Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 17: Livets och frälsningens stora plan


Kapitel 17

Livets och frälsningens stora plan

Vår Fader i himlen har försett sina söner och döttrar med en plan för att de skall kunna bli lika Jesus Kristus och nå upphöjelse.

Ur Joseph F Smiths liv

År 1874, strax efter det att Joseph F Smith anlänt till England för att presidera över europeiska missionen, och samma dag han fyllde 36 år, skrev han i sin dagbok:

”Dagen var kall, dyster och hemsk, mycket lämplig för att fira den mörka och påfrestande dag då jag föddes, den dag då min far (Hyrum) och hans bror (Joseph) spärrades in i en fängelsehåla för evangeliets skull och de heliga drevs ut från sina hem i Missouri av en obarmhärtig pöbelhop. Det klara solskenet i min själ har aldrig helt och hållet lyckats fördriva svårmodets mörka skuggor från denna händelserika tid.

Ändå har Guds barmhärtiga hand och hans vänligaste försyn alltid varit utsträckt mot mig på ett märkbart sätt, ända från min barndom, och mina dagar blir bättre och bättre genom ödmjukhet och strävan efter visdom och lycka i Guds rike. Målen i mitt liv blir allt mer uppenbara allt efter som tiden går och erfarenheterna växer. Dessa mål är att förkunna evangeliet, eller upprätta Guds rike på jorden, och rädda själar. Viktigast för mig är min egen själs frälsning och familjens.”1

Med kunskap och övertygelse undervisade och vittnade president Joseph F Smith om vår himmelske Faders eviga frälsningsplan. ”Det finns inte något under himmelen”, sade han, ”som är av så stor vikt för mig och för människornas barn som livets och frälsningens stora plan.”2

Joseph F Smiths lärdomar

Vår himmelske Fader inrättade frälsningsplanen för att vi skall kunna bli upphöjda.

Herren allsmäktig lever. Han skapade himlarna och jorden samt vattenkällorna. Vi är hans barn, hans avkomma, och vi är inte här av en slump. Herren planlade vår tillkomst och ändamålet med vår tillvaro. Han avser att vi skall fullborda vår mission, bli formade till Jesu Kristi likhet och avbild så att vi, liksom han, kan vara utan synd till frälsning, liksom han fyllas med ren intelligens och liksom han upphöjas till Faderns högra sida, för att sitta på troner och äga herravälde och makt i den sfär vari vi skall kallas att verka. Jag vittnar om denna lära, för Herren har gjort så att jag kan omfatta och känna dess sanning från hjässan till fötterna.3

Människan kommer att hållas ansvarig i nästa liv för det hon gjort i detta liv och kommer att få svara för det hon anförtrotts att förvalta här inför domaren över både levande och döda, våra andars Fader, och vår Herres och Mästares Fader. Detta är Guds avsikt, en del av hans stora plan. Vi är inte här för att leva några månader eller år, för att äta, dricka och sova och sedan dö, försvinna och förintas. Herren allsmäktig avsåg aldrig att människan skulle vara så flyktig, onyttig och ofullkomlig.4

Om vi inte vetat, innan vi kom hit (till jorden), att det var nödvändigt att komma, om vi inte känt till hur viktigt det var att få ett tabernakel, haft kunskap om den härlighet som uppnås genom avkomma eller förstått den stora avsikten med att prövas – vägas på våg ifråga om utövandet av gudomliga egenskaper, gudalika krafter och den fria vilja vi begåvats med, varigenom vi, när vi liksom Kristus nedstigit under allt, kan uppstiga över alla ting (se L&F 88:6) och bli lika vår Fader, Moder och vår äldre Broder, allsmäktiga och eviga! – så skulle vi aldrig ha kommit.5

Det finns inte något under himmelen av så stor vikt för mig eller för människornas barn som livets och frälsningens stora plan, vilken utformades i himlarna i begynnelsen och vilken från tidsålder till tidsålder förts vidare genom inspiration till heliga män, kallade av Gud, fram till dagen för Människosonens ankomst, för detta evangelium och denna frälsningsplan uppenbarades för våra första föräldrar. Guds ängel förde till dem den plan för återlösning och frälsning från döden och synden som gång på gång uppenbarats genom gudomlig auktoritet till människornas barn. Den har inte undergått några förändringar. Det fanns från begynnelsen ingenting som var överflödigt eller onödigt i den, ingenting som gick att undvara. Det var en fullständig plan, utformad i begynnelsen genom Faderns och de heligas visdom för människosläktets återlösning och för deras frälsning och upphöjelse i Guds närhet …Under alla tidsåldrar har samma evangelium, samma plan för livet och frälsningen, samma förordningar, begravningen med Kristus, åminnelsen av det stora offer som skulle offras för världens synder och människans återlösning, givits till jorden gång på gång ända från tiden för skapelsen.6

Det är livets plan, som den Allsmäktige återställt till människan i de sista dagarna, för människosjälarnas frälsning i vårt nuvarande liv såväl som i den tillkommande världen. Herren har nämligen instiftat sitt verk för att hans folk i största möjliga utsträckning skall kunna glädja sig åt det här livets välsignelser. Detta gjorde han för att de skall kunna frälsas i detta liv, lika väl som i det tillkommande, för att de här skall kunna lägga en grund som gör att de kan frigöra sig från synden och alla dess verkningar och följder, så att de kan få en arvedel i Guds rike bortom denna tårarnas dal. Jesu Kristi evangelium är Guds kraft till frälsning.7

Gud talade verkligen till sin tjänare Joseph Smith, och inte endast Fadern utan även Sonen uppenbarade sig verkligen för honom. De uppenbarade sig för honom, och de gav honom sina befallningar och sin lag, sitt evangelium och sin plan för evigt liv … Denna plan avsåg inte bara frälsning från synden och från följderna av synden här och i livet härefter, utan också upphöjelsen, härligheten, makten och herradömet, som kommer till Guds barn genom deras lydnad till evangeliets lagar och principer.8

Vi kom till jorden för att förbereda oss för evigt liv.

Ändamålet med vår jordiska tillvaro är att vi skall kunna erhålla glädjens fullhet och bli söner och döttrar till Gud i ordets fullaste bemärkelse, bli Guds arvingar och Jesu Kristi medarvingar (se Romarbrevet 8:14–17). Det innebär också att bli kungar och präster åt Gud, samt ärva härlighet, herradöme, upphöjelse, troner och all den makt och alla de egenskaper som vår himmelske Fader har utvecklat och äger. Det är ändamålet med vår tillvaro här på jorden. För att uppnå denna upphöjda ställning, är det nödvändigt för oss att gå igenom denna jordiska erfarenhet, eller prövotid, varigenom vi, med hjälp av vår äldre bror Jesus, kan visa oss värdiga.9

Ändamålet med vår tillvaro här är att göra Faderns vilja på samma sätt som i himmelen, att verka rättfärdigt på jorden, besegra ogudaktigheten och lägga den under våra fötter, besegra synden och våra själars motståndare, höja oss över den fallna mänsklighetens ofullkomligheter och svagheter genom den allsmäktige Gudens inspiration och hans uppenbarade kraft och sålunda i sanning bli Herrens heliga och tjänare på jorden.10

Vi skall alla dö. Men är det slutet på vår tillvaro? Om vi fanns till innan vi kom hit kommer vi förvisso att fortsätta den existensen då vi lämnar detta liv. Anden kommer att fortsätta existera som den gjorde förut, med de ytterligare fördelar som uppnåtts genom att den genomgått denna prövotid. Det är absolut nödvändigt att vi kommer till jorden och tar på oss en kropp, för om vi inte hade kroppen kunde vi inte bli lika Gud eller Jesus Kristus. … Vi skall komma ut ur gravarna liksom Jesus gjorde och erhålla odödliga kroppar som han gjorde – det vill säga att vår kropp skall bli odödlig liksom hans blev odödlig, att anden och kroppen kan återförenas och bli en levande varelse, odelbar, oskiljaktig, evig.11

Jag ser fram emot den tid då jag lämnat detta stadium av min tillvaro. Då har jag möjlighet att mera fullständigt njuta av varje gåva och välsignelse som bidragit till min lycka i denna värld – av allting. Jag tror inte att det finns någonting som var avsett att ge mig glädje eller lycka som jag behöver försaka härefter, förutsatt att jag förblir trofast. Annars kan min glädje inte bli fullständig … Jag talar om den lycka som erfars då vi strävar efter att utföra Guds vilja på jorden liksom den utförs i himmelen. Vi räknar med att få våra hustrur och män med oss i evigheten. Vi ser fram emot att våra barn skall erkänna oss som sina fäder och mödrar i evigheten. Jag förväntar mig detta och ingenting annat. Utan detta kunde jag inte vara lycklig.12

Evangeliets principer, vilka Herren uppenbarat i dessa dagar, för oss till det eviga livet. Detta är det vi strävar efter, det vi skapades för, det jorden skapades för. Skälet till att vi är här är att vi skall kunna övervinna varje dårskap och förbereda oss för evigt liv i framtiden …

Låt oss då vara trofasta och ödmjuka. Låt oss leva efter Kristi religion, lägga bort våra dårskaper och synder samt köttets svagheter och hålla oss till Gud och hans sanning av hela vårt hjärta, och med fast beslutsamhet att kämpa trons goda kamp och trofast hålla ut intill änden.13

Ett av huvudsyftena med vår tillvaro är att vi skall formas till Jesu Kristi likhet och avbild.

Jag tror att vår Frälsare är det ständigt levande exemplet för allt kött … Det han utförde är också vi befallda att utföra. Vi uppmanas att följa honom, såsom han följde sitt Överhuvud, så att vi också kan vara där han är. Tillsammans med honom kan vi bli lika honom.14

Det viktiga är inte hur länge vi lever utan hur väl vi lär livets läxa och utför våra plikter och skyldigheter gentemot Gud och gentemot varandra. Ett av huvudsyftena med vår tillvaro är att vi skall bli formade till hans likhet och avbild som levde i köttet utan brist – felfri, ren och fläckfri! Kristus kom inte endast för att sona världens synder, utan också för att vara ett exempel för alla människor och fastställa normen för Guds fullkomlighet, för Guds lag och för lydnad till Fadern.15

Ingen lära har någonsin varit så fullkomlig som Jesu lära … Han har uppenbarat frälsningens väg för oss, från begynnelsen och genom detta livs slingrande vandringar till oändlig upphöjelse och härlighet i hans rike och till ett nytt liv däri …

Den människa är i sanning lycklig som kan motta detta upplyftande vittnesbörd och känna sig till freds och inte söka efter någon annan väg till frid än genom Jesu Kristi lära. Hans evangelium lär oss att älska vår nästa, att göra allt för människor som vi vill att de skall göra för oss, att vara rättvisa, att vara barmhärtiga, att vara förlåtande och att utföra varje god handling som är avsedd att utvidga människans själ.

”Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila”, (Matteus 11:28) är hans uppmaning till alla människobarn.16

Kristus är det stora exemplet för hela människosläktet, och jag tror att människosläktet var lika mycket förutordinerat att bli likt honom, som han var förutordinerad att bli människornas Återlösare … Fysiskt sett är vi i Guds likhet och kan bli lika honom andligen, och lika honom när det gäller kunskap, intelligens, visdom och kraft.

Det storslagna ändamålet med att vi kom till jorden är att vi skall bli lika Kristus, för om vi inte är lika honom, kan vi inte bli Guds söner och Kristi medarvingar.17

Låt oss följa Guds Son, göra honom till vårt exempel och vår ledare, ta efter honom, göra hans gärningar, bli lika honom så långt det står i vår förmåga att bli lika honom som var fullkomlig och utan synd.18

Vi har hopp om evigt liv endast genom Kristus och genom att vi lyder hans evangelium.

Inget annat namn är givet under himmelen, utom Jesus Kristus, genom vilket vi kan bli frälsta eller upphöjda i Guds rike.19

Den människa som genomgår denna prövotid och som är trofast, blir återlöst från synden genom Kristi blod, genom evangeliets förordningar, samt uppnår upphöjelse i Guds rike, är inte mindre utan större än änglarna.20

Vi har inträtt i det nya och eviga förbundet och lovat att vi skall åtlyda Guds befallningar i allt. Detta är ett evigt förbund som räcker till våra dagars slut … Den dag kommer aldrig, vare sig i tiden eller i evigheten, då det inte är nödvändigt och då det inte är vår glädje och vår plikt som Herrens barn att lyda alla hans befallningar i all evighet. Det är enligt denna princip vi står i kontakt med Gud och förblir i harmoni med hans avsikter. Det är endast på detta sätt som vi kan genomföra vår mission och få vår krona och det eviga livets gåva, vilken är den största av Guds gåvor. Kan ni tänka er något annat sätt?21

Det finns ingen frälsning utom på den väg som Gud har stakat ut. Det finns inget hopp om evigt liv förutom genom lydnad till den lag som fastställts av livets Fader, ”hos vilken ingen förändring sker och ingen växling mellan ljus och mörker” (Jak 1:17). Och det finns inget annat sätt varpå vi kan få detta ljus och denna upphöjelse. Detta är sant, och höjt över allt tvivel i mitt sinne. Jag vet att det är sant.22

Varje välsignelse, förmån, härlighet eller upphöjelse erhålles endast genom lydnad till den lag enligt vilken den är utlovad. Om vi håller oss till lagen skall vi motta belöningen, men vi kan inte få den på någon annan grund.23

Inte ens Kristus själv var fullkomlig från början. Han mottog inte en fullhet genast, utan mottog nåd för nåd, och han fortsatte att motta mer och mer tills han fått fullheten (se L&F 93:11–13). Skall det inte vara på samma sätt med människornas barn? Är någon människa fullkomlig? Har någon människa erhållit fullheten på en gång? Har vi nått en punkt där vi kan motta Guds fullhet, hans härlighet och hans intelligens? Nej. Och ändå, om Jesus, Guds Son och Fader till himlarna och den jord där vi bor, inte genast erhöll fullheten utan tillväxte i tro, kunskap, insikt och nåd tills han fick en fullhet, är det då inte möjligt för alla människor som är födda av kvinnor att erhålla litet i taget, rad på rad, bud på bud, tills de fått en fullhet, liksom han fick en fullhet, och upphöjas med honom i Faderns närhet?24

Jag lever för min egen frälsning i detta och i nästa liv. Näst efter min egen frälsning kommer mina barns och deras älskade mödrars. Ingenting som jag kan göra i världen som säkrar denna underbara avslutning kan kallas offer. Det är ett kärleksverk, med målsättningen att nå evigt liv och glädjens fullhet. ”Den som äger det eviga livet är rik.” (L&F 6:7.)25

Studieförslag

  • Vem är frälsningsplanens upphovsman? Hur kan denna vetskap hjälpa oss under vårt jordeliv?

  • Vilka är ändamålen med vårt liv här på jorden? Hur återspeglar ert liv denna kunskap?

  • Varför har Herren uppenbarat samma frälsningsplan under alla tidshushållningar? Hur verkar evangeliets plan för vår frälsning ”i vårt nuvarande liv såväl som i den tillkommande världen”?

  • Varför var det nödvändigt för oss att få en kropp? (Se även L&F 93:33–34.) Hur kan vi använda våra kroppar till att utföra Guds vilja?

  • På vad sätt är Frälsaren vårt ”stora exempel”? Vad skall vi göra för att bli formade till Kristi ”likhet och avbild” och till sist bli lika honom?

  • Varför är det nödvändigt att hålla Guds bud i tid och evighet? Hur kan det vara ”både en glädje och plikt” att lyda Herren?

  • Vad betyder det för er att få ”nåd för nåd”? (Se även L&F 93:12.) På vilka sätt har ni blivit mer lika Frälsaren genom att ”erhålla litet i taget, rad på rad, bud på bud”?

  • Varför är ingenting ett offer om det är till nytta för vår egen eller andras frälsning?

Hänvisningar

  1. Joseph F Smiths dagbok, 13 nov 1874, citerad i Francis M Gibbons, Joseph F Smith; Patriarch and Preacher, Prophet of God (1984), s 98.

  2. Se Evangeliets lära, s 9.

  3. Se Evangeliets lära, s 5.

  4. Se Evangeliets lära, s 18.

  5. Se Evangeliets lära, s 11.

  6. Se Evangeliets lära, s 9.

  7. Se Evangeliets lära, s 59–60.

  8. I Conference Report, okt 1909, s 3.

  9. Se Evangeliets lära, s 369.

  10. Se Evangeliets lära, s 207.

  11. Se Evangeliets lära, s 27.

  12. Se Evangeliets lära, s 53–54.

  13. Se Evangeliets lära, s 69.

  14. Se Evangeliets lära, s 11.

  15. Se Evangeliets lära, s 223.

  16. Se Evangeliets lära, s 104–105.

  17. Se Evangeliets lära, s 15.

  18. Se Evangeliets lära, s 143.

  19. Se Evangeliets lära, s 3.

  20. Se Evangeliets lära, s 15.

  21. Se Evangeliets lära, s 174.

  22. Se Evangeliets lära, s 426.

  23. Se Evangeliets lära, s 370.

  24. Se Evangeliets lära, s 56.

  25. Joseph F Smith till en av sina söner, 1907, citerad i Life of Joseph F. Smith, sammanst av Joseph Fielding Smith (1938), s 454.

Bild
Christ and the Samaritan Woman

Kristus och den samariska kvinnan, av Carl Bloch. Frälsaren undervisade den samariska kvinnan vid Jakobs källa om att han var världens Frälsare (se Johannes 4:5–30).