Liahona
Vända hjärtat och viljan till Gud
Mars 2024


Vända hjärtat och viljan till Gud

Mosiah 4:9 “Tro på Gud. Tro att han är och att han har skapat allt, både i himlen och på jorden. Tro att han har all visdom och all makt, både i himlen och på jorden. Tro att människan inte förstår allt det som Herren kan förstå.”

Tro innebär hopp och visshet om det vi inte kan se, men som ändå är verkligt. Tro är att förtrösta på någon eller något, eller att acceptera något som sant. Man måste omvända sig och tro på Jesus Kristus för att kunna bli frälst i Guds rike (L&F 20:29). I skrifterna betyder tro oftast en tillit och en förtröstan på Jesus Kristus som gör att en person vill lyda honom. Tron måste ha Kristus i centrum för att leda till frälsning. De sista dagars heliga har också tro på Gud Fadern, den Helige Anden, prästadömets kraft och andra viktiga aspekter av det återställda evangeliet.

Jag har haft tro i hela mitt liv och har varit med i flera kristna sammanhang. Jag gick även tre år i en katolsk flickskola i Kalifornien, men jag döptes aldrig. Jag undersökte kyrkan i fem år, läste Mormons bok och bad till Gud om vägledning. Missionärerna bjöd in mig att döpa mig i augusti 2023 och jag gick hem och bad till Gud om ett svar. När jag vaknade nästa morgon så hade jag fått ett svar så tydligt att det inte rubbades en enda gång mellan beslutet och dopet.

En gång när jag sökte ett jobb bad de mig att beskriva mig själv. Jag började med; “Jaaa, jag är snäll och jag bor i Rödeby.” Så är det. Jag är snäll, tror jag, och så har jag även fått höra det från andra. Men jag är lååångt ifrån perfekt och tycker ibland att jag är som Dr. Jekyll and Mr. Hyde och jag har gjort och sagt många saker som jag ångrar och som jag vill vända mig bort från.

L&F 44:3-4 De ska gå ut och predika omvändelse, och många ska bli omvända. Att omvända sig innebär en förvandling av sinnet och hjärtat som medför en förnyad inställning till Gud, sig själv och till livet i allmänhet. Omvändelsen innebär att personen vänder sig från det onda och vänder hjärta och vilja till Gud, underkastar sig Guds bud och önskningar samt överger synden. Sann omvändelse kommer av kärlek till Gud och av en uppriktig önskan att hålla hans bud. Alla ansvariga personer har syndat och måste omvända sig för att kunna utvecklas mot frälsningen. Endast genom Jesu Kristi försoning kan vår omvändelse bli verksam och godtas av Gud.

När jag döptes i augusti 2023 så vände jag mig från det onda och vände hjärtat och viljan till Gud. Jag är tacksam för Mormons bok, Gud, Jesus Kristus och den Helige Anden och jag är så glad och tacksam att jag valde att döpas i Karlskrona gren i Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga.