2023
Deltagelse i arbejdet med frelse og ophøjelse – Nylige budskaber fra profeter, apostle og andre kirkeledere
September 2023


Kun digitalt

Deltagelse i arbejdet med frelse og ophøjelse – Nylige budskaber fra profeter, apostle og andre kirkeledere

Se, hvad Kirkens ledere for nylig har sagt på de sociale medier om arbejdet med frelse og ophøjelse.

Billede
kvinde rører ved kvasten på Frelserens kappe

Kvinden som rører ved kvasten på Frelserens kappe [Woman Touching the Hem of Savior’s Garment], af Judith Mehr

»Formålet med læren og retningslinjerne i denne genoprettede kirke,« har præsident Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det Første Præsidentskab, sagt »er at forberede Guds børn på frelse i det celestiale rige og ophøjelse i dets højeste del.«1 Vi taler ofte om dette værk – arbejdet med frelse og ophøjelse – men hvad betyder det?

»Når vi kommer til Kristus og hjælper andre til at gøre det samme, deltager vi i Guds arbejde med frelse og ophøjelse. Dette arbejde ledes af de to store bud om at elske Gud og elske vores næste (se Matt 22:37-39) …

Arbejdet med frelse og ophøjelse fokuserer på fire guddommeligt angivne ansvar …

  • Efterleve Jesu Kristi evangelium.

  • Drage omsorg for de trængende.

  • Opfordre alle til at tage imod evangeliet.

  • At forene familier for evigheden.«2

Se, hvad kirkeledere for nylig har fortalt på de sociale medier om, hvordan vi kan leve, drage omsorg, indbyde og forene os.

Bed om vejledning til at hjælpe nødlidende mennesker

Billede
Præsident Russell M. Nelson

»På denne bønnens nationaldag har jeg tænkt over den voksende betydning i vores samfund af udtrykket ›tanker og bønner‹. For mange er dette stadig et oprigtigt udtryk for kondolence og bekymring. For andre anses det som en mangel på handling, når man står over for tragedier.

Jeg har en fast tro på, at det er behageligt for Gud, at vi beder for nødlidende mennesker; faktisk befaler han os at vende os til ham og bede for andre! Men det er min egen personlige oplevelse, at når jeg beder Gud om vejledning i, hvad jeg kan gøre for at hjælpe med at drage omsorg, opløfte, elske og støtte nødlidende mennesker, besvarer han disse bønner med specifikke og enkle ting, jeg rent faktisk kan gøre for at velsigne et af hans børn.

Jeg opfordrer jer til at overveje, hvordan jeres tanker og bønner kan være en katalysator for Gud til at inspirere og lede jer mod venlige, barmhjertige og gavmilde handlinger. Forestil jer, hvor meget godt I kan gøre i verden – og i jeres egen familie, skole og på jeres arbejdsplads. Når vi stræber efter at være hans helbredende og hjælpende hænder, vil vi helt sikkert ophøje Herren.«

Præsident Russell M. Nelson, Facebook, 5. maj 2022, facebook.com/russell.m.nelson

Tilgiv andre og se dem som brødre og søstre

Billede
Præsident Russell M. Nelson

»›Fader, tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør‹ (Luk 23:34).

Disse ord, udtalt af Frelseren Jesus Kristus, da han hang på korset, giver os et mønster, vi kan følge i vores liv. Han lærte os at elske vores fjender, at gøre godt mod dem, der hader os, og tilmed at bede for dem, der forfølger os.

Når vi vælger at tilgive andre, tillader vi Herren at fjerne giften fra vores sjæl. Vi tillader ham at dulme og blødgøre vores hjerte, så vi kan se andre, især dem, der har gjort os uret, som Guds børn og som vores brødre og søstre …

Jeg vil opfordre jer til bønsomt at overveje, om der er nogen, som I bør tilgive, eller nogen, som I bør bede om at tilgive jer. Jeg lover, at Frelseren vil befri jer for vrede, fortørnelse og smerte. Fredsfyrsten vil give jer fred …

Må vi vende os til den opstandne Herre, idet han hjælper os til at opleve tilgivelsens glæde og mirakel.«

Præsident Russell M. Nelson, Facebook, 2. apr. 2023, facebook.com/russell.m.nelson

Lad jeres lys skinne

Billede
Ældste Dieter F. Uchtdorf

»Som ung voksen i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige kan du opleve øjeblikke, hvor du spekulerer på, hvad du kan gøre for at påvirke verden. Jeg lærte tidligt, at hvis man ønsker at ændre verden, må man først ændre sig selv.

Jeg elsker Gordon B. Hinckleys oplevelse som ung missionær, da hans far sagde til ham: ›Glem dig selv og gå i gang med arbejdet.‹ Verden har brug for jeres begejstring, jeres energi, jeres tro og jeres vidnesbyrd. Der er mange måder, hvorpå I kan dele jeres lys og gøre verden til et bedre sted …

Uanset hvordan I vælger at dele det lys, I har, vil andre få gavn af jeres oplevelser. I vil komme Frelseren nærmere, når I deltager i sunde aktiviteter og tjener andre. Jeg lover, at det vil ændre jer og verden til det bedre.«

Ældste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 3. feb. 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Vær opmærksomme på vores ansvar

Billede
Ældste Dieter F. Uchtdorf

»Min familie var flygtninge to gange. Første gang var jeg kun fire; anden gang var jeg 11 år gammel. Jeg tænkte over dette, da jeg havde privilegiet af at tale til sidste dages hellige feltpræster fra hele verden … 

Mit hjerte er fyldt med tristhed, når jeg tænker på den verdensomspændende strøm af flygtninge og emigranter og lidelsen hos så mange familier og uskyldige børn. De er vores brødre og søstre. Vi bør være bekendte med vores ansvar som kristne. 

Landets love skal adlydes, og love må også afspejle vores villighed som kristne til at hjælpe de fattige og trængende, til at være villige til at sørge med dem, at trøste dem, at bede med dem, gavmildt at dele vore midler og muligheder med dem og bestemt også at være deres venner. 

Når vi forpligter os til den slags tjeneste, udtrykker vi på bedste vis Kristi rene kærlighed til vores medmennesker. Kristuslignende medfølelse og empati for vores medmennesker vil ændre os. Det vil bringe en positiv forandring til verdens fremtid. Både vores ønske om og handling for at hjælpe dem, der er syge, der sulter eller er i problemer, vil bringe fred i vores personlige liv. Det vil velsigne jeres samfund og bringe Kristi fred til verdens nationer. Derfor kan og bør hver dag være en dag med en ny begyndelse.«

Ældste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 10. okt. 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Lad kærligheden være jeres motivation

Billede
Ældste David A. Bednar

»Når det gælder om at fortælle andre om evangeliet, så bringer det enkle mønster med ›elske, dele og indbyde‹ større fokus på alle aspekter af Herrens værk. Naturlig efterlevelse af disse grundlæggende evangeliske principper vil gøre os i stand til at hjælpe andre til at komme til Kristus ved at indgå og holde pagter. Vi indser måske ikke engang, at vi deler evangeliet, for at dele og indbyde er et naturligt udtryk for vores oprigtige kærlighed til andre. Det er simpelthen en del af, hvem vi er! 

Skrifterne siger, at ›kærligheden er tålmodig‹ og ›udholder alt‹ (1 Kor 13:4, 7). Kærlighed har ikke en tidsplan eller en udløbsdato. Når vores deltagelse og invitationer motiveres af kærlighed, bliver vi ikke utålmodige. Vi bliver ved med at prøve, og vi stoler på Herren, når vi rækker ud til andre.«

Ældste David A. Bednar, Facebook, 2. aug. 2021, facebook.com/davida.bednar.

Vær med til at fremme Faderens plan for lykke

Billede
Ældste Quentin L. Cook

»Mange af jer, der læser dette, er en del af generation Z. I er vokset op med en naturlig viden om internettet, smarte enheder, sociale medier og andre relaterede teknologier, som vi ældre generationer har måttet gøre en indsats for at lære. For jer er det at ›like‹, ›dele‹ og ›sende direkte beskeder‹ lige så almindeligt som at ringe, banke på og skrive et brev var i generationerne før jer. Men tillige med jeres enorme kundskab om den digitale verden omkring jer har I noget endnu større i jeres besiddelse – I har grundlaget til at være den dygtigste generation nogensinde til at fremme vor himmelske Faders plan for lykke for alle hans børn. Og vi har brug for jeres hjælp.

Jeg kommer med [en] opfordring …: Husk, at jeres valg betyder noget. Når I dagligt træffer valg om at følge Jesu Kristi eksempel, vil I opleve succes, lykke og formål med livet, der vil velsigne jeres liv på ufattelige måder.«

Ældste Quentin L. Cook, Facebook, 26. jan. 2023, facebook.com/quentin.lcook.

Forbered jer på at komme ind i Herrens hus

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

»Opførelsen af [templet i Monrovia i Liberia] er endnu ikke begyndt, men jeg fortalte en stor forsamling i Liberia, at tiden for individuel forberedelse til templet begynder nu. 

Tidligere ville personer, der forbereder sig på at tilbede i Herrens hus, overveje, hvilken slags slagtoffer de burde yde for at træde ind i dette hellige hus.

Men i dag skal medlemmer af Kirken i Liberia – såvel som sidste dages hellige over hele kloden – følge Jesu Kristi eksempel og frembære et ›sønderknust hjerte og en angerfuld ånd‹ (3 Ne 9:20). De af os, der fokuserer på at forberede os på denne måde, vil blive et mere helligt folk, idet vi får mulighed for at deltage i tempeltjeneste.«

Ældste D. Todd Christofferson, Facebook, 10. mar. 2023, facebook.com/dtodd.christofferson.

Hav stor tro og stort mod

Billede
Ældste Neil L. Andersen

»Jeg har været så imponeret over de unge voksne og de unge, jeg har mødt her [i Tokyo]. Japan er et land med 125 millioner indbyggere. Kun 1 % af befolkningen er kristne, og færre end 10 % af de kristne er medlemmer af Kirken. Det kræver stor tro og stort mod at leve deres liv som Jesu Kristi disciple og dele deres tro med andre.

Jeg talte med dem om åbent at fortælle, at de tror på og følger Jesus Kristus. Jeg gav udtryk for den kærlighed, vi har til dem. Jeg fortalte dem, at Herren har brug for dem for at bevare hengivne Jesu Kristi disciple blandt dette meget smukke og imponerende folk.«

Ældste Neil L. Andersen, 27. maj 2022, facebook.com/neill.andersen.

Elsk Gud

Billede
Ældste Ronald A. Rasband

»Josva 22:5 opstiller fire særskilte trin, der lærer os, hvordan vi kan elske Gud og opfylde det første store bud:

  • Vandre ad alle hans veje. Vi vandrer ad hans veje, når vi bekymrer os om det, som han bekymrer sig om. Han holder af jer, så hvorfor tager vi os ikke også af hans andre børn?

  • Holde hans befalinger. Præsident Russell M. Nelson har sagt: ›Guds love er udelukkende motiveret af hans uendelige kærlighed til os og hans ønske om, at vi bliver alt, hvad vi kan blive‹ (›The Love and Laws of God‹ [BYU-foredrag, 17. sep. 2019], speeches.byu.edu).

  • Holde fast ved ham. Når I holder fast ved Gud, holder I jer nær til ham og kan høre ham bedre.

  • Tjene ham af hele jeres hjerte og af hele jeres sjæl. At tjene min familie og Kirken har været en af de største velsignelser i processen med at forme, hvem jeg er.

Forpligt jer nu til at elske Gud. Jeg lover, at alt andet vil falde på plads, hvis I sætter ham først. At elske Gud er nøglen til lykke og vil forberede jer på at gå hvad end der kommer i møde.«

Ældste Ronald A. Rasband, Facebook, 13. feb. 2022, facebook.com/RonaldARasband.

Vid, at Jesus Kristus er involveret i sit værk

Billede
Ældste Dale G. Renlund

»Et af nøgleprincipperne i gengivelsen af Jesu Kristi evangelium er, at han er dybt involveret i arbejdet med frelse.«

Ældste Dale G. Renlund, Facebook, 2. mar. 2021, facebook.com/DaleGRenlund.

Gå omkring og gør godt

Billede
Ældste Dale G. Renlund

»Måden vi håndterer fordele og ulemper på, er en del af livets prøve. Vi vil blive dømt, ikke så meget for det, vi sagde, men for hvordan vi behandlede de sårbare og de dårligt stillede. Som sidste dages hellige søger vi at følge Frelserens eksempel; at gå omkring og gøre godt. Vi viser vores kærlighed til vores næste ved at arbejde på at sikre vor himmelske Faders børns værdighed. Når vi bliver mere som Frelseren, udvikler vi mere empati, forståelse og næstekærlighed.«

Ældste Dale G. Renlund, Facebook, 19. juli 2021, facebook.com/DaleGRenlund.

Bliv et sammenføjende led i familiegenerationer

Billede
Ældste Gerrit W. Gong

»Må vi gennem vores tro på Jesus Kristus blive et sammenføjende led i vores generationer. Må vi knytte os til vores forfædre og velsigne vores nuværende og fremtidige familie – de familier, vi har, og de familier, vi ønsker at have.«

Ældste Gerrit W. Gong, Facebook, 21. mar. 2023, facebook.com/gerritw.gong.

Arbejd ved Herrens side

Billede
Ældste Gerrit W. Gong

»I sidste måned ved det verdensomspændende foredrag opfordrede jeg jer til at blive et bedre ›jer‹, idet I arbejder ved Herrens side.

Som Jesu Kristi disciple opfordrer vores pagtsbånd til Gud og hinanden os til at være gode og gøre godt. Som I ved, yder vores Kirke humanitær hjælp uden hensyn til at race, religiøs tilknytning eller nationalitet. Vi samarbejder med partnere fra alle trossamfund eller uden tro. Vi reagerer på umiddelbare og langsigtede behov. Vi føler himlens velsignelser, når vi giver udtryk for vores kærlighed til Gud ved at gøre alt, hvad vi kan for vores brødre og søstre, hans sønner og døtre, overalt og på enhver måde.

Hvis I leder efter måder at blive et bedre ›jer‹, kan I overveje at downloade appen JustServe.org for at finde muligheder i nærheden af jer.«

Ældste Gerrit W. Gong, Facebook, 12. feb. 2021 facebook.com/gerritw.gong.

Vid, hvem I er

Billede
Ældste Ulisses Soares

»Når I søger at finde og videregive, hvem I er, og hvor og hvem I kom fra, vil I forstå, hvem han er – jeres Frelser Jesus Kristus; og jeg lover jer, at I vil finde renhed og fred, perspektiv og formål, og I vil finde kraft og plads i Guds familie.«

Ældste Ulisses Soares, Facebook, 5. mar. 2022 facebook.com/soares.u.

Opdag familieberetninger

Billede
Ældste Ulisses Soares

»Hvilke familieberetninger får I styrke fra? Hvilke traditioner holder I i live? Hvis der ikke er noget, som falder jer ind, så bliv ikke modløs. Vi opfordrer jer til at finde dem; og husk, at slægtshistorie ikke kun handler om en fjern fortid. Det er en kombination af fortid og nutid, der gør jer helt unikke, som den I er.«

Ældste Ulisses Soares, Facebook, 2. mar. 2022 facebook.com/soares.u.

Rådfør jer med hinanden om arbejdet med frelse og ophøjelse

Billede
Præsident Camille N. Johnson

»Hjælpeforeningen bør være et trygt sted, hvor søstre kan dele deres oplevelser, rådføre sig med hinanden, bidrage til meningsfuld evangelisk undervisning og føle vor himmelske Faders og Frelserens kærlighed …

Kirkens Håndbog opfordrer os til at bruge tid ved hvert hjælpeforeningsmøde på at rådføre os med hinanden om emner i forbindelse med arbejdet med frelse og ophøjelse, som kan omfatte alt fra at tjene sammen i vores samfund til at forstå et evangelisk emne eller stå over for en specifik udfordring – altid med fokus på vor Frelser.

Vi håber, at hvert lokalt hjælpeforeningspræsidentskab bønsomt vil udvælge emner, der er relevante for kvinderne i deres område. Denne tid kan være en værdifuld ressource til at lære af hinanden og drage omsorg for hinanden, som Jesus Kristus ville have gjort.«

Præsident Camille N. Johnson, Facebook, 8. jan. 2023, facebook.com/RSGeneralPresident.

Tilgå og træk på præstedømmets kraft

Billede
Præsident Camille N. Johnson

»Søstre, I har adgang til præstedømmets kraft! Velsignelserne ved præstedømmets kraft er tilgængelige for alle kirkemedlemmer, der holder deres pagter – kvinder, mænd og børn.

Jeg har lært, at for at trække på præstedømmets kraft må jeg gøre mere end blot at adlyde befalingerne. Jeg må lægge denne verdens ting til side og hellige mine talenter, tid og ressourcer til Gud. Det er en forpligtelse, med hjerte, kraft, sind og styrke, til arbejdet med frelse og ophøjelse – Israels indsamling – der gør det muligt for mig at trække på den præstedømmekraft, som jeg er blevet begavet med.

Præsident Russell M. Nelson har lovet, at ›de, der modtager begavelsen i Herrens hus, modtager en gave af Guds præstedømmes kraft i kraft af deres pagt sammen med en gave af kundskab til at vide, hvordan man trækker på den kraft‹ (›Åndelige skatte‹, oktoberkonferencen 2019).

Som respons på hans løfte har jeg arbejdet på at undersøge mit liv. Jeg lavede en liste: ›Hvad gør jeg i løbet af en dag/uge/måned?‹ Så stillede jeg mig selv spørgsmålet med et bønsomt hjerte: ›Hvad er ikke længere min tid og energi værd?‹ Ligesom profeten sagde, var der ting, der engang virkede vigtige, der faldt i prioritet, og nogle aktiviteter blev helt streget ud på min liste, for selvom de virkede harmløse, var de en distraktion.

Min selvransagelse var ikke en engangsøvelse. Jeg er ved at lære, at en omhyggelig gennemgang af min tid og energi er, som præsident Nelson sagde, en ›livslang[] proces med at indvie [mit] liv til Herren‹ (›Åndelige skatte‹, oktoberkonferencen 2019), og det har ændret min forståelse af, hvad jeg bør gøre for at trække på den præstedømmekraft, som jeg har adgang til, hvis jeg holder mine pagter.

Vil I slutte jer til mig i at søge at tilgå og trække på præstedømmets kraft?«

Præsident Camille N. Johnson, Facebook, 13. nov. 2022, facebook.com/RSGeneralPresident.

Bed og lyt

Billede
Søster Kristin M. Yee

»Frelseren udfører sit værk gennem os alle. Så lad os bede for hinanden og lytte til, hvordan han ønsker, at vi velsigner dem omkring os. Han vil svare, fordi han elsker jeres gode hjerte, og han elsker dem på jeres vej. Må I føle hans kærlighed til jer, når I ser og velsigner andre, som han ville.«

Søster Kristin M. Yee, Facebook, 8. feb. 2023, facebook.com/RS2ndCounselor.

Hjælp børn til at deltage i arbejdet med frelse og ophøjelse

Billede
Søster Susan H. Porter

»Når jeg besøger forskellige primarygrupper rundt om i verden, bliver jeg altid inspireret af, hvor villige og kapable børn er til at deltage i arbejdet med frelse og ophøjelse. Børn, der er blevet døbt, udlever deres dåbspagter!

Vores håb som præsidentskab er, at alle børn kan forstå og efterleve de pagter, de indgår ved dåben – og vil forberede sig til andre ordinancer på Frelserens pagtssti.

Vi er begejstrede over at kunne dele nye hjælpekilder til forældre og primaryledere til at hjælpe børn og unge til at forstå velsignelserne og privilegierne ved at indgå og holde hellige pagter. Jeg håber, at I vil finde og gennemgå disse hjælpekilder i hæftet Kom og følg mig i appen Evangelisk Bibliotek eller på JesuKristiKirke.org.«

Præsident Susan H. Porter, Facebook, 28. okt. 2022, facebook.com/PrimaryPresident.

»Se jeres små«

Billede
Søster Amy A. Wright

»Da Frelseren formanede folket i det fordums Amerika til at ›se [deres] små‹ (3 Ne 17:23), opfordrede han dem ikke blot til at se dem, men til at se dem indgående. Se ind i deres øjne og se deres guddommelige værdi, evner og potentiale. Den samme opfordring om vores dyrebare små er blevet givet os i dag. Vores børn er af en Guds profet blevet inviteret til at være med til at indsamle Israel. Jeg vidner om, at de har evnen til at gøre det. Jeg blev så inspireret af de børn, jeg mødte under mit nylige besøg i Filippinerne, da de fortalte, hvad de kan gøre for at hjælpe med at opbygge Guds rige.

Hvordan har I, inden for jeres indflydelsesområde, set børn efterleve Jesu Kristi evangelium, tage sig af de trængende, indbyde alle til at modtage evangeliet og forene familier for evigt?«

Søster Amy A. Wright, Facebook, 18. jan. 2023, facebook.com/Primary1stCounselor.