Læresetninger fra Kirkens presidenter
Store skatter i Skriftene


Store skatter i Skriftene

Når vi gransker Skriftene i den samme Ånd som de ble gitt i, får vi en bedre forståelse av Guds vilje.

Fra Wilford Woodruffs liv

Den 1. mars 1845 mottok eldste Wilford Woodruff, som da var Kirkens presiderende autoritet i Storbritannia, et brev fra en venn i USA. I dette brevet var det en kopi av et annet brev, der en mann skisserte en plan for å trykke Lære og pakter i England og sikre seg selv copyright. Dette ville ha hindret Kirken i å trykke boken i England. Eldste Woodruff skrev i dagboken sin: «Dette er i sannhet et dristig skritt av en apostat eller apostater å trykke Kirkens verker og frarøve Kirken inntektene. Jeg betrakter det [som] intet annet enn Guds barmhjertighet at jeg fikk kunnskap om dette. Jeg har brukt dagen til å undersøke loven for å se hva jeg kunne lære om å sikre copyright.»1 Han betalte en boktrykker for å sette og trykke 3000 eksemplarer av boken.2 Da han så hadde satt seg inn i britiske lover om copyright, sikret han copyright i sitt eget navn 7. juni 1845, «på 48 timer etter at de siste arkene kom fra trykkeriet».3 Slik beholdt han Kirkens rett til å trykke boken i England.

Dette var ikke første gang Wilford Woodruff arbeidet for å få Skriftene ut til de siste-dagers-hellige. Endog før Lære og pakter var blitt trykt, kopierte han mange av åpenbaringene for hånd og tok dem med på sine misjonærreiser. Mens han var på sin første misjon i England, fra januar 1840 til april 1841, arbeidet han sammen med president Brigham Young og andre om å utgi den første utgaven av Mormons bok utenfor USA. Senere hjalp han profeten Joseph Smith i Nauvoo i Illinois med å sette satsen til Kirkens tidsskrift Times and Seasons. Mellom 1. mars 1842 og 16. januar 1843 inneholdt Times and Seasons følgende dokumenter, mange år før de ble utgitt i Den kostelige perle: Abrahams bok, Joseph Smith – Historie, Wentworth-brevet, som inneholdt trosartiklene, og en del av Mose bok.

Etter å ha hjulpet de hellige å få tilgang til Skriftene, formante president Woodruff dem til å «lagre dem i [sitt] hjerte».4 Han sa: «Vi skulle etterleve vår religion. Vi skulle praktisere det vi forkynner. Vi skulle samle livets ord. Vi skulle granske opptegnelsene med guddommelig sannhet. Vi skulle søke å forstå den tid og tidsalder vi lever i. Slik ser jeg på vår situasjon i dag. Jeg betrakter ikke åpenbaringene i disse bøkene med hensyn til tidenes fyldes evangelieutdeling som noe som ikke vil bli oppfylt.»5

Wilford Woodruffs læresetninger

Vi må studere sannhetene i Skriftene, samle dem i vårt hjerte og praktisere dem

Les Bibelen, Mormons bok, Lære og pakter og opptegnelsene som Herren har gitt oss, og bevar disse åpenbaringene i minnet og se hva Herren har lovet oss. Da samler vi noe som er verdifullt for oss.6

Det er vår plikt … som siste-dagers-hellige å overveie, å tenke over, å lese Guds ord og prøve å forstå vår situasjon, vår stilling og vårt ansvar overfor Herren.7

Verden er langt borte fra Herren. Som et folk er vi selv for langt fra Herren. Vi bør holde oss nær til Herren og anstrenge oss for å få Den hellige ånd, slik at vi, når vi leser Guds åpenbaringer, kan lese dem med den samme ånd som de ble gitt i. Da kan vi forstå deres [betydning] når de blir gitt menneskenes barn.8

Djevelen er på ferde på jorden, og han vil ødelegge alle han kan. Gransk Skriftene som har kommet direkte til oss, så vel som dem Bibelen inneholder, og lær å forstå Guds sinn og vilje, noe vi kan gjøre ved å lese dem når Den hellige ånds lys er i oss, og slik kan dere forberede dere til det som vil komme til å skje i livet.9

Disse ting [prinsippene Skriftene forkynner] er sanne. Vi skulle studere dem, samle dem i vårt hjerte og praktisere dem.10

Profetene, apostlene og patriarkene har etterlatt seg sine inspirerte skrifter på opptegnelser som er til vår nytte og gagn, og vi vil bli holdt ansvarlige for vår bruk av handlefriheten med hensyn til hvordan vi behandler Guds ord som har kommet til oss.11

Bibelen og Mormons bok går sammen om å forkynne evangeliets fylde

Jeg skammer meg ikke for å innrømme at jeg tror fullt og fast på at Bibelen så vel som alle Guds åpenbaringer til menneskene skal oppfylles bokstavelig… Jeg tror at hellige menn i gammel tid skrev og talte slik Den hellige ånd drev dem til, og at de mente det de sa og sa det de mente, og … «at intet profetord i Skriften er gitt til egen tydning» [Se 2. Peter 1:20-21].12

Jeg bærer vitnesbyrd om at Den allmektige Gud oppreiste Joseph Smith som profet i den siste evangelieutdeling i tidenes fylde, at han frembragte Mormons bok og oversatte den ved Guds gave og kraft til gagn for verden i de siste dager. Jeg vet at Mormons bok er sann og er en guddommelig inspirert opptegnelse.13

Vi har Bibelen – Judas stav – som inneholder Guds lov gitt gjennom Moses og de gamle profeter og patriarker. Den har blitt overlevert til oss gjennom de tusener av år som er gått. Selv om biblioteker, som biblioteket i Alexandria … har gått tapt, har Bibelen blitt bevart for oss, og vi har den og kan lese den. Den gir oss Guds lov slik den ble gitt til oldtidens folk. Men det har ikke vært noen endring i den loven hva evangeliet angår, fra den tiden til i dag. Bibelen – Det gamle og Det nye testamente –gir oss loven hvorved vi kan bli opphøyet og gå tilbake til Guds nærhet og bo hos ham for evig og alltid. Den gir oss den kurs vi skulle følge for å få del i den første oppstandelse, slik at vi kan komme frem ikledd herlighet, udødelighet og evig liv. Den gir oss også historien, ikke bare om det som har skjedd med jødene, men om det som skal komme til å skje. Så har vi Mormons bok – Josefs stav i Efra’ims hender – som ble skrevet på [det amerikanske] kontinent av apostler og profeter. Den inneholder blant annet det Jesus Kristus forkynte da han etter sin oppstandelse viste seg i sitt udødelige og herliggjorte legeme, og forkynte evangeliet her. Disse åpenbaringene inneholder svært mange prinsipper. De viser oss de siste dager, situasjonen i Babylon den store og straffedommene som skulle finne sted i de siste dager før Menneskesønnens komme.14

Esekiel sier at i de siste dager skulle Josefs stav i Efra’ims hånd settes sammen med Judas stav, for nasjonenes øyne i Herrens hånd, i en spesiell hensikt – å samle Israels hus i de siste dager [se Esekiel 37:15-28]. Disse to opptegnelsene skulle også benyttes for å forkynne fylden av det evige evangelium til både jøde og hedning, og de vil bli brukt i dommen imot den slekt som lever på jorden når de kommer frem.15

Her er Bibelen, jødenes opptegnelse, som er gitt ved Herrens inspirasjon gjennom Moses og oldtidens patriarker og profeter. Er den et bedrageri og, som de vantro sier, menneskeverk? Nei, det står ikke i noe menneskes makt som noensinne har levet på denne jord, å lage en slik bok uten Den allmektiges inspirasjon. Det samme gjelder Mormons bok – ikke engang all den kløkt som alle mennesker under himmelen er i besittelse av, kunne forfatte og presentere for verden en bok som Mormons bok. Dens prinsipper er guddommelige – de er av Gud. De kunne aldri komme fra en bedragers sinn eller fra sinnet til en person som skriver en roman. Hvorfor? Fordi løftene og profetiene den inneholder, blir oppfylt for hele jordens øyne.16

Inneholder Mormons bok et annet evangelium enn det Bibelen inneholder? Det gjør den ikke. Den inneholder en historie om folket som bodde på [det amerikanske] kontinent i gammel tid, den forteller hvor de kom fra og hvordan de kom hit, om Guds handlemåte med dem og om opprettelsen av Kristi kirke blant dem. Jesus besøkte dem etter sin oppstandelse. Derfor sa han: «Jeg har også andre får, som ikke hører til i denne kveen. Også dem skal jeg lede, og de skal høre min røst. Og det skal bli én hjord og én hyrde» [Johannes 10:16]. … Begge bøker inneholder det samme evangelium. Det har aldri vært mer enn ett evangelium, og det vil aldri bli åpenbart noe annet til den menneskelige familie.17

Lære og pakter er vårt testamente i de siste dager

Vi har også boken Lære og pakter, som dere har hjemme og som dere kan lese. Denne samling av åpenbaringer ble gitt gjennom profeten Joseph Smith ved urim og tummim og på annen måte. Denne boken inneholder noen av de mest strålende og sublime åpenbaringer Gud noensinne har gitt menneskene. Den viser oss hva som ligger foran oss, hva som venter denne nasjon og jordens nasjoner, og hva som står for døren for jordens innbyggere. Disse tingene er klare, de er direkte og sterke, og de er Guds åpenbaringer, og de vil gå i oppfyllelse enten menneskene tror det eller ei.18

Jeg holder Lære og pakter i min hånd. Den inneholder åpenbaringer gitt gjennom profeten Joseph Smith mens han levet på jorden. Les disse åpenbaringene, og fra begynnelse til slutt forenes de med alle evangelieutdelinger Gud har hatt på jorden.19

Jeg mener at Lære og pakter, vårt testamente, inneholder en samling av de mest høytidelige, de mest gudlignende erklæringer som noensinne er gitt den menneskelige familie. Jeg vil bare vise til «Synet» [i kapittel 76], en åpenbaring som gir mer lys, mer sannhet og flere prinsipper enn noen åpenbaring i noen annen bok vi noen gang har lest. Det klargjør for oss vår nåværende tilstand, hvor vi kom fra, hvorfor vi er her og hvor vi går hen. Gjennom denne åpenbaringen kan alle vite hvordan deres fremtid og situasjon vil bli. For alle vet hvilke lover de holder, og lovene menneskene holder her, vil bestemme deres stilling heretter. De vil bli bevart ved disse lover og motta velsignelsene som er knyttet til dem.20

Lære og pakter [er] en samling åpenbaringer som Herren ga til Joseph Smith. Denne boken inneholder noen av de mest strålende åpenbaringer om læresetninger, om prinsipper, om styre, om Guds rike og forskjellige herligheter og om svært mye som gjelder de evige verdener.21

Den kostelige perle inneholder strålende sannheter åpenbart til profeten Joseph Smith

Merk: I en stor del av Wilford Woodruffs liv var ikke Den kostelige perle ett av Kirkens standardverker. Men dens læresetninger ble i stor utstrekning lest av de hellige, for utdrag av den ble først utgitt i noen av Kirkens tidsskrifter. Den 10. oktober 1880 vedtok Det første presidentskap Den kostelige perle som et av Kirkens standardverker, og det ble støttet ved oppholdelse på generalkonferansen.

I følgende utdrag fra eldste Woodruffs dagbok uttrykker han sitt vitnesbyrd om Abrahams bok, som profeten Joseph Smith oversatte ved Guds kraft og som senere ble tatt med i Den kostelige perle.

Herren velsigner Joseph med kraft til å åpenbare Guds rikes mysterier, til å oversette … oldtidsopptegnelser og hieroglyfer som er så gamle som Abraham eller Adam, noe som får hjertet til å brenne i oss mens vi skuer de strålende sannheter som åpnes for oss. Seeren Joseph har gitt oss noe av Abrahams bok, som ble skrevet med hans [Abrahams] egen hånd, men skjult for menneskers kunnskap de siste fire tusen år, men som nå har kommet frem i lyset på grunn av Guds godhet.22

Sannhetene i Abrahams bok er visselig oppbyggende, store og herlige og er blant de store skatter som er åpenbart for oss i de siste dager.23

Profetiene i Skriftene kan bidra til å forberede oss til det som skal skje i de siste dager

Brødre og søstre, la oss lese Guds åpenbaringer, og når vi leser dem, la oss tro dem og forsøke å leve slik at vi kan være rede til de gaver Herren måtte ha til oss og slik at vi kan anerkjenne hans hånd, slik Job gjorde, og ikke finne noen feil ved ham på grunn av hans forutseenhet og handlemåte med oss. Hvis vi ikke forstår dette nå, vil vi bli i stand til det om kort tid.24

«Hvem er jeg, sier Herren, som befaler og som ikke blir adlydt? Hvem er jeg, sier Herren, som har gitt et løfte og ikke oppfylt det?» [Se L&P 58:30-32.] … Vi har sagt om og om igjen og år etter år at vi lever i en svært spesiell tid, generasjon og evangelieutdeling, og dette er sant. Tiden går og med den tidens hendelser og oppfyller Guds åpenbaringer, spesielt for oss. Vi lever i en mørk tid. Vantro og troløshet dekker hele jordens overflate… Det forbauser de siste-dagers-hellige å se det store mørke og den troløshet som finnes på jorden. Derfor tror jeg at det er nødvendig for oss som siste-dagers-hellige å bli mer trofaste i utøvelsen av vår religion og i de forskjellige Guds åpenbaringer i Bibelen, Mormons bok og boken Lære og pakter.

Vi ser for våre øyne, år etter år, tegn i himmel og på jord og oppfyllelse av profeti, men i hvor stor grad styrker vi som et folk vår tro på Gud? Styrker vi vår tro i forhold til verdens økende vantro? Jeg er kanskje ingen dommer, men det synes meg at vi ikke forstår. Det verk vi er engasjert i, og Bibelen, Mormons bok og boken Lære og pakter er like sanne i dag som de var for 20, 30 eller 40 år siden… Jeg sier at dette verk er like sant nå som da, og det er også uttalelsen jeg siterte – «Hvem er jeg, sier Herren, som befaler og som ikke blir adlydt? Hvem er jeg, sier Herren, som har gitt et løfte og ikke oppfylt det?» Jeg tror at Herren vil oppfylle det han sier. Jeg tror at han vil oppfylle sine løfter til de siste-dagers-hellige og til verden, til Sion og Babylon. Og hvis han gjør det, er det noe nær forestående, noe som vi, som siste-dagers-hellige, skal gjøre.25

Jeg vil si til de siste-dagers-hellige: Vis tro på Gud og tro på hans åpenbaringer, og les dem og overvei dem og be oppriktig om at du må ha en riktig forståelse av alt som Gud har åpenbart, at du må vokse i lys og kunnskap om Gud og se betydningen av å etterleve din religion og vandre oppriktig for ham.26

Forslag til studium og undervisning

Overvei disse ideene mens du studerer kapitlet eller forbereder deg til å undervise. Se s. V-IX for ytterligere hjelp.

  • Hva tror du det betyr å lese Skriftene «med den samme ånd som de ble gitt i»? (s. 113).

  • Les tredje avsnitt nedenfra på s. 113. Hvordan gir Skriftene beskyttelse mot djevelens innflytelse?

  • I nest siste avsnitt på s. 113 råder president Woodruff oss til å gjøre tre ting med Skriftene. Hvorfor er dette viktig?

  • Hvorfor er det viktig å studere både Bibelen og Mormons bok? (Se side 114-115. Se også 1. Nephi 13:40, 2. Nephi 3:12.)

  • Hva gjør inntrykk på deg med hensyn til president Woodruffs vitnesbyrd om Lære og pakter? (Se s. 115-116.) Hvordan er Lære og pakter «vårt testamente»?

  • Wilford Woodruff sa at sannhetene i Abrahams bok er «store skatter» (s. 117). Hvilke skatter har du funnet i Den kostelige perle?

  • Hvordan hjelper Skriftene oss å forberede oss til «det som vil komme til å skje i livet»? (Se s. 113, 118.)

  • Hva har du gjort for at ditt skriftstudium skal bli meningsfylt? Hvilke skriftsteder har vært spesielt nyttige for deg? Hvordan har disse skriftstedene hjulpet deg?

  • Hvordan kan foreldre, besteforeldre og lærere hjelpe barn og unge å studere Skriftene og anvende dem i sitt liv?

Aktuelle skriftsteder: 1. Timoteus 4:13-16; 2. Timoteus 3:16; 1. Nephi 15:24; Helaman 3:29-30; Moroni 10:3-5

Noter

  1. Wilford Woodruffs dagbok, 1. mars 1845, Kirkens arkiver.

  2. Se Wilford Woodruffs dagbok, 7. juni 1845.

  3. History of the Church, 7:426; se også Wilford Woodruffs dagbok, 7. juni 1845.

  4. I Brian H. Stuy, red., Collected Discourses Delivered by President Wilford Woodruff, His Two Counselors, the Twelve Apostles, and Others, 5 bind (1987-92), 1:79.

  5. Deseret News: Semi-Weekly, 6. juli 1880, s. 1.

  6. I Collected Discourses, 1:326.

  7. Deseret News: Semi-Weekly, 7. september 1880, s. 1.

  8. Deseret News: Semi-Weekly, 6. juli 1880, s. 1.

  9. I Collected Discourses, 4:328.

  10. I Collected Discourses, 1:79.

  11. I Collected Discourses, 1:344.

  12. Deseret News: Semi-Weekly, 26. mars 1878, s. 1.

  13. «Mormonism Brought Prominently before the Public», Millennial Star, 5. august 1897, s. 493.

  14. I Collected Discourses, 2:45-46.

  15. Deseret News: Semi-Weekly, 2. mai 1876, s. 4.

  16. Deseret News: Semi-Weekly, 20. mai 1873, s. 1.

  17. Deseret News: Semi-Weekly, 16. august 1881, s. 1.

  18. I Collected Discourses, 2:46.

  19. I Collected Discourses, 5:190.

  20. Deseret News: Semi-Weekly, 26. juli 1881, s. 1.

  21. I Collected Discourses, 1:294.

  22. Wilford Woodruffs dagbok, 19. februar 1842.

  23. Wilford Woodruffs dagbok, 19. mars 1842.

  24. Deseret News: Semi-Weekly, 20. juli 1875, s. 1.

  25. Deseret News: Semi-Weekly, 2. mai 1876, s. 4.

  26. Deseret News: Semi-Weekly, 30. juli 1878, s. 1.