Læresetninger fra Kirkens presidenter
Joseph Smith – profet, seer og åpenbarer


Joseph Smith – profet, seer og åpenbarer

Joseph Smith, denne evangelieutdelings profet, var alltid tro mot de åpenbaringer han mottok fra det høye, og oppfylte sitt forutordinerte kall og beseglet sitt vitnesbyrd med sitt blod.

Fra Wilford Woodruffs liv

Fra sin første tid som nytt medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige hadde Wilford Woodruff et vitnesbyrd om profeten Joseph Smith. Han sa: «Jeg var helt sikker på at Joseph var en profet før jeg så ham. Jeg hadde ingen fordommer med hensyn til ham.»1 I april 1834, omkring fire måneder etter at han var blitt døpt, reiste bror Woodruff til Kirtland i Ohio, hvor han traff profeten Joseph for første gang. Han fortalte senere:

«Mitt første møte med ham var ganske uvanlig. Jeg så ham ute på jordet sammen med broren Hyrum. Han hadde en svært gammel hatt på og holdt på å skyte på blink. Jeg ble presentert for ham, og han inviterte meg med hjem.

Jeg tok imot innbydelsen, og jeg betraktet ham på nært hold for å se hva jeg kunne lære. Mens vi gikk til huset hans, fortalte han at dette var første gang på lenge han hadde deltatt i en fritidssyssel.

Like etter at vi var kommet hjem til ham, gikk han inn i et tilstøtende værelse og kom ut med et ulveskinn og sa: “Bror Woodruff, jeg vil gjerne be deg hjelpe meg å garve dette.” Så jeg trakk av meg frakken og gikk i gang med å hjelpe ham, og jeg følte meg beæret mens jeg gjorde det… Han ville ha dette ulveskinnet på vognsetet sitt…

Dette var mitt første møte med profeten Joseph Smith, denne siste evangelieutdelings store seer.»2

En gang president Woodruff mintes denne hendelsen, sa han at enkelte ville ha blitt støtt over å se en leder i Kirken delta i slike aktiviteter. Men hans egne iakttakelser av Joseph Smith, både offentlig og privat, styrket bare hans vitnesbyrd om profetens misjon. Fra denne første tiden i Kirtland til profetens martyrdød 10 år senere virket Wilford Woodruff trofast sammen med Joseph Smith, selv når venner og medarbeidere i Kirken falt fra. Han sa: «Med alt det frafall vi har hatt, og med alle de vanskeligheter og plager som har blitt oss til del, … har jeg aldri blitt fristet til å tvile på dette verk eller tvile på at Joseph Smith var en Guds profet.»3

19. mars 1897 gjorde den 90 år gamle president Woodruff et lydopptak av sitt vitnesbyrd. Han var den første av Kirkens presidenter som gjorde det. I sitt korte budskap brukte han mye av tiden til å vitne om profeten Josephs misjon, noe som reflekterte en livslang hengivenhet for hans venn og leder:

«Jeg bærer vitnesbyrd om at Joseph Smith var en sann Guds profet, ordinert av Gud til å legge grunnvollen for hans kirke og rike i den siste evangelieutdeling og tidenes fylde… Profeten Joseph la ned sitt liv for Guds ords skyld og for vitnesbyrdet om Jesus Kristus, og han vil bli kronet som martyr i Guds og Lammets nærhet. I alle hans vitnesbyrd til oss ble Guds kraft tydelig tilkjennegitt i profeten Joseph.»4

Wilford Woodruffs læresetninger

Både offentlig og privat var profeten Joseph Smith vennlig, barmhjertig, trofast og sann.

Jeg reiste tusenvis av kilometer sammen med Joseph Smith. Jeg kjente hans ånd.5

Jeg har frydet meg overmåte over det jeg så hos bror Joseph, for både i sitt offentlige og private liv ble han ledsaget av Den allmektiges ånd, og han tilkjennega en sjelens storhet som jeg aldri hadde sett hos noe annet menneske.6

Hans sjel svulmet og ble stor som evigheten når det gjaldt menneskehetens ve og vel.7

Bror Joseph ville ha favnet hele den menneskelige familie med frelsens prinsipper hvis han hadde vært i stand til det.8

Den evangelieutdeling han ble kalt til å innlede, er den største som noensinne er gitt menneskene, og den fordret nettopp en slik mann til å stå i spissen – en mann som var trofast mot Gud og sine brødre, som var en seer og åpenbarer og hvis tro på Gud var slik at han aldri vaklet eller tvilte. Han var selv utholdende og oppfordret andre til å gå fremover i det store verk som lå foran dem.9

Joseph Smith ble forutordinert til å etablere Guds verk i de siste dager

Joseph Smith ble holdt tilbake i åndeverdenen i tusener av år for å bli født i kjødet på riktig tidspunkt og for å bli inspirert av Gud, bli besøkt av ham og bli kvalifisert og forberedt til det oppdraget som var gitt ham.10

Joseph Smith ble utpekt av Herren før han ble født, slik Jeremia ble. Herren sa til Jeremia: «Før jeg dannet deg i mors liv, kjente jeg deg, og før du kom ut av mors skjød, helliget jeg deg. Jeg satte deg til en profet for folkene.» [Jeremia 1:5.] Han ble befalt å advare Jerusalems innbyggere mot deres ugudelighet. Han syntes det var en vanskelig oppgave, men til slutt gjorde han som han var blitt befalt. Og jeg sier nå om Joseph Smith: han ble utpekt før verden ble grunnlagt, og han kom frem i Herrens beleilige tid for å opprette dette verk på jorden.11

Profeten Joseph Smith ble undervist av Gud Faderen, Jesus Kristus, Den hellige ånd og engler fra himmelen

Joseph Smith har ofte blitt betegnet som en uvitende, ulærd mann. Han var bondesønn og hadde svært liten anledning til å få en utdannelse. Hvilken lærebok gjorde ham i stand til å åpenbare evangeliets fylde til verden? Slett ingen, han ble kun undervist ved betjening av engler fra himmelen, ved Guds røst og ved Den hellige ånds inspirasjon og kraft. Prinsippene som er åpenbart til verden gjennom ham, er like sanne som Guds trone. Deres innflytelse føles allerede på jorden, og den vil fortsette å øke inntil Menneskesønnens komme.12

Joseph Smith ble påvirket av Den hellige ånd, og som svar på bønn ble han ledet av Faderen og Sønnen. Og Faderen sa til ham: «Dette er min elskede Sønn. Hør ham!» [Se Joseph Smith – Historie 1:17.] Han lyttet nøye til Jesu Kristi ord og fortsatte å gjøre det inntil han, i likhet med Frelseren, ble drept.13

Så vidt jeg vet, har jeg aldri lest noe sted at den samme kraft som ble tilkjennegitt for Guds profet i forbindelse med organiseringen av denne kirke, da Faderen og Sønnen begge viste seg for profeten Joseph som svar på hans bønn, har blitt tilkjennegitt for menneskenes barn i noen annen evangelieutdeling… Dette var en viktig åpenbaring, som aldri har blitt gitt på samme måte i noen evangelieutdeling i verden, og som Gud har gitt angående sitt verk. Så da verket ble organisert, ble Guds profet betjent av himmelens engler. De var hans lærere, de var hans veiledere, og alt han gjorde og alt han utrettet fra begynnelsen av, fra da av og til den dagen han led martyrdøden, ble gjort ifølge åpenbaring fra Jesus Kristus.14

Jeg vil si til meg selv at jeg tror ikke at det noensinne har vært et menneske … som har hatt et nærere forhold til og en sterkere forbindelse med Gud Faderen og Guds Sønn og Gud Den hellige ånd enn profeten Joseph Smith. Åpenbaringens kraft var med ham fra den dagen han ble kalt til å motta prestedømmet, helt til han led martyrdøden. Inspirasjonens kraft var med ham dag etter dag. Dette gis tydelig til kjenne i åpenbaringene i boken Lære og pakter. Hver gang Herren følte det nødvendig å irettesette ham, måtte Joseph Smith irettesette seg selv med sin egen munn. Og han nølte ikke med å formidle Herrens ord, selv om det var rettet imot ham selv. Han var i harmoni med Herren. Han var i harmoni med Den hellige ånd. Han var i harmoni med englene i himmelen.15

Profetier, åpenbaringer og Den allmektiges forordninger omga så å si denne mannen, og han måtte bli undervist, ikke av mennesker eller ved menneskers vilje, men det var nødvendig at Guds engler kom og underviste ham. Det var nødvendig at han ble undervist ved Guds åpenbaringer, og han ble i mange år undervist ved syner og åpenbaringer og av hellige engler som Gud sendte fra himmelen for å undervise og veilede ham og forberede ham til å legge grunnvollen for denne kirke.

… Joseph selv fattet ikke betydningen av det verket som han la grunnvollen til, med mindre han var innhyllet i visjonene av evigheten. Når hans sinn var åpent, kunne han i mange henseender forstå Guds planer, og disse åpenbaringer var rundt ham og veiledet hans fot.16

Tross prøvelser og forfølgelse forble profeten Joseph Smith tro mot sitt vitnesbyrd

Da Joseph fremla for den kristne verden prinsippene Gud hadde meddelt ham, vekket han straks deres fordommer. Han måtte kjempe mot tradisjoner som de hadde arvet fra sine fedre som ikke kjente Gud eller hans veier, tradisjoner som var overlevert dem gjennom tidsaldrene, og som var i strid med himmelens frelsende sannheter.17

Hele verden reiste seg mot ham – både presteskap og almue. Hva var i veien? Ganske enkelt det at Joseph Smith var lik andre profeter og apostler. Han frembragte en Jesu Kristi evangelieutdeling, og denne rokket ved folkets tradisjoner – tradisjoner som har blitt overlevert fra generasjon til generasjon.18

Hans liv var en kontinuerlig kamp. Han møtte motstand fra alle hold, spesielt fra tidens prester. Men han kom seg gjennom det og frydet seg stort over sitt arbeid helt til han fullbragte sitt vitnesbyrd i kjødet, etter å ha arbeidet vel fjorten år med dette formål. Han måtte utholde store prøvelser, men ble aldri motløs eller nedtrykt selv om han måtte kjempe mot fiender utenfra og innenfra. Han tapte aldri sitt kalls storhet av syne, heller ikke verkets guddommelighet, men talte og oppførte seg under alle omstendigheter og blant alle mennesker som den mann han var – Guds profet, denne siste evangelieutdelings seer og åpenbarer.19

Hele hans sjel, hele hans sinn og alt han gjorde i livet, viste at han var fast besluttet på å holde fast ved sannhetens prinsipp, ja, han var til og med villig til å ofre sitt liv.20

Herren fortalte Joseph at han ville prøve ham for å se om han ville være trofast mot sin pakt eller ikke, endog til døden. Han prøvet ham virkelig, og selv om han hadde hele verden å kjempe mot og falske venners forræderi å stå imot, selv om hele hans liv var fullt av vanskeligheter, engstelse og bekymringer, var han likevel tross alle sine lidelser, fengselsopphold, mobbing og dårlig behandling alltid trofast mot sin Gud og trofast mot sine venner.21

Med en visjon av Kirkens fremtid forberedte profeten Joseph Smith De tolv apostler og ga dem makt og myndighet til å videreføre Herrens verk

Kirken ble organisert 6. april 1830 med seks medlemmer, men Joseph hadde tro på at riket som begynte slik, som et sennepsfrø, ville bli en stor kirke og et stort rike på jorden.22

Joseph Smith var den han hevdet å være, en Guds profet, en seer og åpenbarer. Han la grunnvollen til denne kirken og dette riket, og levde lenge nok til å overlevere rikets nøkler til Israels eldster, til de tolv apostler. Han tilbragte sin siste vinter, omkring tre eller fire måneder, sammen med De tolvs quorum og underviste dem. Det var ikke bare noen få timer da han forrettet evangeliets ordinanser for dem, men han tilbragte dag etter dag, uke etter uke og måned etter måned med å undervise dem og noen få andre om det som hører Guds rike til.23

En tid før sin død ble profeten Joseph inspirert av Herren til å forutse at han snart skulle forlate denne jord. Dette kom til uttrykk på forskjellige måter, men spesielt i den store iver han viste for å skjenke De tolv apostler alle Det hellige prestedømmes nøkler og all myndighet som han hadde mottatt. Han uttalte både privat og offentlig at de var utstyrt og fullt kvalifisert, og at han hadde lagt ansvaret for Guds rike over på De tolv apostlers skuldre.

Jeg, Wilford Woodruff, er den siste mann i kjødet som var tilstede ved den anledning, og føler derfor at det er en plikt jeg skylder Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige og Israels hus og hele verden, å bære dette mitt siste vitnesbyrd til alle nasjoner om at Joseph Smith, Guds profet, vinteren 1843-44 kalte De tolv apostler sammen i byen Nauvoo og tilbragte mange dager sammen med oss og ga oss vår begavelse, og han underviste oss om de strålende prinsipper som Gud hadde åpenbart for ham. Og ved en anledning sto han på sine føtter i vår midte i nesten tre timer og forklarte oss om den store og siste evangelieutdeling som Gud var i ferd med å gjennomføre på jorden i disse siste dager. Værelset var som fylt av en fortærende ild. Profeten var ikledd meget av Guds kraft, og hans ansikt skinte og var overmåte klart, og han avsluttet denne talen, som aldri kan glemmes i tid eller i evighet, med følgende ord:

«Brødre, jeg har følt stor sorg ved å frykte at jeg kunne bli tatt bort fra jorden med Guds rikes nøkler uten å besegle dem på andre menns hode. Gud har beseglet på mitt hode alle Guds rikes nøkler som er nødvendige for å organisere og bygge opp Kirken, Sion og Guds rike på jorden og for å forberede de hellige til Menneskesønnens komme. Nå, brødre, takker jeg Gud for at jeg har levd lenge nok til å oppleve den dag da jeg har vært i stand til å gi dere deres begavelse, og jeg har nå beseglet på deres hoder alle Det aronske og Det melkisedekske prestedømmes og apostelembedets krefter, med alle tilhørende nøkler og krefter som Gud har beseglet på meg. Og nå legger jeg hele arbeidet, byrden og omsorgen for denne kirke og Guds rike på deres skuldre, og jeg befaler dere nå i vår Herre Jesu Kristi navn å rette deres skuldre og videreføre denne kirke og Guds rike for himmel og jord og for Gud, engler og mennesker, og hvis dere ikke gjør det, vil dere bli fordømt.»

Den samme Ånd som fylte værelset den dagen, brenner i mitt bryst mens jeg skriver ned dette vitnesbyrd.24

Profeten Joseph Smith beseglet sitt vitnesbyrd med sitt blod

Joseph Smith levde til han hadde gitt sitt vitnesbyrd til verden, og da han hadde beseglet alle disse nøkler, krefter og velsignelser på Brigham Youngs og sine brødres hoder, da han hadde anbragt disse nøkler på jorden så de aldri mer i evighet skulle tas bort, da han hadde gjort dette og frembragt denne opptegnelse, denne åpenbaringens bok, som involverte hele denne generasjons fremtid – jøde, hedning, Sion og Babylon, alle jordens nasjoner – beseglet han dette vitnesbyrd med sitt blod i Carthage fengsel, hvor hans liv og hans bror Hyrums liv ble tatt av onde og ugudelige menn.25

Jeg må innrømme at det syntes underlig for meg på det tidspunktet at Herren tillot at profeten og hans bror Hyrum ble tatt bort fra oss. Men Joseph Smith ble på Guds befaling og ved himmelens makt og åpenbaringer ordinert og la grunnvollen for denne store evangelieutdeling og tidenes fylde. Han ble bragt inn i verden og ordinert til å organisere Kristi kirke for siste gang på denne jord og forberede den til Menneskesønnens komme. Etter hans død ble jeg ved nærmere ettertanke overbevist om at han var forutordinert til å dø – å utøse sitt blod som et vitnesbyrd for denne evangelieutdeling.26

Joseph … var sann, trofast og tapper i sitt vitnesbyrd om Jesus helt til sin dødsdag.27

Han bar sitt vitnesbyrd, etterlot seg en offentlig opptegnelse om det, beseglet det med sitt blod og la ned sitt liv, og dette vitnesbyrdet er i kraft i dag over hele verden og vil være så til verdens ende.28

Forslag til studium og undervisning

Overvei disse ideene mens du studerer kapitlet eller forbereder deg til å undervise. Se s. V-IX for ytterligere hjelp.

  • Hva var uvanlig med Wilford Woodruffs første møte med Joseph Smith? (Se s. 13-14.) Hva lærer denne beretningen oss om profeten Joseph Smith?

  • Slå opp på s. 14-15, og les det som står om Joseph Smiths karakter. Hvorfor er det nyttig å kjenne til Joseph Smiths karakter privat så vel som i det offentlige? Hvordan påvirker vår oppførsel privat vår evne til å undervise og lede?

  • Hva gjør inntrykk på deg i forbindelse med måten Joseph Smith lærte om evangeliets fylde på? (Se s. 15-17.)

  • Hvordan reagerte profeten Joseph på motgang? (Se s. 18.) Hvordan kan vi ha nytte av hans eksempel?

  • Hvorfor overleverte profeten Joseph Smith rikets nøkler til De tolv apostler? (Se s. 18-21.) Hvorfor er det viktig for oss å vite at dette skjedde?

  • Les president Woodruffs ord om Joseph Smiths død (s. 21). Hva føler du når du tenker på Joseph og Hyrum Smiths offer?

  • Hva gjorde inntrykk på deg da du leste president Woodruffs ord om profeten Joseph Smith?

  • Hvorfor er det viktig å få et vitnesbyrd om profeten Joseph Smith? Hva kan vi gjøre for å styrke vårt vitnesbyrd om profeten?

Aktuelle skriftsteder: 2. Nephi 3:6-15, L&P 5:10, 135, Joseph Smith – Historie

Noter

  1. Deseret News, 20. januar, 1858, s. 363.

  2. Deseret News, 20. januar, 1858, s. 363.

  3. The Discourses of Wilford Woodruff, red. G. Homer Durham (1946), s. 29-30.

  4. Testimonies of the Presidents of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints (videokassett, 1986, 53242).

  5. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 31.

  6. Deseret News, 20. januar, 1858, s. 363.

  7. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 36.

  8. Deseret News, 16. desember, 1857, s. 324.

  9. I Brian H. Stuy, red., Collected Discourses Delivered by President Wilford Woodruff, His Two Counselors, the Twelve Apostles, and Others, 5 bind (1987-92), 1:383.

  10. I Collected Discourses, 4:125.

  11. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 281-82.

  12. Deseret News: Semi-Weekly, 20. mai 1873, s. 1.

  13. I Collected Discourses, 2:285.

  14. I Collected Discourses, 2:24.

  15. I Collected Discourses, 2:83.

  16. Deseret News: Semi-Weekly, 25. november, 1873, s. 1.

  17. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 31.

  18. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 42-43.

  19. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 31-32.

  20. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 36.

  21. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 33.

  22. Deseret News: Semi-Weekly, 21. desember 1869, s. 1.

  23. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 35.

  24. «An Epistle to the Members of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints», Millennial Star, 14. november 1887, s. 722.

  25. Deseret News: Semi-Weekly, 25. november, 1873, s. 1.

  26. I Collected Discourses, 2:285.

  27. Deseret News: Semi-Weekly, 21. desember 1869, s. 1.

  28. Deseret News: Semi-Weekly, 2. mai 1876, s. 4.