Leringen van kerkpresidenten
Hoofdstuk 8: Joseph Smith, profeet van de levende God


Hoofdstuk 8

Joseph Smith, profeet van de levende God

Waarom is een getuigenis van de profetische zending van Joseph Smith zo belangrijk voor ons getuigenis van het evangelie van Jezus Christus?

Inleiding

President Harold B. Lee had een sterk getuigenis van de profeet Joseph Smith en gebruikte vaak citaten van de profeet als hij evangeliebeginselen behandelde. Hij wist dat een getuigenis van de zending van de profeet Joseph Smith belangrijk is voor een getuigenis van het evangelie van Jezus Christus. Hij kwam met veel mensen in aanraking die zijn getuigenis van de profeet niet deelden. Een van zijn vrienden had het Boek van Mormon gelezen en zijn ‘ontzag voor de leringen erin’ uitgesproken. President Lee had hem gevraagd: ‘Waarom doe je er niets mee? (…) Waarom word je geen lid van de kerk?’ De man antwoordde nadenkend: ‘Waarschijnlijk omdat Joseph Smith nog niet zo lang geleden leefde. Als hij tweeduizend jaar geleden had geleefd, had ik het waarschijnlijk wel geloofd. Maar omdat het zo kort geleden is, kan ik hem niet aanvaarden.’ President Lee zei over de reactie van zijn vriend: ‘Dit was een man die zei: “Ik geloof in de overleden profeten vanouds die meer dan duizend jaar geleden leefden, maar ik kan niet in een hedendaagse profeet geloven.”’1

Bij een andere gelegenheid zei een vrouw: ‘Weet u, op één punt na kan ik alles in de kerk accepteren. (…) Ik zal nooit accepteren dat Joseph Smith een profeet van God was.’ En president Lee zei daarover: ‘Ik zal nooit begrijpen hoe iemand het evangelie kan aanvaarden zonder de persoon te accepteren die de herstelling tot stand heeft gebracht.’2

President Lee heeft gezegd: ‘We moeten met zekerheid in ons hart en verstand weten dat Jezus de Christus is, de Heiland van de wereld. We moeten weten dat dit inderdaad De Kerk van Jezus Christus is, het koninkrijk van God op aarde in deze laatste dagen; en ten slotte moeten we een getuigenis hebben dat Joseph Smith een profeet van God was.’3

Leringen van Harold B. Lee

Waarom moeten we een getuigenis hebben dat Joseph Smith een profeet van God was?

Waardoor wordt een waar profeet van God gekenmerkt? Ten eerste is hij Gods spreekbuis in die tijd of voor dat volk. Ten tweede herformuleert hij de oude waarheden en streeft hij ernaar om het volk aan de onveranderlijke wet te houden. Ten derde ontvangt hij aanvullende openbaringen van de Heer om tegemoet te komen aan de problemen van het zich steeds verder ontplooiende plan. Dergelijke nieuwe waarheden van God worden alleen door middel van de hedendaagse profeet gegeven. Joseph Smith was zo’n man, in ieder opzicht een profeet van God. Ja, zoals de profeet Amos heeft gezegd: ‘Voorzeker, de Here Here doet geen ding, of Hij openbaart zijn raad aan zijn knechten, de profeten’ [Amos 3:7].4

Vanuit het diepst van mijn ziel weet ik dat de profeet Joseph Smith een profeet van de levende God was. Ik weet dat hij heeft geleefd en is gestorven om deze generatie de weg naar het eeuwig heil te wijzen. Ik weet dat hij zich op een hoge plaats bevindt en de sleutels van deze laatste bedeling beheert. Ik weet dat de mensen die hem volgen, gehoor geven aan zijn leringen en hem aanvaarden als waar profeet van God, en zijn openbaringen en leringen als het woord van God, niet door de poorten der hel overweldigd zullen worden. [Zie LV 21:4–6.]5

We moeten de goddelijke zending van de profeet Joseph Smith aanvaarden als het middel waardoor de herstelling van het evangelie en de organisatie van De Kerk van Jezus Christus mogelijk zijn gemaakt. Ieder lid van de kerk moet als voorbereiding op het millenniaanse bewind een eigen getuigenis ontvangen van het werk dat door Joseph Smith is gevestigd. Dit werd na de komst van de Heiland op aarde duidelijk door de heiligen verkondigd. En een van de leiders in onze tijd heeft dat herhaald, toen hij over de gelijkenis van de Meester over de vijf wijze en dwaze maagden [zie Matteüs 25:1–13] het volgende zei: ‘De tijd zal komen dat niemand op geleend licht tot het einde toe kan volharden. Een ieder zal door het licht in zichzelf moeten worden geleid.’ [Orson F. Whitney, Life of Heber C. Kimball (1945), blz. 450.]6

Als u de Schriften grondig hebt bestudeerd, en naar een goddelijk getuigenis van de Heilige Geest hebt gestreefd – dat iedereen door middel van de Heilige Geest kan ontvangen – kunt u (…) een van de aangrijpendste ervaringen van uw leven ontvangen, waarna u in uw hart kunt zeggen: ‘Ik weet nu met heel mijn ziel, zoals ik nog nooit heb geweten, dat Jezus de Heer is, de Heiland van de wereld, en dat Joseph Smith, de martelaar, de profeet was die de Heer heeft gebruikt om zijn kerk in deze bedeling op aarde te brengen.’7

Hoe werd Joseph Smith voorbereid op zijn roeping als profeet van de herstelling?

Joseph Smith was de persoon die de Heer van kinds af aan had opgeleid en met goddelijk gezag begiftigd. Hij had hem geleerd wat hij moest weten en had hem het priesterschap verleend om de fundering van Gods koninkrijk in deze laatste dagen te leggen.8

Historisch gezien waren profeten altijd van eenvoudige afkomst, niet opgeleid in theologie. Kijk maar naar veel van de profeten. Ik heb in de geschiedenis teruggekeken: Elisa was een welvarende boer; Amos was herder in Judea; de profeet Jesaja was burger in Jeruzalem; Micha was een dorpeling in Judea; Jeremia stamde van een oude priesterfamilie af; Ezechiël was priester in de tempel; Petrus, Andreas, Jakobus en Johannes waren visser; Jezus en zijn vader Jozef waren timmerman. Daaruit blijkt waarschijnlijk waarom de Heer [de profeet Joseph Smith] koos als de profetische leider van deze bedeling. (…) Hij koos iemand die in de zaken Gods wijs gemaakt kon worden – zaken die waarschijnlijk dwaas leken in de ogen van hen die in wereldse zaken waren opgeleid.9

In het leven van de jonge profeet Joseph Smith, voordat hij de twee grootste openbaringen ontving die een mens ooit heeft ontvangen, gingen beide openbaringen vooraf door een demonstratie van de macht van het kwaad – in het heilige bos en op de heuvel Cumorah. Het was waarschijnlijk noodzakelijk dat de profeet de aard en de macht daarvan zou begrijpen, waardoor hij zich kon voorbereiden om op succesvolle wijze tegen het kwaad te strijden.10

Een profeet wordt geen geestelijk leider door boeken over godsdienst te bestuderen, ook wordt hij dat niet door een godsdienstige opleiding te volgen. (…) Iemand wordt door geestelijke contacten profeet of godsdienstig leider. De geestelijke deskundige krijgt zijn diploma dus rechtstreeks van God.11

Wat voor belangrijke zaken heeft de Heer door middel van de profeet Joseph Smith gevestigd?

De zending van de profeet Joseph Smith was al minimaal 2.400 jaar voor zijn geboorte bekend. Zoals u zich zult herinneren stonden de profetieën (…) over Mozes en Jozef op de koperen platen die door de zoons van Lehi bij Laban waren weggehaald. Daarop stond deze profetie die alleen maar op de profeet Joseph Smith betrekking kan hebben:

“’Ja, Jozef [ongetwijfeld de Jozef die als slaaf naar Egypte was weggevoerd] zeide inderdaad: Aldus spreekt de Here tot mij: Een uitverkoren ziener zal Ik uit de vrucht uwer lendenen verwekken, (…) aan hem zal Ik macht geven, mijn woord tot uw nageslacht te brengen – maar niet alleen mijn woord, zegt de Here, doch ook de overtuiging van mijn woord, dat reeds onder hen zal zijn verkondigd. (…) Ziet, die ziener zal door de Here worden gezegend, en zij, die trachten hem om te brengen, zullen worden beschaamd gemaakt. (…) En zijn naam zal naar de mijne worden genoemd, en deze zal als die van zijn vader zijn. En hij zal zijn als ik, want wat de Heer door zijn hand tot stand zal brengen, door des Heren macht, zal mijn volk redding brengen.’ [Zie 2 Nephi 3:7, 11, 14–15.]12

Net als in alle voorgaande bedelingen van het evangelie op aarde, werd in deze bedeling, door middel van de hedendaagse profeet Joseph Smith, de ware kennis van God en zijn Zoon, onze Heiland geopenbaard. Als verheerlijkte personen, die door de mens konden worden gezien en gehoord, spraken Zij met hem, alsof zij hun tastbare bestaan wilden laten zien. Zo werd de bedeling van de volheid der tijden ingeluid, als voorbereiding op de wederkomst van de Heer, die als Heer der heren en als Koning der koningen tijdens het millennium zal regeren.13

Iedere keer dat de mens in geloof en kennis is afgedwaald, heeft de Heer in zijn genade de volledige kennis van God en zijn Zoon bekendgemaakt. En iedere keer dat de mens de goddelijke kennis van de Vader en de Zoon heeft ontvangen, is er een nieuwe bedeling ingeluid. Dat was het geval in de tijd van Adam, in de tijd van Abraham, in de tijd van Mozes, toen Hij de Nephieten en het volk van Henoch bezocht; en daarom kwam de Heiland op aarde om de mens over God en de Zoon van God te vertellen. (…)

Let nu op: waardoor werd de bedeling van de volheid der tijden toen ingeluid? Door middel van een openbaring van de persoonlijkheid van God de Vader en de Zoon aan de jonge profeet Joseph Smith.14

‘Joseph Smith, de profeet en ziener des Heren, heeft, Jezus alleen uitgezonderd, meer voor de zaligheid des mensen in deze wereld gedaan dan enig ander persoon, die ooit op aarde heeft geleefd’ (LV 135:3). Sommige mensen vinden dat misschien overdreven, maar [dat is het niet] als we bedenken wat Hij ons door middel van die geweldige jongeman heeft gegeven, die in een korte periode van twee jaar een getuige van de zending van de Heer, het Boek van Mormon, heeft voortgebracht. (…) Deze jongeman, die geen hoge opleiding had genoten, maar door de macht van God werd geïnspireerd, vertaalde dat verslag, waarin de volheid van het eeuwig evangelie was te vinden, vanuit een onbekende taal in het Engels.15

Joseph Smith, de jongeman die geen theologische of andere hoge opleiding had genoten (…) [was] iemand die zich aan de leringen en influisteringen van de Geest kon onderwerpen. Joseph Smith had deze kerk niet kunnen vestigen. Hij had het werk van de Heer, het Boek van Mormon, niet voort kunnen brengen. Ze kunnen op de profeet Joseph Smith als mens afgeven. Ze mogen vraagtekens plaatsen bij de manier waarop de kerk is begonnen, maar één ding staat als een paal boven water – het Boek van Mormon. Joseph, de mens, had dit niet tot stand kunnen brengen, maar Joseph die door de macht van de almachtige God werd aangezet, kon de wonderbaarlijke werkzaamheden tot stand brengen waardoor het koninkrijk in de vorm van het herstelde evangelie van Jezus Christus uit de onbekendheid voortkwam.16

[Moroni] zei tegen de profeet (…) dat de tijd was aangebroken om de volheid van het evangelie krachtig in alle landen te verkondigen. Dit was de vervulling van wat aan Johannes werd beloofd, die ‘een andere engel [zag] vliegen in het midden des hemels’ die [de volheid van] ‘een eeuwig evangelie [had], om dat te verkondigen aan hen, die op de aarde gezeten zijn’ (Openbaring 14:6). De herstelling van die volheid van het evangelie werd bereikt toen het Boek van Mormon, een verslag met de volheid van het evangelie erin, door de profeet Joseph Smith aan de wereld werd teruggegeven.17

Op 21 september 1823 [verscheen Moroni aan Joseph Smith en zei, onder andere,] ‘dat het voorbereidende werk voor de wederkomst van de Messias snel moest plaatsvinden; dat de tijd was aangebroken dat het evangelie in al haar volheid in alle landen krachtig zou worden verkondigd (…) zodat het volk op het millenniaanse bewind kon worden voorbereid’, waarmee de komst van de Heer wordt bedoeld. (Zie History of the Church, deel 4, blz. 537.) Met andere woorden, het belangrijkste doel van de herstelling van het evangelie is de voorbereiding van een volk dat in de tegenwoordigheid van de Heer zal kunnen staan als Hij wederkomt; anders, (…) kunnen we zijn aanwezigheid niet verdragen. 18

Momenteel is het werk van het koninkrijk van God op aarde een monument van de profeet Joseph Smith. Miljoenen zijn beïnvloed door de heerlijkheid van zijn zending, die over de hele wereld wordt verkondigd. Wij zijn de erfgenamen van die kostbare parel van grote waarde, het evangelie van Jezus Christus, dat door hem, als werktuig van God, is hersteld om ons te helpen in dit leven en zonodig in de dood, zodat we op dat millenniaanse bewind mogen worden voorbereid. Dat mogen we nooit vergeten. Dit is onze tijd, zolang er nog tijd is, om ons voor te bereiden om God te ontmoeten.19

Suggesties voor zelfstudie en discussie

  • Hoe kunnen we ons getuigenis van de zending van de profeet Joseph Smith versterken? Waardoor is uw getuigenis van de profeet versterkt?

  • Hoe kunnen we het voorbeeld van de profeet Joseph volgen, om onze wijsheid en spiritualiteit te vergroten? Welke christelijke eigenschappen komen duidelijk in het leven van de profeet Joseph Smith tot uitdrukking?

  • Wat zijn enkele belangrijke waarheden van het evangelie die door middel van de profeet Joseph Smith zijn hersteld?

  • Wat heeft Joseph Smith voor het eeuwig heil van al Gods kinderen gedaan? In welke opzichten is uw leven door de openbaringen van de profeet Joseph Smith veranderd?

  • Hoe kunt u anderen in uw getuigenis van de profeet Joseph Smith laten delen?

Noten

  1. ‘The Place of the Living Prophet, Seer, and Revelator’, toespraak tot personeel van het seminarie en instituut op de Brigham Young University, 8 juli 1964, afdeling kerkgeschiedenis, onderafdeling kerkelijke archieven, De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, blz. 2–3.

  2. ‘He Lived Great, Died Great in Eyes of God and His People’, Church News, 10 december 1955, blz. 4.

  3. The Teachings of Harold B. Lee, onder redactie van Clyde J. Williams (1996), blz. 371.

  4. ‘He Lived Great’, blz. 13.

  5. The Teachings of Harold B. Lee, blz. 371.

  6. Conference Report, oktober 1956, blz.62.

  7. ‘Two Great Commemorations’, kerstboodschap aan medewerkers in het kantoorgebouw van de kerk, 14 december 1972, afdeling kerkgeschiedenis, onderafdeling kerkelijke archieven, De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, blz. 6.

  8. Conference Report, oktober 1972, blz. 18; of Ensign, januari 1973, blz. 23.

  9. ‘A Man among Men – A Man of Inspiration’, toespraak tijdens de vierde jaarlijkse herdenkingsdag van David O. McKay, 29 september 1968, afdeling kerkgeschiedenis, onderafdeling kerkelijke archieven, De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, blz. 12.

  10. The Teachings of Harold B. Lee, blz. 372.

  11. ‘He Lived Great’, blz. 5.

  12. ‘He Lived Great’, blz. 5.

  13. Conference Report, oktober 1969, blz. 132–133; of Improvement Era, juni 1969, blz. 105.

  14. The Teachings of Harold B. Lee, blz. 373–374.

  15. The Teachings of Harold B. Lee, blz. 372.

  16. The Teachings of Harold B. Lee, blz. 372.

  17. The Teachings of Harold B. Lee, blz. 374.

  18. The Teachings of Harold B. Lee, blz. 375.

  19. Conference Report, gebiedsconferentie München, 1973, blz. 7.