Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 31: Lydnad mot tiondelagen


Kapitel 31

Lydnad mot tiondelagen

Den som lyder tiondelagen hjälper till att genomföra Herrens avsikter och är berättigad till hans välsignelser.

Ur Joseph F Smiths liv

I slutet av 1800-talet hade kyrkan en överväldigande skuld, mer än en miljon dollar. Detta ekonomiska åliggande plågade Joseph F Smith mycket. Vid generalkonferensen i oktober 1899 sade han: ”Vi har fått många värdefulla instruktioner om våra plikter som sista dagars heliga, inte bara när det gäller tiondelagen, utan också om andra ting, som på sitt sätt är lika viktiga som tiondelagen. Men för närvarande finns det ingenting som är viktigare för kyrkans välfärd än att lyda denna lag, varigenom det kommer medel till Herrens förrådshus, som gör att människornas behov kan tillgodoses.”1

När president Smith en eftermiddag många år senare kom hem från sitt kontor fann han sin dotter Rachel i hallen i Beehive House.

”Var är din mamma?” frågade han.

”Jag vet inte.”

”Var kan hon vara?”

”Jag vet inte.”

”När kommer hon hem?”

”Jag vet inte, pappa, jag vet inte så mycket. Jag kom just hem från skolan.”

”Nåja, min vän”, sade han, ”jag ville att din mor skulle vara den första som fick veta det, men eftersom du inte vet något skall jag tala om det för dig.” I handen höll han ett papper.

”Ser du det här papperet?”

”Ja, det gör jag.”

”Det innebär att kyrkan slutligen är skuldfri.” Han log. ”Så nu vet du verkligen någonting!”2

Joseph F Smiths lärdomar

Lydnad mot tiondelagen bekräftar vår lojalitet mot Guds rike.

Gud kräver att en tiondel av vår inkomst skall överlämnas till hans förrådshus. Detta gavs som en gällande lag för alla Sions stavar.3

Genom denna princip (tiondet) skall denna kyrkas lojalitet prövas. Genom denna princip kan det utrönas vem som är för Guds rike och vem som är emot det. Genom denna princip skall det utrönas vilkas hjärtan är hängivna åt att utföra Guds vilja och hålla hans bud och därigenom helga Sions land till Gud, och vilka som motsätter sig denna princip och har avskurit sig från Sions välsignelser. Denna princip har mycket stor betydelse, ty genom den visar det sig huruvida vi är trofasta eller otrogna. På detta sätt är den lika viktig som tro på Gud, som omvändelse från synd, som dop till syndernas förlåtelse och som handpåläggning för den Helige Andens gåva.4

Tiondelagen är ett prov genom vilket människorna prövas var för sig. Den som underlåter att följa denna princip visar sig vara en som är likgiltig för Sions välfärd, som försummar sin plikt som medlem av kyrkan och som inte gör någonting för att befrämja Guds rike i timligt avseende. Han gör heller ingenting för att sprida evangeliet till jordens nationer, och han försummar att göra det som skulle berättiga honom till att motta evangeliets välsignelser och förordningar.5

Att lyda tiondelagen är frivilligt. Jag kan betala mitt tionde eller inte, efter eget val. Jag kan själv välja om jag vill göra det eller inte göra det. Men då jag känner som jag gör, är lojal mot kyrkan, lojal mot dess intressen och tror att det är rätt och riktigt att följa tiondelagen, så följer jag den – enligt samma princip som jag tror det är rätt att jag följer lagen om omvändelse och om dop till syndernas förlåtelse.6

Om vi inte betalt vårt tionde i det förgångna och därför står i sådan skuld till Herren som vi inte kan fullgöra, så kräver Herren inte längre detta av våra händer, utan förlåter oss för det förgångna om vi uppriktigt lyder denna lag i framtiden. Detta är generöst och välvilligt, och jag känner mig tacksam därför.7

Jag har sagt det tidigare, och jag vill upprepa det här, att den man eller kvinna som alltid betalar sitt tionde aldrig kommer att avfalla. Det spelar ingen roll hur liten eller stor summan är. Det är en Herrens lag. Det är en källa till intäkter för kyrkan. Det är en befallning från Gud och han har sagt att de som inte lyder denna lag inte är värdiga en arvedel i Sion. Den som betalar sitt tionde kommer aldrig att avfalla. Det är naturligt. Varför då? Därför att så länge som han betalar sitt tionde har han tro på kyrkan och dessa principer och följaktligen finns det något gott i honom, något ljus i honom. Så länge som han gör detta kommer inte frestaren att övervinna honom och leda honom vilse.8

Tiondet är Herrens inkomstlag för hans kyrka och för att de heliga skall bli välsignade.

Tiondelagen är Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas inkomstlag. Utan den skulle det vara omöjligt att genomföra Herrens avsikter.9

Herren … gav tiondelagen, för att de skulle finnas medel i Herrens förrådshus för att utföra de avsikter han hade: insamlandet av de fattiga, spridandet av evangeliet till jordens nationer, uppehället för dem som ständigt, dag efter dag, måste ägna sig åt Herrens verk och vilka det var nödvändigt att försörja på något sätt. Utan denna lag kunde dessa ting inte utföras, ej heller kunde tempel byggas och underhållas, ej heller kunde de fattiga få föda och kläder. Därför är tiondelagen nödvändig för kyrkan, så nödvändig att Herren betonat den mycket starkt.10

Tiondet används för att bekosta förordningarna i Guds hus. Tusentals och åter tusentals dollar används för att utbilda Sions ungdom och uppehålla kyrkans skolor. Tusentals dollar spenderas till mat och kläder åt fattiga och till att ta hand om dem som är beroende av kyrkan. De kommer till sin ’broder’ för att få hjälp och stöd, och det är rätt och riktigt att kyrkan sörjer för sina egna fattiga och behövande, svaga och hjälplösa, så långt möjligt.11

Herren har uppenbarat hur dessa medel (tiondet) skall handhas, nämligen genom kyrkans presidentskap och kyrkans högråd (således de tolv apostlarna) och kyrkans presiderande biskopsråd. Jag tror det ligger visdom i detta. Det har inte överlåtits åt en man att förfoga över dessa medel eller handha dem ensam. Inte alls! Det åligger minst 18 män, män med visdom, med tro och med förmåga, som dessa 18 män. Jag säger att det åligger dem att förfoga över medlemmarnas tionde och att använda det för sådant som enligt omdöme och visdom är till största nytta för kyrkan … denna tiondefond disponeras av dessa män som Herren utsett och givit auktoritet för kyrkans behov och utgifter.12

Herren … kräver särskilt av dem som står som överhuvuden för denna kyrka, och som är ansvariga att vägleda Guds folk, att de skall se till att Guds lag (tiondet) åtlyds. Det är vår plikt att göra detta … Det är obligatoriskt för kyrkans ledare att säga någonting om denna princip, inte bara så att folket gör sin plikt beträffande denna lag, utan för att det skall finnas någonting i Herrens förrådshus som tillgodoser folkets behov, för kyrkans behov är folkets behov. Kyrkans medlemmar utgör kyrkan, och därför har varje medlem i kyrkan, i proportion till sina medel, del i varje förpliktelse som kyrkan har. Herren kräver av oss att vi skall se till att hans lag hålls bland folket.13

Denna morgon vill jag säga till mina bröder och systrar att det enligt min uppfattning aldrig funnits en tidpunkt när medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga levt bättre liv, varit mer trofasta och flitiga, än de är idag. Vi har olika sätt att fastställa detta. Ett mycket säkert sätt att veta detta är det faktum att tiondelagen åtlyds … Detta är en tydlig indikation på att de sista dagars heliga utför sin plikt, att de har tro på evangeliet, att de är villiga att lyda Guds bud och att de kanske är mer trofasta än någonsin tidigare i att hålla tiondelagen.

Jag vill säga ytterligare en sak till er, och det gör jag genom en form av lyckönskan, för att vi genom Herrens välsignelser och de heligas trofasthet i att betala sitt tionde, kunnat betala våra skulder. Idag äger inte Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga en enda dollar som den inte ögonblickligen kan betala ut. Slutligen befinner vi oss i ett läge där vi helt kan undvika skulder. Vi behöver inte låna mer, och vi kommer inte heller att behöva göra det om de sista dagars heliga fortsätter att leva efter sin religion och iakttar denna tiondelag. Den är kyrkans inkomstlag.

Vidare vill jag säga till er att vi kanske inte ögonblickligen kan nå dit, men vi förväntar oss att se den dag då vi inte behöver be er om en enda dollar till någon slags donation, förutom det som ni frivilligt vill ge, eftersom vi kommer att ha tillräckligt med tiondemedel i Herrens förrådshus för att betala allting som är nödvändigt för att Guds rike skall framåtskrida … Detta är det rätta handlingssättet, Herrens sanna metod för hur hans kyrkas angelägenheter skall skötas.14

Det främsta syftet med att betala tionde är lydnad mot lagen.

Åtskilligt mer kunde utan tvivel läsas ur skrifterna beträffande denna princip om tionde, som Gud uppenbarat för oss i denna utdelning och som han kräver av oss, för att vi genom lydnad att lyda hans lag skall helga detta land så att det i sanning blir ett Sion för oss. Löftet är att om vi vill lyda Guds lagar, om vi vill sätta vår lit till honom, om vi vill hålla oss till honom, så kommer han att hålla sig till oss och han kommer att belöna oss med sin välvilja och sina välsignelser. Han kommer att näpsa gräshoppan, göra jorden fruktbar och göra så att den ger avkastning till lantbrukaren och boskapsuppfödaren. Hans boskap kommer att föröka sig och han kommer att få välstånd till höger och till vänster, och han skall ha överflöd, eftersom han sätter sin lit till Gud. Han närmar sig Gud och är villig att pröva honom för att se om han inte vill öppna himmelens fönster och utgjuta välsignelser över honom så att han inte har plats till att ta emot dem (se Malaki 3:10). Låt varje människa som har mottagit Jesu Kristi evangelium ta emot och lyssna till dessa ord av all sin kraft. Vissa människor kanske värderar dem lättsinnigt, och de som gör så kommer utan tvivel att underlåta att hålla sig till och pröva Herren. De uppfyller inte de befallningar han givit och de får aldrig veta att Gud talat sanning och att han förmår uppfylla sitt ord och sina löften till sitt folk när de är villiga att lyda och hålla hans lagar …

Jag mötte en broder – jag behöver inte nämna hans namn, ty han är blott en bland tusentals som kan bära samma vittnesbörd och han bär detta vittnesbörd inte endast med munnen utan med flitens, med framgångens, med välståndets och utvecklingens vittnesbörd som omger honom mitt i öknen. I år har han samlat rika skördar, då hans gårdar givit avkastning i överflöd, medan många av hans grannars gårdar besvärats av ogräs och deras skördar varit endast hälften eller tredjedelen av hans. Hur förklarar ni detta? Jag förklarar det med det faktum att Gud välsignat honom. Och han gör själv detsamma, ty han är en intelligent man, en man som inte endast arbetar vist och förtänksamt, utan med fruktan för Gud och med en önskan i sitt hjärta att åtlyda hans lagar … Han betalar sitt tionde, han kommer ihåg offergåvor, han lyder Guds lagar och han är inte rädd för att bära sitt vittnesbörd för sina vänner och grannar om att det är på grund av lydnad som Gud välsignat honom och gjort honom framgångsrik, gjort honom till det han är idag. Han är inte den ende. Det finns andra som haft framgång på liknande sätt. Och jag vittnar om att det beror på att Gud välsignat honom, hans jord och hans arbete, som han fått sin tillväxt och fått de välsignelser han sökt och arbetat för. Han har handlat uppriktigt inför Herren. Herren har känt hans hjärta och har välsignat honom i enlighet därmed.15

Min slutsats är följaktligen att det viktigaste med tiondet är lydnad mot lagen och att mer gott kommer till oss genom att lyda denna lag än genom att lyda någon annan. Vi kanske är värda våra tio tusentals kronor och betalar ett ärligt tionde på vår inkomst, vilket gör att vårt tionde blir en ansenlig summa. Men det goda som vi får ta del av genom att lyda Guds lag blir slutligen långt större än det goda som våra medel kanske gör för de fattiga. Den som skänker allmosor är mer välsignad än den som tar emot dem.

Problemet är att när en man blir rik börjar han genast känna sig för fattig för att lyda Guds lagar. Rikedomar gör människan fattig i umgänget med den Allsmäktige. Den fattige kan lätt betala sitt tionde och bidra med sina små medel till de behövandes nytta, men om han blir miljonär, eller något liknande, börjar hans hjärta att krympa. Följden blir att han berövar sig möjligheten att få större manifestationer av Guds godhet och barmhärtighet mot honom, som han kunde få genom det större goda han kunde uträtta med sina utökade tillgångar.

Lydnad är vad den Allsmäktige kräver. Det var lydnad som han krävde av Abraham. Jag talar nu om att lyda Gud och inte människan, och jag skulle vilja se den man som kan bevisa att lydnad mot Gud, även när det gäller tiondebetalning, inte är bättre än olydnad – bättre för människan själv och bättre för alla människor. Om en man lever efter tiondelagen är han berättigad till välsignelser från Gud själv, och vad honom beträffar finns medel i Herrens förrådshus för att ge mat åt de fattiga, för att sända ut evangeliet till världen, för att bygga tempel och för att genomföra Herrens avsikter. Men om han inte lyder denna lag berövar han sig själv den välsignelse som Herren annars skulle ge honom.16

Studieförslag

  • Vad innebär Herrens tiondelag? (Se även L&F 119:3–4.) Vilka evangelieprinciper tillämpar vi när vi betalar vårt tionde? Varför är lydnad mot lagen det ”främsta syftet” med att betala tionde?

  • Vad kan kyrkans medlemmar göra om de inte tidigare har betalat tionde och nu vill hålla detta bud? Vilka anledningar kan det finnas till att människor kommer efter med sin tiondebetalning? Hur kan välstånd få hjärtat ”att krympa”?

  • Vad används tiondefonderna till? Hur bidrar tiondet till att tillgodose de andliga och timliga behoven hos kyrkans medlemmar och andra?

  • Vilka bestämmer hur kyrkans tiondefonder skall användas? (Se även L&F 120.)

  • Hur kan man undervisa om tiondet inom familjen?

  • Vilka välsignelser lovar Herren dem som betalar sitt tionde? (Se även Malaki 3:10–12.) När och hur har du blivit välsignad genom att lyda tiondelagen?

Hänvisningar

  1. I Conference Report, okt 1899, s 39.

  2. Citerat i Amelia Smith McConkie, ”Grandpapa Joseph F Smith”, Ensign, sep 1993, s 15.

  3. Deseret News: Semi-Weekly, 3 maj 1881, s 1.

  4. Se Evangeliets lära, s 187.

  5. Se Evangeliets lära, s 187–188.

  6. Se Evangeliets lära, s 193.

  7. Se Evangeliets lära, s 81.

  8. ”Discourse by President Joseph F Smith”, Millennial Star, 25 okt 1906, s 674.

  9. Se Evangeliets lära, s 188.

  10. Se Evangeliets lära, s 187.

  11. Se Evangeliets lära, s 192–193.

  12. Se Evangeliets lära, s 193.

  13. I Conference Report, okt 1899, s 41.

  14. I Conference Report, apr 1907, s 7. Styckeindelning tillagd.

  15. Se Evangeliets lära, s 188–189.

  16. I Conference Report, apr 1899, s 69. Styckeindelning tillagd.

Bild
Prove Me Now Herewith

Pröva så hurdan jag sedan blir, av Glen S Hopkinson, visar hur trofasta heliga bland pionjärerna tar med sig sitt tionde, som ofta betalades in natura i stället för med pengar, till ett tiondekontor i närheten av Salt Lake-templet.