Læresetninger fra Kirkens presidenter
Handlefrihet – å velge liv eller død


Handlefrihet – å velge liv eller død

Nå er tiden inne for oss til å velge mellom godt og ondt, for våre handlinger medfører konsekvenser i dette liv og i evighetene.

Fra Wilford Woodruffs liv

President Wilford Woodruff vitnet om at frelse kommer «ved og gjennom Jesu Kristi blod», og han understreket også at frelsens fylde kommer «ved lydighet mot evangeliet».1 Med denne forståelsen forkynte han at «vi har alle frihet til å velge det gode og avvise det onde, eller velge det onde og avvise det gode»2 og at Gud «vil holde [oss] ansvarlig for hvordan vi bruker denne handlefrihet».3 Han oppfordret innstendig de hellige til å ta rettferdige beslutninger og minnet dem om forskjellen mellom «noen korte år med jordisk fornøyelse» og «en lang evighet med lys, sannhet, velsignelser og kunnskap som Herren vil skjenke hvert menneske som holder hans lov».4

I likhet med oss alle hadde president Woodruff utallige anledninger til å benytte den gaven som handlefrihet er. En slik anledning fikk han i Herefordshire i England, i hjemmet til John Benbow (se s. 87). «John Benbow var en god mann,» mintes president Woodruff. «Han var som en engelsk lord. Jeg antar han var en av de rikeste menn som noensinne kom inn i Kirken. Jeg tror ikke at han hadde vært døpt en måned da han kom inn i en liten dagligstue sammen med sin hustru. Han brukte trolig tre kvarter på å fortelle meg at han hadde lest i Det nye testamente at apostlene på den tiden solgte alle sine eiendeler og la dem for apostlenes føtter [se Apostlenes gjerninger 4:31-37], og han sa han følte at det var hans plikt å oppfylle den loven, og han ønsket å gjøre det. Jeg lyttet tålmodig til ham, og da han var ferdig, tok det meg kanskje en halv time å forklare ham forskjellen mellom vår situasjon i dag og apostlenes situasjon på den tiden. Jeg fikk ham til å forstå at Gud ikke hadde sendt meg til England for å ta hånd om hans gull, hans hester, kuer og eiendom. Han hadde sendt meg dit for å forkynne evangeliet. Men jeg fortalte ham at Herren ville akseptere hans offer, og at han skulle benytte alle anledninger til å gjøre godt. Han skulle hjelpe fattige, hjelpe til med å utgi Mormons bok osv.»

Da president Woodruff fortalte om denne hendelsen, nevnte han hvilken vidtrekkende innflytelse hans høflige avslag til bror Benbow fikk:

«Hva ville ha skjedd hvis jeg hadde valgt det motsatte og sagt: “Ja, gi meg din eiendom, så vil jeg ta vare på den”? Han ville sannsynligvis ha falt fra. Ikke bare det, men det ville ha vært en tåpelig apostel, som også ville ha vært en passende kandidat for frafall. Men var dette noen fristelse for meg? Nei, det var det ikke. Det ville det ikke ha vært for noen eldste som hadde tilstrekkelig av Guds ånd til å vite forskjellen mellom hundre tusen pund og det å få del i den første oppstandelse, med kraft til å passere englene og gudene og gå til opphøyelse og herlighet og stå i Guds og Lammets nærhet evindelig og alltid.»5

Wilford Woodruffs læresetninger

Fordi Gud har gitt oss handlefrihet, er vi ansvarlige for våre handlinger

Gud har gitt alle sine barn i denne evangelieutdeling personlig handlefrihet, slik han har gitt alle sine barn i tidligere utdelinger. Handlefrihet har alltid vært menneskenes arv under Guds regjering og styre. [Vi] hadde den i den høyeste himmel før verden ble skapt, og Herren bevarte og forsvarte den der imot Lucifers angrep og imot dem som stilte seg på hans side, for å overvinne Lucifer og en tredjedel av himmelens hærskarer [se Johannes’ åpenbaring 12:1-9, L&P 29:36-37, Moses 4:1-4]. Takket være denne handlefrihet er du og jeg og alle mennesker ansvarlige personer, med ansvar for den vei vi følger, det liv vi lever og de gjerninger vi gjør i legemet.6

Det er en del av det guddommelige system ikke å tvinge noen til himmelen, ikke å øve press på sinnet, men la det være fritt til å handle selv. [Gud] byr mennesket, som han har skapt, det evigvarende evangelium, livets og frelsens prinsipper, og lar det så være opp til mennesket selv å velge eller forkaste det, med den absolutte forståelse at han blir ansvarlig overfor Ham for resultatene av sine gjerninger.7

Våre beslutninger om å gjøre godt eller ondt medfører konsekvenser i dette livet og i evighetene

Alle vil få ifølge sitt arbeid. Vi kommer til å høste frukten av det vi sår, enten det er godt eller ondt [se Galaterbrevet 6:7, L&P 6:33].8

Herren har befalt oss, og vi må adlyde hans befalinger hvis vi [skal] motta lydighetens velsignelser.9

Jo mer vi retter oss etter Guds befalinger, desto sikrere vil vi bli på at Gud er vår venn, at han våker over oss og at hans Sønn Jesus er vår talsmann hos Faderen, at han er midt blant dette folk, og at han vil kjempe for sine helliges rettigheter og vil parere ethvert våpen som rettes mot Sion.10

Vi skulle innprente i våre barn de onde konsekvensene av å begå synd eller av å bryte noen av Guds lover. Vi skulle få dem til å forstå at de ved å gjøre det som er galt, vil oppleve sorg og vanskeligheter som de lett kan unnslippe ved å gjøre det rette. De skulle lære dette prinsipp ved forskrift uten å måtte erfare sorg og plager ved at de gjør noe galt.11

Jeg har aldri begått en synd i denne kirke og dette rike uten at den har kostet meg tusen ganger mer enn den var verdt. Vi kan ikke synde ustraffet. Vi kan ikke neglisjere råd ustraffet og uten at det medfører sorg.12

Brødre og søstre, søk Gud. Be til ham på deres lønnlige steder, og vend dere ikke bort fra rettferdighet og sannhet. Det er intet å vinne ved å gjøre det, men alt å tape.13

De som ikke vil vandre ifølge det lys de har, må før eller siden oppleve stor sorg. De opplever ikke den glede og lykke og frelse som den som adlyder Guds bud og alltid gjør det som er rett. De ugudelige lever alltid i frykt. Det er ikke noe ansporende for en mann eller kvinne å begå synd. Det er ingen lønnsom geskjeft. Det er bedre for oss å tjene Herren, for de som tjener Herren morgen, middag og kveld, er lykkelige enten de er rike eller fattige.14

Vi kan stille alle folk, nasjoner, riker eller generasjoner spørsmålet, og de vil fortelle at de søker lykke, men hvordan søker de den? Ta størstedelen av menneskeheten som eksempel – hvordan søker de lykke? Ved å tjene djevelen så fort de kan, og nesten den eller det siste menneskenes barn tilber, og den siste hvis lover de ønsker å holde, er himmelens Guds lover. De vil ikke tilbe Gud eller ære hans navn, heller ikke holde hans lover, men de misbruker hans navn dag etter dag, og nesten hele verden søker lykke ved å begå synd, bryte Guds lov og misbruke hans navn og forkaste den eneste kilde til lykke.

Hvis vi virkelig forsto at vi ikke kan finne lykke ved å vandre på syndens veier og bryte Guds lover, ville vi se hvor tåpelig det er. Hver mann og kvinne ville se at for å finne lykke skulle vi gå i gang og utføre rettferdige gjerninger og gjøre vår himmelske Faders vilje, for fra hans hånd vil vi motta all den lykke, velsignelse, herlighet, frelse, opphøyelse og det evige liv som vi kan motta enten i tid eller evighet.15

La oss være trofaste og pryde oss selv med evangeliets dyder. Det er intet å vinne ved å gjøre det som er galt. Løgn, tyveri, banning, drukkenskap, baktalelse og fornektelse av Herren Jesus Kristus fører til sorg og anger. Dette forsimpler mennesket som er skapt i Guds bilde. Men å gjøre rett, å adlyde Guds bud, å være kjærlig og vennlig bringer glede og fred og Den hellige ånd og til slutt opphøyelse i vår Faders rike.16

Vi vil få en evig belønning ifølge den lov vi velger å holde under vårt korte opphold på jorden

Velsigne dere, vårt liv her varer bare noen dager, men på den andre siden av sløret skal vi leve evig, vi skal leve og være til like lenge som vår Skaper er til, og vår evige fremtid avhenger av hvordan vi bruker vårt korte liv her i kjødet.17

Når vi virkelig forstår at vår fremtid – vår fremtidige lykke, opphøyelse og herlighet eller vår fremtidige elendighet, fornedrelse og sorg – avhenger av den korte tid vi tilbringer i denne verden, kan jeg si at det ikke er til fordel for noe menneske under himmelen å bruke tiden på å gjøre gale ting… Hvis et menneske noensinne oppnår velsignelser fra noen kilde, må det være fra Herren, for djevelen har ikke anlegg for å velsigne og vil ikke velsigne menneskenes barn. Men han arbeider for å føre dem bort fra rettferdighetens og sannhetens veier.18

Himmelens Gud, som skapte denne jord og satte sine barn på den, ga dem en lov hvorved de kan bli opphøyet og frelst i et herlighetsrike. For alle riker er gitt en lov, og alt styres ved lov i hele universet. Uansett hvilken lov man holder, blir man bevart ved den loven, og man mottar den belønning som loven garanterer [se L&P 130:21-21]. Det er Guds vilje at alle hans barn skulle adlyde den høyeste lov, så de kan motta den høyeste herlighet som er bestemt for alle udødelige. Men Gud har gitt alle sine barn handlefrihet, de kan velge hvilken lov de vil holde.19

Intet menneske vil motta celestial herlighet med mindre han retter seg etter en celestial lov. Intet menneske vil motta terrestrial herlighet med mindre han retter seg etter en terrestrial lov, og intet menneske vil motta telestial herlighet med mindre han retter seg etter en telestial lov [se L&P 88:19-33]. Det er stor forskjell mellom solens lys midt på dagen og stjernenes skinn om natten. Men denne forskjellen er ikke noe større enn forskjellen mellom herligheten i de forskjellige deler av Guds rike.20

Herren har åpenbart den celestiale lov for oss, det vil si at han har gitt oss Jesu Kristi evangeliums fylde og kunnskap om det evige livs prinsipper…

Hvis vi skulle tre inn i den celestiale verden, ville vi bli påvirket av den ånd som råder der, og alltid ha de prinsipper klart for oss som vi skulle styres ved. Vi må ha den samme ånd og de samme prinsipper i denne verden, og vi må rette oss etter en celestial lov her og være forenet i det prinsipp som forener Guds folk som bor i hans nærhet, for å oppnå den samme herlighet som de gleder seg over.

Disse prinsipper blir forkynt for oss fra dag til dag, og vi må lære å følge dem, og vi må legge til side vår selviskhet og alle feilaktige prinsipper.21

Det vil lønne seg for menneskene å gjøre rett, og de vil sørge og angre bittert hvis de i denne eller en annen generasjon på noen måte motarbeider Gud eller hans verk… Hvis menneskene gjør rett, er tapre i Jesu Kristi vitnesbyrd, adlyder evangeliet og holder sine pakter, vil de få adgang til Guds og Lammets nærhet når de går over til den andre siden av sløret. Fordi de har holdt en celestial lov, går de inn til celestial herlighet, de blir bevart ved denne lov, og de tar del i denne herlighet gjennom evighetens endeløse tidsaldre. Det lønner seg for ethvert menneske under himmelen å adlyde og være trofast mot Guds lov de få dagene han er i kjødet.22

Vi skulle undersøke vårt eget hjerte og straks bestemme oss for at vi vil gjøre rettferdige gjerninger, ære vår Fader i himmelen, gjøre vår plikt mot Gud og mennesker, være trofaste og bygge opp Guds rike. Da vil vi forstå at for å oppnå lykke og tilfredsstille den udødelige sjel i en fylde av herlighet, må menneskene adlyde en celestial lov og bli levendegjort ved en del av Guds celestiale ånd. Vi vil også forstå at å begå synd, bryte Guds lov og misbruke hans navn vil bringe sorg og elendighet, og det vil føre til både timelig og åndelig død. Hvis vi vandrer på urettferdighetens stier, gjør vi Den hellige ånd og våre brødre bedrøvet og skader oss selv.23

Livets vei er merket opp, og hvis vi lar være å gå på den, er det intet annet enn døden [som] stirrer oss inn i ansiktet. La oss stanse opp og tenke et øyeblikk – la oss se om det er best for oss å motta liv eller død… Dere har hørt tydelige sannheter, og de har blitt uttalt ved Den hellige ånds kraft og ved Jesu Kristi vitnesbyrd, og nå er tiden inne til at dere må avgjøre hvem dere vil tjene.24

Deres fremtidige velsignelser, deres fremtidige opphøyelse og herlighet vil i all evighet avhenge av den kurs dere følger her. Veien som fører til evig liv, ligger klar foran dere… Det gjenstår for dere å vandre på den.25

Gud plasserer frelse innen vår rekkevidde og gir oss enkle prinsipper for adferd og styrke til å følge dem

Frelse, evig liv og en del i den første oppstandelse er innen din rekkevidde. Alle velsignelser som Gud har lovet noe folk som noensinne har levd på jorden, blir faktisk tilbudt deg og er innen din rekkevidde i den grad du gjør din plikt.26

De siste-dagers-hellige blir gitt all hjelp. Deres sti ligger klar og innbydende foran dem.27

Det er bare en rett vei, og den går rett frem. Prinsippene og reglene som leder deg på veien, er enkle og lette å forstå. Dette er stien vi skal vandre på, og jeg mener vi er storlig velsignet som har lært den sanne vei å kjenne.28

Hva enn Herren krever av oss, krever han ikke noe av oss som vi ikke kan utrette. Vi kan adlyde hans bud ifølge den stilling vi har og de midler vi er i besittelse av. Det er ingen mann eller kvinne som er så fattig at han eller hun ikke kan adlyde evangeliet. De kan bli døpt til sine synders forlatelse, og hvis de holder Herrens bud, vil han gi dem kraft og midler til å oppfylle det som kreves av dem.29

Jeg ber om at vi må følge den kurs som vil gjøre oss fornøyd med vår opptegnelse når vi kommer på den andre siden av sløret. Vi vil finne vår historie og vår opptegnelse der i det store bibliotek i vår Guds celestiale rike, og vi vil vite hva vi har gjort i dette livet. Hvis vi gjør noe som er galt, vil vi være bedrøvet for det. Vi skulle omvende oss fra det som er galt, og prøve å gjøre det bedre. Jeg ber om at Guds ånd må være med oss og rettlede og lede oss i vårt arbeid inntil vi er ferdige her, slik at vi kan bli mottatt i Guds rike når vi går bort. Vi vil fryde oss hvis vi gjør det rette, for våre øyne har ikke sett, våre ører har ikke hørt, og det har aldri trengt inn i menneskebarnas hjerte den herlighet som ligger foran Adams sønner og døtre. Det er skjult for våre øyne i dag og vil aldri åpnes for oss før vi trer inn i Guds og Lammets nærhet.30

Ingen mann eller kvinne som noensinne har levd på jorden og har holdt Guds bud, vil skamme seg eller være lei for det når de går inn i Guds nærhet.31

Forslag til studium og undervisning

Overvei disse ideene mens du studerer kapitlet eller forbereder deg til å undervise. Se s. V-IX for ytterligere hjelp.

  • Les historien på s. 199-200. Hvilke prinsipper lå til grunn for eldste Woodruffs svar til bror Benbow?

  • Les det tredje avsnittet på s. 201. Hvorfor er det imot Guds natur å «tvinge noen til himmelen» eller «øve press på sinnet»? Hva gjør vår himmelske Fader for å oppmuntre oss til å velge den veien som fører til evig liv?

  • President Woodruff sa: «Alle vil få ifølge sitt arbeid» (s. 201). Hva betyr dette for deg? Hvordan kan denne uttalelsen påvirke våre avgjørelser?

  • Hva er ifølge president Woodruff noen velsignelser som kommer i dette livet når vi holder budene? Hva er noen konsekvenser som melder seg i dette livet når vi velger ikke å holde budene? (Se s. 202-3.)

  • Les det fjerde og femte avsnittet på s. 202. Hva koster synd oss?

  • Hvordan påvirker våre daglige avgjørelser vår evige fremtid? (Se s. 203-5, 207.) Hvorfor er det viktig å huske at dette livet er kort sammenlignet med evighetene?

  • Hva ville du si til et familiemedlem eller en venn som søker lykke uten å holde budene? Hvilke erfaringer kunne du fortelle om for å hjelpe vedkommende?

  • Hvorfor tror du at folk noen ganger føler at frelse er utenfor deres rekkevidde? Les president Woodruffs læresetninger på s. 206-7. Hvilke av disse uttalelsene tror du ville være spesielt beroligende for folk som føler dette?

  • Hva kan foreldre gjøre for å respektere sine barns handlefrihet, men likevel hjelpe dem å ta riktige avgjørelser?

Aktuelle skriftsteder: Josva 24:15; Jesaja 64:4; Kolosserbrevet 3:24-25; 1. Nephi 3:7; 2. Nephi 2:25-30; Alma 7:14-25; 41:10; Helaman 14:30-31; L&P 130:20-21

Noter

  1. Deseret News: Semi-Weekly, 13. juni 1882, s. 1.

  2. «Sayings and Writings of Prest. Woodruff», Contributor, juli 1894, s. 538.

  3. I Brian H. Stuy, red., Collected Discourses Delivered by President Wilford Woodruff, His Two Counselors, the Twelve Apostles, and Others, 5 bind (1987-92), 1:386.

  4. The Discourses of Wilford Woodruff, red. G. Homer Durham (1946), s. 278-79.

  5. I Collected Discourses, 4:378-79.

  6. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 8-9.

  7. Deseret News: Semi-Weekly, 9. mai 1882, s. 1.

  8. I Collected Discourses, 1:294.

  9. Deseret News: Semi-Weekly, 2. mai 1876, s. 4.

  10. Deseret News: Semi-Weekly, 26. juli 1881, s. 1.

  11. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 105.

  12. Deseret News: Semi-Weekly, 14. desember 1880, s. 1.

  13. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 262.

  14. Deseret News, 22. februar 1865, s. 162.

  15. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 259-60.

  16. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 23.

  17. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 244.

  18. Deseret News, 22. februar 1865, s. 162.

  19. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 10.

  20. Deseret News: Semi-Weekly, 12. januar 1875, s. 1.

  21. Deseret News, 6. januar 1858, s. 350.

  22. Deseret News, 23. desember 1874, s. 741.

  23. Deseret News, 4. februar 1857, s. 879.

  24. I Journal of Discourses, 9:222.

  25. I Collected Discourses, 4:327.

  26. I Collected Discourses, 4:328.

  27. Deseret News: Semi-Weekly, 26. juli 1881, s. 1.

  28. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 307.

  29. Deseret News: Semi-Weekly, 2. mai 1876, s. 4.

  30. I Collected Discourses, 5:107.

  31. Deseret News: Semi-Weekly, 20. mai 1873, s. 1.