Læresetninger fra Kirkens presidenter
Den hellige ånd og personlig åpenbaring


Den hellige ånd og personlig åpenbaring

I forhold til vår trofasthet kan vi ha Den hellige ånd som vår ledsager til å opplyse og lede oss i livet og føre oss til evig liv.

Fra Wilford Woodruffs liv

I oktober 1880 fortalte president Wilford Woodruff de hellige at han nylig hadde hatt besøk av president Brigham Young, som døde i 1877, og av president Heber C. Kimball, som døde i 1868. «Da vi kom frem,» fortalte president Woodruff, «spurte jeg president Young om han ville tale til oss. Han sa: “Nei, jeg har avsluttet mitt vitnesbyrd i kjødet. Jeg skal ikke mer tale til dette folket.” “Men,” sa han, “jeg er kommet for å møte deg. Jeg er kommet for å våke over deg og se hva folket foretar seg.” Deretter sa han: “Jeg vil at du skal forklare folket – og jeg vil at du også selv skal følge dette råd – at de må arbeide og leve slik at de kan få Den hellige ånd, for uten den kan dere ikke bygge opp riket. Uten Guds ånd er det fare for at dere vil vandre i mørket, og at dere ikke greier å oppfylle deres kall som eldster og apostler i Guds kirke og rike.” »1

Dette rådet var ikke nytt for president Woodruff. Hans brødre kjente ham som «en mann som var … åpen for impulser fra Herrens Ånd, en mann som i sine plikter ble ledet ved inspirasjon i meget større grad enn ved den visdom og dømmekraft han selv hadde eller var begavet med».2 Han fortalte ofte om noe han hadde opplevd med Åndens tilskyndelser. Det skjedde da han og hans familie reiste til det østlige USA, hvor han var blitt kalt på misjon. Han sa:

«En kveld kjørte jeg vognen min inn på gården til bror Williams [et lokalt medlem av Kirken]. Bror Orson Hyde [i De tolvs quorum] kjørte sin vogn ved siden av min. Jeg hadde min hustru og mine barn i vognen. Etter å ha spent fra hestene og spist kveldsmat, gikk jeg og la meg i vognen. Jeg hadde ikke ligget der mange minutter før Ånden sa til meg: “Stå opp og flytt vognen!” Jeg fortalte min hustru at jeg måtte stå opp og flytte vognen. Hun spurte: “Hvorfor det?” Jeg sa: “Jeg vet ikke.” Det var alt hun spurte om ved slike anledninger. Når jeg svarte henne at jeg ikke visste hvorfor, var det tilstrekkelig. Jeg sto opp og flyttet vognen… Jeg så meg rundt og gikk til sengs. Den samme Ånd sa: “Gå og flytt dyrene dine fra den eiken.” … Jeg gikk ut og flyttet hestene mine til et lite skogholt. Igjen gikk jeg og la meg.

En halv time senere kom en hvirvelstorm og knekket eiken omtrent en halv meter over bakken. Den feide over tre-fire gjerder og falt like ved bror Orson Hydes vogn og akkurat der min hadde stått. Hvordan ville det ha gått om jeg ikke hadde lyttet til Ånden? Jeg selv og min hustru og mine barn ville uten tvil ha blitt drept. Dette var den stille, lave røsten – ikke noe jordskjelv, ikke torden eller lyn, men Guds ånds stille hvisken. Den reddet mitt liv. Det var åpenbaringens ånd til meg.»3

President Woodruff understreket hvor nødvendig det er for alle Kirkens medlemmer å bli ledet av Den hellige ånd – å søke personlig åpenbaring. Han hevdet: «Guds kirke kunne ikke overleve i 24 timer uten åpenbaring.»4

Wilford Woodruffs læresetninger

Den hellige ånd er en person i ånds skikkelse som bærer vitnesbyrd om Gud Faderen, Jesus Kristus og evangeliets sannhet

Den hellige ånd er en av personene i Guddommen. Gud Faderen og Gud Sønnen har tabernakler [legemer av kjøtt og ben], og Gud selv har skapt mennesket i sitt eget bilde. Men Den hellige ånd er en person i en ånds skikkelse, som bærer vitnesbyrd om Faderen og Sønnen for menneskenes barn [se L&P 130:22].5

Hva er det største vitnesbyrd noen mann eller kvinne kan få om at dette er Guds verk? Jeg vil fortelle dere hva som er det største vitnesbyrd jeg noensinne har hatt, det sikreste vitnesbyrd, det er vitnesbyrdet om Den hellige ånd, vitnesbyrdet om Faderen og Sønnen.6

Våre øyne og ører kan bli bedratt av menneskers list og bedrag. Men Den hellige ånd bedrar aldri noen.7

Skriftene forteller oss at det er en ånd i mennesket og at Den allmektiges inspirasjon gir den forstand [se Job 32:8]. Det er ved dette prinsipp vi blir kjent med sannheten og evangeliets kraft som vi har mottatt. Det evige livs prinsipper blir tilkjennegitt for oss ved Den hellige ånds inspirasjon, for denne Ånd hviler over oss, den påvirker vårt sinn, og hvis vi gir akt på disse læresetningene og har den rette følelsen, skal vi forstå tingene slik de er.8

Hver trofast siste-dagers-hellig kan motta Den hellige ånds gave, som er den største gave noen kan motta på jorden

Enhver som noensinne har omvendt seg fra sine synder og er blitt døpt til syndenes forlatelse, etter Guds orden og etter Jesu Kristi lignelse – han som ble begravet i vann i likhet med sin død og kom frem i likhet med sin oppstandelse – har rett til Den hellige ånd. Det er lovet, og det tilhører ham. Dette er alles rett, og hvis de mottar Den hellige ånd og [hans] gaver, får de inspirasjon, lys og sannhet. De har ører å se med, ører å høre med og hjerter til å forstå.9

Nå, hvis du har Den hellige ånd med deg – og alle burde ha det – kan jeg si deg at det finnes ingen større gave, det finnes ingen større velsignelse, og ikke noe større vitnesbyrd er gitt noe menneske på jorden. Du kan bli betjent av engler, du kan se mange mirakler, du kan se mange undre på jorden. Men jeg hevder at Den hellige ånds gave er den største gave som kan skjenkes mennesket. Det er ved denne kraft vi har utrettet det vi har. Det er denne som holder oss oppe gjennom all forfølgelse, alle prøvelser og vanskeligheter som kommer i vår vei.10

Enhver mann eller kvinne som noensinne har kommet inn i Guds kirke og er blitt døpt til syndenes forlatelse, har rett til åpenbaring, rett til Guds ånd til hjelp i sitt arbeid, i omsorgen for sine barn og når de veileder sine barn og dem som de er kalt til å presidere over. Den hellige ånd er ikke begrenset til menn, heller ikke til apostler eller profeter. Den tilhører enhver trofast mann og kvinne og ethvert barn som er gammelt nok til å motta Kristi evangelium.11

Vi skulle gjøre oss kjent med Den hellige ånds stille, lave røst – åpenbaringens røst

Det er en bestemt måte … som åpenbaring fra Herren mottas på til å styre hans kirke. Det er kun én mann om gangen på jorden som har denne rett. Men ethvert medlem har det privilegium å motta åpenbaring fra Herren til veiledning i sine egne oppgaver, og for å få bekreftet at offentlige læresetninger og bevegelser er korrekte.12

Hva er åpenbaring? Det er Den hellige ånds inspirasjon til menneskene. Joseph Smith sa til bror John Taylor på sin tid: «Bror Taylor, du gir akt på Guds ånds inspirasjon, du gir akt på Åndens hvisken til deg. Hvis du så gjør det den sier, blir [dette] et åpenbaringens prinsipp for deg, og du vil kjenne og forstå denne Ånd og kraft.» Dette er nøkkelen, grunnlaget for all åpenbaring… Jeg har selv strebet etter å bli kjent med denne Ånd og lære hvordan den virker.13

Hvor mange av dere har mottatt åpenbaring? Hvor mange av dere har opplevd at Guds ånd har hvisket til dere – den stille, lave røst? … Jeg har fått mange bekreftelser etter at jeg kom inn i denne kirke og dette rike. Jeg har til tider blitt velsignet med visse gaver og nådegaver, visse åpenbaringer og med betjening. Men tross alt dette har jeg aldri funnet noe som jeg kunne stole mer på enn Den hellige ånds stille, lave røst.14

Menneskene er tilbøyelige til å se for høyt eller vente for store ting slik at de ofte misforstår Guds ånd og Den allmektiges inspirasjon. Det er ikke i tordenen eller hvirvelvinden vi skulle se etter Guds ånd, men i den stille, lave røsten [se 1. Kongebok 19:11-12].15

Gjennom Den hellige ånds gave mottar vi velsignelser som leder oss i livet nå og forbereder oss til evig liv

Du kan omgi en mann eller kvinne med all den rikdom og herlighet som mennesker kan tenke seg, men er de tilfredse? Nei. De føler fremdeles at noe mangler. Hvis det på den annen side er en tigger på gaten som har Den hellige ånd og hvis sinn er fylt av denne Ånd og kraft, da kan jeg vise deg en person som har fred i sinnet, som eier sann rikdom og slik glede og ro som ingen kan oppnå fra noen annen kilde.16

Når vi har Den hellige ånd, når vi forsøker å etterleve vår religion her på jorden, er vi det lykkeligste folk ved Guds fotskammel, uansett hvordan våre omstendigheter er. Enten vi er rike eller fattige, om vi opplever glede eller sorg – hvis en mann etterlever sin religion og nyter Guds ånds gunst, spiller det ingen rolle for ham hva som skjer på jorden. Det kan være jordskjelv, krig, brann eller sverd i landet, men han føler at alt er bra med ham. Slik føler jeg det.17

Enhver som mottar denne Ånd, har en trøster i sitt indre – en leder som befaler og veileder. For hver mann som har tro, åpenbarer Ånden dag for dag det som er til hans beste… Det er denne Guds inspirasjon til sine barn i enhver tidsalder som er en av de nødvendige gaver for å støtte mennesket og gjøre det i stand til å vandre i tro og til å gå og adlyde alle de bud og befalinger og åpenbaringer som Gud har gitt sine barn for å veilede og lede dem i livet.18

Enhver mann skulle få Guds ånd og så følge dens tilskyndelser. Dette er åpenbaring. Det spiller ingen rolle hva Ånden befaler deg å gjøre. Den vil aldri be deg gjøre noe som er galt.19

Vi er omringet av … onde ånder som kjemper mot Gud og mot alt som har til hensikt å bygge opp Guds rike, og vi trenger denne Hellige ånd for å bli i stand til å overvinne disse innflytelser…

Dette er den Ånd vi må ha for å utføre Guds hensikter på jorden. Vi trenger dette mer enn noen annen gave… Vi befinner oss midt blant fiender, midt inne i mørke og fristelse, og vi trenger å bli veiledet av Guds ånd. Vi skulle be til Herren inntil vi får Trøsteren. Dette loves oss når vi blir døpt. Det er lysets, sannhetens og åpenbaringens lys, og det kan være med oss alle på samme tid.20

Du vil oppdage at hvis vi noensinne søker å gjøre noe annet enn å rette oss etter Den hellige ånds veiledning, vil vi komme inn i tåke og mørke og vanskeligheter, og vi vil ikke ha noen retning i livet. Hver dag vi lever, trenger vi Herrens kraft – at hans hellige Ånds kraft og prestedømmets styrke er med oss så vi kan vite hva vi skal gjøre. Og hvis vi lever slik for Herren, vil Ånden åpenbare for oss hver dag hva våre plikter er. Uansett hva vi er engasjert i, skulle vi først finne ut hva som er Herrens vilje og så gjøre den, og da vil vårt arbeid bli godt gjort og akseptabelt for Herren.21

Når Herrens ånd – gjennom hele mitt liv og virke – har befalt meg å gjøre noe, har jeg alltid funnet at det er godt å gjøre det. Jeg har blitt bevart ved den kraften… Sørg for å ha åpenbaringens ånd. Og når du har den, er du trygg, og du vil gjøre nøyaktig det Herren ønsker at du skal gjøre.22

Tanken på at vi kan være lydige og bli helliggjort ved evangeliet og derved bli beredt til å arve evig liv, er et av de mest storslagne prinsipper som noensinne er åpenbart for mennesker… Vi har et håp som verden ikke vet noe om, og det kan ikke trenge inn i deres tanker. Uten at de blir født av Guds ånd, kan de ikke engang se Guds rike, og de kan ikke komme inn i det uten at de blir født av vann og av Ånd [se Johannes 3:5], og derfor kan de ikke ta del i den glade forventning og det håp vi er i besittelse av. Deres øyne, ører og hjerte er ikke åpnet så de kan se og høre og føle Kristi evangeliums kraft.23

Det er vårt privilegium å følge Herrens ånds befalinger og ha den som vår veileder og ledsager, og derved vil himlenes velsignelser komme til oss så raskt som vi er beredt til å motta dem.24

Å ha Ånden som vår stadige ledsager krever at vi stadig arbeider og er trofaste

Jeg ivrer … for at vi som et folk vil gjøre vår plikt, etterleve vår religion, holde fast ved troen og vandre slik for Herren at Den hellige ånd alltid vil være med oss og lede oss i tiden som ligger foran oss. Dette er min bønn og mitt ønske.25

Jeg vet at det krever stadig kamp, arbeid og trofasthet for Herren å beholde Den hellige ånd som vår ledsager, og for å leve slik at vi kan oppnå disse velsignelser.26

Det finnes ikke noe annet vi bør arbeide mer for å oppnå i kjødet enn Guds ånd, Den hellige ånd, Trøsteren, som vi er berettiget til å motta når vi har rettet oss etter evangeliets krav.27

Det store løfte som ledsager forkynnelsen av evangeliet, slik det er åpenbart fra himmelen i vår tid, er at Den hellige ånd vil bli skjenket de oppriktig angrende som er lydige mot dets hellige ordinanser. Gjennom Den hellige ånd blir kunnskap om det som har vært, det som er nå og det som skal komme, formidlet og Faderens sinn og vilje gjort kjent. På denne måten åpenbarer Den allmektige sine hensikter for dem som adlyder hans bud og hvis liv er rent og akseptabelt for ham, så de kan være forberedt på alle hendelser og prøvelser som kan komme i deres vei.

Hvis det finnes medlemmer av Kirken som ikke av egen erfaring vet at dette er sant, kan de være sikre på at de ikke lever opp til sine privilegier. Alle siste-dagers-hellige skulle ha nært samfunn med Den hellige ånd og, gjennom den, med Faderen, ellers er det fare for at de vil bli overvunnet av ugudelighet og falle fra.

Derfor sier vi til de siste-dagers-hellige: Den hellige ånd vil ikke bo i et vanhellig tempel. Hvis du vil ha glede av alle krefter og gaver i din religion, må du være ren. Hvis du er skyldig i svakheter, dårskap og synd, må du omvende deg fra dette, det vil si at du må forsake det helt og fullt. Ikke på noen annen måte kan vi behage Gud. «Hellighetens menneske» er hans navn [se Moses 6:57], og han gleder seg når hans barn anstrenger seg for å være rene.28

Hvis vi ikke har åpenbaring, er det fordi vi ikke lever som vi skulle, fordi vi ikke foredler våre [kall i] prestedømmet som vi bør. Hvis vi gjorde det, ville vi ikke være uten åpenbaring, ingen ville være uten frukt.29

La oss legge av all ugudelig praksis, alle de vaner som vil hindre oss i å kommunisere med Gud… Hvis disse bagateller har en tendens til å hindre oss i å ha fred og glede og reduserer oss i Herrens øyne, bør vi kvitte oss med dem og vise en beslutning om å gjøre vår himmelske Faders vilje og utføre det arbeid som er pålagt oss å utføre… Når jeg gjør noe som hindrer meg i å ha Herrens ånd, slutter jeg med det straks jeg blir klar over det.30

Vi forsøker å etterleve Guds celestiale lov. Vi forkynner Jesu Kristi evangelium og streber etter å anvende dets prinsipper. Nå er spørsmålet: Lønner det seg for oss å gjøre dette? Lønner det seg for oss å være trofaste? Vil det lønne seg for oss å gjennomgå prøvelser og lidelser eller forfølgelse eller endog døden for Guds rikes skyld, for å oppnå frelse og evig liv, den største av alle gaver som Gud kan skjenke menneskenes barn? Jeg sier at det vil det, og jeg håper at alle siste-dagers-hellige, at alle menn med myndighet – at vi alle vil være trofaste for Herren, at vi vil huske våre bønner, strebe etter Den hellige ånd, strebe etter å kjenne Guds sinn og vilje, så vi kan vite hvilken vei vi skal gå, så vi kan få Herrens ånd og Den hellige ånd, og så vi kan overvinne verden og foredle vårt kall inntil vi har fullført denne prøvetilstand.31

Forslag til studium og undervisning

Overvei disse ideene mens du studerer kapitlet eller forbereder deg til å undervise. Se s. V-IX for ytterligere hjelp.

  • Hva lærer du av historiene på s. 45-46?

  • Hva lærte du om Den hellige ånd og hans oppgaver da du studerte dette kapitlet?

  • Les hele det andre avsnittet på s. 48. Hvorfor kan vi betrakte Den hellige ånds gave som «den største gave» vi kan motta på jorden? Les det siste avsnittet i kapitlet, på s. 53. Hvordan forbereder Den hellige ånds gave oss til evig liv, «den største av alle gaver»?

  • Hvordan kan president Woodruffs læresetninger hjelpe oss å gjenkjenne Den hellige ånds tilskyndelser? (Se s. 46, 49, se også L&P 6:15, 22-23; 11:12-14.) Hvorfor er det viktig å huske at Den hellige ånd vanligvis kommuniserer med en «stille, lav røst»?

  • Les nest siste avsnitt på s. 49. Hva er noe av den «sanne rikdom» som vi mottar når vi har Den hellige ånd med oss? (Se s. 49-51.)

  • Tenk på en gang da du ble ledet av Den hellige ånd. Hvordan har du blitt velsignet ved å ha Den hellige ånd som din ledsager?

  • Gjennomgå den siste delen av kapitlet (s. 52-53). Hvorfor må vi arbeide hele tiden for å ha Den hellige ånd som vår stadige ledsager? Hva kan hindre oss i å føle Den hellige ånds innflytelse? Hva kan hjelpe oss å føle Den hellige ånds innflytelse?

Aktuelle skriftsteder: Johannes 14:26; 15:26; 16:13; 1. Korinterbrev 2:9-14; 1. Nephi 10:17-19; 2. Nephi 32:1-5; Moroni 10:5; L&P 8:2-3; 14:7

Noter

  1. The Discourses of Wilford Woodruff, red. G. Homer Durham (1946), s. 290, se også s. 289. Sitert i Lys over Norge, okt. 1979, s. 39.

  2. Joseph F. Smith: Læresetninger i evangeliet, s. 149.

  3. I Brian H. Stuy, red., Collected Discourses Delivered by President Wilford Woodruff, His Two Counselors, the Twelve Apostles, and Others, 5 bind (1987-92), 2:266-267. Sitert i Lys over Norge, apr. 1983, s. 77-78.

  4. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 61.

  5. I Collected Discourses, 1:341.

  6. Deseret News: Semi-Weekly, 7. september 1880, s. 1.

  7. Deseret News: Semi-Weekly, 30. juli, 1878, s. 1.

  8. Deseret News, 26. juni , 1861, s. 130.

  9. Deseret News: Semi-Weekly, 2. mai 1876, s. 4.

  10. I Collected Discourses, 1:224.

  11. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 53.

  12. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 54.

  13. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 45-46.

  14. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 45.

  15. Wilford Woodruffs dagbok, 20. januar 1872, Kirkens arkiv.

  16. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 5.

  17. Deseret News: Semi-Weekly, 20. juli, 1875, s. 1.

  18. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 7-8.

  19. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 293-294.

  20. I Collected Discourses, 5:238-240.

  21. Deseret News, 4. mars, 1857, s. 411.

  22. I Conference Report, april 1898, s. 31.

  23. Deseret News: Semi-Weekly, 4. mars 1873, s. 3.

  24. Deseret News, 26. desember, 1860, s. 338.

  25. I Collected Discourses, 5:263.

  26. Deseret News: Semi-Weekly, 20. juli, 1875, s. 1.

  27. I Collected Discourses, 4:327.

  28. «Epistle», Woman’s Exponent, 15. april 1888, s. 174; fra et brev president Woodruff skrev på vegne av De tolvs quorum.

  29. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 51.

  30. Deseret News, 26. februar, 1862, s. 274.

  31. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 129.