernaumin katuja, kaksi sokeaa miestä seurasi Häntä huutaen: ”Armahda meitä, Daavidin Poika!” Silloin Hän puhui heille ja kysyi: ”Uskotteko te, että minä voin auttaa teitä?” Ja he vastasivat: ”Uskomme, Herra.”

Todisteena heidän uskostaan siihen, että Herra voisi auttaa heitä, oli se, että he sinnikkäästi seurasivat Häntä ja tunnustivat nopeasti ja avoimesti tuon uskon, kun heiltä kysyttiin siitä. Vapahtaja kosketti heidän silmiään ja sanoi: ”Tapahtukoon teille niin kuin uskotte.” Vaikutus oli välitön: ”Heidän silmänsä aukenivat.” (Matt. 9:27–31.)

Vanhin McConkie huomautti: ”Usein avatessaan sokeiden silmät Jeesus – kuten tässäkin – yhdisti lausumansa käskyn johonkin fyysiseen tekoon. Tässä ja muissa tilanteissa hän kosketti sokeiden silmiä.”

Miksi Vapahtaja teki niin? ”Mikään näistä epätavallisista – – teoista ei ole välttämätön parantavan voiman käyttämiselle”, vanhin McConkie selittää. Mutta me tiedämme, että usko edeltää ihmeitä, ja niinpä ”Mestarin ilmeisenä tarkoituksena oli vahvistaa sokean tai kuuron uskoa”.5

4. Ihmeet tulevat joskus rivi rivin päälle

Betsaidassa Jeesuksen luo tuotiin sokea mies. Vietyään miehen kylän ulkopuolelle Jeesus ”sylkäisi miehen silmiin, pani kätensä hänen päälleen”. Siinä vaiheessa miehen näkö palautui vain osittain, ja niinpä Vapahtaja ”pani uudestaan kätensä miehen silmille” saaden aikaan näön täyden palautumisen. (Ks. Mark. 8:22–26.)

Vanhin McConkie tähdensi totuuksia, joita voimme oppia tästä tapahtumasta:

”Näyttäisi siltä, että perättäinen fyysinen kontakti Jeesukseen lisäsi sokeassa toivoa, varmuutta ja uskoa.

– – Ihmisten tulee tavoitella Herran parantavaa armoa koko voimallaan ja uskollaan, vaikka sellainen riittää vain osittaiseen parantumiseen. – – Sitten he voivat saada lisää varmuutta ja uskoa tulla täysin eheiksi ja terveiksi. Usein ihmiset parannetaan myös hengellisistä sairauksistaan asteittain, askel kerrallaan, kun he saavat elämänsä sopusointuun Jumalan suunnitelmien ja tarkoitusten kanssa.”6

Tekemällä tämän ihmeen kahdessa vaiheessa Herra auttoi sokeaa miestä valmistautumaan saamaan täyden siunauksen. Pystymmekö me näkemään tämän mallin myös kun itse tavoittelemme ihmeitä – jotakin, mitä meidän pitää tehdä tai olla tekemättä, ennen kuin olemme valmiita Korkeamman väliintuloon?

Uskoa olla parantumatta

Vaikka voimme nähdä uskon merkityksen ihmeiden toteutumisessa, on tärkeää huomata, että joskus jopa kaikkein uskollisimmat pyhät eivät saa toivomaansa vastausta toiveisiinsa ja rukouksiinsa.

Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on opettanut meille:

”Vanhurskaus ja usko ovat varmasti tärkeitä vuoria siirrettäessä – mikäli vuorien siirtäminen toteuttaa Jumalan tarkoituksia ja on sopusoinnussa Hänen tahtonsa kanssa. Vanhurskaus ja usko ovat varmasti tärkeitä parannettaessa sairaita, kuuroja ja rampoja – mikäli tämä parantaminen toteuttaa Jumalan tarkoituksia ja on sopusoinnussa Hänen tahtonsa kanssa. Näin ollen, vaikka meillä on vahva usko, monet vuoret eivät siirry. Eivätkä kaikki sairaat ja heikot parannu. Jos kaikkea vastakohtaisuutta rajoitettaisiin, jos kaikki sairaudet poistettaisiin, silloin Isän suunnitelman ensisijaiset tarkoitukset tehtäisiin tyhjiksi.

Monet niistä asioista, joita meidän on määrä oppia kuolevaisuudessa, voidaan oppia vain kokemustemme ja toisinaan kärsimystemme kautta. Ja Jumala odottaa ja luottaa meidän kohtaavan tilapäisiä kuolevaisuuden vastoinkäymisiä Hänen avullaan, jotta voimme oppia sen, mitä meidän tulee oppia, ja tulla lopulta sellaisiksi, millaisia meidän on määrä olla iankaikkisuudessa.”7

Haluan lisätä oman todistukseni muinaisten ja nykyajan profeettojen todistuksiin. Keskuudessamme tapahtuu yhä ihmeitä. Vapahtaja Jeesus Kristus on kaiken voiman, valon ja huojennuksen lähde. Todistan, että uskomalla Häneen me voimme parantua, ja ellemme parannu, me voimme silti kokea rauhaa Rauhan Ruhtinaan, maailman valon ja parantajista parhaimman avulla.

Viitteet

  1. Ks. Bible Dictionary, ”Miracles”.

  2. Ronald A. Rasband, ”Katso! Minä olen ihmeiden Jumala”, Liahona, toukokuu 2021, s. 109–110.

  3. Ks. Bruce R. McConkie, Doctrinal New Testament Commentary, 1973, osa 1, s. 320.

  4. Bruce R. McConkie, Doctrinal New Testament Commentary, osa 1, s. 481.

  5. Ks. Bruce R. McConkie, Doctrinal New Testament Commentary, osa 1, s. 320.

  6. Bruce R. McConkie, Doctrinal New Testament Commentary, osa 1, s. 379–380.

  7. David A. Bednar, ”Herran tahdon ja ajoituksen hyväksyminen”, Liahona, elokuu 2016, s. 22.