Generalkonference
Overvind verden og find hvile
Oktoberkonferencen 2022


Overvind verden og find hvile

Find hvile fra denne verdens intensitet, usikkerhed og angst ved at overvinde verden gennem jeres pagter med Gud.

Mine kære brødre og søstre, jeg er taknemlig for at kunne hilse på jer denne storslåede sabbatsmorgen. Jeg tænker hele tiden på jer. Jeg forundres over den måde, hvorpå I kaster jer ud i det, når I ser andre i nød. Jeg står helt forbløffet over den tro og det vidnesbyrd, I udviser igen og igen. Jeg græder over jeres hjertesorg, skuffelser og bekymringer. Jeg elsker jer. Jeg forsikrer jer om, at vor himmelske Fader og hans elskede Søn, Jesus Kristus, elsker jer. De kender nøje jeres omstændigheder, jeres godhed, jeres behov og jeres bønner om hjælp. Igen og igen beder jeg om, at I må føle deres kærlighed til jer.

Det er livsnødvendigt at opleve deres kærlighed, da det ser ud til, at vi dagligt bliver overvældet af en række nedslående nyheder. I har måske haft dage, hvor I har ønsket, at I kunne tage jeres pyjamas på, rulle jer sammen i fosterstilling og bede nogen om at vække jer, når al denne uro er overstået.

Men, mine kære brødre og søstre, der er så mange vidunderlige ting forude. I de kommende dage vil vi se de største tilkendegivelser af Frelserens kraft, som verden nogensinde har set. Fra nu af og indtil han vender tilbage »med magt og megen herlighed«,1 vil han skænke de trofaste utallige privilegier, velsignelser og mirakler.

Ikke desto mindre lever vi i øjeblikket i det, der helt sikkert er en yderst kompliceret tid i verdenshistorien. Kompleksiteten og udfordringerne gør mange mennesker overvældet og udmattet. Men tænk på en nylig oplevelse, som måske kan kaste lys over, hvordan I og jeg kan finde hvile.

Da der var åbent hus i templet i Washington D.C. for nyligt, blev et medlem af åbent hus-komiteen vidne til en indsigtsfuld ordveksling, da han ledsagede flere prominente journalister gennem templet. På en eller anden måde kom en ung familie med på denne medierundvisning. En journalist blev ved med at spørge om en tempelbesøgendes »rejse«, når han eller hun bevæger sig gennem templet. Han ville vide, om tempelrejsen er et symbol på udfordringerne i et menneskes rejse gennem livet.

En lille dreng i familien fulgte med i samtalen. Da gruppen gik ind i et begavelsesværelse, pegede drengen på alteret, hvor folk knæler for at indgå pagter med Gud, og sagde: »Åh, det er dejligt. Her er et sted, hvor folk kan hvile sig på deres tempelrejse.«

Jeg tvivler lidt på, at drengen vidste, hvor dybsindig hans observation var. Han havde sandsynligvis ingen idé om den direkte forbindelse mellem at indgå en pagt med Gud i templet og Frelserens fantastiske løfte:

»Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile.

Tag mit åg på jer, og lær af mig … så skal I finde hvile for jeres sjæle.

For mit åg er godt, og min byrde er let.«2

Mine kære brødre og søstre, jeg sørger over dem, der forlader Kirken, fordi de føler, at medlemskab kræver for meget af dem. De har endnu ikke opdaget, at det faktisk gør livet lettere at indgå og holde pagter! Enhver person, der indgår pagter i dåbsbassinet og i templerne – og holder dem – har øget adgang til Jesu Kristi kraft. Vær venlig at tænke over denne forbløffende sandhed!

Belønningen for at holde pagter med Gud er himmelsk kraft – kraft, der styrker os til bedre at modstå vores prøvelser, fristelser og hjertesorger. Denne kraft letter vores vej. De, der lever efter Jesu Kristi højere love, har adgang til hans højere kraft. Derfor har pagtsholdere ret til en særlig form for hvile, som kommer til dem gennem deres pagtsforhold til Gud.

Før Frelseren underkastede sig smerten i Getsemane og på Golgata, erklærede han til sine apostle: »I verden skal I have trængsler; men vær frimodige, jeg har overvundet verden3 Senere bad Jesus hver enkelt af os om at gøre det samme, da han sagde: »Jeg vil, at I skal overvinde verden.«4

Kære brødre og søstre, mit budskab til jer i dag er, at fordi Jesus Kristus overvandt denne faldne verden, og fordi han sonede for hver enkelt af os, kan I også overvinde denne syndefulde, selvcentrerede og ofte udmarvende verden.

Fordi Frelseren gennem sin uendelige forsoning forløste hver enkelt af os fra svaghed, fejl og synd, og fordi han oplevede enhver smerte, bekymring og byrde, som I nogensinde har haft,5 så kan I, når I virkelig omvender jer og søger hans hjælp, hæve jer over denne nuværende usikre verden.

I kan overvinde de åndeligt og følelsesmæssigt udmattende plager i verden, herunder arrogance, stolthed, vrede, umoralitet, had, grådighed, jalousi og frygt. På trods af de distraktioner og forvrængninger, der hvirvler omkring os, kan I finde sand hvile – dvs. lindring og fred – selv midt i jeres mest svære problemer.

Denne vigtige sandhed giver anledning til tre grundlæggende spørgsmål:

For det første, hvad vil det sige at overvinde verden?

For det andet, hvordan gør vi det?

Og for det tredje, hvordan velsigner det os at overvinde verden?

Hvad vil det sige at overvinde verden? Det betyder at overvinde fristelsen til at bekymre sig mere om denne verdens ting end om det, der vedrører Gud. Det betyder at stole mere på Kristi lære end på menneskers filosofier. Det betyder at glæde sig over sandheden, at fordømme bedrag og at blive »Kristi ydmyge tilhængere«.6 Det betyder, at vi vælger at afholde os fra alt det, der driver Ånden væk. Det betyder at være villige til at »aflægge« selv vores yndlingssynder.7

At overvinde verden betyder bestemt ikke, at man bliver fuldkommen i dette liv, og det betyder heller ikke, at ens problemer på magisk vis forsvinder – for det gør de ikke. Og det betyder ikke, at I ikke stadig vil begå fejl. Men at overvinde verden betyder, at jeres modstand mod at synde vil øges. Jeres hjerte vil blive blødgjort, efterhånden som jeres tro på Jesus Kristus vokser.8 At overvinde verden betyder at I vil elske Gud og hans elskede Søn mere end nogen eller noget andet.

Hvordan overvinder vi så verden? Kong Benjamin fortalte os hvordan. Han sagde, at »det naturlige menneske er en fjende af Gud« og vil forblive at være det, »medmindre han giver efter for Helligåndens tilskyndelser og aflægger det naturlige menneske og bliver en hellig ved Herren Kristi forsoning.«9 Hver gang I søger efter og følger Åndens tilskyndelser, hver gang I gør noget godt – ting som »det naturlige menneske« ikke ville gøre – overvinder I verden.

At overvinde verden er ikke en begivenhed, der sker på en dag eller to. Det sker i løbet af et helt liv, når vi gentagne gange tager Kristi lære til os. Vi dyrker troen på Jesus Kristus ved dagligt at omvende os og holde pagter, der giver os kraft. Vi bliver på pagtens sti og bliver velsignet med åndelig styrke, personlig åbenbaring, voksende tro og engles betjening. At leve efter Kristi lære kan skabe den mest kraftfulde, dydige cyklus, der skaber åndeligt momentum i vores liv.10

Når vi stræber efter at leve efter Jesu Kristi højere love, begynder vores hjerte og vores væsen at ændre sig. Frelseren løfter os op over denne faldne verdens tiltrækningskraft ved at velsigne os med større næstekærlighed, ydmyghed, gavmildhed, venlighed, selvdisciplin, fred og hvile.

Nu tænker I måske, at dette lyder mere som hårdt åndeligt arbejde end som hvile. Men her er den store sandhed: Mens verden insisterer på, at magt, besiddelser, popularitet og kødets glæder bringer lykke, er det ikke tilfældet! Det kan de ikke. Det, de producerer, er intet andet end en hul erstatning for »den velsignede og lykkelige tilstand for dem, der holder Guds befalinger.«11

Sandheden er, at det er langt mere udmattende at søge lykken der, hvor man aldrig kan finde den! Men når I binder jer selv til Jesus Kristus og gør det åndelige arbejde, der er nødvendigt for at overvinde verden, har han, og han alene, magten til at løfte jer op over denne verdens tiltrækning.

Hvordan velsigner overvindelsen af verden os? Svaret er klart: At indgå et pagtsforhold med Gud binder os til ham på en måde, som gør alt i livet lettere. Misforstå mig nu ikke: Jeg sagde ikke, at indgåelse af pagter gør livet let. Forvent faktisk modstand, fordi modstanderen ikke ønsker, at I opdager Jesu Kristi kraft. Men ved at knytte jer til Frelseren, betyder det, at I har adgang til hans styrke og forløsende kraft.

Billede
Præsident Ezra Taft Benson

Jeg bekræfter en dybsindig lære af præsident Ezra Taft Benson: »Mænd og kvinder, som lægger deres liv i Guds hænder, vil opdage, at han kan få meget mere ud af deres liv, end de selv kan. Han vil gøre deres glæde dybere, højne deres visioner, skærpe deres forstand … opløfte deres ånd, mangedoble deres velsignelser, øge deres muligheder, trøste deres sjæl, give dem venner og udøse fred.«12

Disse uforlignelige privilegier følger dem, der søger himlens støtte til at hjælpe dem med at overvinde denne verden. Med henblik herpå giver jeg medlemmerne af hele Kirken den samme opfordring, som jeg gav vores unge voksne i maj sidste år. Jeg opfordrede dem dengang – og jeg bønfalder jer nu – til at tage ansvar for jeres eget vidnesbyrd om Jesus Kristus og hans evangelium. Arbejd for det. Plej det, så det vil vokse. Nær det med sandhed. Foruren det ikke med falske filosofier fra ikke-troende mænd og kvinder. Når I gør fortsat styrkelse af jeres vidnesbyrd om Jesus Kristus til jeres højeste prioritet, så hold øje med miraklerne i jeres liv.«13

Min opfordring til jer denne formiddag er, at I finder hvile fra denne verdens intensitet, usikkerhed og angst ved at overvinde verden gennem jeres pagter med Gud. Lad ham gennem jeres bønner og jeres handlinger vide, at I mener det med at overvinde verden alvorligt. Bed ham om at oplyse jeres sind og sende den hjælp, I har brug for. Notér hver dag de tanker, der kommer til jer, mens I beder, og følg dem derefter omhyggeligt. Tilbring mere tid i templet og søg at forstå, hvordan templet lærer jer at hæve jer over denne faldne verden.14

Som jeg har sagt før, er indsamlingen af Israel det vigtigste værk, der sker på jorden i dag. Et afgørende element i denne indsamling er at forberede et folk, som er i stand til, klar og værdig til at modtage Herren, når han kommer igen, et folk, som allerede har valgt Jesus Kristus frem for denne faldne verden, et folk, som glæder sig over at leve efter Jesu Kristi højere og helligere love.

Jeg opfordrer jer, mine kære brødre og søstre, til at blive dette retfærdige folk. Værn om og ær jeres pagter frem for alle andre forpligtelser. Når I lader Gud råde i jeres liv, lover jeg jer større fred, tillid, glæde og, ja, hvile.

Med kraften i det hellige apostelskab, som jeg har, velsigner jeg jer i jeres søgen efter at overvinde denne verden. Jeg velsigner jer til at øge jeres tro på Jesus Kristus og blive bedre til at trække på hans kraft. Jeg velsigner jer med at kunne skelne sandhed fra fejl. Jeg velsigner jer til at fokusere mere på det, der hører Gud til, end på denne verdens ting. Jeg velsigner jer til at se behovene hos dem omkring jer og styrke dem, I elsker. Fordi Jesus Kristus overvandt denne verden, kan I også gøre det. Det vidner jeg om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.