2023
Drag omsorg med tålmodighed
September 2023


»Drag omsorg med tålmodighed«, Liahona, sep. 2023.

Principper for omsorg

Drag omsorg med tålmodighed

Vi kan udvikle evnen til at være mere tålmodig i livet, og når vi tjener andre.

Billede
Tre kvinder går sammen

I 2 Korinther 12:7-8 fortæller Paulus om at bede tre gange for, at en »torn i kødet« skal fjernes. Men hans bøn blev ikke besvaret ved, at udfordringen forsvandt. I stedet sagde Herren til ham: »Min nåde er dig nok.« Paulus udviste tålmodighed og tro i den måde, han svarede på: »Jeg vil altså helst være stolt af min magtesløshed, for at Kristi magt kan være over mig« (v. 9).

Herren lærte også Moroni, at vi gennem Jesu Kristi nåde kan lære og vokse i styrke: »Hvis menneskene kommer til mig, vil jeg vise dem deres svaghed. Jeg giver menneskene svaghed, så de kan være ydmyge; og min nåde er tilstrækkelig for alle mennesker, som ydmyger sig for mig; for hvis de ydmyger sig for mig og har tro på mig, så vil jeg gøre det svage stærkt for dem« (Eter 12:27).

Drag omsorg med tålmodighed

Ligesom Paulus har de fleste af os bedt om lindring mange gange i vores liv – nogle gange mange mere end tre gange. Nogle gange er tidspunktet det rette at få den velsignelse på, og andre gange bliver vi ligesom Paulus undervist og styrket. På disse tidspunkter kan vi lære om tålmodighed og lære at vente på Herrens fastsættelse af tidspunkt.

Vi har også brug for den kristuslignende egenskab tålmodighed, når vi drager omsorg. Vi kan drage omsorg for mennesker, der har en række udfordringer og forskelligt niveau af forståelse af evangeliet, og det kræver tålmodighed og kærlighed at drage omsorg for folk, der måske ikke er modtagelige.

Billede
kvinde med hævet hoved

Foto fra Getty Images

Udvikl tålmodighed

Når vi lærer Frelseren at kende, kan vi bedre vide, hvad han ville gøre for at hjælpe i vores situation. Hvordan kan vi udvikle den kristuslignende egenskab tålmodighed?

  • Anerkend, at livet på jorden er fuld af situationer, der sætter vores tålmodighed på prøve, og at det til tider er normalt at føle sig frustreret. Husk, at vi med øvelse og tro på Herren kan forbedre vores reaktion på stressende situationer. Vær tålmodig med jeres indsats for at være mere tålmodige!

  • Bed Gud om hjælp, når I føler, at I kæmper med at være tålmodige. En dyb indånding og en bøn kan bringe ro og fred.

  • At lytte til åndeligt opløftende musik, der bringer et fredeligt humør, kan hjælpe jer til at arbejde gennem utålmodighed.

  • Anerkend Herrens timing i jeres liv. Vores vilje og ønsker bør tilpasse sig hans tidsplan.

  • At være tålmodig er en tankegang. Husk, at følelsen af at være ude af sig selv eller konstant at skulle skynde sig sjældent forbedrer vores liv.

Forslag til at drage omsorg med tålmodighed

Sommetider er vores omsorgsopgave at hjælpe andre til at have tålmodighed gennem prøvelser. Her er nogle forslag til, hvor vi kan hjælpe:

  • Vis den person eller vores familie, at vi elsker og bekymrer os om dem på trods af enhver udfordring, de måtte møde, selv hvis de af en eller anden grund mener, at de ikke er værd at elske.

  • Fortæl om oplevelser med dem, hvor I var nødt til at være tålmodige, og at I kan relatere til, hvor svært det kan være. Hjælp dem til at føle, at de ikke er alene, hvis de føler sig utålmodige eller frustrerede.

  • Bed om, at de må være i stand til at være tålmodige gennem svære prøvelser, og lad dem vide, at vor himmelske Fader vil høre deres bønner, så de kan føle den styrke.

  • Vær et lyttende øre, når de har brug for nogen at tale med. At have en forstående ven er en af de bedste måder at udholde en svær prøvelse eller situation på.