2023
Sådan lærer skrifterne mig at elske andre
September 2023


Kun digitalt: Unge Voksne

Sådan lærer skrifterne mig at elske andre

Studium af skrifterne hjælper os til at opleve større næstekærlighed til dem omkring os.

Billede
en åben bog under et hjerte

Da jeg voksede op, vidste jeg, at evangeliet var sandt ved at deltage i seminar, se min ældste brors eksempel og at læse i skrifterne. Men jeg mødte en masse modstand, da jeg blev 19 og begyndte at forberede mig på at tage på mission. Jeg måtte vente meget længere, end jeg havde lyst til, men til sidst var jeg i stand til at tjene. Det var den mest mindeværdige periode i mit liv.

Og selvom jeg mødte en masse modstand på min mission, var det der, at jeg kom langt tættere på Jesus Kristus og lærte om hans fuldkomne kærlighed fra skrifterne og mine egne oplevelser. Jeg var i stand til at lære at elske de mennesker, jeg tjente, på samme måde som Frelseren elskede dem.

Udvikling af næstekærlighed hjalp mig til at tjene i de to bedste år af mit liv, og når jeg tænker tilbage på den tid, indser jeg endnu mere fuldt ud, hvordan skrifterne førte til, at jeg udviklede Kristi rene kærlighed.

Skrifterne hjælper os til at elske

Anser I jer selv for at være en Jesu Kristi discipel?

I Mormons Bog belærte Moroni om, at Kristi disciple besad visse dyder. Disse dyder omfatter næstekærlighed eller, som han udtrykker det, »Kristi rene kærlighed« (Moro 7:47). Men for mig og for mange af os kan det sommetider være svært at vise næstekærlighed til alle, især i den mørke verden, vi lever i.

Jeg har ofte spurgt mig selv – og vor himmelske Fader:

»Hvordan kan jeg følge rådet om at udvikle Kristi rene kærlighed, når jeg er så ufuldkommen?«

Gennem en masse personlig refleksion og søgen har jeg lært en god praksis, der er lige ved hånden.

Når vi ønsker svar og vejledning, behøver vi ikke at se længere end til skrifterne! Vi ved, at »Kristi ord vil fortælle [os] alt det, som [vi] skal gøre« (2 Ne 32:3), men tror I virkelig »på de hellige skrifter« (Hel 15:7) og deres kraft til at hjælpe jer til at udvikle næstekærlighed?

Gennem mit eget skriftstudium fandt jeg den hjælp, jeg havde brug for til at udvikle mere næstekærlighed. Jeg føler en forandring i mit hjerte, når jeg læser Frelserens sandheder. Præsident Spencer W. Kimball (1895-1985) sagde: »Hvis jeg fordyber mig i skriften … opdager jeg, at jeg får større kærlighed til dem, som jeg bør elske af hele mit hjerte, sind og styrke.«1

Jeg har indset, at skriftstudium er et af de stærkeste redskaber, der kan hjælpe os til at blive som Jesus Kristus. Når vi afsætter et tidsrum og et sted til at grunde over skrifterne, kan vi lære mere om hans sandhed, hans kærlighed og hans vilje – især om, hvordan man elsker andre, som han gør.

Opøvelse i Frelserens rene kærlighed

Søster J. Annette Dennis, førsterådgiver i Hjælpeforeningens hovedpræsidentskab, har for nylig sagt: »Frelseren … er legemliggørelsen af næstekærlighed, af ren kærlighed. Når vi gradvist lærer at gøre det, han beder os om … vil hans kærlighed strømme gennem os og gøre alt, hvad han beder os om, ikke blot muligt, men til sidst meget nemmere og lettere [se Mosi 24:15] og mere glædeligt, end vi nogensinde kunne forestille os. Det vil kræve øvelse; det kan tage år, som det har gjort for mig, men selv når vi bare ønsker, at kærlighed skal være vores motiverende kraft, kan han tage det ønske [se Alma 32:27], det frø, og til sidst forvandle det til et smukt træ, fuld af den dejligste frugt [se Alma 32:41].«2

At udvikle næstekærlighed kræver øvelse, men hvis vi er villige til at lære af og handle ud fra skrifterne, kan vi blive bedre til at vise kristuslignende kærlighed. Vi vil opdage, at sandhederne i skrifterne og profeternes ord virkelig opbygger en mere kristuslignende karakter i os. Vi vil opdage, at det er muligt at udvikle Kristi rene kærlighed. Og med hans rene kærlighed, nu som en del af vores egen karakter, vil vi være i stand til bedre at elske andre, som han gør, og føle mere af hans rene kærlighed i vores liv.