Læresetninger fra Kirkens presidenter
Forberedelse til Jesu Kristi annet komme


Forberedelse til Jesu Kristi annet komme

Idet vi ser frem til at Frelseren skal komme tilbake for å regjere på jorden, må vi forberede oss som enkeltpersoner, som familier og som et folk.

Fra Wilford Woodruffs liv

I en generalkonferansetale i april 1950 sa eldste Richard L. Evans i De tolv apostlers quorum: «Jeg minnes en uttalelse som, etter hva jeg husker, skal ha blitt tillagt president Wilford Woodruff. Det sies at noen av brødrene på hans tid gikk til ham … og spurte ham om når han mente enden ville komme – når ville Mesterens komme finne sted? Jeg tror ikke det følgende er helt nøyaktig de ordene han brukte, men de formidler ånden i det han skal ha svart: “Jeg ville leve som om det skulle være i morgen – men jeg planter fremdeles kirsebærtrær!”»1

Selv om dette kanskje ikke er nøyaktig det president Woodruff sa, viser det hva han følte for Jesu Kristi annet komme. Han erkjente: «Jeg tror ingen kan si hvilken dag og time Menneskesønnen vil komme… Vi trenger ikke vente på at tidspunktet for denne begivenheten skal kunngjøres.»2 Men han så frem til at Frelseren skulle komme tilbake for å regjere på jorden. Med et vitnesbyrd om at Kirken var blitt opprettet i de siste dager, underviste han de hellige med stor kraft og formante dem til å forberede seg til Frelserens annet komme. «Alle tegnene både på himmelen og på jorden indikerer vår Herre Jesu Kristi komme,» sa han. «Når mitt sinn er åpent under Guds ånds innflytelse og kan forstå disse ting, undres og forundres jeg mange ganger, ikke bare over verden, men også over oss selv, over at vi ikke er ivrigere og flittigere når det gjelder å forberede oss selv og våre familier til de begivenheter som står for døren, for selv om himmel og jord forgår, skal hver bokstav og hver minste tøddel av Herrens ord bli oppfylt.» 3

Wilford Woodruffs læresetninger

Vi lever i de siste dager, og vi skulle være oppmerksomme på tegnene på Frelserens annet komme

Som en eldste i Israel og som Herren Jesu Kristi apostel vil jeg si til de siste-dagers-hellige at vi nærmer oss noen av de største straffedommer som Gud noensinne har utøst over verden. Iaktta tidens tegn, tegnet på Menneskesønnens komme. De begynner å tilkjennegi seg både på himmelen og på jorden… Vi nærmer oss disse ting. Alt de siste-dagers-hellige må gjøre, er å være rolige, omtenksomme og kloke for Herren, iaktta tidens tegn og være sanne og trofaste. Når dere har kommet gjennom dette, vil dere forstå mange ting som dere ikke forstår i dag… Vi lever i tidenes fyldes siste evangelieutdeling. Det er en stor dag, og alles øyne i himlene følger oss, også Gud selv og alle patriarkene og profetene. De iakttar deg med stor interesse for ditt ve og vel, og våre profeter som ble slått ihjel og som beseglet sitt vitnesbyrd med sitt blod, er sammen med Gudene og ber for sine brødre. La oss derfor være trofaste og overlate det som skal skje, i Guds hender, og han vil ta vare på oss hvis vi gjør vår plikt.4

Herren Jesus Kristus kommer for å regjere på jorden. Verden kan si at han drøyer med sitt komme inntil jordens ende. Men de kjenner hverken Herrens tanker eller veier. Herren vil ikke utsette sitt komme på grunn av deres vantro, og tegnene både på himmelen og på jorden viser at det er nær. Fikentrærnes blader springer ut for øynene på alle jordens nasjoner [se Joseph Smith – Matteus 1:38-40], og hvis de hadde Guds ånd, kunne de se og forstå dem.5

Vi kan lære om tegnene på Det annet komme ved å studere Skriftene

Hvis verdens folk ønsker å vite hva som skal skje, la dem lese Bibelen, Mormons bok og Lære og pakter. La dem lese Johannes’ åpenbaringer. Så sant Gud lever, vil disse bli oppfylt. Hver eneste en vil bli oppfylt. Og Guds hånd begynner å gi seg til kjenne på jorden. Dommen står for døren, ulykker venter jordens nasjoner, men vi selv skulle være beredt til å stå på hellige steder når Guds straffedommer kommer over jorden.6

Vi leser i det 24. kapittel av Matteus at Jesus ved en anledning underviste sine disipler i mange ting angående sitt evangelium, templet, jødene, sitt annet komme og verdens ende. De spurte ham: Mester, hva skal være tegnet på disse ting? Frelseren svarte dem, men svært kort. Mitt sinn har vært opptatt av dette, og jeg ønsker å lese noen av Herrens ord til oss som forklarer denne saken mer fullstendig enn Frelseren forklarte den for sine disipler. De Herrens ord som jeg skal lese, er en åpenbaring som ble gitt de siste-dagers-hellige 7. mars 1831. [Etter å ha sagt dette leste eldste Woodruff åpenbaringen som nå er kapittel 45 i Lære og pakter.] …

Vi lever i en sen tidsalder, selv om det er riktig at det er mange store og viktige hendelser som skal finne sted i disse dager. Men én ting er sikker, selv om Herren ikke har åpenbart dagen eller timen for Menneskesønnens komme, har han pekt ut generasjonen, og de forutsagte tegn som er forløperne for den store begivenheten, har begynt å vise seg på himmelen og på jorden, og de vil fortsette inntil alt er fullbyrdet. Hvis vi siste-dagers-hellige ønsker å bli motivert, så la oss lese Bibelen, Mormons bok og Lære og pakter. De inneholder nok til å oppbygge og instruere oss om det som hører Gud til. Samle Guds åpenbaringer og Kristi evangelium som finnes i dem.7

Dere vil finne tallrike forutsigelser om hans komme, som: «Jeg kommer hastig», «Jeg kommer i en time dere ikke tenker», «Mitt komme står for døren», «Jeg kommer som en tyv om natten», «Jeg kommer i en time da dere ikke venter meg» og «Velsignet er den som ser frem til vår Herre og Frelser Jesu Kristi komme». Jeg sier at gjennom hele Skriften – Det gamle og Det nye testamente, Mormons bok og Lære og pakter blir Herrens annet komme ofte omtalt. Har Herren lovet disse ting uten å ha til hensikt å oppfylle dem? Nei, det har han ikke, de vil bli oppfylt.8

Som Herrens paktsfolk påhviler det oss å forberede veien for hans annet komme

Jeg ønsker å spørre hvem som ser etter oppfyllelsen av disse hendelsene, og hvem på jorden forbereder seg til at Herrens ord gjennom de siste seks tusen år skal oppfylles gjennom profeters, patriarkers og apostlers munn? Ingen som jeg vet om [unntatt] de siste-dagers-hellige, og jeg for min del mener at vi ikke er halvparten så årvåkne som vi burde være, og ikke halvparten så godt forberedt som vi burde være på de fryktelige hendelser som skal komme over jorden i rask rekkefølge i disse siste dager. Hvem utenom de siste-dagers-hellige kan Herren forvente skal forberede seg til hans annet komme? Ingen.9

Herren har et stort arbeid som må gjøres, og han forbereder et folk til å gjøre det før hans komme. Nå melder spørsmålet seg, brødre og søstre, er vi forberedt i vårt hjerte? Forstår vi disse ting? Forstår vi som et folk vårt ansvar for Herren? Herren har oppreist et kongerike av prester her i de siste dager for å opprette hans kirke og rike og for å berede veien for Menneskesønnens annet komme, og himmelens Gud har lagt rikets nøkler i sine tjeneres hender, og han har sagt: «Det jeg har uttalt ved disse mine tjenere, skal oppfylles, for de er gitt makt til å binde og besegle både på jorden og i himmelen til den dag da Den allmektige Guds vrede skal utøses over verden» [se L&P 1:7-9].

Mange ganger tror jeg at vi, som Israels eldster og som siste-dagers-hellige, ikke helt forstår vår stilling overfor Herren. Det arbeid som kreves av oss, er stort og mektig. Det er Den allmektige Guds arbeid. Det er vårt ansvar å forkynne Kristi evangelium for alle jordens nasjoner… Vi stilles til ansvar for alt dette og for å bygge templer til Den aller helligste, hvor vi kan tre inn og utføre ordinanser til frelse for våre døde…

Hvor meget har ikke Herren advart jordens nasjoner for å kunne gi dem celestial herlighet, ære, udødelighet og evig liv? Han har advart dem de siste seks tusen år og har oppreist sine tjenere fra tid til annen og har bedt jordens innbyggere forberede seg til den store dagen for hans annet komme, som er nær for hånden. Han kaller høylydt på dem i dag, og som jeg har sagt til noen av mine brødre nylig, Herren ønsker nå å vite om de siste-dagers-hellige er villige til å arbeide med ham eller ikke. Det er en dag for beslutninger.10

Før Kristus kommer, må et folk være beredt ved å bli helliggjort for Herren. Templer må oppføres. Sion må bygges opp. Det må være et trygt sted for Guds folk mens hans straffedommer feier over jorden, for Guds straffedommer vil komme over jorden, det er ikke til å ta feil av. Åpenbaringene er fulle av forutsigelser om dette, og som Herren har sagt, vil han ikke unnlate å holde sitt ord.11

Jeg tror ikke vi fatter hvor stort dette verk er. Det er vanskelig for oss å forstå det ansvar vi har overfor Gud, himlene, de døde så vel som de levende av våre medmennesker.

Når jeg nå overveier disse ting, overveier jeg også det som ligger foran oss. Organisasjonene som har blitt opprettet i Kirken fra begynnelsen av, er alle hjelpemidler og styreformer, og de går sammen om å utføre dette store verk. Himlenes øyne følger oss. Guds Sønn og alle profetene og patriarkene som har levd på jorden, iakttar dette store verk – denne store organisasjon som gjør forberedelser til Menneskesønnens komme.12

Vi må forberede oss personlig til Jesu Kristi annet komme

Vi lever i en viktig tid. Profetiene om vår tid kommer over oss. Er vi beredt til å møte dem?13

Frelseren … sammenlignet Guds rike med ti jomfruer som tok sine lamper og gikk ut for å møte brudgommen [se Matteus 25:1]. «Men fem av dem var uforstandige og fem kloke. De uforstandige tok sine lamper, men de tok ikke olje med seg. Men de kloke hadde også tatt med seg olje i kannene sammen med lampene sine. Da det dro ut før brudgommen kom, slumret de alle inn og sov. Men midt på natten lød det et rop: Se, brudgommen kommer! Gå ham i møte! Da våknet alle jomfruene og gjorde sine lamper i stand. Men de uforstandige sa til de kloke: Gi oss av deres olje, for våre lamper slokner! Men de kloke svarte: Nei, det ville ikke bli nok både til oss og til dere. Gå heller til dem som selger og kjøp til dere selv. Mens de var borte for å kjøpe, kom brudgommen. Og de som var rede, gikk inn med ham til bryllupsfesten. Og døren ble stengt. Til sist kom da også de andre jomfruene, og de sa: Herre, herre, lukk opp for oss! Men han svarte og sa: Sannelig sier jeg dere: Jeg kjenner dere ikke!» [Matteus 25:2-12.] De som har olje på sine lamper, er mennesker som etterlever sin religion, betaler sin tiende, betaler sin gjeld, holder Guds bud og ikke misbruker hans navn. Det er menn og kvinner som vandrer i Herrens lys, menn og kvinner som ikke vil selge sin førstefødselsrett for linsevelling eller for gull eller sølv. Dette er de som vil være tapre i vitnesbyrdet om Jesus Kristus.

Slik føler jeg i dag. Jeg vil advare mine brødre og søstre, de siste-dagers-hellige, og be dem etterleve sin religion, gjøre sine lamper i stand, for like sikkert som Herren lever, vil hans ord bli oppfylt. Jesu komme står for døren… Den rettferdige kan ikke frelse den ugudelige. Vi må selv leve rettferdig, det vil si holde Guds bud.14

Lignelsen om de ti jomfruer har til hensikt å representere Menneskesønnens annet komme, Brudgommens komme for å møte bruden, Kirken, Lammets hustru, i de siste dager. Jeg forutsetter at Frelseren hadde rett da han med tanke på Kirkens medlemmer sa at fem av dem var kloke og fem uforstandige. For hvis himmelens Herre, når han kommer i makt og stor herlighet for å belønne enhver etter de gjerninger som er gjort i legemet, da finner at halvdelen av dem som hevder å være medlemmer av hans kirke, er beredt til frelse, vil det være så mange man kan forvente ut fra den vei som mange følger.15

Herrens ord til meg er at tiden er inne til at Sion skal stå opp og la sitt lys skinne, og Guds ånd vitner for meg at hele dette rike, dette store kongerike av prester … som har hatt prestedømmet, virkelig har oppfylt en del av lignelsen om de ti jomfruer. Hvordan har det seg? Jo, mens Brudgommen har drøyet, har vi alle slumret og sovet. Som kirke og rike har vi slumret og sovet, og Herrens ord til meg sier at vi har sovet lenge nok. Nå har vi anledning til å stå opp og sette våre lamper i stand og helle olje i våre kanner. Dette er Herrens ord til meg.16

Nå er spørsmålet: Hvordan kan vi beholde olje på våre lamper? Ved å holde Guds bud, huske våre bønner, gjøre det Jesu Kristi åpenbaringer ber oss gjøre og ellers bidra til å bygge opp Sion. Når vi arbeider for Guds rike, vil vi ha olje på våre lamper, vårt lys vil skinne, og vi vil føle Guds ånds vitnesbyrd. På den annen side, hvis våre hjerter begjærer det som hører denne verden til og trakter etter menneskers ære, vil vi vandre i mørket og ikke i lyset. Hvis vi ikke verdsetter vårt prestedømme og dette prestedømmes arbeid, oppbygging av Guds rike, oppføring av templer, forløsning av våre døde og det å utføre det store verk som vi har blitt ordinert til av Israels Gud – hvis vi ikke mener at alt dette er mer verdifullt for oss enn det som hører verden til, vil vi ikke ha noe olje på våre lamper, intet lys, og vi kommer ikke til å være tilstede ved Lammets bryllupsfest.17

Hvem kommer til å være beredt når Messias kommer? [De] som har Den hellige ånd med seg og lever under Den allmektiges inspirasjon, som er trofaste mot Jesus Kristus og frembringer frukter til Guds ære og herlighet. Ingen andre vil være beredt.18

Jeg ber om at vi må leve slik at vi ikke er blant de uforstandige jomfruer, men forstår tidenes tegn, gjør vår plikt, bevarer vår integritet, overvinner verden og er beredt til å motta vår Forløser når han kommer, med glede og ikke med sorg og skam.19

Stol på Gud. Gjør din plikt. Husk dine bønner. Fatt tro på Herren, ta i et tak og bygg opp Sion. Alt vi bli bra. Herren vil besøke sitt folk, og han skal i rettferdighet fremskynde sitt verk, ellers ville intet kjød bli frelst [se L&P 84:97, Matteus 24:22]. Jeg sier til dere: Legg merke til tidenes tegn, og forbered dere til det som skal komme.20

Forslag til studium og undervisning

Overvei disse ideene mens du studerer kapitlet eller forbereder deg til å undervise. Se s. V-IX for ytterligere hjelp.

  • Les første avsnitt på s. 242. Hva lærer du av uttalelsen som eldste Evans tilla president Woodruff?

  • Hvordan kan vi lære om tegnene på Frelserens annet komme? (Se s. 244-45.)

  • Hva er hensikten med tegnene på Det annet komme? (Se s. 243-44, se også L&P 45:34-39.) Hva ser du som tyder på at noen av disse tegnene nå blir oppfylt? Hvordan kan vi «være rolige, omtenksomme og kloke for Herren» selv når noen av disse tegnene innebærer tragedie?

  • Les det president Woodruff sier om Kirkens rolle når det gjelder å berede veien for Det annet komme (s. 245-46). Hvordan kan vi delta i dette arbeidet?

  • Hvorfor skulle vi være opptatt av vår egen forberedelse istedenfor av det nøyaktige tidspunkt for Det annet komme? Hvordan kan vi hjelpe våre familier å forberede seg? Hvordan kan vi «stå på hellige steder når Guds straffedommer kommer over jorden»? (s. 244).

  • Hvem representerer de kloke og de uforstandige jomfruer i lignelsen om de ti jomfruer? Hvem representerer brudgommen og hvem bruden? Hva representerer bryllupsfesten? Oljen på lampene? Hva kan vi gjøre for å «beholde olje på våre lamper» når vi forbereder oss til Det annet komme? (Se s. 247-48, se også L&P 45:56-57.)

Aktuelle skriftsteder: L&P 45:15-75; Joseph Smith – Matteus 1:21-55

Noter

  1. I Conference Report, april 1950, s. 105.

  2. I Brian H. Stuy, red., Collected Discourses Delivered by President Wilford Woodruff, His Two Counselors, the Twelve Apostles, and Others, 5 bind (1987-92), 2:106.

  3. Deseret News: Semi-Weekly, 4. februar 1873, s. 2.

  4. The Discourses of Wilford Woodruff, red. G. Homer Durham (1946), s. 211-12.

  5. Deseret News: Semi-Weekly, 20. mai 1873, s. 1.

  6. I Collected Discourses, 4:291-92.

  7. Deseret News: Semi-Weekly, 4. februar 1873, s. 2.

  8. Deseret News: Semi-Weekly, 2. mai 1876, s. 4.

  9. Deseret News: Semi-Weekly, 4. februar 1873, s. 2.

  10. Deseret News: Semi-Weekly, 29. februar 1876, s. 1.

  11. Deseret News: Semi-Weekly, 2. mai 1876, s. 4.

  12. I Collected Discourses, 3:423.

  13. Deseret News, 16. desember 1857, s. 325.

  14. Deseret News: Semi-Weekly, 6. juli 1880, s. 1.

  15. Deseret News: Semi-Weekly, 29. februar 1876, s. 1.

  16. Deseret News: Semi-Weekly, 28. desember 1875, s. 1.

  17. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 124-25.

  18. Deseret News: Semi-Weekly, 4. februar 1873, s. 2.

  19. Deseret News, 21. mars 1855, s. 11.

  20. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 252.