Læresetninger fra Kirkens presidenter
Personlig vitnesbyrd


Kapittel 7

Personlig vitnesbyrd

En sikker kunnskap om evangeliets sannhet er en åpen dør til stor belønning og ubeskrivelige gleder.

Fra Spencer W. Kimballs liv

I 1947 fikk eldste Spencer W. Kimball et brev fra sin sønn Andrew, som var på heltidsmisjon. Andrew skrev: «Jeg sa til en kar … at jeg visste at det jeg fortalte ham, var sant og at Den hellige ånd hadde båret vitnesbyrd om det for meg… Da jeg tenkte over det senere, ble jeg litt urolig over at jeg hadde gjort det.» På grunn av denne uroen sa han: «Når jeg siden har båret vitnesbyrd for noen, har jeg omhyggelig unngått å gå lenger enn til å si “Jeg føler, jeg tror osv.”»

Eldste Kimball skrev tilbake til sønnen. «Jeg tror jeg vet nøyaktig hva du følte,» sa han, «for jeg hadde den samme erfaringen på min misjon. Jeg ønsket å være helt ærlig overfor meg selv og overfor programmet og Herren. En tid ordla jeg meg omhyggelig for å prøve å oppmuntre andre uten at jeg selv egentlig ga et positivt og tydelig uttrykk for at jeg visste. Jeg nølte også litt med dette, for når jeg var lydig og gjorde min plikt, følte jeg Ånden. Jeg ønsket virkelig å si det jeg egentlig følte, at jeg visste, men jeg var tilbakeholden. Når jeg holdt på å komme med en positiv erklæring, skremte det meg, men når jeg var helt på bølgelengde med Ånden og var åndelig inspirert, ønsket jeg likevel å bære vitnesbyrd. Jeg mente jeg var ærlig, helt ærlig, men så kom jeg til at jeg narret meg selv…

Den dagen du vitnet for undersøkeren din om at du VISSTE det var sant, prøvde Herren uten tvil hardt å åpenbare denne sannheten for deg gjennom Den hellige ånd. Mens du følte Ånden og var lydig og forsvarte evangeliet, følte du det sterkt, men etterpå da du ikke følte Ånden og begynte å resonnere og kontrollere og tvile på deg selv, ønsket du å trekke tilbake det du hadde sagt…

Jeg tviler ikke det minste på ditt vitnesbyrd. Jeg er sikker på at du (slik jeg hadde) har tallrike gylne tråder av vitnesbyrd i deg som bare venter på at Mesterveverens hånd skal samle dem og veve dem til et utsøkt og fullkomment mønster. Min sønn, lytt nå til mitt råd og UTSLUKK IKKE ÅNDEN, men hver gang Ånden hvisker, skal du følge dens tilskyndelser. Vær på bølgelengde med Ånden og lytt etter tilskyndelsene, og når du blir inspirert til det, skal du frimodig gi uttrykk for dem. Herren vil foredle ditt vitnesbyrd og påvirke mennesker. Jeg håper du forstår at dette ikke er ment som noen kritikk, men at jeg bare prøver å hjelpe…

Jeg kan ikke avslutte dette brevet uten å bære mitt vitnesbyrd for deg. Jeg vet at det er sant – at Jesus er Skaperen og Forløseren, at det evangelium vi og våre 3000 misjonærer forkynner, er gjengitt og åpenbart gjennom en sann profet, Joseph Smith, og at det er fra Gud, og jeg har viet resten av mitt liv til å forkynne om riket. Jeg [har båret] mitt vitnesbyrd frimodig … og bekrefter det om og om igjen. Jeg er sikker på at du har det samme vitnesbyrd, kanskje med det unntak at dine gylne tråder bare trenger å bli vevet fullstendig sammen, noe som hurtig vil skje i ditt arbeid som misjonær når du lar Ånden lede deg og kontrollere ditt sinn.

Måtte Gud hjelpe deg å veve de gylne trådene til et vakkert mønster av erfaring og inspirasjon, og måtte du med stadig større kraft fortsette … å etterleve og forkynne den evigvarende sannhet.»1

Spencer W. Kimballs læresetninger

Vi kan alle motta et vitnesbyrd – en åpenbaring fra vår himmelske Fader gjennom Den hellige ånd

Frelseren spurte Peter: «Men dere, hvem sier dere at jeg er?» Og Peter, som talte for sine brødre, de andre apostlene, sa: «Du er Messias, den levende Guds Sønn.» Det Frelseren så ytret, er svært betydningsfullt. Han sa: «Salig er du, Simon, Jonas’ sønn! For det er ikke kjøtt og blod som har åpenbaret dette for deg, men min Far i himmelen» (Matteus 16:13-17).

Hvem åpenbarte denne overraskende sannheten for ham? Vår Fader i himmelen. Hvordan gjorde han det? Ved åpenbaring. Denne grunnleggende kunnskap om at Jesus var Kristus, Forløseren, Frelseren, hadde han ikke fra noe menneske, fra noen bok eller fra noe universitet. Peter mottok den direkte fra vår himmelske Fader ved Den hellige ånds betjening…

Enhver sjel i denne verden kan motta åpenbaring, den samme som Peter mottok. Denne åpenbaringen vil være et vitnesbyrd, en kunnskap om at Kristus lever, at Jesus Kristus er denne verdens Forløser. Enhver sjel kan få denne vissheten, og når han får dette vitnesbyrdet, har det kommet fra Gud og ikke bare ved å studere. Studium er naturligvis et viktig element, men sammen med studium er det nødvendig med mye bønn og anstrengelse, og så kommer denne åpenbaringen.

Når du personlig vet at Jesus ikke bare var en stor filosof, men at han i sannhet var Guds Sønn, at han kom til verden slik vi hevder han gjorde, og at han gikk ut fra verden i den hensikt som vi hevder han gjorde – når du vet dette uten tvil og vet at Joseph Smith var en Guds profet og at dette er den guddommelige kirke som Jesus Kristus opprettet, da har du hatt en åpenbaring.2

Det finnes mennesker som roser seg av sin skarpe hjerne, som mener de kan forstå mysterier, men de kan aldri definere eller forklare eller forstå åndelige ting ved hjelp av sin logikk eller sine mentale prosesser. Det som hører Ånden til, kan bare forstås gjennom Ånden. Det må komme gjennom hjertet, og det er der vitnesbyrdet finnes.3

En sikker kunnskap om det åndelige er en åpen dør til stor belønning og ubeskrivelige gleder. Å ignorere vitnesbyrdet er som å famle omkring i huler med ugjennomtrengelig mørke, å snegle seg avgårde i tåke på farlige motorveier. Det er synd på en som fremdeles vandrer i mørke ved høylys dag, som snubler over hindringer som kan fjernes, og som oppholder seg i usikkerhetens og tvilens svake, flakkende lys når han ikke trenger å gjøre det. Den åndelige kunnskapen om sannheten er det elektriske lyset som opplyser hulen, vinden og solen som sprer tåken, det kraftige utstyret som fjerner hindringene fra veien.4

Et vitnesbyrd oppnås og bevares ved intens innsats

Et vitnesbyrd er en personlig åpenbaring – en av de viktige gaver – og enhver sjel som vil betale prisen, kan glede seg over det.5

Det er et godt spørsmål som millioner av mennesker har stilt etter at Joseph Smith først uttrykte det: Hvordan kan jeg vite hvilken av alle organisasjonene som er ekte, guddommelig og anerkjent av Herren, hvis noen er det?

Han har gitt oss nøkkelen. Du kan få vite det. Du trenger ikke være i tvil… Den nødvendige fremgangsmåte er: Studer, tenk, be og følg Hans bud og læresetninger. Åpenbaring er nøkkelen. Gud vil gjøre det kjent for deg straks du har kapitulert og er blitt ydmyk og mottakelig. Når du har gitt slipp på all stolthet over din egen kunnskap og visdom og har erkjent din forvirring for Gud og ydmyket deg og overgitt deg til Den hellige ånds undervisning, er du rede til å begynne å lære.6

Vi kan ha en absolutt visshet om at en personlig Gud virkelig er til; at Kristus fortsetter et aktivt liv, adskilt fra Faderen, men på samme måte som ham; at gjenopprettelsen og gjengivelsen av Guds kirkes organisasjon og læresetninger på jorden gjennom Joseph Smith og andre profeter var guddommelig, og om kraften i det guddommelige, autoritative prestedømme som ble gitt mennesker gjennom åpenbaringer fra Gud. Enhver ansvarlig person kan få vite dette like sikkert som han vet at solen skinner. Hvis man ikke oppnår denne kunnskapen, vil det være som å innrømme at man ikke har betalt prisen. I likhet med en universitetsgrad erverves den ved intens innsats. Den sjel som er ren gjennom omvendelse og ordinansene, mottar den hvis han ønsker det og anstrenger seg, undersøker omhyggelig, studerer og ber trofast.7

Forløseren erklærte:

«Min lære er ikke min, men hans som har sendt meg.

Om noen vil gjøre hans vilje, da skal han kjenne om læren er av Gud, eller om jeg taler av meg selv» (Johannes 7:16).

Hva vil det si å kjenne læren? Det er en urokkelig visshet. Herren har tilbudt rik belønning, men har planlagt at den bare kan oppnås ved å fylle visse krav. I dette tilfelle er den lovede velsignelse kunnskap om lærens guddommelighet. Og i dette tilfelle er loven eller kravet at man må «gjøre hans vilje» …

Passiv godtakelse av læresetningene vil ikke føre til noe vitnesbyrd, og at man halvveis retter seg etter evangeliet av og til vil heller ikke føre til denne visshet, man må gå helhjertet inn for å etterleve hans bud.

Vi ser ofte dette hos Kirkens medlemmer. I en stav jeg besøkte, var det en som sa til meg: «Jeg unngår omhyggelig alle vitnesbyrdsmøter. Jeg orker ikke de sentimentale og følelsesladede uttalelsene enkelte kommer med. Jeg klarer ikke å akseptere disse læresetningene med mindre jeg kan bevise alt på en intellektuell og fornuftig måte.» Jeg kjente til denne type mennesker, for jeg har møtt andre som ham. Ikke i noe tilfelle hadde de gått helt inn for å etterleve budene: de betalte lite eller ingen tiende, var bare av og til på møter, kritiserte i stor grad læresetningene, organisasjonene og lederne, og vi vet så godt hvorfor de ikke kunne få noe vitnesbyrd. Husk at Herren sa:

«Jeg, Herren, er forpliktet når dere gjør som jeg sier, men når dere ikke gjør som jeg sier, har dere intet løfte» (L&p 82:10).

Slike personer har unnlatt å «gjøre som han sier», og derfor har de naturligvis intet løfte…

Det er ikke blind lojalitet, men trofast etterlevelse og at man vrir rundt nøklene som åpner for lageret av åndelig kunnskap. Herren vil ikke behandle sine barn forskjellig, men fryder seg over å eie og velsigne oss alle, om vi bare vil la ham.8

Hva vil du gjøre med ditt vitnesbyrd? Vil du holde det skjerpet i likhet med kniven som våre mødre skar opp kjøttet med? Kommer du til å la det bli svakt og rustent? … Det er litt som en rose. Hva skjer med rosen din hvis du holder regnet unna eller ikke vanner den en tid? Den dør. Vitnesbyrdet ditt dør. Kjærligheten din dør. Alt må gis næring. Du gir ditt legeme næring tre ganger om dagen. Herren sier at hvis du skal holde ditt vitnesbyrd og din ånd i live, må du gi dem næring hver dag… Det er derfor han sier at vi skal be hver morgen og kveld. Det er derfor han sier at vi skal be bestandig så vi kan holde den linjen åpen.9

Vi trenger å delta på vitnesbyrdsmøter

Vitnesbyrdsmøtene er noen av de beste møtene i [Kirken] i hele måneden hvis man har Ånden med seg. Hvis du kjeder deg på et vitnesbyrdsmøte, er det noe i veien med deg og ikke med de andre. Du kan reise deg og bære vitnesbyrd, og du synes det er månedens beste møte. Men hvis du sitter der og teller grammatiske feil og ler av mannen som ikke snakker så bra, vil du kjede deg… Ikke glem det! Du må anstrenge deg for å få et vitnesbyrd. Du må fortsette å anstrenge deg!

Herren sier i kapittel 60 av Lære og pakter: «I noen har jeg ikke behag, for de vil ikke åpne sin munn» (L&p 60:2). Hva mener han? Han sier at hvis de ikke bruker det han har gitt dem, vil de miste det. De mister sin ånd. De mister sitt vitnesbyrd. Og dette uvurderlige som du har, kan gå tapt for deg.

Hver måned kommer Det første presidentskap og De tolv sammen med alle generalautoritetene i templet. De bærer vitnesbyrd og forteller hverandre hvor glad de er i hverandre, akkurat som alle dere gjør. Hvorfor trenger generalautoritetene et vitnesbyrdsmøte? Av samme grunn som du trenger et vitnesbyrdsmøte. Tror du at det kan gå tre, seks, ni og tolv måneder uten at du bærer ditt vitnesbyrd, og at det fremdeles er like sterkt? …

Du vet at dette vitnesbyrdet er noe stort, noe svært viktig. Enhver predikant eller prest kan sitere skriftsteder og lede dialoger. Men ikke enhver predikant eller prest kan bære vitnesbyrd. Sitt ikke der på fastemøtet og bedra deg selv og si: «Jeg tror ikke jeg vil bære vitnesbyrd i dag. Jeg tror ikke det ville være riktig overfor de andre medlemmene, for jeg har hatt så mange anledninger.» Du skal bære vitnesbyrd. Og ett minutt er lenge nok.

Du har et vitnesbyrd! Det trenger naturligvis å bli oppbygget, foredlet og styrket, og det er det du gjør. Hver gang du bærer vitnesbyrd, blir det sterkere.10

Vitnesbyrd uttrykkes i enkle, men kraftfulle ord

«Jeg vet det er sant.» Selv om disse få ordene har blitt sagt utallige ganger av millioner av mennesker, er de ikke blitt mindre betydningsfulle. De vil aldri bli forslitt. Jeg synes synd på mennesker som prøver å uttrykke det med andre ord, for det finnes ingen bedre ord enn «jeg vet». Det finnes ingen ord som uttrykker de dype følelser som kan komme fra det menneskelige hjerte, på samme måte som «jeg vet».11

Noen av våre gode medlemmer blir så redde for banaliteter at de prøver å styre unna og bort fra sitt vitnesbyrd ved å snakke om andre ting. Bekymre deg aldri for det forslitte i vitnesbyrd. Når Kirkens president bærer vitnesbyrd, sier han: «Jeg vet at Joseph Smith ble kalt av Gud, han var en guddommelig representant. Jeg vet at Jesus er Kristus, den levende Guds Sønn.» Så dere ser at det er det samme som alle sier. Det er et vitnesbyrd. Det blir aldri gammelt, blir aldri gammelt! Fortell Herren ofte hvor høyt du elsker ham.

Et vitnesbyrd er ikke en formaning, det er ikke en preken (ingen av dere er der for å formane de andre). Det er ikke en reiseskildring. Du er der for å bære ditt eget vitnesbyrd. Det er forbløffende hva du kan si på 60 sekunder i et vitnesbyrd, eller på 120 eller 240 eller på den tiden du har til disposisjon, hvis du innskrenker deg til et vitnesbyrd. Vi vil gjerne vite hva du føler. Elsker du virkelig Herrens verk? Arbeider du med glede? Elsker du Herren? Er du glad for at du er medlem av Kirken?12

Bare fortell hva du føler. Det er vitnesbyrdet. I det øyeblikk du begynner å preke for andre, er ditt vitnesbyrd avsluttet. Bare fortell oss hva du føler, det ditt sinn og hjerte og hver fiber i kroppen sier deg.13

Jeg vet utmerket godt at jeg om ikke så lenge ifølge naturens orden må stå fremfor Herren og avgi rapport om de ord jeg har talt, og derfor tilføyer jeg nå mitt personlige og høytidelige vitnesbyrd om at Gud, den evige Fader, og den oppstandne Herre, Jesus Kristus, viste seg for den unge Joseph Smith. Jeg vitner om at Mormons bok er en oversettelse av en gammel opptegnelse som omhandler nasjoner som en gang levde på [den] vestlige halvkule, hvor de levde i velstand og ble en mektig nasjon når de holdt Guds bud, men som for en stor del ble utslettet under grusomme borgerkriger når de glemte Gud. Denne boken bærer vitnesbyrd om at Herren, Jesus Kristus, er en levende realitet og at han er menneskehetens Frelser og Forløser.

Jeg bærer vitnesbyrd om at det hellige prestedømme, både Det aronske og Det melkisedekske, med dets myndighet til å handle i Guds navn, ble gjengitt til jorden av døperen Johannes og Peter, Jakob og Johannes; at andre nøkler og annen myndighet deretter ble gjengitt, og at den kraft og myndighet som ble gjengitt ved disse anledninger, er iblant oss i dag. Jeg bærer mitt høytidelige vitnesbyrd om dette til alle som er innen min stemmes rekkevidde. Jeg lover i Herrens navn at alle som gir akt på vårt budskap og mottar og etterlever evangeliet, vil vokse i tro og forståelse. De vil merke en større grad av fred i sitt liv og i sine hjem, og ved Den hellige ånds kraft vil de uttale lignende vitnesbyrd om sannheten.14

Forslag til studium og undervisning

Overvei disse ideene mens du studerer kapitlet eller forbereder deg til å undervise. Se s. V-IX for ytterligere hjelp.

  • Les gjennom brevet eldste Spencer W. Kimball skrev til sin sønn Andrew (side 71-72), og legg merke til sammenligningen av et vitnesbyrd med en billedvev. Hvilke erfaringer og følelser utgjør dine «gylne tråder av vitnesbyrd»? Overvei hva Herren har gjort for å hjelpe deg å veve dine vitnesbyrdtråder til en billedvev.

  • Hvordan tror du brevet fra faren hjalp Andrew Kimball? Hvilke anledninger har foreldre til å dele sitt vitnesbyrd med sine barn? Hvordan kan vi hjelpe unge å motta og gjenkjenne åndelige tilskyndelser som resulterer i et vitnesbyrd?

  • Repeter fort side 74-79, og se etter ord og uttrykk president Kimball brukte for å beskrive vår innsats for å motta og styrke vårt vitnesbyrd. Hva kan man gjøre hvis man føler at vitnesbyrdet vakler?

  • Studer president Kimballs råd med hensyn til faste- og vitnesbyrdsmøter (side 77-79). Hvorfor tror du vi har disse møtene? Hvorfor blir vårt vitnesbyrd sterkere når vi deler det med andre? Hva kan vi gjøre for å forsikre oss om at vitnesbyrdsmøtet vil bli et av månedens beste møter for oss?

  • Les gjennom president Kimballs veiledning om hvordan vi skulle bære vitnesbyrd (side 78-79). Hvorfor har ordene «jeg vet» så stor kraft?

Aktuelle skriftsteder: 1. Korinterbrev 12:3; 1. Peter 3:15; Alma 5:45-46; Moroni 10:4-7; L&p 42:61; 62:3

Noter

  1. Brev fra Spencer W. Kimball til Andrew E. Kimball, 1947, fra Andrew E. Kimballs personlige samling.

  2. «President Kimball Speaks Out on Testimony», New Era, aug. 1981, 4.

  3. I H. Stephen Stoker og Joseph C. Muren, red., Testimony (1980), 167-68.

  4. Faith Precedes the Miracle (1972), 14.

  5. «The Significance of Miracles in the Church Today», Instructor, des. 1959, 396.

  6. «Absolutt sannhet», Lys over Norge, juli 1979, 9.

  7. Faith Precedes the Miracle, 13-14.

  8. New Era, aug. 1981, 4, 6, 7.

  9. The Teachings of Spencer W. Kimball, red. Edward L. Kimball (1982), 141-42.

  10. New Era, aug. 1981, 6-7.

  11. The Teachings of Spencer W. Kimball, 141.

  12. New Era, aug. 1981, 6.

  13. I Stoker og Muren, Testimony, 139.

  14. I Lys over Norge, okt. 1980, 102.