Leringen van kerkpresidenten
Hoofdstuk 9: Het Boek van Mormon — de sluitsteen van onze godsdienst


Hoofdstuk 9

Het Boek van Mormon — de sluitsteen van onze godsdienst

‘Huist er niet diep in ons hart een verlangen om nader tot God te komen? […] Zo ja, dan is er geen boek dat ons daar beter bij helpt dan het Boek van Mormon.’

Uit het leven van Ezra Taft Benson

Op 5 januari 1986 presideerde president Ezra Taft Benson een ringconferentie in Annandale (Virginia, VS) — zijn eerste ringconferentie als president van de kerk. De aanwezige heiligen der laatste dagen waren ‘zichtbaar ontroerd’ terwijl zij hem hoorden spreken. In zijn toespraak ‘getuigde hij van de kracht van het Boek van Mormon om levens te veranderen en mensen tot Christus te leiden’. Hij deed een ‘bevlogen oproep [om] dit Schriftuurlijke boek te bestuderen’.1

Die boodschap was niet nieuw in president Bensons bediening. Als lid van het Quorum der Twaalf Apostelen had hij de heiligen der laatste dagen vaak aangemoedigd om het Boek van Mormon te bestuderen en de leringen erin op te volgen.2 Maar als president van de kerk werd hij geïnspireerd om die boodschap nog sterker te beklemtonen. Hij zei: ‘De Heer inspireerde zijn dienstknecht Lorenzo Snow hernieuwde aandacht aan het beginsel tiende te schenken, opdat de kerk van haar financiële lasten mocht worden bevrijd. […] In deze tijd heeft de Heer de noodzaak van hernieuwde aandacht voor het Boek van Mormon geopenbaard.’3 President Benson getuigde van het Boek van Mormon waar hij zich ook begaf: in bijeenkomsten met zendelingen, ring- en regionale conferenties, algemene conferenties en bijeenkomsten met algemene autoriteiten.4

In zijn eerste conferentietoespraak als president van de kerk zette president Benson een van de redenen voor de urgentie van deze boodschap uiteen. ‘Tenzij wij het Boek van Mormon lezen en acht slaan op de leringen ervan,’ waarschuwde hij, ‘verklaart de Heer in afdeling 84 van de Leer en Verbonden dat de hele kerk onder veroordeling is: “En die veroordeling rust op de kinderen van Zion, ja, op allen” [LV 84:56]. De Heer zegt verder: “En zij zullen onder die veroordeling blijven totdat zij zich bekeren en het nieuwe verbond indachtig zijn, ja, het Boek van Mormon en de eerdere geboden die Ik hun heb gegeven om niet alleen te spreken, maar te handelen naar hetgeen Ik heb geschreven” [LV 84:57].’5

De volgende citaten, alle uit toespraken die president Benson als president van de kerk heeft gehouden, geven een beeld van zijn waarschuwingen en beloften met betrekking tot het Boek van Mormon:

‘Nu moeten we niet alleen meer praten over het Boek van Mormon, maar we moeten er meer mee doen. Waarom? De Heer geeft antwoord: “Opdat zij gepaste vruchten zullen voortbrengen voor het koninkrijk van hun Vader; anders blijven er een gesel en een oordeel om over de kinderen van Zion te worden uitgestort” [LV 84:58]. Wij hebben die gesel en dat oordeel gevoeld!

‘[…] Het Boek van Mormon was en is helaas niet de kern van onze persoonlijke studie, onze studie in gezinsverband, onze prediking en ons zendingswerk. Daar moeten we ons van bekeren.’6

‘We gebruiken het Boek van Mormon niet zoals het hoort. Ons gezin staat niet sterk genoeg, tenzij we het boek gebruiken om onze kinderen tot Christus te brengen. Ons gezin kan door wereldse trends en leringen aangetast worden, tenzij we weten hoe we het boek moeten gebruiken om onwaarheden te ontmaskeren en te bestrijden. […] Onze zendelingen zijn niet doeltreffend genoeg, tenzij ze met het boek [onderwijzen]. Sociale, ethische, culturele of educatieve bekeerlingen zullen niet onder de dagelijkse druk standhouden, tenzij zij diep in de volheid van het evangelie geworteld zijn, die in het Boek van Mormon staat. Onze lessen in de kerk zijn niet geestelijk genoeg, tenzij we het boek als standaard hooghouden.’7

‘Ik zegen u met een groeiend begrip van het Boek van Mormon. Ik beloof u dat, als u dagelijks van het boek wilt proeven en de daarin vervatte geboden wilt naleven, God ons, kinderen van Zion en de kerk, vanaf dit moment met zegeningen zal overspoelen die ons tot op heden onbekend waren. En wij zullen de Heer smeken dat Hij de veroordeling — de gesel en het oordeel — zal beginnen weg te nemen. Dat getuig ik plechtig.’8

‘Ik weet niet precies waarom God mij tot op deze hoge leeftijd laat leven, maar dit weet ik wel: Hij heeft aan mij geopenbaard dat wij het Boek van Mormon nu absoluut op een wonderbaarlijke manier voort moeten stuwen. Ook u moet uw schouders onder deze taak en deze zegen zetten, die Hij de hele kerk heeft gegeven, ja, alle kinderen van Zion.

‘Mozes heeft het beloofde land nooit betreden. Joseph Smith heeft Zion nooit verlost gezien. Sommigen onder ons zullen niet lang genoeg leven om de dag mee te maken dat het Boek van Mormon de aarde overspoelt en de Heer zijn veroordeling opheft. (Zie LV 84:54–58.) Maar als God het wil, zal ik alle dagen die mij resten aan dat heerlijke doel werken.’9

Afbeelding
Portrait (full figure) of Joseph Smith, Jr. The Prophet is depicted standing on the grounds of the Kirtland Temple. He is holding a copy of the Book of Mormon. The Kirtland Temple is visible in the background. There are clouds in the sky.

De profeet Joseph Smith heeft gezegd dat het Boek van Mormon ‘de sluitsteen van onze godsdienst’ is.

Leringen van Ezra Taft Benson

1

Het Boek van Mormon is de sluitsteen van onze godsdienst.

Hoe belangrijk is het Boek van Mormon? Joseph Smith noemde het ‘de sluitsteen van onze godsdienst’. (History of the Church, deel 4, p. 461.) ‘Haal het Boek van Mormon en de openbaringen weg,’ zei hij, ‘en wat blijft er van onze godsdienst over? Niets.’ (History of the Church, deel 2, p. 52.)10

Een sluitsteen is de middelste steen in een gewelf. Hij zorgt ervoor dat alle andere stenen op hun plaats blijven; als hij wordt weggehaald stort het gewelf in.

[…] Net zo goed als een gewelf instort wanneer de sluitsteen weggehaald wordt, zo staat of valt de kerk bij de waarheid van het Boek van Mormon. De vijanden van de kerk begrijpen dit maar al te goed. Daarom doen zij zo enorm veel moeite om te bewijzen dat het Boek van Mormon onjuist is, want als het Boek van Mormon in diskrediet kan worden gebracht, dan gebeurt hetzelfde met de profeet Joseph Smith. Evenzo de aanspraak op de sleutels van het priesterschap, en op openbaring en op een herstelde kerk. Omgekeerd echter, als het Boek van Mormon wel waar is — en miljoenen hebben getuigd dat zij een getuigenis van de Geest ontvangen hebben dat het inderdaad waar is — dan moet men de aanspraken op de herstelling en alles wat daarbij hoort ook aanvaarden.11

Wellicht is er niets wat duidelijker van het belang van dit Schriftuurlijke boek getuigt dan wat de Heer er zelf over gezegd heeft.

Door zijn eigen mond heeft Hij getuigd (1) dat het waar is (LV 17:6), (2) dat het de waarheid en zijn woorden bevat (LV 19:26), (3) dat het door de macht van omhoog is vertaald (LV 20:8), (4) dat het de volheid van het evangelie van Jezus Christus bevat (LV 20:9; 42:12), (5) dat het door inspiratie gegeven is en door de bediening van engelen bevestigd (LV 20:10), (6) dat het bewijs levert dat de heilige Schriften waar zijn (LV 20:11), en (7) dat zij die het in geloof ontvangen het eeuwige leven zullen verkrijgen (LV 20:14).12

2

Het Boek van Mormon getuigt van Jezus Christus en brengt ons dichter bij God.

Het belangrijkste doel van het Boek van Mormon is volgens het titelblad ‘ter overtuiging van de Joden en de andere volken dat Jezus de Christus is, de Eeuwige God, die Zich aan alle natiën openbaart’.

De oprechte zoeker naar waarheid kan het getuigenis krijgen dat Jezus de Christus is door onder gebed de geïnspireerde woorden van het Boek van Mormon te overpeinzen.13

Zijn wij het nieuwe verbond indachtig, ja, het Boek van Mormon? In de Bijbel hebben we het Oude Testament en het Nieuwe Testament. Het woord testament is een vertaling van een Grieks woord dat ook met verbond kan worden vertaald. Is dat wat de Heer bedoelde toen Hij het Boek van Mormon het ‘nieuwe verbond’ noemde? Het is met recht eveneens een testament of getuige aangaande Jezus. Dat is een van de redenen dat we recentelijk de woorden ‘Eveneens een testament aangaande Jezus Christus’ aan de titel van het Boek van Mormon hebben toegevoegd. […]

Het Boek van Mormon is de sluitsteen in ons getuigenis van Jezus Christus, die zelf de hoeksteen is van alles wat we doen. Het getuigt met macht en duidelijkheid dat Hij werkelijk bestaat. In tegenstelling tot de Bijbel, die door de handen van talloze kopiisten, vertalers en corrupte godsdienstfanatici gegaan is, wat tot tekstvervorming heeft geleid, kwam het Boek van Mormon in slechts één stap van schrijver tot lezer, door één geïnspireerde vertaling. Daarom is het getuigenis van de Meester erin helder, zuiver en krachtig. Maar het Boek van Mormon doet meer. Een groot gedeelte van de christelijke wereld van vandaag verwerpt de goddelijke natuur van de Heiland. Men trekt zijn miraculeuze geboorte in twijfel, zijn volmaakte leven en zijn glorierijke opstanding. Het Boek van Mormon onderstreept op niet mis te verstane wijze de waarheid van al deze dingen. Ook voorziet het ons van de volledigste uitleg van de leer van de verzoening. Waarlijk is dit door God geïnspireerde boek een sluitsteen in het getuigenis aan de wereld dat Jezus de Christus is.14

Afbeelding
This is the right side of the painting, "The Bible and the Book of Mormon Testify of Christ" which displays Christ visiting the Nephites in the Americas. Christ is showing the wounds in His hands to the people.

Het getuigenis van Jezus Christus in het Boek van Mormon is ‘helder, zuiver en krachtig’.

De profeet Joseph Smith heeft […] gezegd: ‘Ik vertelde de broeders dat het Boek van Mormon het nauwkeurigste boek op aarde en de sluitsteen van onze godsdienst is, en dat de mens dichter bij God komt door zich aan de leringen daarin te houden, dan door welk ander boek ook.’ [History of the Church, deel 4, p. 461.] […] Huist er niet diep in ons hart een verlangen om nader tot God te komen, om meer op Hem te lijken in ons dagelijks leven, om voortdurend zijn aanwezigheid te voelen? Zo ja, dan is er geen boek dat ons daar beter bij helpt dan het Boek van Mormon. […]

Onze geliefde broeder, president Marion G. Romney, […] die zelf de kracht kent die in dit boek schuilt, getuigde van de zegeningen die zijn weggelegd voor wie het Boek van Mormon lezen en bestuderen. Hij zei:

‘Ik weet zeker dat als ouders thuis geregeld en met een gebed in het hart het Boek van Mormon bestuderen, zelf en met hun kinderen, de geest van dat geweldige boek ons huis en alle bewoners ervan zal doordringen. De eerbied zal toenemen; en er zal meer wederzijds respect en aandacht voor elkaar zijn. De geest van twisten zal verdwijnen. Ouders zullen hun kinderen met meer liefde en wijsheid opvoeden. Kinderen zullen ontvankelijker voor de raad van hun ouders zijn. De rechtschapenheid zal toenemen. Geloof, hoop en naastenliefde — de reine liefde van Christus — zullen bij ons thuis en in ons leven overvloedig aanwezig zijn, en vrede, vreugde en geluk met zich brengen.’ (Ensign, mei 1980, p. 67.)

Deze beloften — meer liefde en harmonie in het gezin, meer respect tussen ouder en kind, meer spiritualiteit en rechtschapenheid — zijn geen loze beloften, maar precies wat de profeet Joseph Smith bedoelde toen hij zei dat het Boek van Mormon een hulpmiddel zou zijn om nader tot God te komen.15

3

Het Boek van Mormon zet ware leer uiteen, weerlegt valse leerstellingen en ontmaskert de vijanden van Christus.

De Heer zelf heeft verklaard dat het Boek van Mormon ‘de volheid van het evangelie van Jezus Christus’ bevat (LV 20:9). Dat wil niet zeggen dat het elke leerstelling bevat die ooit geopenbaard is. Het betekent veeleer dat wij in het Boek van Mormon alle leerstellingen vinden die nodig zijn voor ons eeuwig heil. En ze worden duidelijk en eenvoudig uiteengezet, zodat zelfs kinderen de weg tot heil en verhoging kunnen leren. Het Boek van Mormon heeft zo enorm veel te bieden wat ons begrip van de leringen van heil verdiept. Zonder dat boek zou veel van wat in de andere Schriften staat niet half zo duidelijk en waardevol zijn.16

Wat de prediking van het evangelie betreft, bevat het Boek van Mormon de duidelijkste, zuiverste en volledigste uitleg. Er is geen ander opgetekend werk dat hiermee te vergelijken is. In welk boek vind je zo’n volledig begrip van de aard van de val, de aard van de lichamelijke en geestelijke dood, de leer van de verzoening, de leer van gerechtigheid en barmhartigheid in verband met de verzoening, en de beginselen en verordeningen van het evangelie? Het Boek van Mormon bevat de meest uitgebreide uiteenzetting van deze fundamentele leerstellingen.17

Het Boek van Mormon […] bevestigt en verduidelijkt de Bijbel. Het neemt struikelblokken weg, het herstelt vele duidelijke en waardevolle dingen. Wij getuigen dat de Bijbel en het Boek van Mormon samen valse leerstellingen weerleggen, geschillen bijleggen en vrede vestigen. (Zie 2 Nephi 3:12.)18

Wij […] behoren het Boek van Mormon beter te kennen dan enig ander boek. Niet alleen behoren we te weten welke geschiedenis en geloofsversterkende verhalen erin voorkomen, maar we behoren ook de leringen te begrijpen. Als we echt ons huiswerk doen en het Boek van Mormon leerstellig onderzoeken, kunnen we fouten ontmaskeren en waarheden vinden om de huidige valse theorieën en filosofieën van de mens te bestrijden.

Het is mij opgevallen dat er in de kerk een verschil in onderscheid, inzicht, overtuiging en geest bestaat tussen wie het Boek van Mormon kennen en liefhebben en wie dat niet doen. Het boek is een grote zeef.19

Het Boek van Mormon ontmaskert de vijanden van Christus. Het weerlegt valse leerstellingen en legt geschillen bij. (Zie 2 Nephi 3:12.) Het versterkt de nederige volgelingen van Christus tegen de kwade plannen, methoden en leerstellingen van de duivel in onze tijd. De afvalligen in het Boek van Mormon zijn met die van tegenwoordig te vergelijken. Met zijn oneindige voorkennis heeft God het Boek van Mormon zo samengesteld dat wij kunnen herkennen en weten hoe we de valse educatieve, politieke, religieuze en filosofische denkbeelden van onze tijd kunnen bestrijden.20

4

De Leer en Verbonden is de schakel tussen het Boek van Mormon en het voortgaande werk van de herstelling.

Ik wil in het bijzonder over het Boek van Mormon en de Leer en Verbonden spreken. Deze twee geweldige boeken met hedendaagse Schriftuur zijn met elkaar verbonden als openbaringen van de God van Israël om zijn volk bijeen te vergaderen en op de wederkomst van de Heer voor te bereiden. […]

Tot de profeet Joseph Smith zei de Heer: ‘Dit geslacht zal mijn woord door u ontvangen’ (LV 5:10). Het Boek van Mormon en de Leer en Verbonden maken deel uit van de vervulling van die belofte. Die twee grote Schriftuurlijke werken brengen dit geslacht grote zegeningen. […]

Beide hedendaagse Schriftuurlijke boeken getuigen krachtig en duidelijk van de Heer Jezus Christus. Vrijwel elke bladzijde in de Leer en Verbonden en het Boek van Mormon leren ons iets over de Meester — zijn grote liefde voor zijn kinderen en zijn zoenoffer — en leert ons hoe we moeten leven zodat we tot Hem en onze hemelse Vader kunnen terugkeren.

Beide hedendaagse Schriftuurlijke boeken bevatten de kennis en de macht om ons in een tijd van veel goddeloosheid en kwaad een beter leven te laten leiden. Wie de bladzijden van deze boeken zorgvuldig en gebedsvol onderzoeken, zullen troost, raad, leiding en de stille kracht vinden om hun leven te beteren.21

De Leer en Verbonden is de schakel tussen het Boek van Mormon en het voortgaande werk van de herstelling, verricht door de profeet Joseph Smith en zijn opvolgers.

In de Leer en Verbonden lezen we over tempelwerk, de eeuwige aard van het gezin, de graden van heerlijkheid, de organisatie van de kerk en vele andere prachtige waarheden van de herstelling. […]

Het Boek van Mormon is de ‘sluitsteen’ van onze godsdienst, en de Leer en Verbonden, met zijn hedendaagse openbaringen, de deksteen. De Heer heeft zijn zegel van goedkeuring aan zowel de sluitsteen als de deksteen gehecht.22

De Leer en Verbonden is een heerlijk Schriftuurlijk boek dat rechtstreeks aan onze generatie is gegeven. Het bevat de wil van de Heer voor ons in deze laatste dagen die aan de wederkomst van Christus voorafgaan. Het bevat vele waarheden en leerstellingen die niet volledig in andere Schriftuur geopenbaard zijn. Net als het Boek van Mormon sterkt het degenen die de bladzijden erin zorgvuldig en gebedsvol bestuderen.

Koesteren wij, als heiligen van de Allerhoogste, de woorden die Hij tegen zo’n hoge prijs voor ons bewaard heeft? Gebruiken wij deze boeken met hedendaagse openbaringen tot zegen voor ons leven en om de machten van de boze te weerstaan? Dat is het doel waarvoor ze gegeven zijn. Hoe kunnen we niet veroordeeld voor de Heer staan als we ze lichtvaardig opvatten door ze als niet meer dan een voorwerp in onze boekenkast te laten staan?

Geliefde broeders en zusters, ik getuig plechtig dat deze boeken de zin en de wil van de Heer voor ons in deze tijd van moeilijkheden en beproevingen bevatten. Zij getuigen hand in hand met de Bijbel van de Heer en zijn werk. Deze boeken bevatten de stem van de Heer tot ons in deze laatste dagen. Mogen wij ons er met een vol voornemen van ons hart toe wenden en ze gebruiken op de wijze zoals de Heer wil dat ze gebruikt worden.23

Suggesties voor studie en onderwijs

Vragen

  • Als u president Bensons leringen over het Boek van Mormon als sluitsteen van onze godsdienst doorneemt (zie paragraaf 1), denk dan na over de plaats die het in uw leven inneemt. Wat kunnen wij doen om het Boek van Mormon een belangrijkere plaats te geven in ons streven om het evangelie na te leven?

  • President Benson zegt dat het Boek van Mormon van Jezus Christus getuigt en ons dichter bij God brengt (zie paragraaf 2). Wat bent u door uw studie van het Boek van Mormon zoal over de Heiland te weten gekomen? Hoe zijn u en uw gezinsleden door het Boek van Mormon dichter bij God gekomen?

  • Waarom behoren wij ‘het Boek van Mormon beter te kennen dan enig ander boek’? Hoe hebben de leerstellingen in het Boek van Mormon u versterkt tegen de ‘leerstellingen van de duivel in onze tijd’? (Zie paragraaf 3.)

  • Op welke manieren werken het Boek van Mormon en de Leer en Verbonden samen om ons te sterken? (Zie paragraaf 4.)

Relevante Schriftteksten

Jesaja 29:9–18; 1 Nephi 13:35–41; 2 Nephi 25:23, 26; 29:6–9; LV 1:17–29

Onderwijstip

‘In de meeste lesboeken staan vragen om een bespreking te beginnen of levendig te houden. U kunt die vragen gebruiken en zelf vragen bedenken. Stel vragen die doordachte antwoorden aanmoedigen en waardoor de leerlingen over het evangelie zullen nadenken.’ (Onderwijzen — geen grotere roeping [1999], p. 63.)

Noten

  1. Sheri L. Dew, Ezra Taft Benson: A Biography (1987), p. 489.

  2. Zie bijvoorbeeld ‘The Book of Mormon Is the Word of God’, Ensign, mei 1975, pp. 63–65; ‘A New Witness for Christ’, Ensign, november 1984, pp. 6–8; zie ook Ezra Taft Benson: A Biography, pp. 491–493.

  3. ‘A Sacred Responsibility’, Ensign, mei 1986, p. 78; zie ook Leringen van kerkpresidenten: Lorenzo Snow (2012), pp. 161–164.

  4. Zie Ezra Taft Benson: A Biography, p. 495.

  5. ‘Cleansing the Inner Vessel’, Ensign, mei 1986, p. 5.

  6. ‘Cleansing the Inner Vessel’, pp. 5–6.

  7. ‘The Book of Mormon Is the Word of God’, Ensign, januari 1988, p. 5.

  8. ‘A Sacred Responsibility’, Ensign, mei 1986, p. 78; cursivering niet overgenomen uit het origineel.

  9. ‘Flooding the Earth with the Book of Mormon’, Ensign, november 1988, p. 6.

  10. ‘A New Witness for Christ’, p. 6.

  11. ‘The Book of Mormon—Keystone of Our Religion’, Ensign, november 1986, pp. 5, 6.

  12. ‘The Book of Mormon—Keystone of Our Religion’, p. 4.

  13. ‘Come unto Christ’, Ensign, november 1987, p. 83.

  14. ‘The Book of Mormon—Keystone of Our Religion’, pp. 4, 5.

  15. ‘The Book of Mormon—Keystone of Our Religion’, p. 7. President Marion G. Romney was van juli 1972 tot en met november 1985 raadgever in het Eerste Presidium.

  16. ‘The Book of Mormon—Keystone of Our Religion’, p. 6.

  17. The Teachings of Ezra Taft Benson (1988), p. 56.

  18. ‘A New Witness for Christ’, p. 8.

  19. ‘Jesus Christ—Gifts and Expectations’, Ensign, december 1988, p. 4.

  20. ‘The Book of Mormon Is the Word of God’, Ensign, januari 1988, p. 3.

  21. ‘The Gift of Modern Revelation’, Ensign, november 1986, p. 79.

  22. ‘The Book of Mormon and the Doctrine and Covenants’, Ensign, mei 1987, p. 83.

  23. ‘The Gift of Modern Revelation’, p. 80.