2023
Mine »3 C’er« i forbindelse med at fortælle om evangeliet
September 2023


Kun digitalt: Unge Voksne

Mine »3 C’er« i forbindelse med at fortælle om evangeliet

Forfatteren bor i Brasilien.

Fjern stressen ved at dele evangeliet ved at fokusere på jeres egen rolle og jeres egen definition af succes.

Billede
to stearinlys brænder

Det er ti år siden, jeg blev døbt som medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. I det sidste årti har jeg haft mulighed for at dele det gengivne evangelium med mange mennesker – for det meste ved at dele eksemplarer af Mormons Bog ud. Mit mål hvert år er at give 20 eksemplarer væk. Nogle år, som i 2020, er jeg blevet velsignet med at overgå mit mål.

Jeg har ofte inviteret mine venner i kirken til sammen med mig at fortælle andre om evangeliet. Men næsten hver gang jeg inviterer nogen til at dele en Mormons Bog med deres venner og familie, giver de mig dette svar: »Hvad nu, hvis personen ikke tager imod budskabet?«

Efter jeg ofte har hørt om den samme bekymring, har jeg konkluderet, at medlemmer af Kirken nogle gange er usikre på deres rolle i forkyndelsen af evangeliet. Men usikkerheden kan let løses, hvis vi husker, hvad jeg kan lide at kalde mine »3 C’er« i forbindelse med at fortælle om evangeliet.

1. Del (Compartilhar på portugisisk)

Mit første »C« definerer vores formål, som blot er at dele. Det er vores rolle at dele den glæde, vi føler på grund af det gengivne evangelium! Mange mennesker ville blive lige så overlykkelige, som vi er, af at lære om de sandheder, der er blevet gengivet i Jesu Kristi Kirke. Vi kan dele den glæde, evangeliet bringer os, gennem uforpligtende samtale og blot vores daglige eksempel som Kristi disciple.

Præsident M. Russell Ballard, fungerende præsident for De Tolv Apostles Kvorum, har bemærket: »Et meget tydeligt tegn på vores omvendelse og på, hvad vi føler for evangeliet, er vores villighed til at fortælle andre om det.«1 Sand omvendelse vil inspirere os til at dele. Vi kan altid bede vor himmelske Fader om at hjælpe os til at have modet og villigheden til at dele evangeliet med dem omkring os. Og når vi stræber efter at have Ånden hos os, vil vi blive ledt i den rette retning.

2. Indbyd (Convidar på portugisisk)

Mit andet »C« handler om at indbyde folk. Når vi har en vigtig begivenhed – en fødselsdagsfest, et bryllup, en dimission – inviterer vi folk til at deltage, fordi vi gerne vil fejre det sammen. Vi kan ikke tvinge nogen til at komme (men vi håber, at de vil!), men hvis de ikke gør det, vil vi stadig være venner. Og der vil være andre begivenheder i fremtiden, som I kan dele med hinanden. At invitere folk til at lære om evangeliet er ikke meget anderledes.

De mennesker, vi indbyder til at læse Mormons Bog, komme i kirke eller tage imod Jesu Kristi evangelium på nogen som helst måde, har handlefrihed til at beslutte, om de vil tage imod vores invitation eller ej. Men vores succes måles ikke på deres reaktion; den måles på vores villighed til at indbyde.

I Forkynd mit evangelium læser vi, at fuldtidsmissionærernes formål er »at indbyde andre til at komme til Kristus«.2 Når vi stræber efter at fortælle andre om evangeliet, er det mere nyttigt at fokusere på, hvad vi kan gøre for at indbyde frem for på, hvordan folk vil reagere på vores invitation.

3. Overbevise (Convencer på portugisisk)

Mit tredje »C« er at overbevise. Og ulig de første to C’er er det tredje ikke vores ansvar. At overbevise er Helligåndens ansvar (se Joh 15:26; 2 Ne 32:5; Moro 10:5; L&P 42:17; Moses 1:24). Det er kun gennem Helligåndens indflydelse, at de mennesker, som vi deler evangeliet med, virkelig vil blive overbevist om sandheden – såfremt de modtager sandheden i deres hjerte (se Jakob 3:2).

Når vi stræber efter at have Helligåndens konstante ledsagelse i vores liv, vil han være med os, når vi deler evangeliet med vores venner og familie og vil vidne om sandheden i vores budskab.

Det er et privilegium at dele evangeliet

Der er mange måder, hvorpå vi kan dele evangeliet med verden omkring os, og selvom det kan være skræmmende, behøver vi ikke at bekymre os, når vor himmelske Fader er på vores side.

Ældste Dieter F. Uchtdorf fra De Tolv Apostles Kvorum opsummerede, hvad mange af os bekymrer os om:

»Hvad nu, hvis jeg gør alt det her, og folk reagerer dårligt på det? Hvad hvis de er kritiske over for Kirken? Hvad hvis de ikke vil være venner med mig mere?

Ja, det kan ske,« sagde han. »Siden tidernes morgen er Jesu Kristi disciple ofte blevet forfulgt [se Joh 15:18].

Husk, at Herren arbejder på forunderlige måder. Det kan ske, at jeres kristuslignende reaktion på en afvisning kan blødgøre et forhærdet hjerte …

Vor himmelske Fader kender jer. Herren elsker jer. Gud vil velsigne jer. Dette arbejde er forordnet af ham. I kan klare det. Vi kan alle gøre det sammen.«3

Vi kan altid bede vor himmelske Fader om hjælp i vores indsats for at indsamle Israel. Og takket være Frelseren kan vi altid holde fast i håbet om, at vores invitationer en dag vil blive modtaget.

Noter

  1. M. Russell Ballard, »Nu er det tid«, Liahona, jan. 2001, s. 89.

  2. Forkynd mit evangelium: Vejledning til missionering, 2019, s. 144; fremhævelse tilføjet.

  3. Dieter F. Uchtdorf, »Missionering: Del, hvad I har på hjerte«, Liahona, maj 2019, s. 18.