Læresetninger fra Kirkens presidenter
«Av ett hjerte og ett sinn»


«Av ett hjerte og ett sinn»

Når vi er forenet i evangeliet, er vi beredt til å motta himmelens rikeste velsignelser.

Fra Wilford Woodruffs liv

President Wilford Woodruff elsket fellesskapet med andre medlemmer av Kirken. Mange ganger skrev han i dagboken sin at han var takknemlig for den «ånd av enhet og kjærlighet» som rådet på Kirkens møter.1 Etter et slikt møte skrev han at to av talerne måtte dra for å utføre et annet oppdrag. Det var vanskelig for dem å rekke avtalen, for «de kunne knapt komme seg ut av huset fordi så mange ønsket å håndhilse på dem». Han skrev om det samme møtet: «Herrens ånd var med oss. Kjærlighet og enhet gjennomstrømmet forsamlingen. Det gledet meg å se så mange hellige forenet i den nye og evige pakt.»2

President Woodruff håpet å se denne enhetens ånd videreføres fra Kirkens møter til alle livets aspekter. I sine offentlige taler og ved sitt eksempel i hverdagen oppfordret han de hellige til å være forenet i sine hjem, i sine oppgaver i Kirken og i sitt praktiske arbeid. Matthias F. Cowley skrev: «Etter hans mening hørte ikke ordstrid, tvil og motsetninger hjemme i Kirken. Verket var av Gud – det var nok. Der fantes de behørig utpekte myndighetspersoner. Ansvaret for riket var blitt lagt på dem. Han var derfor ikke bekymret for det andre måtte mene var mangel på visdom hos dem. Han var ikke pengekjær, og for ham kunne aldri økonomiske problemer forpurre Guds hensikter. Han var ikke opptatt av hvor meget av denne verdens gods han kunne erverve seg. Et strålende budskap var gitt til jorden, og han ønsket at alle skulle forstå hvor verdifullt det var for den menneskelige familie, og forstå frelsens velsignelser for dem som var lydige.

Wilford Woodruff følte seg alltid utilpass når det oppsto strid. Han unngikk slike situasjoner og brydde seg aldri om å pleie omgang med mennesker som hadde lett for å finne feil, kritisere og beklage seg. Han så aldri behov for dette. Han hadde aldri vanskelig for å være enig med sine brødre. Han var aldri urimelig i sine krav, fremmet aldri personlige interesser og nølte aldri når det var noe viktig som måtte gjøres. Han var lojal mot profeten, trofast mot sine brødre.»3

Wilford Woodruffs læresetninger

Enhet råder blant Guddommens medlemmer og i det celestiale rike

Frelseren sa til sine apostler i fordums tid og til apostlene i vår tid: «Jeg sier til dere: Vær ett, og hvis dere ikke er ett, er dere ikke mine» [L&P 38:27]. «Jeg og Faderen er ett» [Johannes 10:30]. Det er et prinsipp forbundet med dette som jeg mener er svært viktig for oss som et folk og som en kirke her på jorden. Med all den splid, misnøye og krangel og de motsetninger som finnes blant jordens befolkning, eller om alt som har kommet fra himmelen, har jeg aldri hørt at det noensinne har blitt åpenbart for menneskenes barn at det har forekommet splid mellom Gud Faderen, Gud Sønnen og Gud den Hellige ånd. Det er ett. De har alltid vært ett. De vil alltid være ett, fra evighet til evighet. Vår himmelske Fader står i spissen. Han er frelsens opphav for menneskenes barn og har skapt og befolket verden og gitt lover til jordens innbyggere.4

Jesus var ett med Faderen. Han sa: «For jeg er kommet ned fra himmelen, ikke for å gjøre min vilje, men for å gjøre hans vilje som har sendt meg» [Johannes 6:38]. Denne enhet ble aldri brutt mellom Faderen og Sønnen. Den første åpenbaring som Joseph Smith mottok, var om Faderen og Sønnen. Himlene ble åpnet, og sammen med sin Sønn viste Faderen seg for Joseph som svar på hans bønn, og han pekte på sin Sønn og sa: «Dette er min elskede Sønn. Hør ham!» [Se Joseph Smith – Historie 1:17.]5

Det finnes et celestialt rike, et terrestrialt rike og et telestialt rike. Det finnes en solens herlighet, en månens herlighet og en stjernenes herlighet, og slik en stjerne skiller seg fra en annen stjerne i herlighet, slik er det også med de dødes oppstandelse [se 1. Korinterbrev 15:41-42]. I Guds celestiale rike råder enighet, der er harmoni.6

Hvem, for å bruke en sammenligning, venter å få en tomt på ti hektar for seg selv i Guds rike, eller i himmelen, når vi kommer dit? Ingen trenger å forvente det, for i dette rike, i himmelen eller på jorden, skal vi finne enhet, og Herren krever av oss at vi er forenet ifølge prinsippene i hans celestiale lov.7

Profeter må være forenet med Guddommens medlemmer, og alle Kirkens medlemmer skulle søke den samme enhet

Når vi leser historien om Guds handlemåte med menneskene, i Bibelen, Mormons bok og Lære og pakter, kan vi se at helt fra far Adams dager av har Herren i enhver evangelieutdeling oppreist menn som han har skjenket sitt prestedømme, og som han har gitt kraft og myndighet til å utføre hans verk på jordens overflate blant menneskenes barn. Og disse menn har hatt prinsipper for enhet med Gud, med Guds Sønn og med Den hellige ånd. Den hellige ånd ble gitt til far Adam. Han var fylt av Ånden da han på sine siste dager velsignet sine sønner som var høyprester, samt de øvrige av sine etterkommere [se L&P 107:53-56].

Far Adam, Enok, Moses, Noah, Abraham, Isak og Jakob og alle de gamle patriarker og profeter var forpliktet til å ha samfunn med Gud. Det var nødvendig for dem å søke Herren, for med mindre de hadde dette samfunn, var de ikke kvalifisert til å gjøre sin plikt. De måtte stole på at Herren skulle gi dem åpenbaring, lys og instruksjoner for at de skulle ha makt til å utføre Guds befalinger. Denne enhet som Herren krevet av de fordums patriarker og profeter og som Jesus krevet av sine apostler, ble også krevet av Joseph Smith og hans brødre. Den har blitt krevet av alle Guds hellige fra verdens grunnleggelse frem til i dag.8

Jeg innser at denne kirkens presidentskap står mellom dette folk og Herren, for de er lederne, og jeg innser at Gud åpenbarer sin vilje til dem, og derfor skulle vi se hen til dem for å motta lys og informasjon. Lederne kan være fylt av lys, inspirasjon, åpenbaring og av Guds sinn og vilje, men hvis embedsmenn og funksjonærer som står under dem, og vi selv er uoppmerksomme med hensyn til våre plikter og ikke i stand til å motta dette lyset, ser dere ikke da at elven er oppdemmet ved sin kilde? Det er ingen mulighet for lyset til å flomme ut til legemets lemmer og grener.

Jeg innser at hele dette folk, og ikke bare vi som har prestedømmet, er pliktig til å fremstille oss for Herren i ydmykhet og tro så vi kan motta velsignelsene som venter oss, og vi kan motta alt det lys, all den kunnskap, tro, intelligens og kraft som er nødvendig for vår frelse, ved ydmykhet, lydighet og ved at vi underkaster oss Guds vilje. Vi skulle rette oppmerksomhet mot dette så vårt sinn kan være beredt og vårt legeme bli skikket til å motta Den hellige ånd, slik at Guds ånd fritt kan bevege seg gjennom hele vårt legeme fra isse til fotsåle. Når dette skjer, vil vi alle se likt, føle likt og være like og bli ett hva evangeliet og Guds rike angår, slik Faderen og Sønnen er ett. Da vil dette folk begynne å se hvilken stilling vi står i og hvilket forhold vi har til hverandre og til Gud, og vi vil forstå hvor viktig det er at vi utfører våre plikter, og vi vil villig gå frem og utnytte vår tid, gjøre god bruk av våre talenter og oppnå velsignelsene som Herren vil at vi skal nyte. Men ser dere ikke at hvis folket sover og er sløve og ikke lever opp til sine muligheter og Guds ånd begynner å strømme fra Kirkens ledere til medlemmene, at den snart blir hindret og oppdemmet?

Vi kan se dette prinsippet i hele kirken og Guds rike, og du kan bringe det inn i familiens ledelse… Det er som vintreet med dets grener, smågrener og kvister [se Johannes 15:1-11]. Dette er et svært godt symbol for å lære oss prinsippet rettferdighet.

For at vi skal være beredt til å gjøre Guds vilje og være i stand til å bygge opp hans rike på jorden og utføre hans hensikter, må vi ikke bare bli forenet og handle som med ett hjerte, men vi må motta Guds hellige ånd og forstå Guds sinn og vilje med oss og bli styrt og kontrollert av den overalt og i alt vi gjør, for å være i sikkerhet og for å sikre vår egen frelse.9

Enhet bringer styrke

Jeg tror ikke det er nødvendig med mange argumenter for å bevise for oss at enhet er styrke og at et forenet folk har en kraft som et delt folk ikke har.10

Vi skulle være forenet og stå sammen midt oppe i den motstanden som vi må takle.11

Det er ikke bestemt at de ugudelige skal kunne forårsake at vi lider, hvis vi er forenet.12

Babylon kan være splittet. Jordens innbyggere kan være så splittet de bare vil, men de vil oppleve følgene av denne uenigheten, og det har de alltid gjort. By etter by, nasjon etter nasjon har alltid blitt tilintetgjort ved Den allmektiges straffedommer når de har blitt modne i ugudelighet, slik det var med Sodoma og Gomorra, med Babylon, Ninive, Tyrus og Sidon og mange andre byer og land i oldtiden. Men Guds hellige kan ikke ha fremgang hvis de ikke er forenet.13

Etter hvert som Kirken vokser og Guds rike blir mer fullt ut etablert, vil betydningen av enhet blant dens medlemmer bli enda tydeligere. Det er absolutt nødvendig at vi ikke bare hevder å ha enhet, men at det er en virkelig enhet i hjerte og sjel hos alle presidenter, råd og grener i Kristi kirke, så Guds hensikter kan oppfylles når det gjelder å bygge opp Sion eller å motta de velsignelser som det er deres privilegium å nyte godt av. For dere, Den aller høyestes hellige, kan være sikre på at himlene vil holde sin hjelp tilbake for ethvert presidentskap, quorum, råd eller enhver gren som ikke er forenet i hjerte og følelser, og slik vil det vedvare, og velsignelsene vil bli holdt tilbake inntil ondet er fjernet. For Herren vil aldri utøse himmelens største velsignelser og prestedømmet og evangeliets gaver [uten] at det skjer ifølge prinsippet om enhet, slik Guds celestiale lov forlanger… Bare ved Guds helliges forente innsats vil oppbyggingen av Sion i denne siste evangelieutdeling bli iverksatt og Guds rike på jorden bli beredt til å forenes med Guds rike i himmelen. Slik skal båndene som har forenet himmelens hærskarer til ett, utvides og omslutte alle som har vært lydige mot Guds befalinger.

Vi skulle være forenet i vår lære, i vårt arbeid i Guds rike og i vår kjærlighet til hverandre

Lære

Jeg fryder meg alltid når jeg ser mine medmennesker komme til kunnskap om sannheten ved å være lydige mot evangeliet slik Herrens tjenere forkynner det. Når mennesker har gått ned i dåpens vann og mottatt Den hellige ånds gave ved håndspåleggelse, mottar de den samme sannhet, det samme lys som vi har mottatt, og slik blir vi ett av hjerte og sinn og følger Den hellige ånds inspirasjon, som ledsager Hans evangelium. Når de som leder, forkynner evangeliet og forretter ordinansene i Herrens hus, er himmelens inspirasjon og ånd med dem og vil alltid forbli hos dem hvis de er trofaste i alle livets plikter.

Når jeg hører brødrene tale om Guds handlemåte med den nåværende generasjon, skjønner jeg at deres sinn er forenet. Vitnesbyrdet som de bærer, er ett. De er alle enige, de er ett i å erklære at Herren vår Guds verk vil seire over alle sine fiender.15

Det er ett spesielt trekk ved forkynnelsen av evangeliet: Vi kan sende ut tusen eldster, og alle forkynner de de samme læresetninger. De vil alle arbeide for å bygge opp den samme kirke, de er forenet. For deres tro, deres læresetninger og Kirkens organisasjon har alt sammen blitt gjort kjent for dem ved Guds åpenbaringer. Derfor har de det samme syn på evangeliets prinsipper… Vår enighet og enhet i følelser utgjør noe av det vakreste i Guds rikes organisasjon.16

Arbeid i Guds rike

Vi må bygge opp dette rike ved forenet innsats og ved trofast å følge de menn som er satt til å lede oss, ellers vil vi bli adspredt, og Guds velsignelser vil bli tatt fra oss hvis vi slår inn på en annen kurs.17

Det er min plikt å ha fellesskap med Gud, for jeg er et svakt redskap i Guds hender. Det er min plikt å ha kraft fra Gud. Og når jeg har dette, skulle mine rådgivere stå ved meg og sammen med meg. Vi skulle være av ett hjerte og sinn i alle saker, timelige og åndelige, som blir lagt frem for oss i vårt arbeid i Kirken og Guds rike. Og jeg er takknemlig for å kunne si at slik har det vært siden jeg ble kalt til denne stillingen, eller siden organiseringen av [dette] Kirkens presidentskap. Sammen med oss her står De tolv apostler. Det er deres plikt å være ett av hjerte og sinn. De har ikke rett til å være annerledes. De kan ikke være annerledes og ha fremgang for Gud. De skulle være ett med oss og vi ett med dem. De har sine rettigheter, de har sin handlefrihet. Men når Kirkens presidentskap sier til en av dem: «Dette er Herrens ord» eller «Dette er riktig», skulle de akseptere det fullt og helt og samarbeide med oss. Guds lov krever denne enhet av oss. Det er også de syttis plikt å være forenet med De tolv apostler. De sytti er kalt av apostlene til å gå ut og arbeide i Herrens vingård, og de arbeider sammen. Slik, brødre og søstre, er det med alle organisasjoner i denne kirken. Det skulle være enhet. Det skulle ikke være noen disharmoni, ingen uenighet. Hvis det finnes, er ikke Herren tilfreds med det, og vi blir hindret i vårt arbeid.18

Overalt på jordens overflate kan vi se hvilken virkning uenighet har. Jo mer splittet nasjoner, samfunn, familier eller folkegrupper under himmelen er, desto mindre evne har de til å oppnå noen som helst hensikt eller iverksette ethvert tenkelig prinsipp. Og jo større enhet de har, enten det gjelder innen lovgivning eller noe annet område, desto større evne har de til å gjennomføre det de ønsker. Vi kan se at verdens befolkning blir mer og mer splittet for hver dag, og ondene dette fører til er synlige overalt. Vi er blitt kalt til å bygge opp Sion, og vi kan ikke bygge det opp uten at vi er forenet. Og i slik forening må vi utføre Guds befalinger til oss, og vi må adlyde dem som er satt til å styre og lede Guds rikes anliggender…

Jesu Kristi evangeliums prinsipper som har blitt åpenbart i vår tid, er Guds kraft til frelse for alle som tror, både jøde og hedning, i denne tidsalder så vel som enhver annen. I den grad vi er forenet når det gjelder å følge rettledningen vi har mottatt, kan vi overvinne ethvert onde som kommer i vår vei, bygge opp Guds Sion og sette oss selv i en stilling som gjør at vi kan bli frelst der.19

Kjærlighet til hverandre

Vær vennlige mot hverandre. Finn ikke feil hos hverandre… Støtt hverandre.20

Det skulle ikke forekomme egoisme hos noen i en familie. «Jeg bryr meg ikke om hva som skjer med det ene eller det andre, bare jeg får det jeg ønsker.» Dette er selviskhet. Den fører til uenighet og er ikke i harmoni med trosbekjennelsen til en Guds hellig. Hver og en av oss skulle arbeide for å drive slike følelser ut fra vårt hjerte, og så skulle vi i vår egen familie strebe etter å fremme familiemedlemmenes fellesinteresser.21

Hvis vår religion ikke får oss til å elske vår Gud og vår neste og til å opptre rettferdig overfor alle mennesker, da er vår trosbekjennelse forgjeves. Apostelen sier:

«Dersom noen sier: Jeg elsker Gud! - og likevel hater sin bror, så er han en løgner. For den som ikke elsker sin bror som han har sett, hvorledes kan han elske Gud, som han ikke har sett?» [1. Johannes 4:20.]

Vi viser best vår kjærlighet til vår Gud ved å etterleve vår religion. Det nytter ikke å hevde at vi har kjærlighet til Gud når vi snakker ondt om eller gjør noe galt mot hans barn. De hellige pakter vi har inngått med ham, pålegger oss strengt de plikter vi har overfor hverandre, og religionens store oppgave er å lære oss hvordan vi skal utføre disse plikter så de fører til den største lykke for oss selv og for våre medmennesker. Når vi overholder forpliktelsene i vår religion, vil ingen ord bli uttalt eller handlinger begått som vil skade et medmenneske. Hvis de siste-dagers-hellige levde slik de skulle og slik deres religion lærer dem, ville det ikke finnes andre følelser i noe bryst enn broderlig og søsterlig hengivenhet og kjærlighet. Det ville ikke finnes baktalelse og onde ord, men fred og kjærlighet og velvilje ville råde i alle våre hjerter og boliger og bosetninger. Vi ville være det lykkeligste folk på jordens overflate, og himmelens velsignelse og fred ville hvile på oss og på alle som tilhører oss.

Hvis det finnes bedrøvelse, nag, krangel og hat blant oss, er det fordi vi ikke etterlever den religion vi bekjenner oss til. Dette er ikke religionens frukter. Der disse onder finnes, er det et skrikende behov for omvendelse…

Som siste-dagers-hellige er det vår skikk å ta del i nadverden en gang i uken. Denne hellige ordinans blir utført til minne om vår Herre, og hvis hans læresetninger blir fulgt, kan ingen som har syndet, tillates å ta del i den før vedkommende har gjort opp for seg. Det er vår Herre Jesu uttrykkelige befaling at ingen skal få ta uverdig del i hans kjød og blod [se 3. Nephi 18:28-32]. Det kan ikke tenkes et mer fullkomment system for å hindre at det finnes upassende følelser og feil blant brødre og søstre. Hvis de hellige gjør sin plikt, skal det ikke være uløste uoverensstemmelser etter Herrens dag da de samles for å spise og drikke til minne om ham.22

Jeg vil formane alle de hellige til at vi i forening etterkommer vår Herres uttalelser som er nedtegnet i det 12., 13. og 14. vers av det [15. kapittel] av Johannes – hvis vi elsker hverandre slik Kristus har elsket oss, kan vi lett bilegge alle uoverensstemmelser som kan oppstå blant oss, tilgi hverandre og bli fylt av barmhjertighet. Og lys, kjærlighet, glede, enhet, fred og felleskap vil sørge for stabilitet i vår tid, noe som vil være langt bedre i Guds, englers og menneskers øyne enn langvarig krangling om ubetydeligheter på grunn av våre brødres feil.23

Vi skulle være av ett hjerte og av ett sinn og ikke la noe av timelig eller åndelig natur skille oss fra Guds og menneskers kjærlighet.24

Forslag til studium og undervisning

Overvei disse ideene mens du studerer kapitlet eller forbereder deg til å undervise. Se s. V-IX for ytterligere hjelp.

  • Les første avsnitt på s. 231. Har du erfart noe lignende?

  • Hvordan er vår himmelske Fader, Jesus Kristus og Den hellige ånd «ett»? (Se s. 232-33.)

  • Hvordan er profeter forenet med Guddommens medlemmer? (Se s. 233-34.) Hvordan kan vi alle oppnå slik enhet? (Se s. 234-36.)

  • Les s. 232-33 og se etter president Woodruffs uttalelser om en tomt på ti hektar, en elv og et vintre. Hva kan vi lære av disse analogiene?

  • Les tredje avsnitt på s. 235. Hvilke erfaringer har vist deg at «enhet er styrke»?

  • Tenk over eller drøft forskjellen i bakgrunn, egenskaper, interesser, talenter og plikter hos menighetens, grenens eller familiens medlemmer. Hvordan tror du slike personer kan ha nytte av å være forenet?

  • Hvilke velsignelser får vi når vi er forenet i våre hjem? I våre organisasjoner i Kirken? Hvilke konsekvenser har uenighet i hjemmet og i kirken?

  • Hvilke ressurser skaffer Kirken til veie for å hjelpe oss å være forenet i den læren vi forkynner? Hva kan vi gjøre for å forsikre oss om at vår undervisning er i overensstemmelse med læresetningene til profeter i de siste dager?

  • Hvorfor er det umulig å si at vi elsker Gud, men hater vår bror? (Se s. 238.)

  • Les tredje avsnitt på s. 239. Hvordan hjelper nadverden oss å være forenet?

Aktuelle skriftsteder: Salme 133:1; Mosiah 18:21; 3. Nephi 11:28-29

Noter

  1. Wilford Woodruffs dagbok, 21. juni 1840, Kirkens arkiver. Se også Wilford Woodruffs dagbok, 2. april 1841, 5. april 1841, 16. februar 1845, 20. juli 1845, 31. august 1845, 26. mars 1847.

  2. Wilford Woodruffs dagbok, 16. februar 1845. Sitert i Kirkens historie i tidenes fylde, s. 304.

  3. Wilford Woodruff: History of His Life and Labors as Recorded in His Daily Journals (1964), s. 70.

  4. I Brian H. Stuy, red., Collected Discourses Delivered by President Wilford Woodruff, His Two Counselors, the Twelve Apostles, and Others, 5 bind (1987-92), 2:81-82.

  5. I Collected Discourses, 2:83.

  6. I Collected Discourses, 2:82.

  7. The Discourses of Wilford Woodruff, red. G. Homer Durham (1946), s. 83.

  8. I Collected Discourses, 2:82.

  9. Deseret News, 4. februar 1857, s. 379.

  10. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 172.

  11. I Collected Discourses, 1:220.

  12. I Collected Discourses, 1:264.

  13. I Collected Discourses, 2:82.

  14. «Union», Millennial Star, 15. november 1845, s. 168.

  15. Deseret News, 26. juni 1861, s. 130.

  16. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 135.

  17. Deseret News, 13. mai 1857, s. 76.

  18. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 89.

  19. Deseret News: Semi-Weekly, 25. mai 1867, s. 3.

  20. I Collected Discourses, 3:161.

  21. Deseret News: Semi-Weekly, 20. september 1870, s. 2.

  22. «An Epistle to the Members of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints», Millennial Star, 14. november 1887, s. 729-30.

  23. «To the Officers and Members of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints in the British Islands», Millennial Star, februar 1845, s. 142.

  24. I Collected Discourses, 5:47.